ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa)

زیلیکا (Zilliqa) و ارز ZIL چیست؟ قابلیت انجام حجم بالایی از تراکنش ها در کمترین زمان

زیلیکا (Zilliqa) پلتفرمی بر پایه فناوری زنجیره بلاک و با ماهیت عمومی است که برای اولین بار قرار است خروجی بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند در هر ثانیه هزاران تراکنش را انجام دهد. پروتکل منحصر به فرد زیلیکا بر پایه تئوری تقسیم بندی (Sharding) است که نرخ انجام تراکنش ها با رشد شبکه افزایش می یابد. علاوه بر این، این پلتفرم طوری طراحی شده تا امکان فعالیت برنامه های کاربردی نامتمرکز (dApps) را به شکلی ایمن و داده محور همزمان با رسیدن به مقیاس مورد نیاز برای الگوریتم های مالی و یادگیری ماشینی فراهم کند. این پلتفرم مانند دیگر پلتفرم هایی که نمونه آن ها را امروزه بسیار می بینیم دارای ارزی دیجیتال به همین نام، زیلیکا (ZIL) است و قصد داریم در ادامه به بررسی این ارز و روش کاری این پلتفرم خواهیم پرداخت.

چه کسانی پشت پلتفرم زیلیکا (Zilliqa) هستند؟

پلتفرم زیلیکا بیش از دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت این تیم پیشرفت های قابل توجهی کرده اند. این تیم از گروهی مختلف از نظر مهارت در زمینه های مختلف شبکه، سیستم های توزیع شده، مهندسی کیفیت، امنیت سایبری و رمزپایگی تشکیل شده است.

تیم توسعه دهنده زیلیکا
تیم توسعه دهنده زیلیکا

با این که تمام اعضای این تیم تا به حال به مدت دو سال با هم کار کرده اند، برخی از این اعضا 6 سال سابقه همکاری با یکدیگر دارند.

اگر قصد سرمایه گذاری در زیلیکا را دارید میتوانید از خدمات خرید و فروش ارز ZIL به صورت لحظه ای در سایت پی 98 استفاده کنید.

چرا مقیاس پذیری موضوع مهمی است؟

در حالی که تعداد بی شماری پلتفرم بر پایه زنجیره بلاک در حال حاضر وجود دارد، خاصیت مقیاس پذیری زیلیکا آن را تبدیل به یک رقیب مهم می کند. این قابلیت این امکان را به این پلتفرم می دهد تا با اضافه شدن گره های استخراج بیشتر به شبکه، تعداد تراکنش های بیشتری پردازش شود. با این که این موضوع می تواند برای افرادی که با فناوری زنجیره بلاک آشنایی ندارند، ساده به نظر برسد، اما این موضوع بسیار چالشی و تا به حال چنین قابلیتی امکان پذیر نبوده است. این دشواری، زیلیکا را منحصر به فرد می کند.

مزایای خاص پلتفرم زیلیکا
مزایای خاص پلتفرم زیلیکا

به دلیل وجود قابلیت مقیاس پذیری، زیلیکا می تواند از برنامه های کاربردی نامتمرکز (dApps) که نیازمند نرخ تراکنش بالاتری نسبت به آن هایی که در حال حاضر وجود دارند، هستند، پشتیبانی کند و این موضوع دست توسعه دهندگان را باز تر می کند.

تغییر مقیاس با تغییر اندازه شبکه
تغییر مقیاس با تغییر اندازه شبکه

تیم پشت پروژه زیلیکا می تواند تصور کند که این پلتفرم برای برنامه های کاربردی نامتمرکزی مانند انجام مزایده های موازی، شبکه های پرداخت و تبلیغات دیجیتالی شفاف در ابعاد گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

زیلیکا چه مزایایی برای استخراج کنندگان و برنامه های غیر متمرکز دارد؟

اصلی ترین مزیت برای dApps، قابلیت مقیاس پذیری زیلیکا برای انجام هزاران تراکنش در هر ثانیه در هر بار خروجی است. علاوه بر این، کاربران dApps امنیت قابل سنجشی دارند که با بودجه خود آن را تامین می کنند و پردازش های ایمن به این شکل فراهم می شود. قرارداد های هوشمند به شیوه dataflow و ایمن هستند و استفاده از الگوریتم اثبات کار فقط برای تعیین هویت، مصرف انرژی را بهبود می بخشد. استخراج کنندگان در این پلتفرم ممنون پرداخت پایدار و نه دوره ای و با تغییرات کمتر خواهند بود و از طرفی با هزینه های استفاده از الگوریتم Ethash نیز برای آن ها کمتر خواهد بود.

زیلیکا از چه پروتکل توافق جمعی استفاده می کند؟

یکی از رایج ترین پروتکل های توافق جمعی اثبات کار است ولی همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، زیلیکا از این پروتکل فقط برای تعیین هویت استخراج استفاده می کند. به جای هر استخراج کننده ای که در هر بلاک طبق الگوریتم اثبات کار پیش برود، فقط در بازه های طولانی مدت این کار انجام می شود که مصرف انرژی به این ترتیب کاهش می یابد. تیم این پروژه از این رو به استفاده از الگوریتم اثبات کار ادامه دادند که طبق تحقیقات و انجام آزمایش هایی آن را کاربردی دانستند.

پروتکلی که زیلیکا به جای آن استفاده می کند، Elliptic Curve Based Schnorr Signature Algorithm یا EC-Schnorr نام دارد و بر اساس امضای جمع یا چند امضایی کار می کند. این پروتکل لایه ای برای کلاهبرداری و تقلب و کمیته ای برای نظارت دارد و همچنین برای هر بخش از این شبکه پروتکل PBFT نیز استفاده می شود. چنین چیزی امکان کوچک ماندن اندازه امضا ها را در مواقعی که استخراج کننده های متعددی یک بلاک یکسان را امضا می کنند، می دهد. علاوه بر این، این روش توافق، پیچیدگی ارتباطی را کاهش می دهد.

پروتکلی ایمن و موثر برای توافق
پروتکلی ایمن و موثر برای توافق

برای آشنایی بیشتر با پروتکل توافق جمعی زیلیکا، اطلاعات خود را درباره Sharding (تقسیم بندی) بروز کنید. این مفهوم در پایگاه داده نامتمرکز برای سال های سال وجود داشته است ولی این اتفاق در زنجیره های بلاک باز و بدون نیاز به مجوز نیافتاده بود که زیلیکا این مشکل را برطرف کرده است. با استفاده از Sharding، شبکه ای گسترده تر از ماشین ها ساخته شده که پردازش تراکنش ها را به “قسمت” های مختلف یا کمیته های زیر شاخه موازی به صورت خودکار تقسیم می کند. هر یک از این بخش ها میکرو بلاک اختصاص یافته به خود را پردازش می کند و سپس همه میکرو بلاک ها برای تشکیل بلاک نهایی در هم ادغام می شوند.

آیا پیشنهاد دیگری برای مقیاس پذیری در کار ها وجود دارد؟

تیم زیلیکا استفاده از تقسیم بندی را انتخاب کردند تا به این طریق به مقیاس پذیری کمک کنند، ولی پیشنهاد های بسیار دیگری هم وجود دارد. برای مثال پارامتری کردن مجدد اندازه های بلاک یا انتقال تراکنش ها به خارج از زنجیره از جمله این روش ها هستند. این تیم متوجه شده است که بدون هسته پروتکل توافق جمعی زنجیره بلاک برای پشتیبانی از نرخ تراکنش بالا در زنجیره چیزی مانند دوباره مهندسی کردن ساختار داده ها یا انتقال تراکنش به بیرون از زنجیره موثر نخواهد بود.

تقسیم بندی تراکنش ها
تقسیم بندی تراکنش ها

زیلیکا همچنین متوجه شده است که اگر چه اثبات سهام جایگزینی برای پروتکل اثبات کار است ولی مشکلاتی مرتبط با پایان یافتن تراکنش وجود دارد. زیلیکا این مشکل را با شیوه توافق pBFT حل می کند.

استخراج زیلیکا چگونه انجام می شود؟

فرآیند استخراج زیلیکا مستقیما بر اساس اثبات کار نیست. پروتکل توافق pBFT  نیازمند میزان کافی رای برای تایید اعتبار بلاک است. این روش با استخراج بیت کوین در تضاد است که گره ها باید برای هر بلاک الگوریتم اثبات کار را اجرا کنند. استفاده کمتر از اثبات کار در زیلیکا باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

اگر قرارداد های هوشمندی که در زیلیکا استفاده شده است را بررسی کنید، متوجه می شوید که این قرارداد ها کار می کنند تا زبانی جدید را برای خودشان ایجاد کنند. تیم زیلیکا می خواهد برای ساخت زبانی کار کند که می تواند امنیت دارایی های پیرامون یک قرارداد را افزایش دهد. آن ها احساس می کنند که با انجام این کار می توانند از مشکلات رایجی مانند هک شدن DAO ها که در استفاده از اثبات های معمول قرارداد های هوشمند، اجتناب ناپذیر هستند، جلوگیری کنند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments