آیا روند نزولی SOL ادامه دارد؟ | قیمت سولانا 50 درصد از اوج تاریخی خود فاصله دارد

آیا روند نزولی SOL ادامه دارد؟ | دلایل و امیدواری هایی برای بازگشت قیمت سولانا

قیمت سولانا نسبت به امروز 48 درصد کاهش یافته است و داده ها نشان می دهد که استفاده از برنامه های غیرمتمرکز آن در حال کاهش است، اما چند دلیل برای امیدوار ماندن وجود دارد.

سال 2022 شروع خوبی برای ارزهای دیجیتال نبوده است و تا به امروز، ارزش کل بازار با 21 درصد کاهش به 1.77 تریلیون دلار رسیده است. کاهش قیمت سولانا (SOL) حتی بی‌ رحمانه‌ تر بوده و از سال تا به امروز 48.5 درصد اصلاح داشته است.

مقایسه قسمت سولانا با اتریوم، آوالانچ و بایننس کوین

سولانا با 35 بیلیون دلار ارزش قفل شده، که معادل 74 درصد از توکن های SOL در گردش، در جدول سهام پیشتاز است. دلایل متعددی را می توان برای عملکرد ضعیف شناسایی کرد، از جمله این موارد قطع شبکه آن در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 بود. 

آخرین رویداد در 7 ژانویه به یک حمله توزیع‌ شده‌ ممانعت از سرویس (DDoS) نسبت داده شد که باعث شد توسعه دهندگان آزمایشگاه Solana کد را به روز کنند و در نتیجه این نوع درخواست ها را رد کنند.

با این حال، سرمایه‌گذاران بیشتر نگران تمرکز ناشی از هزینه‌های اعتبارسنجی سولانا هستند. برای دستیابی به زمان بلوک 400 میلی ثانیه، سخت افزار توصیه شده شامل پردازنده 12 هسته ای 2.8 گیگاهرتزی، حافظه 256 گیگابایتی، درایوهای SSD 1 ترابایتی با سرعت بالا و اتصال اینترنت با تاخیر کم است.

استفاده از dApp رو به کاهش است

متریک برنامه غیرمتمرکز اولیه Solana در اوایل ماه نوامبر پس از اینکه ارزش کل شبکه قفل شده (TVL) شروع به ماندن در 15 بیلیون دلار کرد، ضعف خود را نشان داد.

ارزش کل قفل شده سولانا

نمودار بالا نشان می‌دهد که چگونه سپرده‌های برنامه غیرمتمرکز سولانا (DApp) طی سه ماه کاهش 50 درصدی داشته است زیرا این شاخص به پایین‌ترین سطح خود از 8 سپتامبر رسیده است. یکی دیگر از رقبای راه حل مقیاس پذیری، یعنی ترا (LUNA) شاهد افزایش 87 درصدی TVL به 23.2 بیلیون دلار بود.

از طرف دیگر، در 21 فوریه، FTX.US، بازوی آمریکایی صرافی جهانی مشتقات رمزنگاری و نقطه ای FTX، یک واحد بازی بلاک چین جدید را اعلام کرد. همچنین شایان ذکر است که Solana Ventures با FTX و Lightspeed Venture در 5 نوامبر شریک شد تا یک صندوق 100 میلیون دلاری اختصاص داده شده به این بخش را راه اندازی کند.

برای تأیید اینکه آیا این کاهش در TVL باید نگران کننده باشد، باید معیارهای استفاده از DApp را تجزیه و تحلیل کرد. برخی از DApp ها از نظر مالی فشرده نیستند، بنابراین ارزش واریز شده بی ربط است.

همانطور که داده‌های DappRadar نشان می‌دهند، در 28 ژانویه تعداد آدرس‌های شبکه Solana که با برنامه‌های غیرمتمرکز تعامل دارند به طور متوسط 18٪ کاهش یافته است. تنها تغییر مثبت Solend، یک پروتکل وام الگوریتمی بود.

کاهش علاقه به برنامه های غیرمتمرکز سولانا در سود آزاد آتی آن نیز منعکس شد که در 6 نوامبر به 2 بیلیون دلار رسید و اخیراً با یک اصلاح شدید مواجه شد.

بخش بازی می تواند یک عامل شگفت انگیز باشد

اگرچه Solana در مقایسه با پلتفرم‌های قرارداد هوشمند مشابه، بیشترین ضربه را خورده است، استفاده از شبکه قوی در بازارهای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) وجود دارد، همانطور که با 178820 آدرس فعال Magic Eden در 30 روز گذشته اندازه‌ گیری شد.

علاوه بر این، شرط بندی Solana Ventures در بخش بازی می تواند ظرفیت پردازش شبکه را بیشتر به نمایش بگذارد. به عنوان مثال، بازی ها نیمی از 10 DApp برتر را در هر بلاک چین تحت پوشش DappRadar نشان می دهند. این شامل Splinterlands با 578280 آدرس فعال و Alien Worlds با 544900 آدرس می شود.

داده‌های بالا نشان می‌دهد که سولانا در برابر زنجیره‌های رقیب در حال از دست دادن طرفدارن است، اما دارندگان آن نگران نیستند زیرا 74 درصد از سکه‌ها هنوز در انبار هستند. تا زمانی که مشارکت‌ها و سرمایه‌ گذاری‌های آزمایشگاه سولانا همچنان پتانسیل خود را نشان می‌دهد، دلیل کمی برای کاهش قیمت SOL وجود دارد.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments