5 بازی برتر بلاک چین در سال 2022

5 بازی بلاک چین مبتنی بر NFT که در سال 2022 اوج میگیرند

NFT ها آماده حکومت در سال 2022 به نظر می رسند و تمایل اخیر کاربران به سمت ابزار NFT در بازی های با سبک P2E یا بازی برای کسب درآمد می تواند باعث افزایش محبوبیت بازی های بلاک چین در سال 2022 شود.

پس از شهرت سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به وجود آمدند و در کمال تعجب بسیاری از فعالان این حوزه، NFTها مرکز توجه کاربران شدند و با بیشترین حجم فروش، در ابتدای ژانویه 2022، پیشرو این بازار بودند.

در حالی که سال 2021 به سال NFT ها تبدیل شد، برنامه های GameFi از نظر محبوبیت کاربران از DeFi پیشی گرفتند. بر اساس داده های DappRadar، بلومبرگ اعلام کرده است:

تقریباً 50 درصد از کیف پول‌ ارزهای دیجیتال فعال متصل به برنامه‌های غیرمتمرکز در ماه نوامبر برای انجام بازی‌ها بودند. درصد کیف پول‌های مرتبط با DeFi، پس از ماه‌ها استفاده از داپ‌ها، به ۴۵ درصد کاهش یافت.

تعداد کاربران بازی برای کسب درآمد محبوب اکسی اینفینیتی (Axie infinity)، به شدت افزایش یافته است و هیجان بازی آغاز شده است و انتظار می‌رود تا سال 2022 ادامه پیدا کند. کارشناسان رمزنگاری و طرفداران بازی انتظارات زیادی از بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین p2e دارند و احتمالاً چند غول نهفته دیگر وجود خواهند داشت  که بر این بخش مسلط خواهند شد.

در ادامه نگاهی به پنج بازی بلاک چین که می توانند در سال 2022 موج جدیدی از محبوبیت و رشد قابل توجه ایجاد کنند، می اندازیم.

 بازی DeFi Kingdoms  

ایده ساخت DeFi Kingdoms بسیار ساده شروع شد و اشتیاق به سرمایه گذاری توسعه دهندگان در فناوری بلاک چین بود. DeFi Kingdoms به‌عنوان تجسم سرمایه‌گذاری استخر نقدینگی متولد شد و «باغ‌های» درون بازی نشان‌دهنده جفت‌ توکن های واقعی و مجازی و استخراج استخر نقدینگی هستند.

همانطور که در بازی نشان داده شده است، سرمایه گذاران بخشی از سهم LP (توکن نقدینگی) خود را در یک قطعه زمین با گل های پر از شکوفه دارند. با الحاق مفهوم رشد به پروتکل‌های DeFi در مدل بازی برای کسب درآمد، DeFi Kingdoms تغییری در روش بازی کردن ایجاد می‌کند.

دیفای کینگدومز
تصویر هوایی DeFi Kingdoms. منبع: Twitter DeFi Kingdoms

DeFi Kingdoms که بر روی شبکه ارز هارمونی ساخته شده است، اولین پروژه این شبکه است که تا کنون در جدول DappRadar در صدر قرار گرفته است. این امر را می‌توان به هجوم افراد علاقه‌مند به بازی‌های DeFi و بلاک چین یا افزایش اخیر قیمت توکن درون بازی با نام JEWEL نسبت داد.

JEWEL یک توکن ابزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد برای افزایش آمار سطح پایه،  NFT بازی را خریداری کنند و برای استخراج نقدینگی استفاده کنند. این کار باعث میشود کاربران بتوانند از طریق استیکینگ جواهرات بیشتری بسازند.

نمودار ارز jewel
نمودار روزانه JEWEL/USD. منبع: ترمینال Gecko

JEWEL همچنین یک توکن حکومتی است که به دارندگان در رشد و تکامل پروژه رای می دهد. در چهار ماه گذشته، قیمت توکن از 1.23 دلار به بالاترین سطح تاریخ 22.52 دلار رسید و در زمان نگارش JEWEL نزدیک به 16 درصد کاهش یافت و با 19.51 دلار معامله شد.

بر اساس داده‌های CoinGecko، قیمت توکن JEWEL با افزایش تقریباً 1487 درصدی نسبت به شروع ساده 1.23 دلاری خود در ماه سپتامبر، تقریباً 165 درصد افزایش یافته است.

بازی Guild of Guardians

Guild of Guardians یکی از بازی های بلاک چین است که در سال 2022 انتظار اوج گرفتن آن بسیار زیاد است. این بازی مبتنی بر ایموچبل ایکس ImmutableX، اولین راه حل لایه 2 ساخته شده بر روی اتریوم که بر NFTها تمرکز دارد، ساخته شده است. با هدف دسترسی بیشتر، به عنوان یک بازی RPG موبایلی رایگان و با کسب درآمد عمل خواهد کرد.

بازی guild of guardians

شبیه به سایر بازی های بلاک چین مانند اکسی اینفینیتی، دارایی های Guild of Guardians در بازی قابل مبادله هستند. به نظر می‌رسد این پروژه مورد توجه بسیاری از گیمرها و سرمایه‌گذاران فروش NFT است و عرضه توکن آن که نزدیک به 10 میلیون دلار درآمد دارد.

توکن‌های این بازی با نماد GOG که در اکتبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شدند، توکن‌های مبتنی بر ERC-20 هستند که با نام gem داخل بازی شناخته می‌شوند. gemها همان ویژگی‌های کلیدی بازی هستند که با بازار تعامل دارند و در حین بازی در دسترس اند.

نمودار gog
حرکت ماهانه قیمت GOG. منبع: CoinGecko

طی ماه گذشته، توکن Guild of Guardians بعد از اینکه پس از عرضه به قیمت 2.81 دلار رسید، عملکرد نسبتاً ثابتی داشته است. علیرغم کاهش بیش از 50 درصدی توکن نسبت به بالاترین حد خود در زمان نگارش این مقاله، برخی از طرفداران و اعضای آن مشتاقانه منتظر امکان استیکینگ و استخرهای نقدینگی هستند، ویژگی هایی که به تثبیت قیمت توکن کمک می کنند.

بازی Galaxy Fight Club

تصور کنید که یک NFT اثبات تصویر (pfp) بگیرید و آن را تبدیل به یک آواتار برای نبرد با دیگر جنگجویان در کهکشانی دور کنید؟ Galaxy Fight Club یک بازی بلاک چینی است که ابزار خود را از مجموعه ای از 10000 آواتار به اولین بازی مبارزه ای PvP بین پلتفرمی تغییر داده است و بازیکنان می توانند با مجموعه ای از آواتارهای خود مبارزه کنند.

با تمرکز بر قابلیت همکاری، GFC به طور منحصربه‌فردی برای مبارزان اصلی خود ارزش زیادی قائل است، اما به دیگر آواتارها نیز فرصتی برای کسب پاداش داده و آنها هم می توانند بجنگند.

بازی galaxy-fight-clubs

انتظار می رود این بازی در شبکه پالی گان راه اندازی شود و دارای تم های متنوعی از مجموعه پارتنرهای مختلف مانند Animetas و CyberKongz به منظور یکپارچه سازی اهداف آن در چند پلتفرم باشد. GFC با نوستالژی SuperSmash Bros بازی می کند، با این تفاوت که یکی از آنها به جای اینکه حریف خود را از بین ببرد، برای کلیدهای غنائم می جنگد تا جعبه های غنیمت ها را باز کند.

GFC در حال حاضر در مرحله آزمایش بتا است و با مشکلات جزئی از جمله تاخیر در راه اندازی مواجه است و مشخص نیست که چه زمانی در دسترس عموم خواهد بود، اما بسیاری امیدوارند که در سه ماهه اول 2022 عرضه شود.

توکن GCOIN در بازی کلاب مبارزه گلکسی

هر بازیکن یا Galaxy Fighter روزانه بین 5 تا 15 GCOIN تولید می کند، و جنگنده ها در اکتبر 2021 شروع به تولید GCOIN کردند. اگر مبارزی فروخته شود، مالک جدید GCOINها را به ارث می برد. GCOIN در این اکوسیستم ارزشمند است زیرا برای قدرت دادن به بازیکنان در حرکات بازی، ساخت سلاح، باز کردن جعبه‌های غنائم و آموزش و فروش جنگنده‌های نسل دوم مورد نیاز است.

با وجود مشکلات جزئی، عرضه اولیه برای GCOIN در پولکااستارتر تاریخ 6 ژانویه برنامه ریزی شد و 4 میلیون توکن برای فروش با قیمت 0.50 دلار و حداکثر تخصیص 500 دلار برای هر کیف پول منتشر کرد. متأسفانه، الزامات احراز هویت و لیست سفید پروژه، باعث کناره گیری بسیاری از ساکنان بازی شده است.

طبق گفته Ado، یکی از مدیران این پروژه، اولین 1.5 میلیون دلار خریداری شد و در عرض 15 دقیقه فروخته شد، در این مرحله 500 هزار دلار باقی مانده فقط برای دارندگان Battle Pass رزرو شد و ظرف مدت یک ساعت پر شد که نشان دهنده یک IDO موفق است. حدود 2600 کیف پول منحصربه‌فرد، جنگنده‌های GFC را در خود جای داده‌اند یعنی نزدیک به 2 درصد از کل مجموعه.

بازی CryptoBeasts

CryptoBeasts یک بازی دیجیتال پیکسلی است که حس و حال بازی اصلی Zelda را القا می کند. بازی مبتنی بر بلاک چین اتریوم هیولا های کریپتو، یک «سیستم کمیاب تخم مرغ  الکترونیکی همتا به همتا» است و این 10000 تخم مرغ رنگارنگ پیکسلی به هر مالک یک قطعه زمین در جهان «Eggland» بازی و یک رأی برای سازمان مستقل غیر متمرکز (DAO) می دهند. 

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) سلسله مراتبی عمل می کند و در آن تعداد تخم مرغ های یک بازیکن وضعیت او را تعیین می کند و هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، هر تصمیم در CryptoBeasts محاسبه می شود. اعداد بسیار مهمند زیرا تعیین کننده وضعیت هر فرد هستند و تخم مرغ های شماره اول مزایایی مانند تولید بیشتر توکن اصلی CBX را دارند و همچنین می توانند جانوران قدرتمند کمیاب بیشتری را از تخم بیرون آورند.

طبق داده‌های Dune Analytics، پرفروش‌ترین تخم‌مرغ کمیاب 5 اتر قیمت دارد که در زمان فروش 9085 دلار ارزش داشت. در 31 دسامبر 2021، اعلامیه ای در مورد توکنومیک های درون بازی باعث افزایش فروش شد و نقطه ورود فعلی (0.05 اتر) به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت ضرب 0.01 اتر در ژوئن 2021 است.

توکن CBX بازی هیولاهای کریپتو

در حالی که Cryptobeasts ادعا می‌کند که چیزی بیشتر از یک «بازی برای کسب درآمد» و بسیار سرگرم کننده است، این بازی همچنان یک بازی بلاک چین است که مزیت رقابتی آن نیز بستگی به  توکنومیک آن دارد. توکن بومی، CBX، توکن این بازی است که قرار است برای همه دارندگان تخم مرغ کمیاب ارسال شود.

توکن‌های CBX را می‌توان به روش‌های مختلفی مانند نبرد با حیوانات، قطعات زمینی که روزانه CBX تولید می‌کنند، انجام برخی وظایف درون بازی و منابع کشاورزی و برداشت استفاده کرد و به‌دست آورد.

همچنین می‌توان CBX را استیک کرد که باعث طولانی‌ترشدن زمان دریافت پاداش هودل کردن می شود. انتظار می‌رود که این توکن به ابزارها و قابلیت‌های درون بازی مانند خرید آیتم‌ها در اقتصاد درون‌بازی تا پرورش آیتم ها کمک کند. مانند Axie Infinity این بازی نیز قصد دارد یک آکادمی و بورس تحصیلی را به منظور ایجاد فرصتی برای سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر ارائه کند تا آنها بتوانند  دارایی‌های خود را وام دهند.

بازی Axie Infinity

Axie Infinity، اولین بازی بلاک چینی که مدل بازی برای کسب درآمد خود را اجرا کرد، دارای یک اکوسیستم مستقر و توسعه یافته با یک مدل اقتصادی قوی است. Axie Infinity در حال حاضر به عنوان اسب تروجان برای پذیرش گسترده‌تر بازی‌های بلاک چین در نظر گرفته می‌شود.

بازی اکسی
صحنه سه بعدی Axies. منبع: تیزر سه بعدی Axie Infinity Land

Axie Infinity بر اساس آمار به استحکام جایگاه خود در صدر رتبه بندی DappRadar NFT ادامه می دهد. Axie Infinity به‌عنوان برترین مجموعه معامله‌شده، در صدر بلاکچین NBA TopShot Splinterlands و WAX قرار می‌گیرد، مزرعه ای جهانی که در 30 روز گذشته 563.6 میلیون دلار درآمد داشته است.

توکن های SLP، AXS و RON

Axies، توکن غیرمثلی (NFT) مورد استفاده برای گیم پلی است و قابلیت رشد با استفاده از SLP( توکن ابزار درون بازی) و AXS (توکن حاکمیتی) را دارد. AXS را می توان در فرایند استیکینگ اکسی اینفینیتی استفاده کرد و با بیش از 1.56 میلیارد دلار سهام، کاربران همچنان به درو کردن APY (درصد عملکرد سالانه) قابل توجهی ادامه می دهند، علیرغم اینکه بازده آن از بیش از 200٪ در ابتدا به حدود 88٪ در حال حاضر کاهش یافته است.

راه اندازی اخیر صرافی غیر متمرکز Katana DEX به بازیکنان این فرصت را می دهد تا نقدینگی را با استفاده از ارز SLP یا AXS برای کشت RON فراهم کنند.

RON توکن اکوسیستم است و مشابه MATIC به عنوان هزینه گاز در زنجیره جانبی Ronin استفاده خواهد شد. Axie Infinity، از بسیاری جهات یک کشور دیجیتال با اقتصاد واقعی است.

این بازی نیز با چالش‌هایی مواجه است و اصلاح قیمت اخیر آن می‌تواند نقطه ورود جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد. با توجه به زمینی که تاکنون ارائه شده است، کاربران این فرصت را دارند تا منابعی را بسازند و برداشت کنند که امکان تولید توکن های دیگری را به آنها بدهد.

تا به امروز، یکی از بزرگترین فروش های دیجیتال زمین در حوزه متاورس و توکن های NFT در این پلتفرم بوده است، قطعه زمینی که به قیمت 2.3 میلیون دلار فروخته شد.

تیم Sky Mavis هماهنگ با اکوسیستم بازی های بلاک چین که به سرعت در حال رشد است، اعلام کرده است که موتور اصلی را از سبک هنری دو بعدی به سه بعدی بازنویسی کرده است. این تیم همچنین اظهار داشت که «Project K» (اسم رمز بخشی از بازی و پادشاهی Lunacia) در مراحل مختلف منتشر خواهد شد و هر مرحله بر عناصر مختلف بازی از جمع‌آوری منابع گرفته تا «گیم‌پلی استراتژیک گروهی» تمرکز دارند.

از آنجایی که مفهوم بازی‌های بلاک چین مورد پذیرش گسترده‌تری قرار می‌گیرد و مدل‌های «بازی برای کسب درآمد» همچنان در حال توسعه هستند، سال 2022 سال هیجان‌انگیزی برای گیمرها، سازندگان و سرمایه‌گذاران خواهد بود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments