سقوط بیت کوین | سرنوشت بیت کوین و درس هایی که آموختیم

سقوط بیت کوین | سرنوشت بیت کوین و درس هایی که آموختیم

به نظر می رسید این هفته جایی برای پنهان شدن در بازار کریپتو وجود ندارد. لوکاس اوتومورو، رئیس تحقیقات IntoTheBlock، جمعه در خبرنامه خود نوشت: افزایش فشار فروش منجر شده است، یکی از بدترین عملکردهای فصلی قیمت در فضای کریپتو اتفاق بیافتد.

به طور کلی، این هفته بازار کریپتو با یک سقوط تاریخی برای قیمت ارزهای دیجیتال به پایان می رسد. اوتومورو نوشت: ما شاهد فعالیت در سطح رکورد در معیارهای چندگانه بوده‌ایم زیرا در سرتاسر بازار آشفتگی ایجاد می‌شود. اگرچه ممکن است هنوز خیلی زود باشد که به پایین ترین سطح رسیده باشیم اما برخی شباهت های آشکار با بازارهای نزولی قبلی وجود دارد.

بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، روز شنبه برای اولین بار از دسامبر 2020 به زیر 20000 دلار رسید. اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ، به زیر 1000 دلار سقوط کرد، سطحی که از ژانویه 2021 مشاهده نشده است. همچنین در حال حاضر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال زیر 1 تریلیون دلار سقوط کرده است.

در حالی که آنها با نگرانی، حرکت زنجیره ای را تماشا می کنند، سرمایه گذاران کنجکاو هستند که بدانند چه چیزی در انتظار بیت کوین و بازار رمز ارزها است. بازیگران صنعت کریپتو تقریباً مطمئن هستند که بسیاری از پروژه‌ها ناپدید می‌شوند، در حالی که اضافه می‌کنند که این مشکلات مربوط به مدیریت ریسک و معاملات اهرمی را آشکار می‌کند، اما برای برخی از آنها، خط قرمزهایی وجود دارد. 

کوری میلر، رهبر ارشد در صرافی ارزهای دیجیتال dYdX، به فورچون گفت: “این روند سالم و طبیعی است.”

دیدگاه کوتاه مدت بازار رمز ارزها 

دیدگاه کوتاه مدت بازار رمز ارزها 

بازیگران صنعت پیش بینی می کنند که اثر دومینو در بازار ارزهای دیجیتال حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت و دردسر بیشتری برای سرمایه گذاران و پروژه هایی که در معرض اهرم بیش از حد یا سایر مسائل عملیاتی قرار دارند در پیش است. به نظر می رسد همه آنها به سرنوشت ترا دچار می شوند

اگر چه عوامل کلان اقتصادی، از جمله اعداد تورم بالاتر از حد انتظار در ایالات متحده، زمینه را برای روند مخالف پیش رو فراهم کردند، اما فروپاشی اکوسیستم Terra باعث انفجار بزرگ در فضا کریپتو شد و امری غیرقابل انکار بود.

استیبل کوین الگوریتمی UST و ارز لونا کلاسیک (LUNC) در اوج خود 60 میلیارد دلار ارزش داشتند و پس از اینکه در ماه می به حدود صفر رسیدند، تأثیر آن بر مؤسسات وابسته در این هفته آشکار شد. یکی از بزرگترین پلتفرم‌های وام‌ دهی بازار ارزهای دیجیتال، Celsius، برداشت‌های خود را در روز یکشنبه متوقف کرد و شایعاتی مبنی بر ورشکستگی به راه انداخت.

گزارش‌های مربوط به وضعیت صندوق چند میلیارد دلاری Three Arrows Capital پس از آن منتشر شد و نگرانی‌های بیشتری از سرایت و خطرات سیستماتیک را تشدید کرد. هرچه روزها می گذرد، شرکت ها و پلتفرم های بیشتری به طور یکسان با به روز رسانی هایی در مورد سلامت مالی یا عدم وجود آن ارائه می شوند.

از بازیگران بزرگ گرفته تا سرمایه گذاران روزمره، حتی شرکت‌های بزرگ مرتبط با ارزهای دیجیتال، مانند Coinbase، Gemini، BlockFi و Crypto.com اخیراً اخراج و کاهش تعداد کارمندان را اعلام کرده‌اند – تعدادی از آنها میلیون‌ها دلار را صرف تبلیغات Super Bowl کرده‌اند، زیرا ارزش بازار ارزهای دیجیتال نزدیک به اوج خود بود.

اوضاع در حال حاضر واقعاً متزلزل است و مدتی طول می کشد تا به ثبات برسد. Safai، عضو هیئت مدیره پلتفرم تبادل ارزهای دیجیتال Dexterity Capital به فورچون گفت: مردم تماشا می‌کنند و منتظرند ببینند آیا چیز دیگری سرنگون می‌شود یا خیر.

سرمایه گذاران برای اینکه یک «اکوسیستم قابل اعتماد» باشند، باید مطمئن باشند که وقتی پول می گذارند، می توانند آن را بیرون بیاورند. این وضعیت قطعا اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران را از بین می برد.

جیسون اوربان، یکی از مدیران بخش تجارت دیجیتال گلکسی، به فورچون گفت: در حال حاضر، ما در یک «خماری» هستیم. در کوتاه مدت، پیش بینی می شود نوسانات ادامه داشته باشد.

فکر می‌کنم طی سه تا شش هفته آینده، مردم متوجه خواهند شد که دقیقاً چه اتفاقی افتاده است، چه کسی سود و چه کسی ضرر کرده است. اوربان گفت: این اولین قدم است. متعاقباً، “پروژه‌هایی وجود خواهند داشت که به نتیجه نمی‌رسند، و پروژه‌هایی وجود خواهند داشت که بسیار موفق خواهند شد.”

میلر، رهبر ارشد در صرافی ارزهای دیجیتال dYdX، به فورچون گفت: آنچه اکنون می بینیم این است که “ریسک بیش از حد از اکوسیستم حذف می شود.

سرنوشت بیت کوین چه می شود؟

سرنوشت بیت کوین چه می شود؟

معامله گران و کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال ترفندها و معیارهای درون زنجیره‌ای بسیاری دارند که برای تعیین اینکه بیت‌کوین در منطقه خرید قرار دارد، استفاده می‌کنند و اکنون زمان آن است که نگاه دقیق‌تری به آن‌ها بیندازیم.
⁉️بیایید ببینیم معیارهای آزمایش شده در مورد قیمت فعلی برای خرید بیت کوین چه می گویند و آیا بازار صعودی 2021 آخرین شانس BTC بود یا خیر.

خرید بیت کوین با توجه به روند میانگین متحرک 200 هفته ای 

همانطور که در نمودار زیر که توسط تحلیلگر بازار Rekt Capital ارسال شده است، یکی از معیارهایی که در طول تاریخ به عنوان سطح قابل قبولی از حمایت بیت کوین عمل کرده است، میانگین متحرک 200 هفته ای آن (MA) است.

میانگین متحرک 200 هفته ای

همانطور که در ناحیه مشخص توسط دایره های سبز نشان داده شده است، پایین ترین سطح ایجاد شده در بازارهای نزولی قبلی در مناطق نزدیک به 200-MA رخ داده است، که به طور موثر به عنوان یک سطح حمایتی اصلی عمل کرده.

در بیشتر مواقع، قیمت بیت کوین تمایل داشته است که برای مدت کوتاهی زیر این معیار کاهش یابد و سپس به آرامی به بالای 200-MA بازگردد تا یک روند صعودی جدید آغاز شود.

در حال حاضر، قیمت بیت کوین پس از نزول کوتاه مدت به زیر متریک در طول فروش در 14 ژوئن، درست در MA 200 هفته ای خود معامله می شود. در حالی که حرکت پایین تر امکان پذیر است، تاریخ نشان می دهد که قیمت برای یک دوره طولانی بسیار پایین تر از این سطح نخواهد بود.

حفظ پشتیبانی سطوح حمایتی چند ساله

همراه با پشتیبانی ارائه شده توسط MA 200 هفته ای، چندین سطح قیمت قابل توجه از گذشته بیت کوین نیز وجود دارد که در صورت ادامه کاهش قیمت، اکنون باید به عنوان منطقه حمایت عمل کنند.

سطوح حمایتی چند ساله بیت کوین

آخرین باری که قیمت بیت کوین زیر 24000 دلار معامله شد در دسامبر 2020 بود، زمانی که 21900 دلار به عنوان سطح حمایت عمل کرد که بیت کوین قبل از رسیدن به 41000 دلار از آن جهش کرد.

در صورتی که حمایت 20000 دلار باقی بماند، سطوح پشتیبانی بعدی در نزدیکی 19900 دلار و 16500 دلار هستند، همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است.

زمان شروع انباشتگی براساس داده های شاخص MVRV

یکی از معیارهای نهایی که نشان می دهد بیت کوین ممکن است به مرحله انباشت نزدیک شود، شاخص نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) است که در حال حاضر روی 0.969 قرار دارد.

شاخص MVRV

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، عدد MVRV برای بیت کوین در طول چهار سال گذشته بیشتر زمان را بالای یک مقدار سپری کرده است، به استثنای دو دوره کوتاه که با شرایط نزولی بازار همزمان شده است.

افت مختصری که در مارس 2020 رخ داد، باعث شد که عدد MVRV به 0.85 برسد و برای یک دوره تقریباً هفت روزه زیر 1 باقی بماند، در حالی که بازار نزولی 2018 تا 2019 شاهد این بود که این متریک به پایین ترین سطح 0.6992 رسید و در مجموع 133 روز کمتر از مقدار 1 را سپری کرد.

این در حالی است که داده‌ها انکار نمی‌ کنند که بیت‌ کوین می‌تواند شاهد کاهش بیشتر قیمت باشد. همچنین نشان می‌دهد که بدترین عقب‌ نشینی قبلا اتفاق افتاده است و بعید است که پایین‌ترین حد فعلی برای دراز مدت باقی بماند.

نگاهی به آینده بازار کریپتو

نگاهی به آینده بازار کریپتو

پس از خروج از این سقوط، بازیگران اصلی کریپتو می‌گویند که تغییرات در این فضا کاملاً قطعی است. ممکن است نسبت به پروژه‌های خاص، بسته به کد و زیربنای آنها، یا پلتفرم‌هایی که با اهرم بیش از حد بازدهی بسیار بالایی ارائه می‌دهند، تردید وجود داشته باشد. از طرفی تعیین قوانین و مقررات نیز ممکن است به زودی دنبال شود، اما بسیاری از افراد در این فضا همچنان نسبت به نوآوری های آینده خوشبین هستند.

اوربان وضعیت فعلی بازار کریپتو را با ترکیدن حباب اینترنت در سال 2000 مقایسه کرد. با نگاهی به آینده، او پیش‌بینی می‌کند که در کنار مشکلات، نوآوری نیز از این دوره زمانی بیرون خواهد آمد. بسیاری دیگر نیز سخنان او را تکرار کردند.

مارک کوبان، سرمایه‌ گذار مشتاق ارزهای دیجیتال، به فورچون گفت:

در سهام و ارزهای دیجیتال، شرکت‌هایی را خواهید دید که با پول ارزان و آسان حمایت می‌شدند اما چشم‌ انداز معتبری نداشتند و ناپدید می‌شوند. همانطور که وارن بافت می گوید، وقتی جزر و مد از بین می رود، می توانید ببینید چه کسی برهنه شنا می کند.

سام بنکمن-فرید، مدیر اجرایی صرافی ارزهای دیجیتال FTX نیز به فورچون گفت: در حالی که این یک دوره “بسیار بد” برای “پروژه های ضعیف یا نه چندان مفید” خواهد بود، اما اوضاع برای پروژه های ارزشمند “خیلی کمتر بد” خواهد بود. فکر نمی‌کنم شاهد از بین رفتن بخش‌ها باشیم، اما ممکن است شاهد چرخش برخی به نسخه‌های پیچیده‌تر باشیم.»

Safai گفت: «تغییرات زیادی باید انجام شود. دوران این که بتوانیم بازدهی استثنایی به دست آوریم به پایان رسیده است. این زمانی است که اهرم های زیادی از سیستم خارج می شود و این در نهایت اکوسیستم کریپتو را ایمن تر می کند.

میلر گفت: این رکود پروژه‌ها و سرمایه‌های مرتبط با رمز ارز را نشان داده است که «ریسک بیشتری نسبت به آنچه محتاطانه بود استفاده می‌کردند». مانند سایر رکودها، بسیاری از بازیکنان به فروشندگان اجباری تبدیل می شوند و متعاقباً حذف می شوند.

در پاسخ به قتل عام این بار، رگولاتورهای دولتی در حال حاضر علاقه خود را برای توسعه بیشتر چارچوب نظارتی برای بازار ارزهای دیجیتال نشان داده اند. کسانی که در این فضا هستند احساسات متفاوتی در مورد مداخله دولت دارند، اما چه بخواهند چه نخواهند ممکن است اتفاق بیفتد.

آدام ریدز، موسس مدیر اجرایی پلتفرم وام دهی ارزهای دیجیتال Ledn به فورچون گفت:

ما معتقدیم که مقررات یک پیشرفت مثبت در صنعت ما است زیرا بازیکنان را مجبور می کند جزئیات بیشتری را در مورد فعالیت های خود افشا کنند تا مشتریان بتوانند ریسک های بالقوه مرتبط و نحوه متفاوت بودن آنها در شرکت های مختلف را بهتر ارزیابی کنند.

در حالی که رویدادهای اخیر مانند فروپاشی UST و LUNC تهدیدی برای احساسات بازار ارزهای دیجیتال بوده و کاتالیزوری برای تعیین مقررات است، در نهایت رشد نوآوری در Web3 Isla Perfito را متوقف نخواهد کرد، مدیر اجرایی Sator، یک پلتفرم سرگرمی مبتنی بر بلاک چین به Fortune گفت.

درس های آموخته شده

درس های آموخته شده

برخی از کهنه‌کاران صنعت شباهت‌هایی بین این رکود و «زمستان‌های قبلی کریپتو» می‌بینند و معتقدند برخی از درس‌ های خاص این سقوط تاثیر بیشتری را در آینده به همراه خواهد داشت.

تام دانلیوی، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی مساری، می‌گوید بزرگ‌ ترین درسی که از این رکود بیرون می‌آید «تمرکز بر اصول بنیادی» است.

دانلیوی به فورچون گفت: «در گذشته، پروژه‌های جدید و جالب‌ تر، سرمایه‌ ای را به دست آوردند و به اندازه‌های باورنکردنی در مقیاس آنچه که انجام می دادند، رشد کردند و سودهای کلانی را به جیب زدند. تمرکز آینده روی پروتکل‌های قوی، تیم‌های قوی و موارد استفاده قوی خواهد بود

او همچنین پیش‌بینی می‌کند که این رکود اساساً به «جنگ» بین رقبای اتریوم (ETH) پایان می‌دهد. BTC و ETH وجود خواهد داشت، و سپس دنباله‌ای طولانی از پروژه‌هایی که برای 20 تا 30 درصد باقی مانده از ارزش بازار ارزهای دیجیتال مبارزه می‌کنند.

به گفته فعالان صنعت، نکات مهم این اتفاق فضای کریپتو را برای آینده آماده و شکل می دهد. همه باید در حال حاضر یک نگاه دقیق به مدیریت ریسک خود داشته باشند. Safai گفت: با سرمایه کمی که در اختیار همه است، سوال معامله‌ گران این است که چگونه با روش های هوشمندانه سرمایه گذاری کنند و فعالیت درستی در دنیایی که به اهرم ها محدود می شود، داشته باشند.

او گفت: «این مهم است زیرا تعدادی از شرکت‌های تجاری مقدار قابل توجهی از فعالیت‌های بازار را تشکیل می‌دهند و بازار نمی‌خواهد آنها را از دست بدهد.». فروشگاه‌هایی که سایر رکودهای طولانی مدت کریپتو را پشت سر گذاشته‌اند، بر این تجربه تکیه خواهند کرد و احتمالاً به نفع صنعت بسیار قوی‌تر از گذشته ظاهر خواهند شد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments