گام های نخست بانک مرکزی برای تولید ارز دیجیتال ملی

گام های نخست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برای تولید ارز دیجیتال ملی

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در خصوص مباحث مطرح شده در رابطه با ایجاد ارز دیجیتال ملی در کشور اظهار داشت:

یکی از نیازهای بنیادین کشور حرکت به سمت ارز دیجیتال ملی است. بر این اساس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این زمینه اقداماتی را انجام داده و حتی یک نمونه آزمایشگاهی از ارز رمزپایه ملی را نیز ساخته که آماده ارائه است. پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی این ارز را به سفارش نهاد خاصی تولید نکرده و به همین علت منتظر یک سفارش دهنده در این بخش میباشد.

وی تأکید کرد:

پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان یک نهاد پژوهشی وظیفه تحقیق و مطالعه در زمینه ساخت ارز رمزپایه ملی را بر عهده دارد. به همین جهت مدل آزمایشگاهی این ارز رمزنگاری شده تولید و مزایا و معایب آن به دقت بررسی شده است.

امیرشکاری در ادامه صحبت های خود افزود:

پژوهشکده پولی و بانکی به منظور ارائه ارز دیجیتال ملی با چندین نهاد پژوهشی و دولتی مذاکرات لازم را انجام داده و منتظر عقد تفاهم نامه به منظور ارائه آن به بازار است.

نظام های اقتصادی در سراسر دنیا که قصد حرکت به سمت اقتصاد و پول دیجیتالی را دارند، به ناچار میبایست با ارزهای رمزپایه آشنا شده و به تحقیق و مطالعه در این زمینه بپردازند. طی تحقیقات صورت گرفته هزینۀ تولید پول فیزیکی در سالهای آینده به مراتب بیشتر خواهد بود و ارزهای دیجیتال می توانند تا حد زیادی اثرات مربوط به آن را کاهش دهند.

امیرشکاری با بیان این موضوع که ارزهای رمزپایه در ادبیات امروز بیشتر به عنوان تلفیقی از پول و سرمایه محسوب می شوند، گفت:

بین بازار پول و سرمایه در گذشته تفاوت بود و هر کدام کاربرد خاص خود را داشت. افرادی که در بازار پول فعالیت می کردند، به منظور تأمین سرمایه اولیه پروژه ها و انتخاب تجارت کم ریسک سپرده گذاری در بانک ها را انتخاب می کردند. از سوی دیگر افرادی با ریسک پذیری بالا پول خود را در بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار و دیگر بازارهای تجاری سرمایه گذاری می کردند.

بر اساس گفته های این پژوهشگر اقتصادی، بازار پول و سرمایه هرکدام ویژگی ها و قابلیت های خاص خود را داشته ولی با ورود ارزهای رمزنگاری شده ماهیت جدیدی در آنها ایجاد شده است. ارزهای رمزپایه از یک طرف پلتفرم مالی محسوب شده و از سوی دیگر یک کالای دیجیتال به شمار می آیند. در حال حاضر و با گذشت زمان، اکثریت مردم به دیدگاه بلند مدت در رابطه با سرمایه گذاری روی ارزهای رمزپایه دست یافته اند.

امیرشکاری خاطر نشان کرد:

در حقیقت با ورود ارزهای رمزنگاری شده یک ابزار مالی جدید پدید آمده است که در هر دو بازار پول و سرمایه کاربرد دارد. بدین جهت در برخی مراکز تجاری و فروشگاه های اینترنتی میتوان با بیت کوین و اتریوم اقدام به خرید کالا و خدمات نمود. همچنین میتوان مانند یک کالای با ارزش در بازار فرابورس یا بورس کالا روی آن سرمایه گذاری نمود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments