پروژه دیفای

بهترین پروژه ها برای سرمایه گذاری در دیفای

اگر شما یکی از فعالان ارز دیجیتال هستید، حتما این روزها نام پروژه دیفای و سود بسیار بالای آنرا شنیده اید. بسیاری دیفای را مانند روزهای ابتدایی معرفی بیت کوین به دنیا می دانند و معتقدند اگر اکنون در دیفای سرمایه گذاری کنید، می توانید سود بسیار زیادی بدست آوردید. در این مقاله سعی می کنیم مهم ترین پروژه های دیفای را برای شما معرفی کنیم تا با بهترین گزینه های سرمایه گذاری در دیفای آشنا شوید.

مقدمه

سال 2019 شاهد یک پروژه تازه وارد و پر زرق و برق در بلاکچین به نام دیفای بودیم. DeFi تلاشی برای تمرکززدایی در امور مالی سنتی مانند تجارت، وام، سرمایه گذاری، بیمه و … در بلاکچین است. به زبان ساده دیفای را می توان مجموعه ای از قراردادهای هوشمند و به هم پیوسته توصیف کرد. پروتکل های دیفای مانند قطعات لگو می توانند به یکدیگر متصل شوند. در این پروتکل، بلاکچین اتریوم به عنوان زیر ساخت اصلی عمل می کند و دیفای بر اساس برنامه dApps اجرا می شود. dApp ها همانند قطعات لگو به صورت منحصر به فرد ایجاد می شوند و یک شبکه مالی متن باز peer-to-peer درست می کنند.

Decentralized Finance یکی از جدیدترین نو آوری هایی است با استفاده از اقتصاد غیر متمرکز بلاکچین ایجاد شده است. برنامه های DeFi که در درجه اول روی شبکه اتریوم ساخته شده اند، و خدمات مالی سنتی را به صورت غیر متمرکز و بدون توجه به موقعیت مکانی در سراسر جهان از طریق اینترنت در اختیار همه قرار می دهند.

امروزه کاربران DeFi می توانند بدون نیاز به یک موسسه مالی به عنوان واسطه، وام بگیرند، وام دهند و معامله کنند؛ سرمایه گذاری کرده و ترید کنند. در این میان پروتکل های دیفای جایگزین نقش موسسات مالی واسط شده اند.

شاید تعجب آور نباشد که بازار دیفای رشد چشمگیری بدست آورده است و اکنون یک بازار یک میلیارد دلاری است. حجم بازار دیفای با توجه به توکن های پروتکل دیفای اندازه گیری می شود. اگر هنوز نمی دانید دیفای چیست، بهتر است قبل از هرچیز این مقاله را بخوانید تا بیشتر با DeFi آشنا شوید.

بهترین پروژه ها برای سرمایه گذاری در دیفای

در زیر پروتکل های برتر دیفای که در بلاکچین اتریوم کار می کنند، معرفی می کنیم. این پروژه ها بر اساس میزان دلاری که در هر قرارداد هوشمند ذخیره شده است، رتبه بندی شده اند و برای تهیه این لیست، از تجزیه و تحلیل ارائه شده در DeFi Pulse استفاده کرده ایم.

سرمایه گذاری در دیفای

Maker

Maker مهم ترین برنامه مالی غیر متمرکز است که تا کنون تسلط 60 درصدی بر بازار داشته و میزان دارایی که در Maker قفل شده است، 600 میلیون دلار اعلام شده است.

MakerDAO یک پروتکل غیر متمرکز است که با استفاده از CDP سعی در ایجاد استیبل کوین DAI دارد که ارزش آن به دلار آمریکا وابسته است. وقتی کاربران اتریوم را به عنوان وثیقه در CDP ها واریز کنند، DAI تولید می شود.

DAI تنها ارز دیجیتال غیر متمرکز و ناپایدار است که هر کسی می تواند بدون محدودیت از آن استفاده کند. بر خلاف سایر استیبل کوین های مبتنی بر دلار، که دلار ها در بانک نگهداری می شوند، این ارز اینگونه نیست در عوض پروتکل Maker از قراردادهای هوشمند و وثیقه هایی در قالب اتر برای حفظ قیمت DAI در نرخی ثابت استفاده می کنند.

از DAI می توان برای وام دادن (و کسب سود) برای پرداخت، ترید و یا سرمایه گذاری در دارایی های دیگری مبتنی بر اتریوم استفاده کرد.

Synthetix

synthetix یک پلتفرم سرمایه گذاری غیرمتمرکز با استفاده از اتریوم است که کاربران را قادر می سازد به اصطلاح ” Synths” ایجاد کرده و ترید انجام دهند. توکن synthetic موجب on-chain شدن داده های دارایی های دنیای واقعی می شود.

البته در واقع Havven نامیده می شود و به کاربران اتریوم این امکان را می دهند تا به وسیله synthetic دارایی هایی مانند طلا، دلار، سهام تسلا یا سایر دارایی ها را همانند دارایی های دیجیتال نمایش دهند. ترید در این پلتفرم به صورت همتا به همتا و non-custodial انجام می شود.

در حال حاضر Synthetix بیش از 140.6 میلیون دلار نقدینگی دارد.

Compound

compound یک پروتکل غیر متمرکز است که این امکان را به دارندگان دارایی های دیجیتال می دهد که در مقابل وثیقه، وام گرفته یا به آنها وام دهند. با اضافه کردن دارایی های دیجیتال به Compound ، کسانی که نقدینگی دارند می توانند سود کسب کنند که رابطه اتوماتیک با عرضه و تقاضا دارد.

پروتکل Compound در حال حاضر بیش از 128.4 میلیون دلار در استخر نقدینگی خود موجودی دارد و به عنوان یکی از سیستم های وام غیر متمرکز امروزه مطرح شده است.

InstaDApp

InstaDApp از خود به عنوان یک کیف پول هوشمند برای امور مالی غیر متمرکز یاد می کند. این یک برنامه کاربردی است که قابلیت مدیریت یکپارچه و بهینه سازی دارایی ها در بهترین بازده را به کاربران دیفای می دهد. InstaDApp پنلی کاربر پسند دارد که به کاربران این امکان را می دهد سرمایه گذاری های خود رد پروتکل هایی مانند Uniswap، Maker و Compound مدیریت کنند. برای کاربران جدید دیفای InstaDApp یک نقطه شروع عالی را فراهم می کند. در حال حاضر بیش از 80.7 میلیون دلار در قراردادهای هوشمند InstaDApp سرمایه گذاری شده است.

Uniswap

uniswap یک پروتکل اکسچنج غیر متمرکز است که کاربران را قادر می سازد توکن های ERC-20 را به صورت خصوصی؛ امن و non-custodial با رابط کاربری بسیار ساده در اختیار کاربران قرار می دهد. به جای استفاده از کتاب های سفارش (order book)، این پروتکل از استخر های نقدینگی (liquidity pools) که به افزایش میزان نقدینگی پروتکل کمک می کند، استفاده می نماید.

جای تعجب نیست که Uniswap امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین صرافی های غیر متمرکز برای توکن های اتریوم شناخته می شود. در حال حاضر 59.5 میلیون دلار توکن اتریو در استخر های نقدینگی Uniswap نگهداری می شود.

Chainlink

شبکه چین لینک برای طراحی ورودی و خروجی ایمن برای قراردادهای هوشمند پیچیده طراحی شده است که قابلیت اتصال به داده های دنیای واقعی و پرداخت های متداول روزانه را دارد. در واقع سیستم مالی غیر متمرکز چین لینک می تواند اوراکل بلاکچین اتریوم را تقویت کند.

رشد چین لینک چیزی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد. از سال گذشته وضعیت این توکن به صورت پیوسته مثبت بوده است.

WBTC

WBTC مخفف Wrapped Bitcoin است و نسخه توکن سازی شده بیت کوین در شبکه اتریوم است. WBTC یک توکن ERC-20 است که با نسبت 1:1 بیت کوین پشتیبانی می شود. این توکن به کاربران کمک می کند تا از بیت کوین در قراردادهای هوشمند بتوانند به راحتی استفاده کنند و در تمامی برنامه های مبتنی بر اتریوم نیز قابلیت استفاده دارد.

دلیل اینکه WBTC بسیار مهم تلقی می شود، این است که پتانسیل این را دارد که نقدینگی بسیار بیشتری به اکوسیستم اتر اضافه کند و می تواند بیت کوین را با فرمت ERC20 استاندارد کند. این توکن تلاش جمعی افرادی مانند Kyber ، Ren و BitGo می باشد.

در حال حاضر 6.8 میلیون دلار در قرار داد هوشمند WBTC نگهداری شده است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مصطفی
مصطفی
2 سال قبل

حداقل هزینه سرمایه گذاری برای دیفای چقدر است؟

پرستو کاشانی
پاسخ به  مصطفی
2 سال قبل

با سلام و احترام. این مقدار برای هر پروژه ای متغیره.

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  پرستو کاشانی
2 سال قبل

سلام.تشکر.اما میشود برای نمونه چند مثال بزنید

رسول
رسول
3 سال قبل

عالی بود….من یک واحد کامپاند دارم
میتونم از این راه کسب سود کنم؟
توجه بفرمایین که توکن های بر بستر کامپوند و نمیگم
از خود کامپوند یک واحد دارم….ممنونم