پرایس ایمپکت (Price Impact) چیست؟|تاثیرات آن بر قیمت توکن و راه حل رفع ارور

مدل‌ اقتصادی بسیاری از بازارهای رقابتی از جمله صنعت کریپتو بر این فرض ساخته می‌شوند که خریداران و فروشندگان قیمت‌گذار هستند. در یک بازار رقابتی مانند ارزهای دیجیتال، هر زمان که بخواهید محصولی را بخرید، فروشنده ای برای ارائه آن وجود دارد. یکی از ویژگی های صنعت کریپتو غیر متمرکز بودن است. از این رو سرمایه گذاران و معامله گران با استفاده از صرافی های غیرمتمرکز و به واسطه قرارداد های هوشمند به معامله می پردازند. گاهی اوقات افراد برای خرید یا فروش توکن در صرافی هایی مانند پنکیک سواپ یا یونی سواپ با مشکلاتی مانند Price Impact مواجه می شوند. از این رو در این مطلب تصمیم داریم به بررسی مفهوم پرایس ایمپکت و راه های رفع ارور price impact too high در صرافی های غیر متمرکز بپردازیم.

پرایس ایمپکت به چه معناست؟

پرایس ایمپکت (Price Impact) به چه معناست؟

پرایس ایمپکت (Price Impact) نتیجه فعالیت بازار است که اغلب نادیده گرفته می شود. این معیاری است که تفاوت بین قیمت فعلی و قیمتی که در هنگام خرید یا فروش یک ارز در برنامه های غیرمتمرکز (DEX) پرداخت می کنید را نشان می دهد. این امر یک نگرانی برای افرادی است که در مقادیر زیاد خرید یا فروش می کنند، زیرا اقدامات آنها بیشتر از اقدامات شرکت کنندگان متوسط به عرضه و تقاضای کل تاثیر می گذارد. همچنین دلیلی اصلی این اتفاق از بین رفتن تناسب نقدینگی استخر و تغییرات ناگهانی قیمت می باشد.

به منظور درک بهتر مفهوم Price Impact به مثال زیر توجه کنید:

تصور کنید فردی قصد دارد توکنی را خریداری کند که قیمت آن 2 دلار است. در صورتی که فرد سرمایه گذار تصمیم داشته باشد بیشتر نقدینگی موجود در استخر صرافی را خریداری کند باید هزینه بیشتری را پرداخت کند. 

بنابراین به طور خلاصه باید بدانید که در صرافی های غیر متمرکز رفتار نهنگ ها در قیمت گذاری توکن و تعیین پرایس ایمپکت نقش بسزایی دارد. 

در واقع، بازارها تعداد محدودی از شرکت کنندگان دارند، بنابراین هر خریدار و فروشنده بر شرایط کلی بازار تأثیر می گذارد. سفارش زیاد برای یک محصول، تقاضا را تحریک می کند و قیمت را بالا می برد، در حالی که یک پیشنهاد بزرگ برای فروش، قیمت را کاهش می دهد. فعالان بازار که قدرت قابل توجهی در بازار دارند باید این عواقب را هنگام تصمیم گیری اولیه در نظر بگیرند. تغییرات در قیمت به ویژه در بازارهای پرنوسانی مانند  بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بر جنبه‌های دیگر کسب‌ وکار یا اقدامات آتی آن‌ها تأثیر بگذارد.

ارور Price Impact Too High

اقتصاد جهانی به شدت به فناوری بلاک چین و بازاریابی آنلاین متکی است. از این رو، یک خطای فنی می تواند باعث هرج و مرج در بین کاربران شود. صرافی پنکیک سوآپ (Pancakeswap) اغلب یک خطا را در طول تمام فرآیندهای معاملاتی مانند بالا بودن پرایس ایمپکت و عدم تکمیل سفارش را نشان می دهد.

Pancakeswap یک صرافی غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است که امکان خرید و فروش توکن های رمزنگاری شده را به کاربران در سراسر جهان را فراهم می کند.علاوه بر این، این پلتفرم نسبت به رقبا خود عملکرد منحصر به فردی دارد. ارور Price Impact Too High  در پنکیک سوآپ به این معنی است که مبلغ پیشنهادی شما کمتر از قیمت بازار می باشد.

رفع مشکل بالا بودن پرایس ایمپکت چه راه حل هایی دارد؟

مشکل بالا بودن پرایس ایمپکت چه راه حل هایی دارد؟

🔴برای رفع «بالا بودن پرایس ایمپکت» در PancakeSwap، باید ورژن را تغییر دهید یعنی اگر از نسخه V2  استفاده می کنید آن را به V1 ( نسخه قدیمی) تغییر دهید و مطابق تصویر زیر عمل کنید. 

تغییر ورژم صرافی

🔴از دیگر راه های رفع این خطا کاهش حجم خرید و انجام تراکنش مورد نظر به میزان دلخواه در چندین مرحله است.

🔴تغییر Slippage Tolerance برای تکمیل معامله می تواند راه حل مناسبی باشد. با توجه به نوسانات بیش از حد قیمت و طولانی شدن فرایند ثبت معامله خرید یا فروش در صرافی های غیرمتمرکز، افزایش تلرانس اسلیپیج به تکمیل معامله کمک می کند.

از این رو هنگام مواجه شدن با این مشکل در زمان خرید یا فروش ارز در صرافی های غیر متمرکز مانند یونی سوآپ یا پنکیک سوآپ، می توانید جهت تغییرSlippage Tolerance اقدامات لازم را بعمل آورید. 

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید برای انجام این کار باید از قسمتی که نماد آن به صورت چرخ دنده نمایش داده می شود، تلرانس اسلیپیج را افزایش دهید و تراکنش را مجدد انجام دهید تا تایید شود. 

تغییر Slippage Tolerance

از طرفی لازم به ذکر است عوامل دیگری مانند سرعت اینترنت، قطعی یا وصلی VPN و تغییر مرورگر ها نقش بسزایی در رفع این خطا خواهند داشت. 

اطمینان از عدم مواجه با پرایس ایمپکت هنگام خرید توکن

پیشگیری از ارور پرایس ایمپکت هنگام خرید توکن

همانطور که قبلا اشاره کردیم، تاثیر قیمت می تواند سهم بزرگی از هزینه اجرای کلی معامله را نشان دهد. در اینجا چند استراتژی ساده برای به حداقل رساندن آن وجود دارد:

عمق استخر

تا کنون، ما ثابت کردیم که تأثیر قیمت تابعی از حجم معامله نسبت به اندازه استخر یا نقدینگی آن است. با یک بررسی ساده می توان دریافت که توکن ها و پروژه هایی که به تازگی راه اندازی شده اند، حجم معاملاتی بالایی ندارند و در صرافی های معتبری لیست نشده اند. از این رو اطلاعات درستی در اختیار کاربران قرار نمی دهند. جدول عمق توکن در Coingecko نقطه شروع خوبی برای تجزیه و تحلیل این است. 

نکته: اگر قصد خرید توکن مورد نظر از صرافی پنکیک سواپ را دارید میتوانید با مراجعه به بخش “Info” و انتخاب گزینه “Liquidity” ارز مورد نظر را جستجو کنید و از اطلاعات عمق استخر مطلع شوید. 

حجم معاملات در بازه زمانی مختلف

برای خرید یک توکن ابتدا باید هر آنچه که برای معتبر بودن پروژه مانند وایت پیپر یا تیم توسعه دهنده آن و غیره لازم است، بررسی کنید سپس جهت سرمایه گذاری اقدام کنید. یکی از این فاکتور ها که از اهمیت زیادی هم برخوردار است حجم معاملات یک توکن در بازه زمانی مختلف است. برای اطلاع از معتبر بودن توکن با استفاده از این روش تنها کافی است آدرس قرار داد آن را در سایت های جستجوگر بلاک چینی بررسی کنید. 

توجه داشته باشید که اگر سایر افراد کمتر از حجم مورد نظر شما خرید انجام داده اند، احتمال ایجاد پرایس ایمپکت وجود دارد. 

استفاده از سایت های تجمیع کننده های نقدینگی

یکی از روش هایی که با بررسی آن می توانیم مطمئن شویم با ارور Price Impact هنگام خرید توکن مواجه نخواهیم شد، استفاده از تجمیع کننده های نقدینگی صرافی های غیرمتمرکز (Dex Aggregator) می باشد. این پروتکل ها به تجزیه و تحلیل قیمت توکن در صرافی های مختلف می پردازند و در نهایت پلتفرمی که بهترین قیمت را ارائه می دهد به شما معرفی خواهد کرد.

تجمیع کننده های نقدینگی سوآپ متامسک به صورت خودکار، هشدارهای لازم را اعلام میکند همچنین از طرفی دیگر پروتکل وان اینچ (1inch) یکی از بهترین Dex Aggregator با عملکردی منحصر به فرد در این زمینه فعالیت دارد. 

🔖در صورتی که  شما هم راه حل هایی را برای رفع ارور Price Impact Too High در نظر دارید، در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments