کوین میکسر (Coin Mixer) چیست و چگونه کار می کند؟ 

کوین میکسر (Coin Mixer) چیست و چگونه کار می کند؟ 

اصطلاح کوین میکسر در دنیای ارز های دیجیتال استفاده زیادی دارد بنابراین اگر با دنیای رمز ارز ها سروکار دارید، به احتمال زیاد نام آن را شنیده اید. کاربرد این سیستم در زمینه افزایش حریم خصوصی و شخصی سازی تراکنشات ارز های دیجیتال است. سیستم های coin mixer تا کنون بسیار بحث برانگیز بوده اند چرا که عده ای، به خصوص افرادی که اساسا مخالف صنعت کریپتو هستند، ترکیب کردن کوین ها را پولشویی و غیر قانونی می دانند. در این مقاله ماهیت سیستم های کوین میکسر، کاربرد ها، معایب و مزایا و نحوه کار آنها نیز شرح داده شده است.

کوین میکسر چیست؟ 

کوین میکسر چیست؟ 

میکسر کوین سرویسی است که به کاربران اجازه می دهد مبدا و مقصد تراکنش های ارز های دیجیتال  را مبهم کنند تا ردیابی آنها دشوار شود. کاربران ارزهای دیجیتال را به این سرویس ارسال می کنند و کوین میکسر ها این ارز های دیجیتال را با کوین ها یا توکن های دیگر مخلوط می کنند. سپس کاربران می توانند مقدار معادل کوین های میکس شده را به آدرس گیرنده ارسال کنند و به این ترتیب ارتباط بین فرستنده و گیرنده را ناشناس و پنهان می ماند. 

این سرویس ها، کاربردهای قانونی بسیاری دارند. همانطور که ممکن است شما نخواهید که کارفرما یا هر شخص دیگری از جزئیات دقیق هر تراکنش بانکی یا کارت اعتباری که تا به حال انجام داده اید اطلاع داشته باشد، در برخی از شرایط ممکن است ترجیح بدهید جزئیات تراکنشات رمز ارزی که انجام می دهید، از دید سایرین پنهان بماند. 

اما با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال و بلاک چین، هویت‌های واقعی به طور فزاینده‌ای به آدرس‌های بلاک چین مرتبط می‌شوند چرا که هر خرید، انتقال یا تعامل مرتبط با این آدرس‌ها در یک دفتر کل عمومی، به طور واضح و شفاف مشخص می شوند. در اینجاست که کوین میکسر ها وارد عمل می شوند. 

Coin mixer چگونه کار می کند؟  

کوین میکسر (coin mixer) چگونه کار می کند؟  

کوین میکسرها  اساساً به این صورت کار می‌کنند که مقدار مشخصی ارز دیجیتال از شما می‌گیرند، و آن را با مقدار زیادی از ارزهای دیجیتال دیگر، در استخرهای خصوصی مخلوط می‌کنند، سپس واحدهای کوچک‌تری از ارزهای دیجیتال را به آدرسی که از پیش انتخاب کرده اید، با مجموع مبلغی که قرار داده‌اید منهای 1 تا 3 درصد می‌فرستند. این 1 تا 3 درصد به طور کلی به عنوان کارمزد و سود شرکت های کوین میکسر در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال، یک کاوشگر بیت کوین، که تمام معاملات بیت کوین را پیگیری می کند، نشان می دهد که شخص A  مقداری بیت کوین را به یک میکسر منتقل کرده است و شخص B آن مقدار بیت کوین را از یک میکسر دریافت کرده است. به این ترتیب، هیچ کس نمی داند چه کسی و برای کی بیت کوین فرستاده است. 

برای استفاده از coin mixer، باید به شرکت آن، مقداری ارز دیجیتال ارسال کنید. به همین دلیل، از آنجایی که شما در واقع مقداری از پول خود را به سرویس های میکسر ارسال می کنید، باید مطمئن شوید که شرکت کوین میکسری که انتخاب کرده اید معتبر است. در غیر این صورت طبعا ممکن است که پول شما به سرقت برود. 

از آنجایی که میکس کردن کوین ها تا حدودی شبیه به عمل مجرمانه پولشویی است، برخی آن را با این عمل مقایسه می کند. با این حال مشارکت افراد در عمل ترکیب کوین ها دلیل بر ارتکاب جرم نیست. بلکه، به این معناست که آن شخص تمایل دارد تا حریم شخصی تراکنشات ارز های دیجیتال خود را گسترش دهد. 

معایب و مزایای کوین میکسر ها

برای اشاره به مزایای کوین میکسر ها، می توان به حفاظت از افراد در برابر هکر ها اشاره کرد. به خصوص زمانی که تراکنش‌هایی را با مبالغ هنگفت روی بلاک چین‌های ارز دیجیتال انجام می‌دهید، کوین میکسر ها وظیفه امنیت و ناشناس کردن تراکنش شما را انجام می دهند. 

برخی استدلال می کنند کاربرد های کوین میکسر ها در مواقعی مانند مواردی که فعالیت های یک فرد – مانند روزنامه نگاری، نافرمانی مدنی، و اعتراض – می تواند  موقعیت آن شخص را در معرض خطر قرار دهد، ضروری و بسیار مهم است چرا که آنها بیشتر از سایرین به حفظ حریم خصوصی بیشتری در تراکنش های رمز ارز خود نیاز دارند.

مورد دیگر از مزایای کوین میکسر ها این است می توانند دخالت دولت ها در ارزهای دیجیتال را محدود سازند. از آنجایی که ایجاد ارزهایی که از مداخله دولت ها در امان هستند، در نظر بسیاری محور اصلی محبوبیت ارزهای دیجیتال است، محدودتر کردن امکان دستکاری ارز های دیجیتال توسط کوین میکسر ها، از طرف کاربران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. 

🛑به هر حال، جوانب منفی کوین میکسر ها نیز شایان توجه است. مهم ترین ایراد کوین میکسر ها این است که به طور بالقوه عمل پولشویی و پنهان کردن تراکنشات را برای مجرمان آسان تر می کند در نتیجه ردیابی و دستگیری این هکر ها برای مجریان قانون دشوارتر می شود. با این حال، با توجه به افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال، این احتمال وجود دارد که سازمان‌های مجری قانون راه‌هایی را برای ردیابی مجرمانی که از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، پیدا کنند. 

موضوع اعتماد هنوز یک مشکل اساسی برای کوین میکسر ها است چرا که به دلیل جدید بودن این سیستم ها افراد به سختی به آنها اعتماد می کنند. برای مثال یکی از کوین میکسر های بسیار معروف، BitMixer.io اخیراً بدون هشدار بسته شده است. بنابراین در انتخاب کوین میکسر و میزان تراکنش هایی که انجام می دهید توجه لازم را داشته باشید. 

مورد بعدی این است که کوین میکسر ها معمولاً 1 تا 3 درصد هزینه کارمزد دریافت می کنند که ممکن است برای کسانی که معاملات خرد و کوچک انجام می دهند، ناخوشایند باشد. از طرفی، کارمزد تراکنش های بزرگتر، مثلاً 100000 دلار، ممکن است به هزاران دلار برسد.

آیا Coin mixer ها امن هستند؟

بدیهی است که افراد سودجوی زیادی وجود دارند که با روش های مختلف به دنبال سوءاستفاده از کاربران رمز ارزها هستند. بنابراین، برای جلوگیری از از دست دادن سرمایه خود، بررسی های لازم را انجام دهید و از یک سیستم کوین میکسر قابل اعتماد و ایمن استفاده کنید. بهترین راه این است که مطمئن شوید سایتی که مدعی ارائه این خدمات است، سابقه ای قابل پیگیری در این زمینه دارد. علاوه بر این، از پیشنهادات غیر معقول و وسوسه انگیز به شدت دوری کنید زیرا احتمال نا امن بودن آنها زیاد است .

جمع بندی 

در این مقاله یکی از فناوری های جدید و کاربردی در زمینه ارز های دیجیتال، کوین میکسر ها را معرفی کردیم. اگرچه بحث ها و جنجال های زیادی در مورد این سیستم ها وجود دارد و عده زیادی عملکرد اصلی آن، یعنی ناشناس سازی آدرس تراکنشات را غیر قانونی و معادل پولشویی می دانند، اما می توان گفت این ابزار ها خدمات ویژه ای را ارائه می دهند که می تواند در برخی شرایط بسیار مفید باشند. این سیستم ها به خصوص در میان نهنگ ها که مایل به اعلام میزان دارایی خود نیستند، بسیار محبوب اند. 

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments