آینده رابطه عشق و نفرت ایران با ارزهای دیجیتال

آینده رابطه عشق و نفرت ایران با ارزهای دیجیتال

در گزارشی که اخیراً به مقایسه پذیرش ارزهای دیجیتال در سراسر جهان پرداخته است، تهران پایتخت ایران در جایگاه هفدهم قرار گرفته است و بالاتر از شهرهایی مانند استرالیا، ژاپن و … که معمولاً با دارایی‌های رمزنگاری مرتبط هستند.

فعالیت‌های مرتبط با رمز ارز در ایران از استخراج، تجارت، توسعه توکن‌های جدید، پروژه‌های بلاک چین و NFT در سمت مصرف‌ کننده تا توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) و پرداخت‌های تجارت خارجی در سمت دولت را شامل می‌شود.

با این حال، ایران فاقد یک محیط نظارتی مناسب برای ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی (VASPs) است، که آن را برای کلاهبرداری های رمزنگاری و سایر فعالیت های شرورانه مملو می کند.

آیا ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی هستند؟

ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی نیستند، اگرچه دولت استفاده از آنها را به عنوان جایگزینی برای ریال ایران (IRR)/تومان برای تراکنش های داخلی ممنوع کرده است.

با این حال،  به طور کلی معامله ارزهای دیجیتال در ایران غیرقانونی نیست زیرا شواهدی از پذیرش ارزهای رمزنگاری شده در تهران و سایر شهرهای بزرگ به عنوان نوعی پرداخت وجود دارد. ایرانی ها همچنین از دارایی های رمزنگاری شده برای پرداخت های فرامرزی و حواله ها استفاده می کنند، زیرا سیستم های پرداخت بین المللی در ایران به شدت محدود شده است.

رژیم ایران در سال 2018 مالکیت و تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد و دلیل آن را پتانسیل این صنعت برای پولشویی و تامین مالی تروریسم عنوان کرد. با این حال، تحت فشار تحریم های ایالات متحده، این ممنوعیت را در عرض یک سال دوباره مورد بررسی قرار داد.

🔺استخراج ارز دیجیتال در خانه | پرسود ترین ارزی که می توانید در خانه استخراج کنید!🔺

ایران، مرکز شکوفایی ارزهای دیجیتال

ایران، مرکز شکوفایی ارزهای دیجیتال

این کشور به سرعت به یک مرکز رمزنگاری با 12 میلیون ایرانی تبدیل شد که از هر هفت نفر یک نفر صاحب ارزهای رمزنگاری شده بود و خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده توسط ایرانیان تا پایان سال 2021 روزانه حدود 180 میلیون دلار برآورد شد.

استخراج ارز دیجیتال در ایران

ماینینگ با داشتن منابع طبیعی فراوان و دسترسی به برق ارزان، صنعتی پررونق در ایران است. ایران میزبان 4.5 درصد از استخراج جهانی بیت کوین است که از آن صدها میلیون دلار درآمد کسب می کند. این کشور در سال 2019 ماین کردن ارز دیجیتال را به صورت قانونی به رسمیت شناخت و در سال 2022 مجوز استخراج ارز را الزامی کرد.

دولت از ارائه برق با قیمت های بالاتر سود می برد، معافیت های مالیاتی برای افرادی که ارز دیجیتال استخراج می کنند قائل می شود و دارایی های استخراج شده آنها را برای پرداخت واردات تهیه می کند. 

در فصول اوج تقاضای برق، دولت تامین برق برای دستگاه های ماینر را متوقف کرد. همچنین به طور مرتب ماینرهایی را که به صورت غیر قانونی از برق رایگان استفاده می کنند، سرکوب می‌کند، اگرچه اغلب به عنوان بهانه‌ای برای مالیات اضافی توسط دولت استفاده می‌شود. با توجه به این عوامل، فعالیت ماینینگ در ایران ناپایدار است.

🎯استخراج بیت کوین در خانه | چگونه از طریق ماینینگ در خانه درآمد کسب کنیم؟🎯

ارائه دهندگان خدمات دارایی مجازی در ایران

راه اندازی یک صرافی بدون مجوز جدید به دلیل فقدان مقررات و الزامات مجوز برای ارزهای دیجیتال نسبتاً آسان است. با این حال، زمانی که فعالیت خود را آغاز می کنند، مشتریان را جذب می کنند و حجم مبادلات صرافی افزایش می یابد، می‌تواند مورد توجه دولت و پلیس فتا قرار گیرد و ملزم به انجام درخواست‌های رسمی است.

برخی از صرافی های بزرگ داخلی با دفاتر در تهران و مشهد مورد تایید فتا، نوبیتکس، والکس، پی 98، رمزینکس و … هستند.

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی و کلاهبرداری رمز ارز در ایران

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی و کلاهبرداری رمز ارز در ایران

فقدان مقررات نیز ایران را برای کلاهبرداری رمز ارزها مملو می کند و کلاهبرداری در رسانه های اجتماعی در سراسر کشور رایج است.

کلاهبرداران با استفاده از تلگرام، اینستاگرام و توییتر با ایرانیان ارتباط برقرار می‌کنند و اغلب خود را به عنوان سرمایه‌ گذار یا فردی که سبد گردانی می کند، معرفی می‌کنند و وعده سودهای هنگفت و میلیاردر شدن با ارزهای دیجیتال را می‌دهند.

برخی از آنها بیشتر عملی هستند و جلساتی رو در رو برگزار می کنند و ادعا می کنند که مشاوره سرمایه گذاری و “سود تضمین شده” را در کریپتو ارائه می دهند. در بیشتر موارد، پلیس سایبری تنها پس از دریافت چندین شکایت علیه یک کلاهبرداری خاص درگیر می شود.

بخش سازماندهی شده تر این کلاهبرداری شامل هدایت مجدد قربانیان به وب سایت های تقلبی است. این وب سایت ها به گونه ای طراحی شده اند که ظاهر و احساس یک صرافی واقعی را ارائه دهند و در بسیاری از موارد از سپرده های فیات پشتیبانی می کنند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments