ارز تلور (Tellor) چیست؟ چه چیزی توکن TRB را منحصر به فرد کرده است؟

ارز تلور (Tellor) چیست؟ چه چیزی توکن TRB را منحصر به فرد کرده است؟

در عصر اینترنت، داده ها به سرعت به یکی از با ارزش ترین اطلاعات موجود تبدیل شده اند. ما عملاً در هر فعالیت و تعامل دیجیتالی در زندگی روزمره خود از آن استفاده می کنیم. با این حال، معمولاً برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین نمی‌توانند به داده‌هایی که در بلاک چین نیستند دسترسی پیدا کنند. فناوری بلاک چین ممکن است این پتانسیل را داشته باشد که جهان را متحول کند، اما بدون دسترسی به داده های خارج از زنجیره، برای یافتن موارد استفاده در دنیای واقعی با مشکل مواجه خواهد شد. اینجاست که اکوسیستمی مانند تلور (Tellor) وارد عمل می شود.
به ارز دیجیتال تلور (TRB) علاقه دارید، اما اطلاعاتی از عملکرد آن ندارید؟ جای نگرانی نیست. در این مقاله با ما همراه باشید تا همه آنچه را که باید در مورد این پروژه بدانید به شما آموزش دهیم و شما را آماده کنیم تا وارد کاربرپسندترین تجربه تجاری موجود در بازار شوید.

تلور (TRB) چیست؟

تلور (TRB) چیست؟

تلور یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که قراردادهای هوشمند روی اتریوم را به داده های خارجی متصل می کند. این پروتکل با عملکردی ایمن و شفاف، برای برنامه های غیر متمرکز اتریوم با تمرکز بر امور مالی غیر متمرکز طراحی شده است. Tellor داده‌های ارزشمند خارج از زنجیره را برای قراردادهای هوشمند اتریوم ارائه می‌کند، در حالی که همه فیدهای داده قابل اعتماد و پایدار هستند.

به طور معمول، کاربران کریپتو باید به یک صرافی ارزهای دیجیتال مراجعه کنند تا داده‌های بازار زنده و اطلاعات مربوط به معیارهای بازار را بررسی کنند، زیرا صرافی‌ها دارای API هستند که به کاربران امکان می‌دهد فیدهای داده قابل اعتماد را دنبال کنند. Tellor به کاربران این امکان را می دهد تا از طریق قرار دادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم با فیدهای Tellor اوراکل، تمام داده های مورد نیاز خود را در یک مکان داشته باشند. اوراکل ها اطلاعات آنی، در دسترس، قابل اعتماد و تایید شده را جمع آوری می کند، بنابراین کاربران بدون مراجعه به صرافی ارز دیجیتال به داده های معتبر بازار دسترسی دارند.

قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم معمولاً به داده های خارج از زنجیره دسترسی ندارند و فقط به اطلاعات موجود در قرارداد محدود می شوند. با این حال، Tellor با اجازه دادن به قراردادهای هوشمند برای اتصال به بانک های داده زنجیره ای ایجاد شده و پشتیبانی شده توسط ماینرهای ذینفع، این امر را برای بهتر شدن تغییر می دهد. اوراکل Tellor اکوسیستمی ایجاد می‌کند که در آن کاربران می‌توانند به اطلاعات غیر قابل اعتماد و بررسی‌ شده دسترسی داشته باشند که در DeFi Dapps میزبانی شده در اتریوم در دسترس است.

ارز دیجیتال تلور چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال تلور چگونه کار می کند؟

Tellor در شبکه اتریوم میزبانی می شود و نشان دهنده یک شبکه اوراکل است که داده های خارج از زنجیره قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم را تغذیه می کند. به عنوان واسطه ای بین قراردادهای هوشمند در اتریوم با اتصال آنها به داده های خارج از زنجیره و ایجاد فیدهای غیر قابل اعتماد برای کاربران در شبکه عمل می کند. اینگونه است که استفاده از اوراکل ها و تمرکز زدایی نیاز به اشخاص ثالث را برطرف می کند.

برای ارائه اطلاعات مطمئن، تلور به شبکه ای از ماینرهای به هم پیوسته متکی است که روی حل مشکلات کار می کنند، یعنی معادلات ریاضی، تا فید های اطلاعاتی را برای انواع داده های درخواستی تأیید و اعتبار سنجی کنند. پروتکل زیر بنای این مکانیسم، اجماع اثبات کار است.

TRB که به عنوان Tributes نیز شناخته میشود، توکن کاربردی سیستم تلور است و یک توکن ERC-20 مبتنی بر اتریوم می باشد. TRB در سیستم تشویق استفاده می شود، زیرا توسط ماینرها به اشتراک گذاشته می شود و همچنین برای پاداش دادن به آنها در قالب “tips” برای پاسخگویی دقیق به سوالات استفاده می شود.

روشی که Tellor این کار را انجام می‌دهد کاملاً منظم است، زیرا ارز دیجیتال تلور به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد به بانک‌ های داده روی زنجیره متصل شوند که توسط ماینرهای شبکه ایجاد می‌شوند. از این طریق، Tellor نه تنها اکوسیستمی از اطلاعات غیرقابل اعتماد و بررسی شده ایجاد می کند، بلکه کاربران خود را نیز تشویق می کند تا از طریق پاداش دادن به بخشی از آن تبدیل شوند. این همچنین تضمین می کند که شخص ثالثی مورد نیاز نیست و اساساً شبکه را غیر متمرکز می کند. چیزی که ارزهای دیجیتال باید این ویژگی را داشته باشند.

طبق گفته ماینرها، که به عنوان گزارشگر نیز شناخته می شوند، آنها دو انگیزه واضح دارند که نه تنها در شبکه شرکت کنند، بلکه به طور مخرب عمل نکنند. اولین مورد، “tips” است که به پرس و جو پیوست شده است، که ماینرها درآمد کسب می کنند. دوم این واقعیت است که ماینرها برای مشارکت باید توکن ها را به اشتراک بگذارند، به این معنی که اگر آنها عملکرد مخربی داشته باشند، با ارسال اطلاعات نادرست، توکن های TRB استیک شده را از دست خواهند داد. مجدداً، به لطف همه این مکانیسم‌ ها، شبکه تضمین می‌کند که غیر متمرکز و ایمن است و در عین حال نوسانات قیمتی ثابتی را ارائه می‌ کند.

در اصل، Tellor سعی می کند مشکل زیر را حل کند. یک قرارداد هوشمند را تصور کنید که برای ارزیابی یا اجرای یک تابع به داده های خارج از زنجیره متکی است. داده ها ممکن است به خطر بیفتند، زیرا یک نقطه شکست به دلیل تمرکز وجود دارد. علاوه بر این، نگرانی در مورد امنیت کلی فرآیند نیز وجود دارد. اگر قراردادهای هوشمند می خواهند سودمندی را به ارمغان بیاورند، داده های خارج از زنجیره، امنیت و قابل اعتماد بودن آن، کاملا ضروری است.

تاریخچه و تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال تلور

تاریخچه و تیم توسعه دهنده ارز دیجیتال تلور

این پروژه در سال 2019 توسط برندا لویا، نیک فت و مایکل زمروز در ایالات متحده راه اندازی شد. جالب اینجاست که چندین عضو اصلی تیم قبلاً در پروژه ای به نام Daxia که مربوط به فناوری بلاک چین بود، با هم کار می کردند. به عنوان مثال، برندا لویا، مدیر عامل فعلی و یکی از بنیانگذاران Tellor، معاون و توسعه دهنده اصلی Daxia بوده است.

داستان بسیار مشابه به نیک فت، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری Tellor مرتبط است. قبل از راه‌اندازی Tellor، فت موسس Daxia بود، در حالی که به لطف کار در کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده، تجربه‌ای در اقتصاد، مقررات و مشتقات داشت.

سومین بنیانگذار ارز دیجیتال تلور که در حال حاضر CSO آن است، Michael Zemrose، مسئول توسعه تجارت در Daxia بود. او پیش از این یک کار آفرین بود که برای چندین پروژه ارزهای دیجیتال کار می کرد، جایی که در رسانه و مشاوره تخصص داشت.

جالب اینجاست که Tellor یکی از اولین پروژه‌ هایی بود که شاهد ادغام مشابهی است که اکنون جامعه رمزنگاری با اتریوم در مقیاس بزرگتر شاهد آن هستند. در پایان سال 2020، Tellor به Tellor X به‌روز رسانی شد، که همچنین به این معنی بود که از مکانیسم اجماع اثبات کار به POS منتقل شد.

انتقال از PoW به PoS به مقیاس پذیری پروژه کمک کرد. تیم پشت Tellor همچنین انتظار افزایش سرعت و کارایی را دارد که می‌تواند منجر به قوی‌ تر شدن انواع درخواست داده شود. یکی دیگر از ویژگی های این سوئیچ سهولت در پیاده سازی کد برای زنجیره های مختلف است.

چه چیزی تلور (Tellor) را منحصر به فرد کرده است؟

چه چیزی تلور (Tellor) را منحصر به فرد کرده است؟

تلور به کاربران قرارداد هوشمند اتریوم دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد را به روشی غیرمتمرکز، ایمن و غیرقابل اعتماد آسان می کند. منبع‌ یابی داده‌های خارج از زنجیره Tellor نیز مقرون به صرفه‌ تر و زمانبر تر است زیرا فیدهای داده هر 5 دقیقه در صورت درخواست کافی کاربران بروزرسانی می‌شوند. ماینر هایی که دارایی های خود را استیک کرده اند، درخواست را پردازش کرده و با منبع یابی اطلاعات درخواستی و تایید اعتبار آن در حین حل یک معادله، به آن پاسخ خواهند داد.

تلور اجازه می دهد تا از همان داده ها توسط سایر کاربران شبکه استفاده شود که به همین ترتیب می توانند برای تشویق ماینرها هزینه آن را بپردازند. TRB با اجازه دادن به کاربران برای درخواست و دریافت داده های درخواستی از طریق سیستم تشویقی همراه با شبکه ماینرها، تئوری بازی ها و اوراکل ها، شبکه را تقویت می کند.

چه چیزی امنیت شبکه تلور را تضمین می کند؟

شبکه Tellor با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات کار ایمن می شود. امنیت شبکه به استخراج‌ کنندگان ذینفعی بستگی دارد که به درخواست‌ های کاربران برای داده‌های خارج از زنجیره پاسخ می‌ دهند. ماینرها برای مشارکت در تامین امنیت شبکه تشویق می شوند. برای اثبات اعتبار داده های ارائه شده، شرکت کنندگان باید 500 توکن TRB را به عنوان تضمین قابل اعتماد بودن خود به اشتراک بگذارند، به این ترتیب کاربران مطمئن می شوند که داده های مرتبط و معتبر را دریافت می کنند.

همه چیز درباره ارز دیجیتال تلور (TRB)

همه چیز درباره ارز دیجیتال تلور (TRB)

توکن TRB، ارز دیجیتال بومی تلور، کل شبکه را هدایت می کند، زیرا از آن برای تامین مالی قراردادی استفاده می شود که پرداخت را به گزارشگران داده (ماینرها) ارائه می دهد. گزارشگران همچنین باید TRB را به عنوان وثیقه در نظر بگیرند، که یک عامل بازدارنده در برابر رفتارهای مخربی عمل می کند که می تواند به شبکه آسیب برساند. توکن Tellor جنبه اصلی امنیت شبکه است. هنگامی که قیمت توکن بالا باشد، هزینه حمله مستقیم به شبکه گران تر است.

سرمایه گذاری در ارز TRB سودآور است؟

ارز دیجیتال تلور (TRB) ارزش قابل توجهی در صنعت کریپتو دارد زیرا مشکلات هزینه و سرعت را با اوراکل ها حل می کند. اگرچه آینده پلتفرم مشخص نیست، برنامه های DeFi همچنان در حال افزایش محبوبیت هستند که نشان دهنده آینده نسبتاً روشنی برای Tellor است. علاوه بر این، تلور به طور فعال در حال آماده سازی برای توسعه آینده فضای رمزنگاری است.

علاوه بر این، Tellor متعهد است که مشخصات داده‌های خود را کاملاً غیر متمرکز کند و انعطاف‌ پذیری بیشتری در درخواست داده‌های سفارشی اعطا کند. برای این منظور، شبکه یک رجیستری روی زنجیره ساخته است که نام نوع پرس و جو را با یک سند آدرس دهی شده توسط یک هش در IPFS متصل می کند. رجیستری روی زنجیره به همه این امکان را می دهد تا مشخصات داده های خود را به طور موثر مدیریت کنند. علاوه بر این، میزبانی سند به عنوان یک هش در IPFS مصرف گاز را به حداقل می رساند، زیرا اکثر اسناد خارج از زنجیره ذخیره می شوند.

همه این تحولات نشان دهنده پتانسیل مثبت Tellor به عنوان یک سرمایه گذاری است. در کنار افزایش اخیر قیمت، به نظر می‌رسد قیمت Tellor در حال افزایش بیشتر باشد. با این وجود، توجه به این نکته ضروری است که این مشاهدات توصیه مالی نیستند. با توجه به ماهیت بی ثبات کریپتو، توصیه می شود همیشه قبل از تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری، تحقیق کاملی انجام دهید.

جمع بندی 

ارز دیجیتال تلور به طور موثر مشکل اوراکل را حل می کند و قبلاً ثابت کرده است که یک راه حل امن برای آوردن داده های خارج از زنجیره به بلاک چین هایی مانند اتریوم است. قابلیت همکاری شبکه دامنه آن را به زنجیره های متعدد گسترش می دهد و کاربران بیشتری را قادر می سازد در ارائه داده های غیر متمرکز شرکت کنند.

همانطور که فضای کریپتو/DeFi به تکامل خود ادامه می‌ دهد، پروژه‌ هایی مانند تلور نقشی اساسی در تضمین یکپارچگی و قابلیت اطمینان داده‌های بلاک چین ایفا می‌کنند. Tellor با سیستم قوی و ایمن خود، موقعیت خوبی برای ادامه مسیر خود به سمت تبدیل شدن به سنگ بنای DeFi و ارائه‌ دهنده قابل اعتماد اطلاعات امن و آنی برای برنامه‌ های بلاک چین در سراسر جهان دارد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
طاها غلامی
طاها غلامی
3 ماه قبل

عالی