بازگشت کدام سریع تر خواهد بود؟ اتریوم یا بیت کوین؟

کدام یک از رمز ارزهای BTC و ETH زودتر به بالاترین قیمت خود باز خواهند گشت؟

طی چند سال گذشته، در بازار ارزهای دیجیتال، شاهد رقابت بالایی بین بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) از نظر عملکرد بوده ایم. در حالی که تفاوت مارکت کپ بین این دو هنوز بسیار واضح است، ETH توانست از منظر قیمت، پیشرفت های خوبی را به ثبت برساند. 

یک سال پیش، در جولای (تیر) 2020، ارزش Ethereum معادل 3 درصد ارزش Bitcoin بود. اما اکنون، این میزان به 6 درصد افزایش یافته است. در ماه مه (اردیبهشت) برای مدتی این میزان معادل 8.5 درصد بود. 

در چند بازار صعودی گذشته، اتریوم توانست عملکردی موفقیت آمیز تر از بیت کوین نشان دهد و از نظر نوسانات، پرچمدار رمز ارزها نوسان بیشتری را متحمل شد. هرچند مواردی هم وجود دارد که می تواند برای هر دو، یا فقط برای اتر، مفید باشد. 

همبستگی گسترش نوسانات در ETH و ‌BTC به چه معنا است؟ 

نمودار گسترش نوسانات btc-eth
منبع: Skew

نمودار بالا، همبستگی سرعت نوساناتی که BTC و ETH شاهد بوده اند را نشان می دهد و بالا و پایین رفتن این نمودار، به میزان نواسانی بودن هر ارز طی یک دوره خاص بستگی دارد. 

اکنون، با توجه به تاریخ، هروقت این گسترش در این نمودار به بالا سیر کرد، اتریوم عملکرد بهتری از بیت کوین نشان داده است، و بر عکس. به این مثال توجه کنید. 

بیت کوین - اتر
منبع: TradingView

بین 25 سپتامبر (4 مهر) سال 2020 و 1 جولای (10 تیر) سال 2021، گسترش نوسان ETH-BTC ‌از 36 درصد به 14 درصد سقوط کرد. این بدین معنی بود که BTC نسبتا نوسان بیشتری را در مقایسه با ETH متحمل شده بود. 

در همان دوره که بر روی نمودار به آن اشاره شد، Bitcoin در قیمت خود افزایش 169 درصدی و Ethereum نیز 111 درصدی را شاهد بوده اند. 

با آغاز افزایش گسترش نوسانات، اوضاع در سال 2021 تغییر کرد و این تغییر بیشتر به نفع اتر بود. در عرض یک ماه، این گسترش از 14 درصد به 37 درصد جهش پیدا کرد و اتر با رشد 97 درصدی خود، از نظر عملکرد، بیت کوینی که 64 درصد رشد داست را به زیر سایه خود برد. 

حال اc آنجایی که از ماه آوریل (فروردین) گسترش نوسانات دوباره نسبتا بالا گرفته است، بدین معنی است که در آینده، ETH نوسان بیشتری را در آینده شاهد خواهد بود. هرچند این نوسانات قرار نیست همیشه در مسیر صعودی باشد. 

نوسانات، دوست هیچ کسی نیست

حال، نکته کلیدی برای گریز از گسترش نوسانات رو به افزایش فعلی بین  Ethereum و Bitcoin از زمان پایان ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) این حقیقت است که این گسترش نوسان، باعث جمع شدن اصلاحات شدید صعودی و نزولی می شود. 

هردو دارایی به ترتیب بالاترین قیمت های تاریخ خود را در این دوره به ثبت رساندند اما از نظر درصد رشد، اتر عملکرد بهتری از خود نشان داد. 

با آغاز فشار فروش و بازار نزولی، BTC در ابتدا 48 درصد سقوط را ثبت کرد، در حالی که Ether در 10 روز، 60 درصد کاهش را شاهد بود. 

با در نظر گرفتن همه این ها و گسترش نوسانات در سطح بالای سالانه، اگر بازار وضعیت افزایشی پیدا کند، می توان گفت که به احتمال زیاد، زودتر می تواند به قیمت بالای خود که قبلا آن را ثبت کرده بود، دست یابد. هرچند هرگونه شانس بازار رکودی بیشتر میتوان اتر را در این نمودار ها، به سطح های پایین تری در مقایسه با BTC هدایت کند. 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments