کیف پول مرده چیست و چه تفاوتی با کیف پول توکن های سوزانده شده دارد؟

کیف پول مرده چیست و چه تفاوتی با کیف پول توکن های سوزانده شده دارد؟

کیف پول مرده در ارز دیجیتال، کیف پولی است که برای مدت طولانی غیرفعال مانده است. کیف پول‌های مرده دارایی‌های رمزنگاری شده را در خود نگه می‌دارند اما برای سال‌ها هیچ تراکنشی ارسال یا دریافت نکرده‌اند. کیف پول‌های مرده ممکن است به دلیل گم شدن کلیدهای کیف پول، دارندگان سرمایه‌گذاری بلندمدت یا حتی مرگ صاحب کیف رخ دهند.

کیف‌پول‌های مرده، کیف‌هایی هستند که سال‌ها غیرفعال بوده‌اند و هیچ تراکنشی ارسال یا دریافت نکرده‌اند، اما دارایی‌های رمزنگاری شده در آنها موجود است.

کیف پول‌های مرده ممکن است به این دلیل باشد که سرمایه‌گذار دارایی‌های خود را برای مدت طولانی نگه می‌دارد و می میرد و یا کلمات بازیابی کیف پول خود را از دست می‌دهد.

اگر هر زمانی که رمز عبور آنها پیدا شود یا سرمایه گذار تصمیم بگیرد پس از مدت ها نگهداری دارایی های خود را جابجا کند، کیف پول های مرده زنده می شوند.

کیف پول های مرده با کیف پول های سوخته که کیف پول های غیرقابل دسترس یا آدرس های پوچ هستند متفاوت هستند. دارایی‌های کریپتو که برای سوزاندن کیف پول‌ها ارسال می‌شوند به‌عنوان حذف شده از گردش در نظر گرفته می‌شوند.

انتشاراتی توسط Decrypt در ژانویه 2020 ادعا می کند که حدود 3.7 میلیون بیت کوین دیگر هرگز جابه جا نمی شوند زیرا (به طور تصادفی و عمدی) برای همیشه قفل شده اند. این به این دلیل است که این دارایی های رمزنگاری شده در کیف پول های واقعا مرده ذخیره می شوند یا «سوزانده شده اند». در مورد توکن‌های “سوخته”، برای کنترل گردش دارایی‌ها در آدرس‌های توکن سوزی سپرده می‌شوند.

در حالی که سکه‌های موجود در کیف پول‌های مرده هنوز برای عرضه در گردش حساب می‌شوند، این ارزهای دیجیتال غیرفعال احتمالاً دیگر هرگز جابه‌جا نخواهند شد و اساساً بدون تأثیر بر فشار فروش بازار یا اصطکاک عرضه/تقاضا، وجود ندارند.

کیف پول مرده چگونه تعریف می شود؟

به زبان ساده، کیف پول مرده یک کیف پول غیرفعال است. یک کیف پول زمانی غیر فعال در نظر گرفته می شود که برای مدت (بسیار) طولانی مدت، مثلا چندین سال، غیرفعال باشد. با این حال، کیف پول باید در اختیار یک دارایی رمزنگاری باشد، در غیر این صورت، بیشتر یک کیف پول خالی است تا یک کیف پول مرده. کیف پول‌های مرده بسیار زیاد هستند، اما دلیل عدم فعالیت آن‌ها متفاوت است.

در یک سناریوی عادی، یک کیف پول کریپتو باید تراکنش ها را به طور منظم دریافت و ارسال کند، و وقتی اینطور نیست، چند توضیح ممکن وجود دارد.

🔺یک سرمایه گذار به سادگی برخی از سرمایه گذاری ها را به امید افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در آینده انجام می دهد. این می تواند در هر دوره زمانی باشد. در طول این مدت، کیف پول غیر فعال می ماند و به دلیل صفر بودن سابقه فعالیت در زنجیره، «مرده» در نظر گرفته می شود. با این حال، هنگامی که سرمایه گذار دارایی های بیشتری را به دارایی های خود اضافه می کند، کیف پول فعال می شود.

🔺یکی دیگر از دلایل پشت کیف پول مرده، گم شدن کلید خصوصی آن است. این می تواند به دلیل ذخیره سازی ضعیف یا مرگ تصادفی صاحبان کیف پول بدون اشتراک گذاری کلیدهای کیف پول باشد. از آنجایی که فناوری بلاک چین کلیدهای خصوصی را تنها نقطه دسترسی به کیف پول رمزنگاری می کند، از دست دادن کلیدهای خصوصی باعث می شود که کیف پول غیر قابل دسترس و غیرفعال باشد.

آیا کیف پول رمزنگاری منقضی می شود؟

کیف پول های رمزنگاری منقضی نمی شوند. حتی اگر یک کیف پول برای سال ها یا دهه ها غیرفعال باشد، یکپارچگی کیف پول رمزنگاری دست نخورده باقی می ماند. هنگامی که یک کیف پول ایجاد می شود، جزئیات آن برای همیشه در بلاک چین ذخیره می شود و هر کسی که کلیدهای مورد نیاز را دارد می تواند در هر زمانی از کیف پول استفاده کند.

این با حساب‌های بانکی متفاوت است، زیرا در اکثر سیستم‌ها، حساب بانکی که برای مدت طولانی غیرفعال می‌ماند، قبل از استفاده مجدد، تحت یک فرآیند فعال‌سازی قرار می‌گیرد، اما این مورد برای کیف پول‌ ارزهای دیجیتال صادق نیست.

چه اتفاقی برای دارایی های رمزنگاری شده در یک کیف پول مرده می افتد؟

ارزهای دیجیتال یا NFT در یک کیف پول مرده دست نخورده باقی می مانند تا زمانی که به کیف پول دسترسی پیدا کنید. جزئیات کیف پول را می‌توان از طریق کاوشگرهای بلاک چین مانند Etherscan بدست آورد و تأیید کرد، اما دارایی‌های درون آن فقط توسط هر کسی که کلید خصوصی را در اختیار دارد می‌تواند جابه‌جا کند. اگر کیف پول از هر طریق به خطر نیفتد، سرمایه‌ گذاری که دارایی‌های کریپتو را قفل کرده است، می‌تواند هر زمان که بخواهد به یک دارایی دست نخورده بازگردد.

آیا امکان استفاده از دارایی ها در کیف پول مرده وجود دارد؟

اگر به دلیل گم شدن یا فوت مالک و تنها دارنده کلید خصوصی، کیف پول غیرقابل دسترسی باشد، کیف پول واقعاً مرده است و دارایی های آن قابل جابجایی نیست. برای توکن های قابل تعویض مانند بیت کوین، تقریباً هیچ کاری نمی توان با کیف پول و محتویات آن انجام داد. اما یک نکته برای NFT ها وجود دارد.

توکن های NFT هنر بلاک چین هستند و می توانند با استفاده از آدرس NFT نمایش داده شوند. Cozomo de Medici، علاقه‌مند به NFT، در انتشاری در حساب توییتر خود از اهدای 22 اثر از مجموعه Cozomo de’ Medici به مجموعه دائمی موزه هنر لس آنجلس (LACMA) خبر داد.

چیزی که پیشرفتی برای فناوری NFT محسوب می شود، موزه های هنری NFT های محبوب را در امکانات خود به نمایش می گذارند. لازم نیست موزه در اختیار خود هنر یا کلیدهای کیف پول NFT باشد، بلکه باید از خرید مناسب از هنرمند یا مجموعه دار اطمینان حاصل کند. بنابراین NFT های موجود در کیف پول های مرده را می توان از طریق یک اعلامیه شفاهی ساده به موزه ها اهدا کرد.

مقایسه کیف پول مرده و کیف پول توکن های سوزانده شده

توکن سوزی عمل حذف دائمی دارایی رمزنگاری شده از گردش را توصیف می کند. این کار با ارسال دارایی به یک «کیف پول سوخته» یا آدرس پوچ انجام می شود.

کیف پول‌های مرده و کیف پول‌های سوخته شباهت‌های زیادی دارند، جایی که هر دو حاوی دارایی‌های رمزنگاری هستند که قابل ارسال نیستند. کیف پول‌های واقعا مرده و کیف‌پول‌های سوخته حاوی دارایی‌هایی هستند که از نظر فنی برای همیشه از گردش فعال حذف می‌شوند.

با این حال، کیف پول‌های مرده در واقع کیف‌ پول‌های شخصی هستند که عمداً یا تصادفی غیرفعال می‌شوند، در حالی که کیف‌ پول‌های سوخته آدرس‌های پوچ هستند که برای حذف دارایی‌های رمزنگاری از گردش ایجاد شده‌اند. بر اساس طراحی، آدرس‌های توکن سوزی کلید خصوصی ندارند و دارایی آن‌ها را نمی‌توان به هیچ وجه بازیابی کرد، جایی که دارایی‌های ارسال شده به چنین آدرس‌هایی واقعاً برای همیشه از بین می‌روند. از سوی دیگر کیف پول‌های مرده دارای کلیدهای خصوصی هستند و به دلیل گم شدن کلیدها غیر قابل دسترسی هستند. اگر در آینده کلید خصوصی پیدا شود، کیف پول‌های مرده می‌توانند دوباره زنده شوند، اما این امکان با آدرس کیف پول توکن سوزی وجود ندارد.

جمع بندی

سیستم امنیتی بسیار بالا در شبکه های بلاک چین یک شمشیر دولبه است. از طرف دیگر، هنگامی که جزئیات کیف پول خود را به درستی مدیریت می کنید، دارایی های شما را ایمن نگه می دارد. از سوی دیگر، شما تنها مسئول دارایی های خود و ذخیره سازی کلیدهای خصوصی خود هستید. این برخلاف سیستم‌های متمرکز است که در صورت گم شدن یا به خطر افتادن گذرواژه‌ها، گزینه بازیابی حساب از طریق پشتیبانی مشتری وجود دارد.

این ساختار امنیتی به این معنی است که شما بانک خود هستید و دارایی های تحت شما اعم از اینکه بتوانید کلیدهای خود را به خاطر بسپارید یا نه، متعلق به شما خواهد بود. در مورد دوم، شما نمی توانید از کیف پول خود استفاده کنید، اما محتویات آن تا زمانی که شخص دیگری کلیدهای شما را به دست نیاورد، مال شما باقی می ماند. در حالی که این تنها دلیل پشت کیف پول‌های مرده نیست، اما تنها سناریوی مرگ واقعی برای کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال است.

متاسفانه، راه‌های شناخته شده برای جلوگیری از از دست رفتن کلی کیف پول ارزهای دیجیتال، استحکام امنیت ارائه شده توسط فناوری بلاک چین را کاهش می‌دهد.

همانطور که فضای کریپتو توسعه می یابد، ممکن است راه های بهتری برای حفظ جزئیات کیف پول ظاهر شود، مانند Deadman Switch Starknet. مثل همیشه، قبل از انتخاب هر راه حل ذخیره سازی رمزنگاری، تحقیق خود را انجام دهید و مطالب این مقاله فقط آموزشی است و مشاوره مالی نیست.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments