چگونه در سال 2023 سرمایه گذاری را شروع کنیم؟ هر آنچه که باید بدانید!

چگونه در سال 2023 سرمایه گذاری را شروع کنیم؟ هر آنچه که باید بدانید!

می خواهید سرمایه گذاری کنید اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ این مقاله یک راهنمای مبتدی برای سرمایه گذاری است.
دانستن اینکه در حال حاضر پول خود را کجا سرمایه گذاری کنید آسان نیست. با توجه به تورم بی‌رویه و بازار سهام، یک تصمیم مناسب می‌تواند بسیار سخت باشد.
داده های سرمایه گذاری موجود می تواند بسیار زیاد باشد. ممکن است به راحتی متوجه شوید که در حال بررسی گزینه های سرمایه گذاری نادرست و دنبال کردن اخبار بیهوده هستید.
به همین دلیل است که ما برخی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری برای سال 2023 را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کنیم از ثروت و آینده مالی خود محافظت کنید.
اما قبل از بررسی گزینه های مختلف سرمایه گذاری، ابتدا ببینیم استراتژی سرمایه گذاری مبتدی شما چه می تواند باشد.

چگونه برای اولین بار سرمایه گذاری را شروع کنیم؟

چگونه برای اولین بار سرمایه گذاری را شروع کنیم؟

خوب، برای شروع، سرمایه گذاری نباید پیچیده یا گیج کننده باشد. برعکس، سرمایه‌گذاری در آینده ممکن است یکی از بهترین تصمیمات بلند مدت باشد، به خصوص اگر چند دهه از بازنشستگی خود فاصله داشته باشید.

بنابراین، اگر فکر می کنید برای شروع سرمایه گذاری در سال 2023 آماده هستید، در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید قبل از هر گونه اقدامی در نظر داشته باشید:

مرحله اول: مطمئن شوید که پس انداز برای شرایط اضطراری دارید

قبل از شروع سرمایه گذاری، مقداری پول را به عنوان پس انداز برای شرایط اضطراری خود کنار بگذارید و آن را جدا از پولی که قصد سرمایه گذاری دارید نگه دارید.

سرمایه‌گذاری یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، و اگرچه به نظر می‌رسد ورود به آن و کسب درآمد زیاد در عرض چند هفته یا حتی چند روز آسان است، اما معمولاً سرمایه‌گذاری اینطور نیست.

گاهی اوقات، زمانی که سرمایه گذاری شما خوب نیست، باید منتظر بمانید تا آن را بازیابی کنید یا آن را با ضرر بفروشید. ممکن است در اسرع وقت به پول نیاز داشته باشید و نتوانید منتظر رکود سرمایه گذاری خود باشید.

به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می کنند قبل از شروع سرمایه گذاری جدی در دارایی هایی مانند سهام، اوراق قرضه، فلزات گرانبها، ارزهای دیجیتال و غیره، پس انداز ضروری برای 3 تا 6 ماه هزینه را در حساب خود کنار بگذارید.

با این حال، این بدان معنا نیست که باید پس از 6 ماه رشد، حساب پس انداز خود را خالی کنید. این واقعاً به شما بستگی دارد زیرا می توانید انتخاب کنید که تا 1 سال در هزینه ها صرفه جویی کنید. در پایان، حساب پس انداز شما قرار است به عنوان یک “احساس امنیت” عمل کند که اگر اتفاقی برای منبع درآمد اصلی شما بیفتد از شما محافظت می کند.

در عین حال، نباید پول زیادی را به صورت پس انداز نگهداری کنید و با آن کاری انجام ندهید، زیرا همانطور که می دانید، تورم به آرامی ارزش پولی که در حساب پس انداز شما است را کاهش می دهد. بنابراین، به طور کلی 3-6 ماه پس انداز باید برای محافظت از شما در شرایط اضطراری کافی باشد.

اکنون، هنگامی که از حساب پس انداز برای شرایط اضطراری ایجاد کردید، وقت آن است بودجه ای را که می خواهید سرمایه گذاری کنید را تعیین نمایید.

مرحله 2: بودجه و استراتژی سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرید

بعد از اینکه پول کافی برای شرایط اضطراری خود کنار گذاشتید، بودجه خود را بررسی کنید و مقداری سرمایه گذاری کنید که اضطراب نداشته باشید و احساس راحتی داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات حتی 5 دلار برای سرمایه گذاری کافی است. مبالغ اندک در طول زمان اضافه می شوند، اما مهم است که ثابت قدم باشید و در اسرع وقت شروع به سرمایه گذاری کنید.

دو استراتژی سرمایه گذاری ساده وجود دارد که می توانید بلافاصله از آنها استفاده کنید:

🔹سرمایه گذاری یکجا: همانطور که از نام آن پیداست، این استراتژی مستلزم سرمایه گذاری مقدار زیادی پول در یک زمان است. اگر اتفاقاً مبلغ زیادی را از طریق ارث، بازپرداخت مالیات یا فقط خوش شانسی به دست آوردید، می توانید کل مبلغ را به یکباره سرمایه گذاری کنید. این به شما امکان می دهد بازدهی سریعتر و قابل توجه تری را در سرمایه گذاری خود داشته باشید.

اما به خاطر داشته باشید که این استراتژی می تواند کاملاً اعصاب خردکن باشد و حتی در کوتاه مدت منجر به ضررهای شدید شود. این استراتژی صرفاً به معنای خرید مقدار مشخصی از دارایی در فواصل زمانی معین، صرف نظر از قیمت آن است.

🔹سرمایه گذاری در یک بازه زمانی مشخص: این استراتژی صرفاً به معنای خرید مقدار مشخصی از دارایی در فواصل زمانی معین، صرف نظر از قیمت آن است. برخی از تحلیلگران بازار پیشنهاد می کنند که این استراتژی ممکن است بهترین گزینه برای شما در سال جاری باشد، به خصوص پس از آشفتگی اخیر بازار سهام.

اما در واقعیت، مهم است که به یاد داشته باشید که هر کدام از این روش ها به صورت مجزا سرمایه گذاری مناسبی نیست. برای برخی از سرمایه گذاران، ترکیبی از سرمایه گذاری یکجا و فصلی ممکن است انتخاب خوبی باشد.

بنابراین، هر استراتژی که انتخاب می کنید، باید بهترین راهبرد را برای شما و اهداف سرمایه گذاری شما داشته باشد.

مرحله سوم: میزان تحمل ریسک خود را تعیین کنید

قبل از اینکه تمام پول خود را مثلاً در سهام یا ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید، ابتدا میزان ریسک پذیری خود را بسنجید.

به زبان ساده، تحمل ریسک ترکیبی از دو چیز است:

💢چقدر خوب می توانید در طول دوره های نوسان بازار در شب بخوابید.

💢چه مدت تا زمانی که به پول نیاز دارید.

به همین دلیل است که ساخت پرتفوی شما (ترکیبی از سهام، اوراق قرضه، کریپتو، فلزات گرانبها و غیره) باید این تحمل ریسک را منعکس کند.

همانطور که قبلاً در بالا ذکر کردیم، سرمایه گذاری یکجا بدون ریسک نیست، اما می تواند راه خوبی برای ایجاد ثروت سریع و غیرمنتظره باشد.

از سوی دیگر، استراتژی DCA برای کسانی که می‌خواهند ریسک را کاهش دهند و بازده را در بلندمدت به حداکثر برسانند، خوب است. اما با این استراتژی، مهم این است که واقعاً به برنامه پایبند باشید، مهم نیست در یک روز یا هفته خاص چه اتفاقی در بازار می افتد.

⁉️اکنون، همانطور که ما برخی از مراحل ضروری را که باید برای آماده سازی خود برای سرمایه گذاری بدانید، مشخص کرده ایم، اجازه دهید به برخی از سرمایه گذاری های محبوبی که می توانید با آنها شروع کنید نگاهی بیندازیم.

از کجا باید سرمایه گذاری را شروع کنم؟

از کجا باید سرمایه گذاری را شروع کنم؟

به طور خلاصه، شما با دانستن گزینه های خود شروع می کنید که اغلب به کشوری که در آن زندگی می کنید و مقدار پولی که برای سرمایه گذاری در دسترس دارید بستگی دارد.

به عنوان مثال، افراد ثروتمند فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری در استارت آپ ها یا شرکت های جوان دارند و بنابراین می توانند در مقایسه با سرمایه گذاران معمولی که باید منتظر بمانند تا شرکت سهامی عام شود (یا به عبارت دیگر شروع به فروش سهام خود کند) سود بیشتری به دست آورند.

بنابراین، احتمالاً باید تحقیقات خود را انجام دهید تا ببینید با توجه به شرایط شما چه گزینه هایی در دسترس شما هستند و چگونه پول خود را دو برابر کنید.

اما در اینجا لیستی از برخی از گزینه های سرمایه گذاری به طور کلی موجود است:

سرمایه گذاری در سهام

بر کسی پوشیده نیست که سرمایه گذاری سهام، زمانی که به خوبی انجام شود، می تواند یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد ثروت بلندمدت باشد.

روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد:

سهام انفرادی: شما می توانید در سهام جداگانه سرمایه گذاری کنید، اما فقط در صورتی که آماده باشید مدتی را صرف تحقیق و ارزیابی دقیق سهام به طور منظم کنید. اما اگر انجام محاسبات ریاضی متوسط یا خواندن درآمدهای فصلی شرکت ها برای شما جذاب به نظر نمی رسد، رویکرد منفعلانه تری برای سرمایه گذاری در سهام وجود دارد.

صندوق‌های شاخص: اینها صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از یک شاخص معیار پیروی می‌کنند، مانند S&P 500 یا Nasdaq 100. اجازه دهید از S&P 500 به عنوان مثال استفاده کنیم. S&P 500 یکی از شاخص های اصلی است که عملکرد 500 شرکت بزرگ ایالات متحده را دنبال می کند. سرمایه‌گذاری در صندوق S&P 500 به این معنی است که سرمایه‌گذاری‌های شما به عملکرد طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها مانند Microsoft Corporation، Apple Inc. یا Amazon مرتبط است. S&P 500 از لحاظ تاریخی تقریباً 10 درصد متوسط بازده سالانه در طول زمان برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. (اما به یاد داشته باشید که این بازده در آینده هرگز تضمین نمی شود).

Robo-Avisor: در نهایت، گزینه دیگر استفاده از Robo-Advisor است که بر اساس میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه گذاری شما، در تعداد انگشت شماری از صندوق های شاخص سرمایه گذاری می کند و در صورت تغییر شرایط بازار، به طور خودکار سبد سهام شما را متعادل می کند. علاوه بر این، مشاوران روبو معمولاً هزینه های بسیار کمتری نسبت به مشاوران مالی سنتی دارند.

بنابراین، همانطور که می بینید، گزینه های مختلفی برای سرمایه گذاری در سهام وجود دارد. اما قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که به اندازه کافی تحقیق کرده اید و در مورد سهامی که خریداری می کنید یا شرکتی که برای خرید سهام برای شما اعتماد دارید، اطلاعات کافی دارید.

بیشتر بازارهای سهام جهانی سال 2022 سختی را پشت سر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد که سال 2023 چندان بهتر نخواهد بود، زیرا تورم و رکود در حال ظهور است و آشفتگی ژئوپلیتیک جهانی افزایش می‌یابد.

در واقع، سال 2022 حتی بدترین سال از سال 2008 برای شاخص های اصلی ایالات متحده بود.

و به طور کلی، به نظر می‌رسد که بازار سهام برای یک سال پرتلاطم، با نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، تورم و نرخ‌های بهره، نوسانات شدیدی را در وال استریت تحریک کرده است.

سرمایه گذاری در اوراق قرضه

اوراق قرضه راهی برای یک سازمان (به عنوان مثال، یک شرکت، یک شهرداری یا یک دولت) برای جمع آوری پول است.

فرض کنید دولت از شما می خواهد که مقدار مشخصی پول را برای تامین مالی یک پروژه عمومی، مانند ساخت یک بزرگراه یا مدرسه، سرمایه گذاری کنید.

در ازای آن، دولت شما قول می‌دهد که آن سرمایه‌گذاری به اضافه بهره را در یک دوره زمانی خاص، که می‌تواند 1 سال، 10 سال، 30 سال یا حتی 100 سال باشد، به شما بازپرداخت کند! سپس با گذشت زمان، دولت مبلغ اولیه وام گرفته شده را در تاریخ توافق شده پس خواهد داد.

اوراق قرضه عموماً یک سرمایه گذاری مطمئن و محافظه کارانه در نظر گرفته می شوند زیرا توسط دولت حمایت می شوند و چندین بار در سال به شما مبلغ ثابتی بهره می پردازند.

در عین حال، اوراق قرضه از شما میخواهند که پول خود را برای مدت طولانی قفل کنید. علاوه بر این، از آنجایی که اوراق قرضه یک سرمایه گذاری بلندمدت است، شما با خطر تغییرات نرخ بهره مواجه هستید.

به عنوان مثال، اگر یک اوراق قرضه 30 ساله با سود 3 درصد بخرید و یک ماه بعد، همان شرکت اوراق قرضه را با بهره 4 درصد منتشر کند، ارزش اوراق شما کاهش می یابد.

و اگر به اوراق قرضه به عنوان یکی از گزینه های سرمایه گذاری خود فکر می کنید، این چیزی است که ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات

املاک و مستغلات یک سرمایه گذاری محبوب در طول 50 سال گذشته بوده است. اگر اجاره داده شود، می تواند درآمد منظمی برای سرمایه گذار به ارمغان بیاورد و در نتیجه جریان نقدی مثبتی ایجاد کند.

در اینجا برخی از روش های سرمایه گذاری در املاک و مستغلات آورده شده است:

🔺ملکی بخرید و اجاره دهید.

🔺در یک پلتفرم سرمایه گذاری جمعی املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنید که پول سرمایه گذاران مختلف املاک را برای سرمایه گذاری در املاک اجاره ای یا توسعه دهندگان ملک جمع آوری می کند.

🔺یک خانه کلنگی بخرید، آن را تعمیر کنید و به قیمت بالاتر بفروشید.

در سال های گذشته قیمت املاک و مستغلات در حال افزایش بوده است. اما ممکن است به زودی شاهد کاهش رشد باشیم زیرا فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی در سراسر جهان در حال برنامه ریزی برای افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم سرسام آور هستند.

نرخ‌های بالاتر می‌تواند به این معنی باشد که افراد و مشاغل کمتری می‌توانند واجد شرایط دریافت وام باشند و این می‌تواند به طور موثر تقاضا برای مسکن را کاهش دهد و در نتیجه قیمت املاک و مستغلات را کاهش دهد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

رمز ارزها به عنوان یک سرمایه گذاری به طور فزاینده ای محبوب شده اند، به طوری که بیت کوین اولین پول دیجیتال مدرن جهان است که فناوری بلاک چین، کنترل غیرمتمرکز و ناشناس بودن کاربر را ترکیب می کند.

چند سالی است که طرفداران کریپتو بحث می کنند که بیت کوین قرار است روزی جایگزین طلا به عنوان ذخیره ارزش شود.

اما این بحث هنوز وجود دارد، زیرا، همانطور که احتمالاً متوجه شده اید، کریپتو برخلاف سرمایه گذاری های معمولی مانند سهام یا دارایی های امن مانند فلزات گرانبها، می تواند کاملاً بی ثبات و خطرناک باشد.

بنابراین، اگر قصد دارید به زودی در ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنید، با بررسی این چک لیست ساده مطمئن شوید که به خوبی برای خطرات احتمالی پیش رو آماده هستید:

🎯به یاد داشته باشید که از خرید یا فروش به دلیل ترس یا FOMO خودداری کنید.

🎯اطمینان حاصل کنید که دارایی های رمزنگاری خود را در یک مکان امن یا صرافی ذخیره می کنید.

🎯با سرمایه گذاری در دارایی های با ثبات تر مانند طلا، از خود در برابر نوسانات محافظت کنید.

سرمایه گذاری در طلا و فلزات گرانبها

به طور کلی، سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری در فلزات گرانبها هستند، دو انتخاب اصلی دارند:

🔸خرید سهام یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا یک ETF (همچنین به عنوان طلای کاغذی شناخته می شود) که قیمت طلا را ردیابی می کند، یا معاملات آتی و اختیار معامله در بازار کالاها.

🔸خرید دارایی فیزیکی

سکه ها مستقیم ترین راه برای نگهداری فلزات گرانبها هستند. ممکن است برای سرمایه گذاران مبتدی تعجب آور باشد، اما دارایی های طلای کاغذی همیشه توسط فلز گرانبها فیزیکی پشتیبانی نمی شود. طلای کاغذی، مانند ETF و قراردادهای آتی طلا، معمولاً فقط به شکل دیجیتال وجود دارد.

بنابراین اگرچه دارایی‌های طلای کاغذی چندین مزیت مهم دارند (عدم وجود هزینه‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی، و این واقعیت که می‌توان آن‌ها را به راحتی از طریق دلال به پول نقد تبدیل کرد)، به خاطر داشته باشید که می‌توانند ریسک قابل توجهی را به همراه داشته باشند.

این بدان معنی است که یک شرکت یا یک کارگزار مسئول ETF های شما ممکن است ورشکست شود یا به تعهدات خود عمل نکند و وضعیت واقعی پرتفوی را نادرست معرفی کند.

از سوی دیگر، با طلای فیزیکی، به هیچ فرد یا شرکت شخص ثالثی برای نگهداری و مالکیت ثروت خود برای شما متکی نیست.

و اگرچه ریسک‌های متعددی در رابطه با سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی وجود دارد (به عنوان مثال، هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به ذخیره‌سازی و بیمه محصولات طلای خود)، شما به راحتی می‌توانید با انتخاب فروشنده طلای فیزیکی مناسب از آنها اجتناب کنید. 

جمع بندی

ما ثابت کرده‌ایم که قبل از شروع سرمایه‌گذاری، مهم است که چند فاکتور را در نظر داشته باشید. ابتدا به بودجه و پس انداز خود فکر کنید. کارشناسان توصیه می کنند که قبل از شروع سرمایه گذاری جدی در دارایی هایی مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، ارزهای دیجیتال و غیره، حدود 3 تا 6 ماه هزینه در صندوق اضطراری خود کنار بگذارید.

لزوماً به این معنی نیست که برای شروع سرمایه گذاری باید منتظر بمانید تا یک صندوق سرمایه گذاری یا پس انداز ایجاد کنید. صندوق اضطراری شما بیشتر شبیه یک «صندوق ایمنی» است تا در صورت سقوط بازار و شروع به ضرر سرمایه‌گذاری، از شما محافظت کند.

دوم، بودجه و مقدار پولی را که مایلید (یا می توانید) سرمایه گذاری کنید در نظر بگیرید. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید یک استراتژی سرمایه گذاری را انتخاب کنید که برای شما و اهداف سرمایه گذاری شما بهترین کار را دارد.

هنگامی که همه اینها تنظیم شد، شما آماده هستید تا ماجراجویی سرمایه گذاری خود را شروع کنید!

همچنین مطمئن شوید که سبد سرمایه گذاری شما همیشه دارای تنوع خوبی با ترکیبی از دارایی های مخاطره آمیز و امن برای تعادل کامل و محافظت در برابر هرگونه رکود احتمالی بازار است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمدرضا کرمانشاهی
محمدرضا کرمانشاهی
1 سال قبل

سلام ، اکثر سرمایه‌گذاران از این دست اطلاعات دارند و مشکل انتخاب بهترین نوع سرمایه‌گذارای است که در متن بالا هیچ اشاره ای به بهترین نوع آن نشده است