چگونه طرح‌های پامپ و تخلیه رمز ارز را تشخیص دهیم و از آنها دوری کنیم؟

چگونه طرح‌های پامپ و دامپ رمز ارز را تشخیص دهیم و از آنها دوری کنیم؟

پامپ و دامپ در کریپتو یک کلاهبرداری سازمان یافته است که شامل گمراه کردن سرمایه‌ گذاران برای خرید توکن‌های کلاهبرداری است – که معمولاً توسط افراد مشهور و تاثیرگذار اجتماعی به بازار عرضه می‌شود. آموزش در مورد اکوسیستم کریپتو برای سرمایه گذاران ضروری است که در بازار نزولی در حالی که منتظر چرخه صعودی هستند، آن را دنبال کنند. همانطور که گفته شد، داشتن درک خوب از سرمایه گذاری در حوزه کریپتو مستلزم توجه به پروژه های تقلبی است که تهدید به دامپ یک شبه دارایی ها را می کنند.

پامپ و دامپ در کریپتو یک کلاهبرداری سازمان یافته است که شامل گمراه کردن سرمایه‌گذاران برای خرید توکن‌های کلاهبرداری یا اسکم است که معمولاً توسط افراد مشهور و افراد تاثیرگذار اجتماعی به بازار عرضه می‌شود. توکن سیف مون یکی از برجسته‌ ترین نمونه‌های طرح ادعایی پامپ و تخلیه است که شامل افراد مشهور فهرست A، از جمله نیک کارتر، سولجا بوی، لیل یاکتی و یوتیوبرها، جیک پل و بن فیلیپس است.

یکی از جدیدترین پروژه های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال، که به طور مستقیم کاربران و سرمایه گذاران ایرانی را هدف قرار داده است، تتل توکن یا ارز TNT می باشد.

پروژه کلاهبرداری ارز TNT وابسته به خواننده پرطرفدار امیرحسین مقصودلو مشهور به امیر تتلو است. تتل کوین یا ارز TNT مانند سایر توکن های بدون پشتوانه از طریق پامپ و دامپ سرمایه های کاربران را جمع آوری کرد. در چنین پروژه هایی که هیچ اطلاعات مشخص و وایت پیپر هدف داری ندارند، تبلیغات گسترده افراد مشهور، در اینجا با نام ارز تتلو، کاربران را جذب میکند.

هنگامی که سرمایه گذاران توکن ها را با قیمت های بالاتر خریداری کردند، افرادی که بیشترین تعداد توکن ها را دارند دارایی خود را به فروش می رسانند که منجر به سقوط فوری قیمت می شود. در حالی که کلاهبرداران طرح‌های پامپ و دامپ رمز ارز را به بهانه ایجاد دسته بعدی میلیونرهای رمزنگاری پنهان می‌کنند، سرمایه‌ گذاران آگاه در شناسایی و اجتناب از دخالت آنها دست بالا را دارند.

طرح‌های پامپ و دامپ معمولاً با وعده‌های دروغین در مورد سه دسته کلی همراه است – حل موارد استفاده در دنیای واقعی، بازدهی گزاف تضمین شده و حمایت‌های بدون دردسر از سوی افراد مشهور و اینفلوئنسرها.

🛑 5 سایت معتبر شناسایی توکن های اسکم و پروژه های کلاهبرداری

موفقیت بلندمدت یک ارز دیجیتال به شدت به موارد استفاده آن بستگی دارد. در نتیجه، افرادی که از پروژه‌های پامپ و دامپ حمایت می‌کنند، اغلب با برجسته کردن موارد استفاده‌ای که توکن قصد دارد به آنها خدمت کند، به مشارکت خود بسنده می‌کنند. علاوه بر این، چنین طرح‌هایی معمولاً با پرداخت‌های نقدی و توکن‌های داخلی پروژه در افراد مشهور انجام می‌شود.

سپس سلبریتی ها معمولاً با وعده های بازده سرمایه گذاری بالا توکن های تقلبی را به طرفداران قابل اعتماد عرضه می کنند. در مورد SafeMoon، سلبریتی ها متهم به کلاهبرداری راگ پول شدند که به معنای فروش آهسته دارایی ها بود زیرا حجم معاملات از سوی سرمایه گذاران خرد همچنان در جریان بود. 

در چرخه صعودی بعدی، سرمایه‌ گذاران سنتی و ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تلاش‌ها را برای جبران زیان‌های ناشی از بازار نزولی ادامه خواهند داد. با دانستن این اطلاعات، کلاهبرداران سعی می کنند با ارائه سودهای غیر واقعی، فرصت هایی را برای فریب سرمایه گذاران بی احتیاط بیابند. در نتیجه، تحقیقات خود را انجام دهید.

ایلان ماسک اخیراً توسط ماگدا ویرزیکا، تاجر میلیاردر برجسته آفریقای جنوبی متهم به دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال شد.

Wierzycka معتقد است که فعالیت ماسک در رسانه های اجتماعی و پیامدهای آن بر قیمت بیت کوین (BTC) باید او را مورد بررسی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قرار می داد. او معتقد است که ماسک آگاهانه قیمت بیت‌کوین را از طریق توییت‌هایی، از جمله مواردی که به خرید ۱.۵ میلیارد دلاری بیت‌کوین تسلا اشاره می‌کرد، افزایش داد، سپس بخش بزرگی از دارایی خود را هنگام قرار گرفتن در معرض خطر در اوج فروخت.

چه چیزی باعث گسترش پامپ و دامپ به فضای کریپتو شد؟

چه چیزی باعث گسترش پامپ و دامپ در فضای کریپتو شد؟

هنگامی که عرضه اولیه سکه در سال 2017 گسترش یافت، طرح‌های پامپ و دامپ متعددی نیز شروع به ظهور کردند. به طور کلی تمام پامپ و دامپ ها به یک شکل شروع می شوند. گروه کوچکی از کلاهبرداران یک گروه تلگرامی را باز می کنند که با لیستی از اعضای احتمالی که از تبلیغ توانایی های تجاری خود در توییتر به دست آورده اند شروع می شود. سپس این گروه‌ها در انواع فهرست‌های کاربران شناخته شده ارزهای دیجیتال حرکت می‌کنند تا جایی که می‌توانند افراد بیشتری را جذب کنند، از جمله دادن پاداش‌های وابسته به اعضای فعلی برای هر عضو جدیدی که وارد می‌کنند.

از آنجایی که سازندگان این کلاهبرداری‌ها همیشه با خرید تعداد زیادی از این سکه شروع می‌کنند، برای خرید به گروه خود متکی هستند و در نتیجه، سکه را تا محدوده قیمتی معین رشد می‌دهند، به طوری که می توانند آن ها را با سود قابل توجهی بفروشد. 

برای اطلاع از قیمت لحظه ای توکن ها و ارزهای رمز نگاری شده میتوانید به لیست قیمت ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

چرا طرح‌های پامپ و دامپ همچنان سرمایه‌ گذاران را جذب می‌کنند؟

از جان والش، که معاون ارشد استراتژی اروپا در EMX Digital است و زمان زیادی را به کشف کلاهبرداری‌های رمزنگاری می‌کند، سوال بالا پرسیده شد و پاسخ داد:

مردم همیشه جذب آنها می شوند زیرا آنها فقط شکل دیگری از طرح سریع ثروتمند شدن هستند. علاوه بر این، همانطور که او اشاره می‌کند، شرکت در یکی از آنها شبیه به قمار است. ممکن است یک بار خوش شانس باشید، اما همیشه خوش شانس نخواهید بود. معامله‌ گران و سرمایه‌ گذارانی که برای درک نیروهای مؤثر بر بازارهایشان، از جمله «اقتصاد» سکه‌ها، همانطور که والش می‌گوید، وقت می‌گذارند، در درازمدت برنده می‌شوند.

چگونه از پروژه های اسکم در امان باشیم؟

چگونه از پروژه های اسکم در امان باشیم؟

پامپ ها و دامپ ها معمولاً محدود به سکه هایی با حجم معاملات و ارزش بازار بسیار پایین هستند. با اجتناب از ارزهای رمزنگاری شده غیرقابل نقد، شانس شما برای قربانی شدن به یک پامپ و دامپ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. علاوه بر این، پیروی نکردن توصیه‌های سرمایه‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی یا مقالات خبری پولی نیز از زیان‌های قابل پیشگیری ناشی از این نوع دستکاری بازار جلوگیری می‌کند. نمی‌توانید مطمئن باشید که سازمان‌های رسانه‌ای رمزنگاری، بررسی سکه‌هایی را که ارائه می‌کنند انجام داده‌اند، و اغلب اوقات برای این مقالات پول پرداخت می‌شود.

یک قانون سرانگشتی خوب این است که به یاد داشته باشید هر کسی که قول می‌دهد می‌داند کدام ارز رمزپایه بعدی را پامپ می‌کند، احتمالاً انگیزه پنهانی دارد.

یک پامپ ناگهانی قیمت بدون اخبار تایید شده واقعی که پشتوانه این افزایش باشد، نشانگر یک طرح بالقوه پامپ و دامپ است. بنابراین، اگر نمودار قیمت نشان می‌دهد که یک پامپ در راه است، بهتر است از سکه به‌ کلی اجتناب کنید، مگر اینکه تحقیق خود را در مورد ارز دیجیتال و ارزش احتمالی آینده آن انجام داده باشید.

انجمن BitcoinTalk مکان خوبی برای انجام تحقیقات است و Reddit نیز می تواند منبع خوبی باشد. به طور کلی، جامعه گسترده‌تر ارزهای دیجیتال دوست دارد خود تنظیم کند و از بازیکنان متقلب که به شهرت جامعه آسیب می‌زند دعوت کند. تماس مستقیم با پروژه‌های ارزهای دیجیتال و دریافت پاسخ به سوالات، راه بهتری برای تحقیق درباره یک سکه قبل از سرمایه‌گذاری در آن است. در نهایت، تحقیقات مستقل نیز می تواند برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی برای محافظت از خود در برابر تاثیر پذیری از یک طرح پامپ و تخلیه با درک ساختار آن همانطور که در بالا توضیح داده شد شروع می شود و سپس چند قانون ساده را دنبال کنید:

🛑 به گروه‌هایی در تلگرام، فیس‌بوک یا هر سرویس یا برنامه رسانه‌های اجتماعی دیگری که «سیگنال‌های رایگان» را تبلیغ می‌کنند، نپیوندید. این معمولاً یک فاکتور برای طرح پمپ و دامپ است زیرا این سیگنال‌های «رایگان» اعلان‌هایی هستند مبنی بر اینکه یک پامپ در شرف وقوع است با اعضای خاصی از آن گروه که آن را رهبری می‌کنند.

🛑 از طرف دیگر، برخی از گروه‌ها ممکن است پیش‌بینی‌های پیشرو یا آتی را در مورد قیمت ارزهای دیجیتال خاص در ازای حق عضویتی مانند 0.1 بیت کوین ارائه دهند. به آنها شک کنید، به‌ ویژه اگر پیش‌ بینی‌ هایشان در بیشتر مواقع یا حتی بدتر از آن، همیشه درست ارائه شود.

🛑 علاوه بر این، هرگز نباید به نظرات یک اینفلوئنسر خاص در مورد سکه های خرید گوش دهید. در عوض، تا جایی که می توانید نظرات مختلف را در نظر بگیرید، تحقیقات خود را انجام دهید و همه تصمیمات سرمایه گذاری خود را بر اساس نتیجه گیری های خود و نه بر اساس نتایج دیگران قرار دهید. پیروی کورکورانه از «سیگنال‌های خرید» اینفلوئنسرهای رمزنگاری روند دیگری است، زیرا برخی از اینفلوئنسرهای کریپتو نیز تمایل دارند که یک سکه را تبلیغ کنند تا بتوانند از عجله سرمایه‌گذاران دیگر سود ببرند. یوتیوب و توییتر حاوی نمونه‌های بارز بسیاری از افرادی هستند که هنوز این کار را انجام می‌دهند، حتی اگر تأثیرگذارانی مانند جان مک‌آفی به دلیل همان فعالیت‌های ادعایی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که پامپ و دامپ نوعی قمار و همچنین غیرقانونی است زیرا نوعی دستکاری در بازار است. همانطور که CFTC در اخطار خود اشاره کرد، “مشتریان نباید ارزهای مجازی، سکه های دیجیتال یا توکن ها را بر اساس نکات رسانه های اجتماعی یا افزایش ناگهانی قیمت خریداری کنند.” اگر در این طرح‌ها شرکت کنید و از آنها سود ببرید، احتمالاً مسئول هرگونه اتهام احتمالی که ممکن است علیه آنها باشد نیز خواهید بود. در حال حاضر، آژانس‌های نظارتی مانند کمیسیون معاملات آتی کالا در ایالات متحده، پاداش‌های قابل توجهی را برای افشای گروه‌های پامپ و دامپ ارائه می‌دهند.

سخن آخر

ما امیدواریم که این پست به شما کمک کند تا در مورد شناسایی و اجتناب از طرح‌های پامپ و دامپ اطمینان بیشتری داشته باشید. با گذشت زمان، به یاد داشته باشید که ما قصد داریم همچنان در کنار شما باشیم و محتوای ارزشمندتری در مورد این موضوع و سایر موضوعات ارائه دهیم تا تصویری جامع از صنعت کریپتو ارائه دهیم. اگر تلاش ما برای شما جالب است، حتما این وبلاگ را دنبال کنید.

📣مثل همیشه، اگر نظر یا سوالی در مورد این پست دارید و یا شما هم از طریق شرکت در چنین پروژه هایی متضرر شده اید، تجربه خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید…

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments