سلطه بیت کوین

چرخه تسلط بیت کوین نشان می دهد که رالی سال 2017 می تواند تکرار شود!

الگوهای تسلط بیت کوین بر بازار در پایین ترین سطح خود قرار دارند و شباهتی جالب توجه را به الگوهای سال 2017 نشان می دهد. این برای قیمت BTC به چه معناست؟

همانطور که احتمالا میدانید بخش بزرگی از تحلیل تکنیکال مقایسه داده های تاریخی است. چرا که بار ها ثابت شده است که بازار تمایل به تکرار رفتار های تاریخی خود دارد. این در حالی است که الگوی نمودار تسلط بیت کوین بر بازار در حال حاضر بسیار شبیه به اوایل سال 2017 است. کافی است به تصویر زیر نگاه کنید تا متوجه این شباهت عجیب شوید.

درصد مارکت کپ بیت کوین
درصد سلطه بیت کوین بر مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال

با آغاز روند نزولی قیمت های ارزهای دیجیتال از 12 مه ، سلطه بیت کوین (BTC) به طور چشمگیری نوسان کرده و روند غالب سال 2021 را تحت تأثیر قرار داده است. قبل از شروع فروش جدی ، سلطه BTC به طور پیوسته حدود 70٪ بود که به پایین تر از 40٪ در زمان وقوع سقوط کاهش یافت. این باعث شد که تسلط BTC در کمترین حد خود از تابستان 2018 ثبت شود.

اگر این بار همین الگو در جریان باشد ، بازار احتمالاً رفتاری مشابه تابستان 2017 خواهد داشت که فصل آلت کوین ها (آلت سیزن) اوج می گرفت و چند ماه بعد شاهد اوج قیمت بیت کوین در حدود 20،000 دلار در دسامبر 2017 بودیم.

با این حال، اگرچه الگوها شباهت های جالبی ایجاد کرده اند، اما تسلط BTC لزوماً در مورد قیمت چیز زیادی نمی گوید. اما بینش هایی در مورد عملکرد دارایی شاخص در رابطه با بقیه دارایی ها ارائه می دهد و روند خاصی را حمایت می کند. 

 ❓ سناریوهای احتمالی سلطه یا دامیننس BTC چیست و برای بازار ارزهای دیجیتال چه معنایی دارد؟

جریان پول

مدل گردش پول یکی از پیش بینی کننده های بالقوه برای تعیین جهت بازار است. این مدل بیان می کند که پول از فیات به بیت کوین منتقل می شود و پس از آن از ارزها با مارکت کپ های بزرگ به ارزهای با مارکت کپ متوسط و در نهایت به آلت کوین های کوچک می رود قبل از اینکه دوباره به BTC هدایت شود و در نهایت به فیات بازگردد.

این مدل جالب است زیرا تقریباً آنچه را که در سال 2017 اتفاق افتاده است خلاصه می کند ، با این تفاوت که چرخه دو بار تا افزایش BTC در پایان سال اجرا شد. بنابراین ، اگر سناریوی 2017 تکرار شود ، سلطه BTC می تواند همچنان صعود کند تا زمانی که دارایی اوج قیمت دیگری را ببیند، و با شتاب بخشیدن دوباره فصل آلت کوین ها، سقوط کند.

علاوه بر شباهت ها در نمودار سلطه بیت کوین بر بازار، رفتار آلت کوین ها نیز نشانه ای از عملکرد آنها بر اساس چرخه های تاریخی است. در اوایل ماه مه ، کوین تلگراف گزارش داد که آلت کوین ها بالا ترین قیمت چرخه قبلی خود را تبدیل به سطح حمایتی کرده اند، حرکتی که آخرین بار در سال 2017 اتفاق افتاد.

اگر این چرخه تکرار شود ، همچنان می تواند بازار آلت کوین ها را به قله های قیمت جدید در سال 2021 هدایت کند. اگرچه عملکرد مشاهده شده در ماه مه اطمینان چندانی در زمینه این پیش بینی ایجاد نمی کند ، اما با در نظر گرفتن روند طولانی مدت هنوز نمی توان گفت BTC و سایر ارزهای دیجیتال عملکرد قابل توجه و مثبتی نخواهند داشت. سام بانکمن فرید ، مدیر عامل صرافی FTX و تحقیقات آلامدا ، به در اظهار نظری به کوین تلگراف گفت:

“اگر ما به یک بازار خرس طولانی مدت وارد شویم ، من انتظار دارم که سلطه BTC مانند سال 2018-2019 افزایش یابد. اما اصلاحی که تاکنون دیده ایم برای آغاز یک بازار خرسی کافی نیست. “

اما صبر کنید…

برای هر یک از سرمایه گذاران یا تریدر هایی که می خواهند جریان پول را دنبال کنند ، یک نکته مهم وجود دارد. رابرت دبلیو وود ، یکی از اعضای تیم مدیریت Wood LLP ، در گفتگو با کوین تلگراف هشدار داد: 

“مسئله جدیدی که با آن رو به رو هستیم مالیات است. تا سال 2018 ، سرمایه گذاران برای مبادله یک ارز دیجیتال با دیگری نیازی به پرداخت مالیات نداشتند. اما این قانون از انتهای سال 2017 و آغاز سال 2018 تغییر کرده است. “

اومری ماریان ، مدیر برنامه مالیاتی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حقوق کالیفرنیا ، ایروین ، تأیید کرد که معاملات رمزنگاری به رمزنگاری احتمالاً باعث ایجاد تعهدات مالیاتی می شود ، او به کوین تلگراف توضیح داد:

“هرگونه تبدیل یک دارایی رمزنگاری برای دارایی دیگر ، یک رویداد مشمول مالیات است. بنابراین انگیزه سود هرچه باشد ، یک سرمایه گذار در مجموعه های رمزنگاری باید این واقعیت را در نظر بگیرد که تغییر دارایی ها ممکن است هزینه مالیاتی داشته باشد. “

شین برونته مدیر عامل CryptoTaxCalculator ، این موضوع را به صورت عملی بیان کرد و به کوین تلگراف گفت: 

“اگر یک سرمایه گذار بین بیت کوین و آلت کوین ها جابجا شود، صرف نظر از اینکه آیا آنها را به پول نقد تبدیل کرده است یا خیر، سود/ضرر در یک سال مالی برای او ثبت خواهد شد. البته این بر مدت زمانی را که سرمایه گذار دارایی را در اختیار داشته است ، تاثیر می گذارد و ممکن است شامل تخفیف سود طولانی مدت سرمایه شود.”

بنابراین ، توجه داشته باشید که پیروی از جریان پول ممکن است با هزینه های خاص خود همراه باشد و در نتیجه ، هیچ تضمینی برای تکرار الگو وجود ندارد ، زیرا متغیرهای جدید ممکن است بر این الگو ها تاثیر داشته باشند.

فاکتور های جدید

مهمترین تفاوت بین سال 2017 و اکنون حضور موسسات و سرمایه گذاران نهادی در بازار ارزهای دیجیتال است. حداقل ، این در مورد بیت کوین و تا حدی آلت کوین های بزرگ مانند اتریوم صادق است. بخشهای وسیعی از بازار، از جمله تقریباً تمام کوین های کم حجم و سکه های میم مانند دوج کوین ، تحت سلطه تریدر ها و سرمایه گذاران خرده فروشی هستند.

با بررسی نمودارهای سلطه، به نظر می رسد که تسلط BTC بر بازار در پایان سال 2020 با افزایش علاقه موسسات و خریدار های سازمانی به ارزهای رمزپایه افزایش یافته است و این افزایش سلطه تا حدود ژانویه ادامه داشت.

برخی شواهد نشان می دهد که موسسات می توانند تسلط BTC را باز هم پشتیبانی کنند. در 21 مه ، مشخص شد که نهنگ ها 5.5 میلیارد دلار BTC خریداری کرده اند در حالی که قیمت ها زیر 36000 دلار بود. دو روز بعد ، صندوق های تامینی رمزنگاری MVPQ Capital ، ByteTree Asset Management و Three Arrows Capital همه تأیید کردند که خریداران در کف قیمت هستند.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که بهبود سلطه بیت کوین تحت تاثیر چرخه های بازار نباشد، اما در عوض تحت تأثیر نهنگ های سازمانی قرار گیرد که BTC را در قیمت های پایین می خرند.

شرایط ریسکی به نظر می رسد، اما تا چه حد؟

سوال این است که درگیری نهادها تا چه اندازه در الگوهای تسلط BTC در مقایسه با آنچه در سال 2017 مشاهده می شود تفاوتی ایجاد می کند؟ شاید مهمترین تفاوت بین موسسات و سرمایه گذاران خرد این باشد که موسسات به مراتب بیشتر از شرایط حاکم بر بازار پیروی می کنند و بر این اساس ریسک می کنند. بنابراین ، سلطه BTC در حال افزایش است زیرا سرمایه گذاران تصمیم می گیرند از گزینه های ریسکی آلت کوین ها فاصله بگیرند.

با این حال ، بر اساس گزارش هایخرید در کف ، به نظر می رسد هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم سرمایه گذاران در شرایط ریسکی قرار دارند، حداقل در حال حاضر. علاوه بر این ، احساسات مثبت و صعودی در بازار همچنان در حال چرخش هستند ، و هرج و مرج بازار در هفته های اخیر مانع از آن نشده است ، همانطور که گزارش ها نشان می دهد علاقه به BTC هنوز در حال افزایش است.

بنابراین ، همچنان این احتمال وجود دارد که اگر علاقه به BTC همچنان ادامه داشته باشد و هیچ خبر بدی برای از بین بردن احساسات موجود در مورد رمزنگاری منتشر نشود ، ممکن است مدل جریان پول بار دیگر تکرار شود. در حال حاضر ، اگر تاریخ ثابت باشد ، قبل از اینکه سرمایه گذاران دوباره به آلت کوین های بزرگ بپردازند ، افزایش بیشتری در سلطه BTC رخ خواهد داد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments