آماده سازی لایحه ارزهای دیجیتال و ارائه به مجلس ترکیه

وزارت دارایی ترکیه، در حال آماده سازی لایحه ارزهای دیجیتال برای ارائه به مجلس می باشد

ترکیه، به دنبال آماده سازی یک چارچوب مقرراتی حاکم بر صنعت ارزهای دیجیتال می باشد. وزارت دارایی و خزانه داری این کشور تایید کرد که یک لایحه ارز دیجیتال را نهایی کرده است که در ماه اکتبر (مهر) به مجلس ترکیه ارائه می شود و هدف آن، محافظت از سرمایه‌گذاران و جلوگیری از پولشویی می باشد. 

ترکیه مدتی است که شاهد افزایش تورم، افزایش نرخ بیکاری و سقوط تقاضا برای بدهی های خود بوده است. این فاکتور ها باعث شد خیلی ها به ارزهای دیجیتال رجوع کنند طوری که اکثراً نگاهی سوداگرانه به این نوع دارایی داشتند. 

دولت اخیراً سعی داشت که افزایش رمز ارزها را با ممنوعیت پرداخت به وسیله آنها، محدود کند و الان، قصد دارد قانونی را اجرا کند که استفاده از رمز ارزها را با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران محدود کند. 

وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه اعلام کرد یک لایحه پیش نویس برای ایجاد چارچوب قانونی پیرامون ارزهای دیجیتال، اکنون آماده است. این لايحه قرار است به مجلس در اکتبر سال 2021 ارائه شود. 

در خصوص این لایحه، معاون وزیر، Şakir Ercan Gül گفت که ترکیه برای این نوع دارایی جدید، مقررات دقیق تری در مقایسه با اکثر کشور های آمریکایی شمالی و اروپایی دارد. او اشاره کرد از آنجایی که ترکیه یک سیستم نرخ ارز شناور آزاد دارد، ارز دیجیتال می تواند تاثیر چشمگیری بر ارز بومی کشور، یعنی لیر، داشته باشد. نرخ ارز شناور آزاد، سیستمی است که نرخ ارز در آن، بسته به میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. 

این لایحه، انواع مختلف دارایی های دیجیتال را مشخص می کند. همچنین سیاست های پیرامون صدور آنها، توزیع، معاملات و خدمات حضانت را تعریف می کند. علاوه بر آن، تعیین می کند که هیئت بازار سرمایه کشور، بر شرکت های ارز دیجیتال نظارت خواهد کرد و همزمان آژانس نظارت بر امور بانکی، وظیفه محافظت از مصرف کنندگان و اطمینان از یکپارچگی بازار را بر عهده خواهد داشت. 

این لایحه در حالی ارائه می شود که سه ماه پیش. دولت پرداخت با این نوع دارایی را ممنوع اعلام کرد و گفت کریپتوکارنسی ها از آنجایی که هیچ چارچوب نظارتی مشخص و دقیقی ندارند، از ریسک بالایی برخوردار هستند. 

علیرغم ممنوعیت دولت، بازار رمز ارزها در ترکیه بسیار پر رونق بوده است. متاسفانه با افزایش پذیرش آنها، کلاهبرداری های مرتبطی هم با ارقام میلیارد دلاری به چشم خورد. یکی از بزرگترین این کلاهبرداری ها صرافی Thodex می باشد که 2 میلیارد دلار از 400 هزار سرمایه گذار را به سرقت برد. از آن زمان تا کنون، مقامات ترکیه 62 نفر از عاملین این کلاهبرداری را دستگیر کردند. 

منبع: کوین گیک

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments