بیت کوین و اتریوم

3 دلیل مبنی بر اینکه اتریوم ممکن است در کوتاه مدت از بیت کوین عقب بماند

به دلیل عدم اطمینان در مورد به روز رسانی اتریوم 2.0 و تردید سرمایه گذاران نهادی، اتریوم ممکن است بیش از 12 ماه طول بکشد تا نسبت به بیت کوین بازیابی شود.

قیمت اتر (ETH) از 28 مارس تا 15 مه (8 فروردین تا 25 اردیبهشت)، 173 درصد بهتر از بیت کوین (BTC) عمل کرد. بازار گاوی باور نکردنی باعث شد که این ارز دیجیتال به بالاترین قیمت 4380 دلار برسد. با این حال، در حالی که بازارهای ارز دیجیتال در 12 ماه مه افت شدید داشتند، روند معکوس شروع شد و از آن زمان، اتر در مقایسه با بیت کوین 25 درصد عملکرد ضعیف تری داشته است.

برخی ممکن است بگویند این یک اصلاح تکنیکال پس از یک افزایش قیمت قوی رخ میدهد. در حالی که برخی از عوامل مهم از جمله پیشرفت سریع رقبای قرارداد هوشمند و بیت کوین که برای اولین بار به عنوان ارز رسمی پذیرفته شده است را شامل نمیشود.

توجه داشته باشید که چگونه نسبت اتر/ بیت کوین در 8 ژوئن دوباره صعودی شد. با وجود اینکه قیمت اتر 36 درصد کمتر از بالاترین سطح خود باقی مانده و نزدیک به 2800 دلار بود، نسبت اتر/ بیت کوین به 0.77 رسید. برای درک اینکه چه وضعیتی می تواند باعث ایجاد این نسبت شود، تحلیلگران باید محرک های قیمت اتر و بیت کوین را جداگانه تجزیه و تحلیل کنند.

مایک نووگراتز ممکن است در مصاحبه خود دچار سوء تعبیر شده باشد

توجه شدید سرمایه گذاران نهادی، شکل گیری روند صعودی اتر را به طور بالقوه تقویت میکرد. معامله گران می توانستند احساس ترس، معروف به فومو FOMO را درک کنند و بلافاصله بیت کوین خود را  را با آلت کوین های پیشگام عوض کنند.

در تاریخ 13 مه، مجله نیویورکر مصاحبه ای با مایک نووگراتز، بنیانگذار و مدیر عامل Galaxy Digital منتشر کرد. در این گفتگو، نووگراتز اظهار داشت:

ناگهان، شما به طور همزمان با رشد سریع اقتصادی، منابع مالی و NFT غیرمتمرکز در اتریوم مواجه خواهید شد.

سپس از Novogratz سوال شد که اتر تا چه حد می تواند به سطح بالاتری برسد، وی پاسخ داد:

می دانید ، پیش بینی اوج ها خطرناک است. اما آیا ممکن است به 5000 دلار برسد؟ البته که می تواند.

در حالی که ممکن است دارندگان اتریوم آن را به عنوان یک پیش بینی برداشت کنند، دیگران این صحبت را به عنوان یک حدس در نظر میگیرند، احتمالاً بستگی به شرایط عمومی بازار ارز دیجیتال دارد.

با این حال، تقریباً یک هفته بعد، گزارشی از گلدمن ساکس نشان داد که بانک سرمایه گذاری جهانی معتقد است که اتر “شانس زیادی برای پیشی گرفتن از بیت کوین به عنوان کوین برتر” دارد. جالب اینجاست که یکی از نقل قول های اصلی گزارش مستقیماً از مصاحبه Novogratz با نیویورکر بوده است.

بایننس چین 40٪ از حجم صرافی های غیر متمرکز (DEX) را کنترل می کرد

در حالی که اتریوم تسلط 80 درصدی خود بر ارزش خالص قفل شده در برنامه های امور مالی غیر متمرکز (DeFi) به خود اختصاص داده بود، بایننس اسمارت چین(BSC) به 40٪ سهم بازار در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) رسیده بود.

رشد موفقیت آمیز صنعت دیفای و بازار توکن های غیر قابل تعویض (NFT) باعث ازدحام شدید در شبکه اتریوم شد و در اواسط ماه مه کارمزد های متوسط را به 37 دلار رساند. این تنگنا باعث خروج فعالیت از اتریوم به شبکه های رقیب شد و پنکیک سواپ در موقعیت مناسبی برای گرفتن این جریان بود.

در راستای بدتر کردن شرایط برای اتریوم، پروژه های مهم DeFi به زنجیره هوشمند بایننس پیوستند. از جمله پروژه مهم ییلد فارمینگ Harvest Finance و پروژه مهم صرافی غیرمتمرکز 1 اینچ. سرمایه گذاران به سرعت متوجه شدند که این روند می تواند ادامه یابد زیرا شبکه های رقیب اتریوم در قرارداد هوشمند یک راه حل آسان برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApps) ارائه می دهد که گزینه های ارزان تری هستند.

هیچ کشوری “استاندارد اتریوم” را تصویب نمی کند

ممکن است بیت کوین طی 30 روز گذشته عملکرد ضعیف تری داشته باشد زیرا نتوانسته مقاومت 42000 دلاری را چندین بار بشکند. با این حال، هنگامی که السالوادور اولین کشوری بود که در 12 ژوئن اقدام به فروش حقوقی بیت کوین کرد، بیت کوین یک نقطه عطف مهم را بدست آمد.

پس از اینکه كشور آمریكای میانه تصمیم قانونی گرفت، تعداد انگشت شماری از دیگر كشورهای آمریكای جنوبی موضوع مزایای استفاده از یك مسیر مشابه را مطرح کردند.

اتریوم در حال انجام یک طراحی مجدد است که نرخ صدور و نحوه پرداخت حقوق اشخاص برای امنیت شبکه را با دور شدن از مدل اثبات کار تغییر می دهد. در همین حال، بیت کوین اطمینان حاصل می کند که هر بروزرسانی با ورژن گذشته سازگار است و سیاست پولی سختگیرانه خود را حفظ می کند.

این دلیل اصلی است که پیش بینی می شود اتر در طی 12 ماه آینده بهتر از بیت کوین عمل نخواهد کرد، یا حداقل تا زمانی که درک بهتری از چگونگی تسلط شبکه های اتریوم در قراردادهای هوشمند وجود داشته باشد.

سرمایه گذاران حرفه ای به هر قیمتی از عدم قطعیت اجتناب می کنند و بازارهای رمزنگاری در حال حاضر بسیاری از این موارد را ارائه می دهند. هیچ دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذاران از ریسک های اتریوم صرف نظر کنند به خصوص زمانی که شبکه های رقیب عملکرد بهتری از خود نشان میدهند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments