سرقت 90 میلیون دلاری یکی از پروتکل های ترا | خطای قیمت گذاری برای لونا کلاسیک

سرقت 90 میلیون دلاری یکی از پروتکل های ترا | خطای قیمت گذاری برای لونا کلاسیک

یک خطا در نرم‌افزار اوراکل قیمت‌ گذاری برای اعتبارسنجی‌ های Terra Classic، در را برای یک هکر فرصت طلب باز کرد تا چهار استخر نقدینگی را از پروتکل Mirror تخلیه کند.

عدم تطابق در قیمت گزارش شده این دارایی در پروتکل حوزه دیفای Mirror باعث یک سوء استفاده مداوم شده است که پتانسیل تخلیه تمام وجوه آن را دارد.

این سوء استفاده در 29 مه توسط شرکت کننده حاکمیتی “Mirroruser” در انجمن پروتکل مشاهده شد. تا زمان نگارش، مجموعه‌های دارایی مصنوعی mBTC، mDOT، mETH و mGLXY روی پروتکل تقریباً تمام دارایی‌های خود را به ارزش بیش از 2 میلیون دلار از دست داده‌اند.

پروتکل Mirror امکان داد و ستد دارایی های مصنوعی (synthetic asset)، مانند سهام و ارزهای دیجیتال را در بلاک چین لایه 1 ترا و ترا کلاسیک، بایننس کوین و اتریوم را می دهد.

یک خطای قیمت گذاری برای لونا کلاسیک این سرقت 90 میلیون دلاری را ممکن کرد. اعتبارسنجی‌های باقی‌ مانده در Terra Classic گزارش کردند که قیمت LUNC با LUNA تازه راه‌اندازی شده (9.32 دلار) یکسان است، حتی اگر قیمت‌های واقعی بازار آنها طبق CoinGecko بسیار متفاوت باشد.

«ChainLinkGod» سفیر جامعه Chainlink در 31 می توضیح داد که تأیید کننده‌های Terra Classic نسخه قدیمی نرم‌افزار اوراکل را اجرا می‌کردند.

Venus Protocol و Blizz Finance هر کدام در ماه مه از سوء استفاده مشابهی رنج بردند، زمانی که قیمت اوراکل Chainlink گزارش داد LUNA در 0.10 دلار باقی ماند در حالی که قیمت بازار بسیار کمتر از آن بود. Blizz Finance به طور کامل تخلیه شد در حالی که پروتکل ونوس 11.2 میلیون دلار ضرر کرد.

افشاگر جامعه Terra در توییتر، با نام مستعار «FatMan»، هشدار داد که سرقت پروتکل Mirror تا حدود ساعت 8:00 صبح UTC در تاریخ 31 مه، سایر استخرهای دارایی «m» را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با این حال، این حساب اعلام کرد توسعه دهندگان برای رفع اشکال مداخله می کنند.

در ساعت 12:55 صبح UTC، به نظر می رسید که خطای قیمت گذاری برای LUNC برطرف شده است، زیرا قیمتی که توسط اوراکل تأیید می شود به ارزش واقعی بازار خود بازگشته است.

این دومین باری است که Mirror از یک آسیب پذیری بزرگ رنج می برد. طبق گفته FatMan در توییت 27 می، باگ قبلی در کد Mirror از سال 2021 صدها بار مورد سوء استفاده قرار گرفته است. اولین مورد به کاربر این امکان را می‌دهد تا قفل وثیقه سایر کاربران را در پروتکل باز کند و خودش آن را بیرون بکشد. او افزود که در مجموع، اولین هکر با «بیش از 30 میلیون دلار» فرار کرد و تا می 2022 مورد توجه قرار نگرفت.

در 28 مه، اکوسیستم Terra دوباره راه اندازی شد، زمانی که ایردراپ ارز لونا 2 طبق برنامه های بنیانگذار دو کووان انجام شد. Terra 2.0 فورکی از بلاک چین Terra Classic است. توکن‌های LUNA در اختیار سرمایه‌ گذارانی قرار می‌گیرند که نسخه قبلی LUNA و استیبل کوین الگوریتمی UST را در طی سقوط فاجعه‌ بار اکوسیستم Terra در اوایل ماه جاری در اختیار داشتند.

توکن های پروتکل میرر (MIR) در حال حاضر در 24 ساعت گذشته 2 درصد کاهش یافته اند و طبق CoinGecko با قیمت 0.31 دلار معامله می شوند.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments