پایین ترین فاندینگ ریت بیت کوین در 7 ماه گذشته

پایین ترین فاندینگ ریت بیت کوین در 7 ماه گذشته! بازگشت ترس به بازار

در پی افت شدید قیمت بیت کوین که در ابتدای هفته رخ داد، فاندینگ ریت (funding rate) بیت کوین تا حدی کاهش پیدا کرده است که چنین سقوطی را از سپتامبر (شهریور) 2020، به خود ندیده است. این موضوع از وجود ترس در بازار خبر می دهد.

لکس مسکوفسکی (Lex Moskovski)، تریدر و تحلیلگر بازار ارز های دیجیتال، بر این باور است که این اتفاق نشان دهنده بازگشت ترس به این بازار می باشد.

بنا به داده های گلس نود (Glassnode)، میانگین فاندینگ ریت آتی بیت کوین در کل مبادلات در روز یکشنبه تا حدود 0.03- درصد کاهش را شاهد بوده است.

فاندینگ ریت چیست و چرا سقوط آن اهمیت دارد؟

مبادلات آتی بیت کوین از مکانیزمی به نام فاندینگ (Funding) استفاده می کنند تا به تعادل در بازار دست یابند.

کارکرد این مکانیزم ساده است؛ اگر خریداران بیشتری در بازار حضور داشته باشند، فاندینگ ریت نیز افزایش می یابد و بالعکس.

بنابراین، وقتی که فاندینگ ریت منفی شود، بدین معنی است که اکثریت افراد در بازار در حال فروش بیت کوین هستند و این نشان از ترس در بازار دارد.

مسکوفسکی گفت:

خیلی وقت است که چنین فاندینگ ریت منفی ندیده ایم. ترس.

فاندینگ ریت مبادلات آتی بیت کوین
فاندینگ ریت مبادلات آتی بیت کوین. منبع: Glassnode

اوایل همین هفته، با توجه به پیش بینی عرضه صرافی کوین بیس در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، قیمت بیت کوین در حوالی 64,000 دلار به سر می برد. اما در تاریخ 18 آوریل (29 فروردین) این ارز دیجیتال یک افت قیمت تا 50,000 دلار را شاهد بود.

با در نظر داشتن بالاترین نقطه در آن روز تا پایین ترین نقطه، قیمت بیت کوین تقریباً 15 درصد در مقابل دلار آمریکا، کاهش داشت.

احساسات بازار می تواند به سرعت تغییر یابد، چرا که بسیاری از معامله گران، از اهرم بالا (high leverage) در مبادلات اصلی استفاده می کنند.

در طی هفته ای که کوین بیس در بورس ارائه شد، فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی های برتری نظیر بایننس (Binance) و یا بایبیت (Bybit) از ثبات بین 0.1 درصد تا 0.15 درصد برخوردار بود.

این نشان می دهد که بسیاری از تریدر ها به شدت به دنبال خرید بیت کوین بودند، که بازار را تا حد زیادی گرم کرد.

وقتی چنین اتفاقی می افتد، انگیزه فروش کوتاه مدت بیت کوین به شدت افزایش می یابد و بازار را در معرض ریسک یک افت شدید قرار می دهد.

نمودار 15 دقیقه ای قیمت دلاری بیت کوین
نمودار 15 دقیقه ای قیمت دلاری بیت کوین (بایننس). منبع: TradingView

آیا شرایط بیت کوین به زودی بهبود می یابد؟

در طی 24 ساعت گذشته، حدس و گمان های زیادی بر این بوده است که کاهش نرخ هش (hash rate) بیت کوین طی چند روز گذشته، قیمت این ارز دیجیتال را با این افت ناگهانی رو به رو کرده است.

در 16 آوریل (27 فروردین) استخر ها و منابع ماینینگ اصلی در چین، شاهد یک قطعی برق، پس از خاموشی در استان Xinjiang چین، بودند.

پیرو این موضوع، نرخ هش بیت کوین پس از این اتفاق، فوراً کاهش پیدا کرد. همین امر، تمایل و احساسات بازار به بیت کوین را با نگرانی مواجه کرد.

هرچند، یکی از شرکای ونچرز (Ventures)، آدام کوکران (Adam Cochran) معتقد است که کاهش نرخ هش بیت کوین، ارتباطی با افت قیمت آن ندارد.

اگر این افت قیمت بیت کوین، ناشی از فاکتور های فاندامنتال نباشد و بنا به بازار آتی پر ازدحام، کاملاً تکنیکال بوده باشد، احتمال یک ریکاوری سریع نیز بیشتر خواهد شد.

ماندن در محدوده حمایت 56,000 دلار برای بیت کوین، در کوتاه مدت، مناسب تلقی می شود تا خونسردی بازار آتی و تثبیت فاندینگ ریت را به همراه داشته باشد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments