معرفی ارز هاروست فایننس

هاروست فایننس (FARM): بررسی ویژگی ها و راهنمای سرمایه گذاری

رمز ارز هاروست فایننس (Harvest Finance) که نماد آن FARM است توکن پلتفرم هاروست فایننس می باشد. هاروست فایننس یک ییلد آپتیمایزر (بهینه ساز بازده دیفای) است که به منظور ایجاد سود، منابع مالی را در اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز (دیفای) توزیع می کند. فارم (FARM) یک توکن مبتنی بر اتریوم می باشد که از آن می توان در هاروست فایننس برای فارمینگ بهره و استیکینگ استفاده کرد.

هاروست فایننس چیست؟

هاروست فاینانس یک اگریگیتور بازده (جمع کننده سود) است که فرآیند ییلد فارمینگ را برای مشتریان خود به صورت خودکار انجام می دهد.

کاربرانی که با مقدار کمی از منابع مالی به طور منظم از مزارع متعدد ییلد فارمینگ جرکت می کنند و این جابه جایی نیاز به زمان زیادی دارند. همچنین ییلد فارمینگ به طور پی در پی منجر به بالا رفتن هزینه های گس می شود. در این میان هاروست فایننس پول نقد را از مزارع سود مختلف برداشت می کند تا به کاربران این امکان را بدهد با کارآیی بیشتری کشت سود (ییلد فارمینگ) کنند و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.

این شرکت در اواخر سال 2020 تاسیس شد و هدف آن نیز ایجاد مکانی بود تا هر کسی بتواند به راحتی به بالاترین سود در دنیای امور مالی غیر متمرکز (دیفای) دست پیدا کند.

با معرفی پروتکل های جدید، فضای دیفای به طور فزاینده ای پیچیده می شود. هاروست فاینانس وعده داده است که به کاربران کم تجربه در زمینه کشت سود (ییلد فارمینگ) و دستیابی به بیشترین سود دیفای، در عین صرفه جویی در زمان و هزینه کمک می کند.

با افزایش محبوبیت امور مالی غیر متمرکز (دیفای)، پروتکل ها در ازای استفاده از پلتفرم خود، پاداش هایی را معمولاً در قالب توکن های استیکینگ ارائه می دهند. هاروست فاینانس به عنوان یک واسطه در این فرایند فعالیت می کند. به این صورت که توکن ها را از چندین کاربر جمع آوری می کند و آنها را به طور کلی از طرف کاربران خود استیکینگ می کند و بدین صورت در هزینه های گس آنها صرفه جویی می کند و بازده کلی را از طریق مکانیسم های ترکیب اتوماتیک افزایش می دهد.

هاروست فاینانس به طور منظم از طرف کاربران خود توکن های پاداش را جمع آوری می کند و آنها را با بیشتر دارایی های اساسی که مصرف کنندگان قرار داده اند عوض می کند و سود آنها را افزایش می دهد. با این کار در وقت و هزینه کاربران صرفه جویی می شود چرا که در این بین هزینه های شبکه ای حاصل از تراکنش ها حذف می شود.

اندره کرونژ

آندره کرونژ الهام بخش هاروست فایننس

تیم هاروست فایننس از آندره کرونژ به عنوان الهام بخش پروژه نوپا خود یاد می کند.

کرونژ نشان داد که یک توسعه دهنده با ساختن یک راه حل برای خود چقدر می تواند به موفقیت برسد. بنابراین، هاروست با پیروی از رهبر خود، ابتدا به دنبال بهترین راه حل برای خود بود تا سپس بتواند آن را به دیگران منتقل کند.

ویژگی های ارز هاروست فایننس

هنگامی که Harvest Finance در یکم سپتامبر 2020 راه اندازی شد، توکن فارم معرفی شد تا مشوق افراد برای استفاده از پلتفرم Harvest باشد.

افراد با ذخیره ی ارز اختصاصی این پلتفرم امکان شرکت در رای گیری‌ های حاکمیتی آن را خواهند داشت. همچنین در ازای تامین نقدینگی پاداش‌ دریافت می کنند.

هر فردی که قصد تامین کردن نقدینگی این پروتکل را داشته باشد می‌ تواند پاداش خود را با استفاده از استیبل کوین‌ ها، توکن‌ ها یا استخرهای نقدینگی دریافت کند. یک ویژگی بسیار مهمی که این پروتکل دارد این است که برای برداشت یا واریز نیازی به پرداخت هیچ کارمزدی نخواهد بود.

علاوه بر این کاربرانی که دارای ارز فارم هستند امکان مبادله این رمز ارز و کسب سود از نوسانات قیمت آن در بازار را دارند.

توزیع سرمایه در پلتفرم هاروست فایننس به این صورت خواهد بود:

  • افرادی که سهام این پلتفرم را داشته باشند 30% از درآمد حاصل از فارمینگ به آنها تعلق می گیرد.
  • 70% دیگر به افرادی که سرمایه‌ ی این پروتکل را تامین می‌ کنند اختصاص می یابد.
ویژگی های هاروست فایننس

آینده ارز فارم (FARM) چگونه خواهد بود؟

زمانی که هاروست فایننس در کوین بیس لیست شد، مقدار کمی رشد برای این ارز به دلیل پدیده مشهور اثر کوین بیس قابل انتظار بود اما این ارز به قدری اوج گرفت که هیچ ارزی از نظر جهش قیمتی به گرد پای آن نرسید.

در حقیقت، بسیار نادر است که یک ارز پس از لیست شدن، بیش از 100 درصد افزایش قیمت پیدا کند. این نشان می دهد که افزایش شدید قیمت دور از ذهن نیست. در ماه های نزدیک، باید شاهد افزایش بیشتر قیمت FARM باشیم.

هر دارایی ای که ارزش آن در این مدت کوتاه بیش از دو برابر شود، احتمالا با فروش مواجه می شود. اما در این بین افرادی که تحت تأثیر اضطراب و نگرانی های بازار قرار نمی گیرند برنده خواهند شد. از سوی دیگر باید گفت که ارز فارم یک کوین با ارزش با کاربرد و اهداف قابل توجه است.

همانطور که اشاره شد، هاروست فایننس به منظور افزایش سود، اساسا منابع مالی را در سراسر اکوسیستم دیفای جابجا می کند. در پرتال وب هاروست فایننس، ارز رمزنگاری شده آن که فارم است می تواند برای ییلد فارمینگ و استیکینگ مورد استفاده قرار گیرد.

توکن FARM جالب توجه و سود آور با یک هدف روشن و عالی است. تا زمانی که ارزهای رمزنگاری شده مورد توجه و علاقه باشند، ارز رمزنگاری شده هاروست فایننس نیز می تواند آینده موفقی داشته باشد.

برای آگاهی از آخرین قیمت فارم و تغییرات لحظه ای آن می توانید به بخش “قیمت ارزهای دیجیتال” در سایت پی 98 مراجعه کنید. اگر قصد خرید ارز هاروست فایننس (FARM) را دارید می توانید از خدمات خرید و فروش رمز ارزها در سایپ پی 98 استفاده کنید.

آینده ارز فارم

صرافی های ترید توکن FARM

یکی از فعال ترین صرافی که در حال حاضر در آن هاروست فایننس (Harvest Finance) معامله می‌ شود، صرافی کوین بیس (Coinbase) می باشد. سایر صرافی‌ ها نیز عبارتند از:

کیف پول های مناسب برای ارز فارم

از آنجایی که توکن فارم براساس استاندارد ERC2 پلتفرم اتریوم می باشد، اغلب کیف پول های به نام و معروف را می توان برای نگهداری از این توکن استفاده کرد که در ادامه به معرفی لیستی از این کیف پول ها می پردازیم:

هک هاروست فایننس

خطرات استفاده از هاروست فایننس

هاروست ریسک هایی مشابه با ریسک های سایر پروتکل های دیفای را دارد. این موارد شامل مواردی مانند باگ های قرارداد هوشمند، مشکلات مربوط به شفافیت ایجاد استیبل کوین ها و خطرات مرتبط از این قبیل. اگر یک بلاک مهم دچار مشکل شود ممکن است سایر بلاک ها را نیز با مشکل رو به رو کند.

اما یکی از خطرات مهم که کاربران هاروست با آن روبرو هستند، از دست دادن دائمی و چیزی است که می توان آن را “Whale Factor یا عامل نهنگ” نامید.

تا آنجا که فاکتور نهنگ پیش می رود، نهنگ ها معامله گران بزرگی هستند که می توانند بازارها را با معاملات بزرگ خود جابجا کنند. حرکت نهنگ ها خطر بیشتری برای پروتکل هایی مانند هاروست ایجاد می کند زیرا سرمایه گذاری ها و برداشت های بزرگ آنها می تواند APY مرتبط با پاداش ها را به طور قابل توجهی تغییر دهد.

و این متاسفانه ما را به موضوع بعدی مربوط به ریسک می رساند که همان هک اخیر هاروست است.

هک شدن هاروست فایننس

در 26 اکتبر 2020 (5 آبان 1399) یک هکر ناشناس بیش از 34 میلیون دلار توکن را از استخر نقدینگی پروتکل دیفای هاروست فایننس خارج و آن را با توکن renBTC مبادله کرد. این حمله سریع و ویران کننده بود. این هک تنها هفت دقیقه از ابتدا تا انتها به طول انجامید.

حمله به هاروست فایننس، از طریق استخر کرو وای (Curve Y) صورت گرفته و باعث افزایش قیمت استیبل کوین‌ها در پروتکل کرو و واریز و برداشت مقدار زیادی ارز از طریق پروتکل Harvest شده است. او می دانست که معاملات بزرگ بازار می تواند قیمت این دارایی ها را تغییر دهد. در نهایت این امر باعث شد تا توکن فارم بلافاصله سقوط کند.

تیم هاروست فایننس مسئولیت خطای مهندسی موجود را بر عهده گرفت و قول داد که اقدامات امنیتی مناسبی را به منظور جلوگیری از وقوع چنین حملاتی در آینده در نظر گرفته است.

هاروست همچنین وعده داد که گزارشی را پس از این حادثه منتشر می کند و بر روی استراتژی های کاهشی به منظور متوقف ساختن حمله فلش لون کار می کند و به دنبال استراتژی های جبران خسارت هستند.

با وجود منابع مالی بسیاری که بین پروتکل های DeFi در حال رفت و برگشت است، همیشه هکرهای باتجربه در زمینه قرارداد هوشمند، به صورت مداوم در حال جستجوی کوچکترین روزنه ای برای سواستفاده هستند. بنابراین باید گفت که امنیت قرارداد هوشمند باید به همان سرعتی که هکر ها به مقاصد سواستفاده گرانه خود می پردازند، تکامل پیدا کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments