ارز Osmo چیست؟ | بررسی ویژگی ها و نحوه عملکرد پلتفرم اوسموسیس

ارز Osmo چیست؟ | بررسی ویژگی ها و نحوه عملکرد پلتفرم اسموسیس

بازارساز خودکار (P2C) یا مدل مبادله AMM، برنامه‌های فوق‌ العاده‌ای را در طول سال‌ها به وجود آورده است. نمونه های قابل توجه عبارتند از پنکیک سواپ و یونی سواپ که هر دو به ترتیب مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس و اتریوم هستند. با این حال، یکی از برنامه های AMM در بین همتایان خود برجسته است، اسموسیس نام دارد و در اکوسیستم Cosmos راه اندازی شده است. اسموسیس به عنوان بزرگترین و بهترین AMM در بازار سال ها تغییر دهنده بازی شده است. حال در این مقاله قصد داریم به معرفی ارز Osmo و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا دریابیم چه چیزی اسموسیس را منحصر به فرد کرده است. پس در ادامه با ما همراه باشید. 

ارز Osmo چیست؟ 

ارز Osmo چیست؟ 

اسموسیس یک بلاک چین اثبات سهام (PoS)، لایه 1 است که توسط Cosmos SDK با هدف اصلی بهینه سازی طراحی خود برای بازارسازان خودکار ساخته شده است. این ویژگی برای بلاک چین ایده آل است زیرا به توسعه دهندگان اجازه می دهد طراحی و AMM های سفارشی سازی شده را با استفاده از سیستم مدیریت بلاک چین و ماژول های مختلف Osmosis ایجاد کنید.

به عنوان اولین پروتکل AMM در شبکه اتم (Cosmos)، اسموسیس به تجارت و کسب پاداش از طریق تامین نقدینگی پیشنهاد داد.

با ارز Osmo توکن بومی اسموسیس، به کاربران این قدرت داده می شود که در مورد شبکه رای دهند و تصمیم بگیرند. در عین حال برای کمک به ایمن سازی پلتفرم جوایزی دریافت کنند. Osmosis همچنین دارای یک برنامه AMM است که از ارز OSMO و ATOM به عنوان جفت معاملاتی پایه خود استفاده می کند.

اسموسیس اولین زنجیره مبتنی بر شبکه کازماس بود که انتقال و ارتباطات بین بلاک چین (IBC) را رایج کرد. انتقال IBC برای چندین ماه قبل در دسترس بود، اما تقاضای واقعی کمی از زنجیره های متصل وجود داشت. بنابراین حجم نقل و انتقالات IBC کم بود.

شبکه Osmosis چگونه کار می کند؟

شبکه Osmosis چگونه کار می کند؟

پلتفرم اسموسیس راه مشارکت در پلتفرم را با هدفی فعال برای به دست آوردن پاداش با توکن‌های خودگردان تسهیل کرده و می‌تواند از طریق برنامه تفویض توکن هزینه دریافت کند.

همچنین، توکن اصلی خود به نام OSMO را دارد، بنابراین دارندگان ارز OSMO می‌توانند به سادگی دارایی دیجیتال خود را به اعتبارسنجی Bison Trails که یک اعتبارسنجی عمومی است و می‌تواند به کسب برخی از جوایز مشارکتی کمک کند، منتقل کنند.

نرخ تورم در اسموسیس توسط یک مدل سختی کنترل می شود، که بیان می کند سیاست آن مانند صدور توکن هر سال یک سوم کاهش می یابد، به این معنی که اگر 100 توکن OSMO عرضه شود، آنوقت عرضه خود را تا رسیدن به 1 بیلیون به حداکثر می رساند.

اسموسیس از اکوسیستم تعیین شده و مجموعه هایی از دارایی های دیجیتالی استفاده می کند که تحت کمک قراردادهای هوشمند قرار می گیرند. این امر موجب شده است Osmosis از طریق قراردادهای هوشمند و استخرهای نقدینگی جایگزین سیستم Order Book شود.

ویژگی های ارز Osmo چیست؟

ویژگی های ارز Osmo چیست؟

از نظر فنی، اسموسیس یک بلاک چین اثبات سهام با یک برنامه تبادل یا صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که به طور خاص برای بلاک چین های سازگار با IBC طراحی شده است. برخی از ویژگی های ارز Osmo عبارت است از:

فناوری میان زنجیره ای

اسموسیس به‌گونه‌ ای طراحی شده است که میان زنجیره ای باشد و مانند بسیاری از پروژه‌های Cosmos، به گونه‌ ای ساخته شده است که در پایه با IBC سازگار باشد.

ارز Osmo قصد دارد به زنجیره های غیر فعال IBC مانند ERC20 های مبتنی بر اتریوم (از طریق پل Althea)، زنجیره های بیت کوین مانند و پلتفرم های قرارداد هوشمند جایگزین منشعب شود.

حاکمیت و انگیزه یکپارچه

حاکمیت یک ویژگی مهم برای مردم است. اسموسیس حاکمیت خود را از معماری و حاکمیت جمعی ارائه دهندگان نقدینگی می گیرد – هر LP انگیزه دارد تا همزمان استقلال خود را حفظ کند و نقدینگی را با مکانیسم های مختلف تامین کند.

اسموسیس در اکوسیستم Cosmos (و سایر DEXها) منحصر به فرد است زیرا ارائه دهندگان نقدینگی، اعضای DAO و منافع نمایندگان را با انواع انگیزه ها هماهنگ می کند. به عنوان مثال، ارائه دهندگان نقدینگی ذینفع دارای مالکیت مستقل بر استخرهای خود هستند و می توانند پارامترها را بر اساس شرایط بازار و میزان رقابتی بودن استخر در میان سایر موارد تنظیم کنند. هیچ چیز در بازار ساز خودکار اسموسیس سخت کد گذاری نشده است – ارائه دهندگان LP می توانند به تغییر هر پارامتر استخر، مانند هزینه های مبادله، نرخ توکن، مشوق های پاداش و الگوریتم های منحنی رأی دهند.

استخرهای نقدینگی در اسموسیس خودگردان هستند و از طریق حاکمیت آنها کاملاً قابل تنظیم هستند.

این ویژگی ناهمگونی عرضه و تقاضا را با هدف ایجاد فضای رقابتی ترویج می کند. در حالی که اکثر DEX ها به منحنی های پیوند متکی هستند، اسموسیس امکان تنظیم پویا کارمزدهای سوآپ، استخرهای نقدینگی چند توکنی و AMM های منحنی سفارشی را فراهم می کند. از نظر تئوری، بازار ساز خودکار Cosmos می‌تواند به صورت غیرمتمرکز سرمایه جمع آوری کند و حتی استیکینگ بین زنجیره‌ای را امکان‌پذیر کند.

سوپر فلوئید استیکینگ

در صنعت DeFi، دارندگان توکن باید بین ایجاد بازده از طریق استیکینگ (که پروتکل را حفظ می کند) یا از نقدینگی (که ثبات AMM را فراهم می کند) انتخاب کنند.

پلتفرم ارز Osmo پیشگام ویژگی‌ ای به نام Superfluid Staking بود: OSMO (توکن حاکمیت اسموسیس) را می‌توان برای سرمایه‌گذاری و نقدینگی به طور همزمان و بدون ایجاد هرگونه معاوضه داخلی در شبکه (یعنی امنیت برای نقدینگی) استفاده کرد.

بنابراین، یک ارائه‌ دهنده نقدینگی یا سهام‌ دار در اسموسیس پاداش دریافت می‌کند، در حالی که سایر پلتفرم‌ها به دارندگان توکن نیاز دارند تا معامله را انجام دهند.

به عنوان مثال، شخصی در یک استخر OSMO-AKT، توکن‌های LP آن استخر را دریافت می‌کند، که می‌توان آن‌ها را برای ایمن کردن شبکه‌های Osmosis و Akash قرار داد. کاربر از جوایز LP و همچنین جوایز شرط بندی بازده تولید می کند.

موارد مورد استفاده ارز Osmo

موارد مورد استفاده ارز Osmo

چند راه برای استفاده از اسموسیس وجود دارد که بهتر است موارد مورد استفاده آن برای هزینه تراکنش ها را بررسی کنیم. سه دسته هزینه در پلتفرم ارز Osmo وجود دارد:

هر کسی که در زنجیره تراکنش انجام دهد، کارمزد تراکنش را پرداخت خواهد کرد. این هزینه ها متغیر و بر اساس هزینه های ذخیره سازی و محاسباتی و حداقل هزینه گاز پیشنهادی است. این هزینه ها بین سهامداران OSMO و اپراتورهای اعتبارسنجی توزیع می شود.

هر کسی که دارایی‌ ها را در DEX سوآپ می‌کند، کارمزد سوآپ را می‌پردازد که با توجه به پارامترهای هر استخر نقدینگی و اندازه معامله تعیین می‌شود. این کارمزدها به نسبت به ارائه دهندگان نقدینگی آن استخر توزیع می شود.

ارائه دهندگان نقدینگی که دارایی خود را از یک استخر بیرون می کشند، هزینه خروج پرداخت می کنند. سپس سهام LP سوزانده می شود و ارزش آن بین تامین کنندگان نقدینگی باقی مانده توزیع می شود.

بنابراین، هر کسی می‌تواند از عملکرد صرافی غیرمتمرکز اسموسیس برای تعویض توکن‌های سازگار با IBC مانند اتم، لونا، ION، AKT و سایر زنجیره‌های سازگار مانند ارز CRO استفاده کند.

آیا سرمایه گذاری در ارز Osmo خوب است؟

آیا سرمایه گذاری در ارز Osmo خوب است؟

آنچه تیم Osmosis روی آن تمرکز دارد، چند نقطه قوت اصلی است: توانایی بیشتر برای انعطاف پذیری در تغییر پارامترها و ادغام زنجیره ای پروتکل های DeFi در بازارساز خودکار با زیرساخت مورد نظر. در عین حال، انتظار می رود در آینده جریان های نقدی و کاربران بیشتری را جذب کند.

پلتفرم ارز Osmo یکی از اولین پروژه های AMM در اکوسیستم Cosmos است و در بین تمام پروژه های دیگر منحصر به فردترین محسوب می شود. علاوه بر این، اسموسیس می‌تواند مزایای زیادی در پیشرو بودن اکوسیستم در مقایسه با سایر رقبا داشته باشد.

جمع بندی

با وجود تعداد زیادی AMM که در بازار DeFi راه اندازی شده اند، انتخاب یکی از آنها قبل از سرمایه گذاری اصلاً تصمیم آسانی نخواهد بود. اطلاعات این وبلاگ در مورد ارز Osmo و پلتفرم آن می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که باید در این پروژه سرمایه گذاری کنید یا خیر.

سوالات متداول

1. هدف اصلی پلتفرم اسموسیس چیست؟

Osmosis به عنوان محبوب ترین DEX در اکوسیستم Cosmos، خود را به عنوان یکی از اولین dApp های شبکه اتم معرفی کرده است که بسیاری از تازه واردان با آن تعامل دارند. با این حال، به نظر می رسد که ماموریت اسموسیس بسیار فراتر از یک ستون اساسی در بلاک چین اتم است.

2. آیا قیمت ارز Osmo افزایش می یابد؟

با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این پلتفرم و عملکرد آن، قیمت ارز Osmo در آینده می تواند افزایش یابد. اما به طور کلی با توجه به ماهیت نوسانی بازار ارزهای دیجیتال بهتر است ابتدا تحقیقات خود را انجام دهید، سپس اقدام به سرمایه گذاری نمایید تا متحمل ضرر نشوید. 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments