قوانین ارز دیجیتال ایران

وضعیت قوانین ارزهای دیجیتال در ایران چه زمانی مشخص می شود؟

به نظر می رسد که جدال بین دولت و مجلس برای تعیین قوانین مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و انسداد درگاه های پرداخت فعالان این حوزه همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری ها، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، حسین قربانزاده، در اظهار نظری به خبرنگاران گفته است که قانون ارزهای دیجیتال تا دو هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین و قطعی می شود. مشاور رئیس مجلس اظهار داشت که به کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس فرصت دو هفته ای داده شده تا بتوانند قانون مناسبی را برای حوزه رمز ارزها و مالیات های احتمالی سرمایه گذاری در این حوزه به کمیسیون اقتصادی پیشنهاد بدهند. قربانزاده همچنین وعده داد که نمایندگان مجلس در اولین فرصت پاسخگوی سوالات و ابهامات فعالان ارزهای دیجیتال در کشور خواهند بود.

قربانزاده در گفتگویی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس پیرامون مالیات بر عایدی توضیح داد که سه حالت عایدی بر کار، عایدی از دارایی سهام یا درآمد اتفاقی ، برای مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته می‌شود. سرمایه گذاران با در اختیار داشتن دارایی های رمز ارز نیز مشمول یکی از این سه گزینه فوق می شوند و لازم است که مالیات بر عایدی پرداخت کند. با این حال قربانزاده گفت که فعلا قوانین به این شکل است و ممکن است درباره ارزهای دیجیتال به صورت جداگانه بررسی هایی صورت بگیرد و این قوانین تغییر کند.

نگرانی سرمایه گذاران و تریدرها از وضعیت قوانین ارزهای دیجیتال در ایران از زمانی آغاز شد که رئیس مجلس ایران بحث توقف درگاه‌های پرداخت صرافی‌ های ارز دیجیتال داخلی را مطرح کرد. با این حسن روحانی، ریاست جمهوری، با در نظر گرفتن درخواست بیش از 60 هزار نفر از فعالان و کسب و کار های این حوزه درخواست جلوگیری از مسدود سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی را به بانک مرکزی اعلام کرد و از این نهاد خواست که مانع این مسدودیت شود.

رئیس مجلس ایران، قالیباف معتقد است که نبود قواعد مشخص در این حوزه باعث ضرر و زیان مردم می شود و مسئولیت این ضرر و زیان به عهده بانک مرکزی است چرا که مردم به واسطه وجود درگاه‌های پرداخت دارای مجوز از بانک مرکزی در این سایت‌ های خرید و فروش ارزهای دیجیتال در معرض خطر از دست دادن سرمایه های خود هستند. با این حال همتی، رئیس بانک مرکزی، درخواست قالیباف را برای انسداد درگاه های پرداخت صرافی های داخلی رد کرد و گفت که تا زمانی که قواعد و نقشه راه مشخصی تعیین نشود بانک مرکزی هیچ اقدام شتابزده‌ای نخواهد کرد.

در حال حاضر درگاه‌های تبادل ارزهای دیجیتال در ایران مسدود نشده اند و تغییری نیز در فعالیت آنها صورت نگرفته است. این در حالی است که حسن روحانی خواستار جلوگیری از مسدود شدن درگاه‌های پرداخت اینترنتی شده است و کمیته اقتصاد مجلس دو هفته فرصت دارد که راهکاری برای شرایط فعلی قوانین ارزهای دیجیتال در کشور ارائه دهد. تنها قانون قطعی و تصویب شده اخیر در حوزه ارزهای دیجیتال در ایران بحث ممنوعیت 4 ماهه استخراج ارزهای دیجیتال در ایران است که پس از خاموشی ها و قطع برق گسترده در سراسر ایران به تصویب رسیده است. چهارشنبه هفته پیش دولت ایران به دستور حسن روجانی ماینینگ کریپتو و ارز دیجیتال بیت کوین را برای حفظ برق در ماه های تابستان ممنوع اعلام کرد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments