متاورس metaverse

متاورس چیست؟زندگی و کسب درآمد در جهان دیجیتالی چگونه است؟

ممکن است طی ماه های اخیر در مورد چیزی به نام “متاورس” شنیده باشید. شاید خوانده باشید که متاورس قرار است جایگزین اینترنت شود و شاید همه ما قرار است در یک دنیای دیجیتالی و مجازی زندگی کنیم. ممکن است فیس بوک (یا Epic، یا Roblox، یا ده ها شرکت کوچکتر) سعی در تصاحب آن داشته باشد و یا شاید ربطی به NFT ها داشته باشد؟
علیرغم اینکه این مفهوم جدید به نظر می رسد اما احساس می شود که متاورس همه جا است و همه در مورد آن صحبت می کنند. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به معرفی Metaverse و پیش بینی آینده ی جهان با وجود این فناوری بپردازیم. اگر شما هم به این موضوع جذاب علاقه مند هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فناوری متاورس چیست؟

اصطلاح متاورس (Metaverse) از ترکیب دو کلمه “meta” به معنای فراتر و “verse” به معنای جهان می آید. فناوری Metaverse را می توان ترکیبی از واقعیت های مجازی موجود در اینترنت تعریف کرد.

متاورس یک دنیای مجازی است که از تجربیات، محیط‌ ها و موجودیت‌ های موجود در اینترنت تشکیل شده است. با کمک فناوری و ابزار واقعیت مجازی، فناوری متاورس با سرعتی سریع در حال پیشرفت است.

اهمیت دنیای فیزیکی کاهش یافته است و تقاضای فزاینده برای دسترسی مجازی، به افراد کمک کرده تا به فناوری عادت کنند. با پیشرفت های فناوری که قدرت رسانه های جدید را در قرن بیست و یکم تجلیل می کند، اینترنت به کانون اطلاعات و سرگرمی میلیون ها نفر تبدیل شده است.

با توجه به اینکه متاورس قرار است دسترسی و استفاده از اینترنت را گسترش دهد، این فناوری چندجهانی به عنوان آینده اینترنت تلقی می شود. علاوه بر این، بحران همه گیر کرونا، توده های مردمی را وادار کرده است تا با به حداقل رساندن دامنه ارتباط فیزیکی، به دنیای مجازی تکیه کنند.

ترکیب متاورس دنیای VR شامل پلتفرم‌ ها و محیط‌ های مجازی است که افراد را از گوشه‌ ای از جهان به گوشه‌ ای دیگر متصل می‌ کند. در حالی که این فناوری آمده است تا مدت زیادی باقی بماند.

فناوری متاورس

متاورس چه ویژگی هایی دارد؟

مجموعه ای از ویژگی ها ساختار فناوری متاورس را تشکیل می دهند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

1. تعامل

متاورس یک گروه تعاملی از جهان های مجازی است که ترکیب شده اند تا مانند دنیای واقعی عمل کنند. متاورس که ماهیت تعاملی دارد، شامل ارتباطات اجتماعی، زیرساخت‌ های جهانی و دیگر ویژگی‌ های دنیای واقعی است که در آن بیش از یک نفر می‌ توانند همزمان بخشی از متاورس باشند.

این بدان معنی است که به دو کاربر امکان می دهد با یکدیگر و با سایر عناصر متاورس تعامل داشته باشند.

2. پایداری

فناوری متاورس در طبیعت پایدار است. برخلاف اینترنت که می‌ توان آن را در هر لحظه خاموش کرد، متاورس را نمی‌ توان فورا خاموش کرد یا کنار گذاشت.

ماهیت Metaverse پایدار است و اجازه نمی دهد واقعیت مجازی به راحتی از بین برود. واقعیت مجازی با حجم وسیعی از اطلاعات ذخیره شده در یک متاورس، در دنیای استعاری که کاربران وارد آن می شوند، باقی می ماند.

متاورس برای هر هدفی که ایجاد شود، تا زمانی که فناوری وجود دارد، باقی خواهد ماند.

3. ماکت دنیای واقعی

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجهی که در مورد متاورس باید به آن توجه کرد این است که این یک کپی از دنیای واقعی است که ما در آن زندگی می کنیم. متاورس، منبعی برای فرار از واقعیت زندگی ما، به زودی تبدیل به راهی برای سرگرمی و پایداری در یک تجربه واقعیت مجازی خواهد شد.

با توجه به وضعیت همه گیر فعلی در سراسر جهان، دنیای مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شاید یک ماکت در دنیای واقعی راهی به سوی جهانی فراتر از واقعیت باشد.

مثالی از متاورس در دنیای بازی ها

مطالعه موردی می تواند به ما در درک بهتر مفهوم کمک کند. اخیرا، محبوبیت یک بازی مجازی به نام پابجی PUBG به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این بازی که نمایشی مجازی از افرادی است که در حال مبارزه با یکدیگر هستند، نمونه کاملی از نحوه راه یابی بلاکچین متاورس به زندگی ما است. تعداد بیشتری از بازی‌ های دنیای مجازی از فناوری متاورس برای القای واقعیت به فناوری استفاده می‌ کنند.

یک منظره بازی که در آن تعدادی از افراد (که با کمک اینترنت از گوشه های مختلف دنیا متصل هستند) با یکدیگر مبارزه می کنند، این بازی شامل عناصر دنیای واقعی مانند ساختمان ها، خانه ها، لباس ها، وسایل نقلیه، هواپیما، مهمات و سلاح ها می شود.

در راه تأسیس یکی از مشهورترین بازی‌ های متاورس، شرکت مادر بازی – Krafton در مصاحبه‌ ای مدعی شد: Krafton می‌ خواهد از طریق پروژه‌ های جاه‌ طلبانه خود یک «دنیای مجازی تعاملی کامل» برای طرفداران خود ایجاد کند.

PUBG Metaverse

مثال های دیگر از متاورس در بازی های مبتنی بر بلاک چین نیز وجود دارند که محبوب ترین آنها بازی و ارز سند باکس و بازی اکسی اینفینیتی با ارز AXS و ارز SLP است.

برای آگاهی از آخرین تغییرات قیمت توکن های متاورس می توانید به لیست قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه نمایید.

تاریخچه فناوری متاورس

اصطلاح متاورس در سال 1922 در یک قطعه علمی تخیلی با عنوان Snow Crash توسط نیل استفنسون ابداع شد.

در این داستان، انسان ها در یک محیط مجازی سه بعدی که به صورت استعاری شبیه به دنیای واقعی است، با یکدیگر گفتگو و ارتباط برقرار می کنند. از آن زمان به بعد، اصطلاح متاورس برای توضیح وقوع دنیایی جداگانه بر اساس واقعیت مجازی به کار رفته است.

به لطف توسعه و پیشرفت مداوم در زمینه فناوری، منشاء متاورس را می توان به قرن بیستم ربط داد، زمانی که اینترنت در راه تبدیل شدن به یک امکانات رفاهی گسترده بود.

امروزه دنیا، اینترنت را به عنوان یک وسیله رفاهی اولیه می بیند که یک فرار آسان از دنیای فیزیکی است.

Metaverse

چه شرکت هایی که از فناوری متاورس استفاده می کنند؟

در حالی که فناوری متاورس به عنوان آینده ای نزدیک تصور می شود، جهان پیش از این وارد عصر فناوری متاورس شده است. در این بخش، نحوه استفاده شرکت‌ های فناوری برتر از فناوری متاورس را درک خواهیم کرد.

مایکروسافت

این شرکت فناوری مستقر در ایالات متحده، یک تولید کننده نرم افزار کامپیوتری است که در سال 1975 تاسیس شد. مایکروسافت یک شرکت فناوری پیشرو در سناریوی معاصر است که با فناوری متاورس کار می کند تا یک “متافورس سازمانی” ایجاد کند.

از نظر مدیریت و عملیات سازمانی، مایکروسافت در حال پیاده سازی فناوری متاورس است تا راه را برای دنیای مجازی سه بعدی جدا از عملیات فیزیکی شرکت ایجاد کند.

فیسبوک

فیسبوک که یک پلتفرم رسانه اجتماعی است، در زمینه توانمندسازی کاربران اینترنتی و اتصال آنها از یک جهان به جهان دیگر پیشگام است. فیس‌بوک که در سال 2004 راه‌اندازی شد، همیشه توانسته است جادوی اینترنت را از بین ببرد و یک سهام متاورس پیشرو است.

چه رسانه اجتماعی باشد و چه بازاریابی دیجیتال، دنیا فیس بوک را به دلیل ماهیت پویای آن می شناسد. با این حال، این شرکت در راه پیوستن به فناوری متاورس است.

واژه Metaverse که از سیلیکون ولی، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا سرچشمه می گیرد، توجه میلیون ها فناور از سراسر جهان را به خود جلب کرده است، زیرا فیس بوک آماده می شود تا یک واقعیت مجازی را آشکار کند که از طریق یک نرم افزار دنیای واقعیت مجازی (VR) اتفاق می افتد.

آمازون

شرکت آمازون که در سال 1994 راه اندازی شد، آنچه را که هیچ شرکت تجارت الکترونیک دیگری نمی توانست به دنیا ارائه دهد را ارائه داده است. این نه تنها موفقیت است، بلکه از نقاط عطف بزرگی در راه خود عبور کرده است تا به یکی از بهترین شرکت های فناوری تبدیل شود که جهان تا کنون دیده است.

با این حال، نحوه همکاری این شرکت با فناوری متاورس بسیار جالب است. آمازون که یک پلتفرم تجارت الکترونیک است، در شرف ایجاد یک اقتصاد مجازی با کمک بلاک چین متاورس است که محبوبیت آن را افزایش داده و پایگاه مشتریان خود را گسترش می دهد.

علاوه بر این، متاورس به این شرکت فناوری کمک می‌ کند تا دنیای مجازی را گرد هم بیاورد جایی که دارایی‌ های شرکت نقش اصلی را ایفا می کند.

والت دیزنی

علاوه بر شرکت‌ های مبتنی بر فناوری، حتی فرنچایز های کارتن هم دست به کار شده‌ اند تا فناوری متاورس را با هدف ایجاد یک پارک مجازی با کمک هوش مصنوعی، رباتیک و سایر پیشرفت‌ های فناوری بسازند.

والت دیزنی در صدد دستیابی به متاورس است که به آن کمک می کند تا میراث خود را در زمینه فناوری بسازد. والت دیزنی که در سال 1923 راه اندازی شد، تقریباً یک قرن است که یک کانال پیشرو در کارتون است.

این شرکت با کمک اینترنت اشیا (iot) و فناوری هوش مصنوعی، به زودی درهای یک پارک مجازی را که برای مردم از سراسر جهان قابل دسترسی خواهد بود، باز خواهد کرد.

ان ویدیا

شرکت انویدیا، یک سهام پیشرو در هوش مصنوعی، در سال 1999 تاسیس شد. انویدیا، تولید کننده واحد پردازش گرافیکی کامپیوترها، شرکت فناوری دیگری است که تصمیم گرفته است دامنه خود را در دنیای متاورس گسترش دهد.

NVIDIA Omniverse که ساخته خود این کمپانی است، با هدف ترکیب دنیاهای مجازی مختلف و کنار هم قرار دادن آنها ساخته شده است. NVIDIA Omniverse که به اندازه دنیای واقعی غنی و به اندازه هر پلتفرم مجازی دیگری در دسترس است، رویاهای هوش مصنوعی را با موفقیت انجام داده است.

با کاوش عمیق در مفهوم Omniverse توسط NVIDIA، متوجه شدیم که انویدیا با ایجاد دوقلوهای مجازی از کارخانه‌ ها و ساختمان‌ ها، در جهت تکرار دنیای فیزیکی کار می‌ کند.

در مجموع، شرکت‌ های مختلفی در حال تلاش هستند تا تصور متاورس را به واقعیت تبدیل کنند. چه شخصیت های کارتونی و چه تجهیزات سخت افزاری، متاورس به زودی قدرت اینترنت را در دست خواهد گرفت.

کاربردهای متاورس

موارد استفاده متاورس در دنیای واقعی چیست؟

آموزش یکی از رایج ترین موارد استفاده است. سرگرمی یکی از اولین صنایعی است که تجربیات واقعیت مجازی را برای مشتریان ارائه می دهد، در حالی که تولید و مراقبت های بهداشتی جزو اولین صنایعی بوده اند که واقعیت ترکیبی و تجربیات واقعیت افزوده را برای کارمندان ترکیب کرده اند.

در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده شرکت ها از بلوک های سازنده متاورس برای انجام آموزش از راه دور و ایجاد محصولات و خدمات جدید آورده شده است:

ورزش و سرگرمی

در شرکت بازی Unity، پیتر مور رئیس بخش ورزش و سرگرمی زنده است و اخیرا Unity Metacast را راه اندازی کرده است. این پلتفرم ورزش های حرفه ای را به صورت سه بعدی در زمان واقعی منعکس می کند.

دوربین ها ورزشکاران را در زمین بازی می گیرند و از داده ها برای ایجاد دوقلوهای دیجیتال استفاده می شود. اولین پخش سه بعدی، مسابقه ای بود بین دو رزمی کار ترکیبی که در یک میدان کوچک با 106 دوربین فیلمبرداری شد. مور به فایننشال تایمز گفت که انتظار دارد این فناوری را به دوربین های کمتر و فضاهای بازی بزرگتر گسترش دهد. ثبت فعالیت‌ های زندگی و دیجیتالی کردن آن‌ ها بلافاصله می‌ تواند ایجاد NFT از لحظات به یاد ماندنی بازی‌ ها را آسان‌ تر کند. رویکرد NBA (اتحادیه ملی بسکتبال) به NFT ها – کارت‌ های Top Shots (کارت‌‌‌ های کلکسیونی دیجیتالی بهترین لحظات بسکتبال آمریکا) – می‌ تواند به ورزش‌ های دیگر گسترش یابد.

بهداشت و درمان

پزشکان یکی از اولین گروه هایی هستند که از واقعیت افزوده (AR) برای همکاری استفاده کردند. هدست‌ های واقعیت ترکیبی مایکروسافت همچنین متخصصان پزشکی از سراسر جهان را قادر می‌ سازد تا عملا در طی مراحل قرن بیست و یکم در عمل جراحی با یکدیگر همکاری کنند. جراحان می توانند هولولنز مایکروسافت را با حرکات دست و دستورات صوتی برای نمایش تصاویر سه بعدی از اسکن، دسترسی به داده های بیمار و تماس با متخصصان دیگر به کار بگیرند. این کنترل بدون نیاز به دست (هندزفری) برای پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی یک مزیت قابل توجه سخت افزار است.

آموزش

ناسا از AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) در ایستگاه فضایی برای کنترل از راه دور ربات ها یا تکمیل کارهای تعمیر و نگهداری با کمک AR استفاده می کند. در یک پروژه خاص، فضانورد اسکات کلی (Scott Kelly) از هدست هولولنز مایکروسافت برای انجام آموزش ISS (ایستگاه فضایی بین‌ المللی) و انجام آماده سازی ماموریت های آینده استفاده کرد. در طی این آزمایشات، یکی از اعضای کنترل ماموریت روی زمین، میدان دید Kelly را از طریق هدست پخش کرد و همچنین تصاویری را که به صورت سه بعدی بر روی صفحه نمایش هولولنز فضانورد ارائه شده بود، ترسیم کرد.

آینده فناوری Metaverse

جهان معاصر می داند که چه چیزی در حال وقوع است. واقعیت مجازی مفهوم مهمی است که انسان ها را به این فکر فرو می برد «اگر دنیایی غیر از دنیای واقعی وجود داشت چه می‌شد؟»

اگرچه این همه‌ گیری ما را با وضعیتی که فناوری متاورس می‌ تواند شبیه آن باشد آشنا کرده است، انسان‌ ها هنوز با عصر دیستوپیایی که قرار است پیش از آن‌ ها فرا برسد، آشنا نیستند.

عصر عدم تماس فیزیکی، ارتباطات مجازی، و اقتصاد مجازی از نوعی خواهد بود که طعم ارتباط اجتماعی را در دنیای واقعی از بین خواهد برد. با این حال، این فناوری تنها به پیشرفت تکنولوژیکی که جهان در قرن های آینده شاهد آن خواهد بود، می افزاید.

پاسخ به سوالات متداول

🟪 متاورس یعنی چه؟

متاورس یک دنیای مجازی است که از تجربیات، محیط‌ ها و اشیا موجود در اینترنت تشکیل شده است.

🟪 کدام شرکت های بزرگ در حوزه متاورس فعالیت دارند؟

از محبوب ترین شرکت های فعال در این حوزه می توان به فیس بوک، مایکروسافت و متاورس اشاره کرد.

🟪 محبوب ترین توکن های متاورس کدام اند؟

برخی از محبوب ترین توکن های این حوزه عبارتند از AXS، SLP و SAND.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

4.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امین
امین
2 سال قبل

میشه یه چیزی مثل دنیای OASIS تو فیلم ( بازیکن شماره یک آماده ) اگه اشتباه متوجه نشده باشم اگه اونطوری بشه که خیلی خفن میشه 😍