ارز kusama

ارز کوساما (KSM)چیست؟ معرفی و بررسی ویژگی های Kusama

کوساما (KSM) یک شبکه آزمایشی (تست نت) و اثبات سهام است که بر اساس پایگاه کد پولکادات (DOT) ساخته شده و به عنوان یک شبکه آزمایشی برای اکوسیستم پولکادات عمل می کند. کوساما به عنوان یک سیستم هشدار دهنده در مورد مشکلات یا به روزرسانی هایی که ممکن است ثبات شبکه را تهدید کند عمل می کند و به این ترتیب از پولکادات حفاظت می کند و آن را امن نگه می دارد. برای آشنایی بیشتر با این شبکه و رمز ارز Kusama ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

معرفی ارز Kusama

کوزاما (KSM) یک محیط پیش تولید عمومی برای پولکادات است و به عنوان یک سندباکس عمل می کند که به هر توسعه دهنده اجازه می دهد نسخه های اولیه پروژه های پولکادات را در یک محیط زنده و واقعی آزمایش کند.

از آنجا که کوساما به عنوان “شبکه قناری” عمل می کند، یک جزء مهم اکوسیستم DOT است و اجازه می دهد تا به روزرسانی های اصلی و نسخه های کد قبل از انتشار عمومی در پولکادات به طور کامل آزمایش و بررسی شوند.

ارز رمزنگاری شده بومی این شبکه با نماد KSM شناخته می شود که یک توکن ERC20 نیست زیرا کوساما از فناوری بلاک چین مخصوص خود برای مدیریت شبکه استفاده می کند. کوزاما به دلایل مختلفی توکن خود را دارد:

  • مدیریت شبکه
  • استیک کردن آن برای عملکرد شبکه
  • اتصال به زنجیره ای به کوساما به عنوان پاراچین
  • توکن کاربردی (Utility Token) برای کاربران شبکه

✔️ خدمات خرید و فروش ارز Kusama به صورت لحظه ای و در 24 ساعت شبانه روز در سایت پی 98 ارائه می شود.

ارز kusama

کوساما (KSM) چگونه کار می کند؟

Kusama همچون یک زنجیره خواهر برای پولکادات محسوب می شود و بسیاری از ویژگی های اصلی شبکه پولکادات را دارا می باشد. به عنوان مثال، کوساما از دو نوع بلاک چین برای پردازش تراکنش ها و مدیریت فعالیت های شبکه استفاده می کند.

شبکه اصلی ریلی چین (Relay Chain) نامیده می شود، جایی که ولیدیتر ها (تایید کنندگان) استیک کرده اند. ریلی چین (Relay Chain) حداقل عملکرد را دارد و وظیفه هماهنگی کل سیستم را بر عهده دارد. همچنین شبکه های ایجاد شده توسط کاربر به نام Parachains وجود دارد که هر کدام می توانند معماری، ویژگی ها و موارد استفاده مختلفی بسته به نوع پروژه داشته باشند.

اگر درباره کاربرد و نحوه عملکرد پاراچین ها اطلاعات کافی ندارید توصیه می شود مقاله “پاراچین چیست؟” را مطالعه نمایید.

نکته جالب درباره نامگذاری و نماد شبکه کوساما به عنوان شبکه قناری این است که در دوران گذشته و زمانی که دستگاه های سنجش میزان گاز هنوز به بازار نیامده بودند، این پرنده های کوچک در اصل حکم پیشمرگ معدن کاران را داشتند و جلوتر از همه به مناطق صعب العبور معادن برده می شدند. توانایی خاص قناری ها در تشخیص گازهای سمی و قابل انفجار با مرگ یا ایجاد صداهای عجیب باعث نجات جان معدنچیان می شد. چیزی شبیه کارکرد کوساما به عنوان شبکه آزمایشی برای پولکادات.

بنیانگذاران ارز Kusama چه کسانی هستند؟

کوساما در سال 2016 توسط سازندگان پولکادات (گاوین وود، پیتر چابان، رابرت هابر مایر) تأسیس شد.

فروش توکن برای پولکادات (و بنابراین Kusama) توسط بنیاد Web3 انجام شد، که گاوین وود رئیس آن است.

کوزاما قبل از DOT توسط Web3 منتشر شد و در دسامبر 2019 با قیمت 1.71 دلار افتتاح شد. توزیع Kusama با توزیع Polkadot مطابقت داشت. کاربران واجد شرایط که در زمان پیش فروش، DOT را خریداری کرده بودند، می توانستند به همان مقدار Kusama را درخواست کنند. 1٪ از KSM توسط تیم برای مشوق های آینده در شبکه KSM اختصاص داده شد.

چه چیزی KSM را منحصر به فرد می کند؟

کوساما به عنوان یک شبکه تست نت (testnet) منحصر به فرد “قناری” برای پولکادات عمل می کند. اکثر اکوسیستم های بلاک چین برای توسعه پروژه ها و برنامه های غیر متمرکز (dApps) خود از testnet استفاده می کنند.

با استفاده از یک شبکه بلاک چین زنده، کوزاما قادر به ایجاد یک بازار کار و شرایط testnet است که سایر زنجیره ها قادر به انجام آن نیستند. کوساما همچنین از پارامترهای حکومتی اصلاح شده استفاده می کند که به آن اجازه می دهد تا چهار برابر سریعتر از پولکادوت کار کند.

یکی دیگر از ویژگی های کوزاما استفاده از دو بلاک چین، شبکه اصلی و شبکه های ایجاد شده توسط کاربر (پاراچین/Parachains) است. پاراچین ها کاملا منحصر به فرد هستند و به کاربران این امکان را می دهند همزمان با شبکه کوساما، بلاک چین های لایه 1 جداگانه را اجرا کنند. توانایی اجرای لایه های 1 منحصر به فرد که به زنجیره ریلی (Relay) متصل شده اند نه تنها امنیت پاراچین ها را تضمین می کند بلکه مقیاس پذیری و قابلیت همکاری شبکه Kusama را افزایش می دهد.

✔️ در صورتی که قصد سرمایه گذاری در این رمز ارز را دارید مقاله بهترین کیف پول های ارز Kusama را مطالعه کنید.

تفاوت بین کوساما و پولکادات

Kusama به عنوان “شبکه قناری” برای بلاک چین Polkadot نامگذاری شده است، به این معنی که قبل از راه اندازی در Polkadot، کد اولیه ای را که ممیزی نشده و در دسترس است، ارائه می دهد.

اولین تفاوت اساسی بین این دو شبکه، سرعت سیستم حکمرانی است. در کوزاما، رای گیری در مورد همه پرسی هفت روز و اجرای تغییرات پس از رای گیری هشت روز طول می کشد، در حالی که هر یک از آنها در Polkadot به مدت یک ماه زمان می برد.

دومین تفاوت این است که اعتبارسنجی در کوزاما بسیار ساده تر است، زیرا حداقل الزامات استیکینگ نسبت به پولکادات کمتر است.

خوب است به خاطر داشته باشید که کوزاما یک بلاکچین برای آزمایش است و از ثبات و امنیت برای افزایش سرعت شبکه صرف نظر می کند.

کوزاما (KSM)

چه چیزی به کوزاما ارزش می دهد؟

قرارگیری منحصر به فرد کوساما به عنوان یک شبکه قناری برای پولکادات به آن اولین مزیت را در بسیاری از برنامه های غیرمتمرکز جدید و پروژه ها برای اکوسیستم پولکادات را می دهد. بسیاری از دی اپ ها قبل از تثبیت و به روز رسانی محصول خود برای شبکه پولکادات، در کوساما راه اندازی می شوند.

کوزاما همچنین از پارارچین ها و بلاکچین های جداگانه لایه 1 استفاده می کند که به کاربران این امکان را می دهد در مدل های توکن و مشوق هایی که معمولا در شبکه Kusama در دسترس نیستند شرکت کنند. به منظور استفاده از پاراچین ها، پروژه ها باید در حراج پاراچین برنده اسلات شوند.

اسلات های پاراچین نه تنها ارزشمند هستند بلکه نیاز به قفل شدن KSM در طول مدت اجاره دارند. شرکت کنندگانی که برنده یک اسلات پاراچین می شوند، برای تمدید قرارداد اجاره باید در مزایده های بیشتری برنده شوند که این امر باعث می شود پروژه ها به جریان مداوم KSM نیاز داشته باشند.

نقش نهایی ارز Kusama (توکن KSM) حفظ و راه اندازی شبکه کوساما است. کاربران با مشارکت در فعالیت های مختلف در شبکه Kusama، از جمله استیکینگ، باندینگ و حکمرانی ارزش آن را درک می کنند.

عرضه در گردش کوزاما چقدر است؟

سکه در گردش کوساما 8،470،100 KSM از مجموع 9،651،217 KSM است. این توکن همچون DOT دارای نرخ تورم سالانه 10٪ ​​است. توزیع توکن های KSM تازه بستگی به مقدار KSM های استیک شده دارد.

اگر مقدار KSM استیک شده بیشتر یا کمتر از 50% باشد، بخشی از تورم به خزانه کوساما می رسد. توکن های KSM را می توان در بازار ثانویه خریداری کرد. همچنین ارز Kusama می تواند از طریق مشارکت در شبکه نود دوگانه کوساما به دست آید.

سایر داده های فنی

🟣 توکن نشانگر دات: کاربرانی که DOT ​​را در زمان عرضه اولیه کوین (ICO) خریداری کردند، این توکن را دریافت کردند و توانستند مقدار مساوی ارز Kusama (توکن KSM) را در طول رویداد تولید توکن خریداری کنند.

🟣 ولیدیتر ها (تایید کنندگان): تایید کنندگان می توانند برای اجرای یک نود اعتبار سنج پاداش دریافت کنند. تعداد KSM های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک گره اعتبار سنج در طول زمان تغییر می کند.

🟣 نامینیتر ها (Nominators): نامینیتر ها در شبکه Kusama با واگذاری KSM خود به حداکثر 16 تایید کننده پاداش غیرفعال دریافت می کنند. پاداش ها به تعداد شرکت کنندگان و بازده فعلی بستگی دارد.

نحوه استفاده از KSM

KSM را می توان به عنوان یک توکن برای مدیریت به روزرسانی ها و اصلاحات پروتکل و همچنین پرداخت هزینه هنگام انتقال پیام ها از طریق پاراچین ها استفاده کرد. اعتبارسنجان می توانند KSM خود را برای حفظ امنیت شبکه و کسب پاداش از تورم استیک کنند، در حالی که نامینیتر ها می توانند KSM خود را برای اعتبارسنجان استیک کنند تا سهمی از پاداش های مذکور دریافت کنند. علاوه بر این، از ارز Kusama می توان برای باندینگ به منظور پشتیبانی از پاراچین های جدید استفاده کرد.

استیکینگ ارز Kusama

کوساما سه راه برای ایجاد یک کیف پول برای استیک کردن KSM دارد:

  • Polkadot
  • Polka Wallet
  • Polkadot JS

پس از ایجاد یک کیف پول، کاربران باید KSM خود را با استفاده از بخش استیکینگ برنامه خود باند کنند (مطمئن شوید مقداری KSM را برای گس کنار بگذارید). دارایی های باند شده بر روی شبکه قفل می شوند. پس از اینکه دارایی ها باند شد، کاربران می توانند حداکثر 16 اعتبارسنج مختلف را برای ارسال دارایی های خود انتخاب کنند. اگر هر یک از اعتبارسنج های انتخاب شده توسط کاربر رفتار نادرستی داشته باشند، قطع یا جریمه می شوند و مقدار کمی از وجوه خود را از دست می دهند.

سخن پایانی

کوزاما (KSM) امروزه به عنوان مولدترین تست نت در بازار جایگاه بی نظیری دارد. KSM با طراحی آینده نگرانه خود پیشرو در تولید دی اپ و توسعه بلاکچین است و احتمالا یکی از فعال ترین و مفیدترین شبکه های آزمایشی (تست نت) برای سال های آینده باقی خواهد ماند.

سوالات متداول در خصوص ارز Kusama

آیا کوساما رقیب پولکادات است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت “خیر”. کوزاما برای تکمیل کردن پولکادات ایجاد شد و به عنوان “زمینه اثبات” برای توسعه دی اپ قبل از حرکت به سوی یک پلتفرم پایدارتر در شبکه DOT ​​واقعی عمل کرد. با این حال، به دلیل کاهش هزینه پاراچین ها در کوزاما، پایگاه فعال کاربران و توسعه سریعتر، بسیاری از پروژه ها ممکن است ماندن در KSM را انتخاب کنند.

در شبکه کوزاما چه کاری می توان انجام داد؟

فعالیت های مختلف بسیاری وجود دارد که می توانید در شبکه کوزاما در آنها شرکت کنید. کاربران می توانند در حکمرانی یا سیاست های زنجیره ای مشارکت داشته باشند، راه اندازی اعتبارسنج را انجام دهند، پاراچین را مستقر کنند، به انجمن های سایبری بپیوندند، در پاراچین L1s ییلد فارمینگ کنند و بسیاری موارد دیگر!

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments