چه اتفاقی می افتد اگر قیمت بیت کوین مدام سقوط کند؟ | به این نکات توجه کنید!

چه اتفاقی می افتد اگر قیمت بیت کوین مدام سقوط کند؟ | به این نکات توجه کنید!

برای گاوها، قیمت روزانه بیت کوین (BTC) فشار فروش شدیدی را متحمل شده است و در حال حاضر، نشانه های کمی از یک چرخش قریب الوقوع وجود دارد.

به دنبال روند شش ماهه یا بیشتر، عوامل فعلی همچنان بر قیمت بیت کوین فشار فروش وارد می کنند:

🔺نگرانی های مداوم در مورد مقررات سختگیرانه بالقوه رمز ارزها.

🔺سیاست فدرال رزرو ایالات متحده، افزایش نرخ بهره و انقباض کمی.

🔺نگرانی های ژئوپلیتیکی مربوط به روسیه، اوکراین و تسلیح سازی منابع طبیعی با تقاضای بالا که توسط اتحادیه اروپا وارد می شود.

🔺احساس خطر شدید به دلیل احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده و جهانی.

وقتی این چالش‌ها با هم ترکیب شوند، دارایی‌های با نوسان بالا را برای سرمایه‌ گذاران نهادی جالب‌تر می شود و سرخوشی که در بازار صعودی سال 2021 مشاهده شد تا حد زیادی از بین رفته است.

بنابراین، اقدام روزانه قیمت دلگرم‌ کننده نیست، اما نگاه کردن به معیارهای بیشتر که قیمت بیت‌کوین، احساسات سرمایه‌گذاران و درک ارزش‌گذاری را اندازه‌گیری می‌کند، برخی از داده‌های جالب را نشان می‌دهد.

تسلط فشار فروش بر بازار

در بازه زمانی روزانه و هفتگی، قیمت بیت کوین در برابر خط روند نزولی بلند مدت فشار می آورد. در همان زمان، باندهای بولینگر، یک شاخص حرکت ساده که دو انحراف استاندارد را در بالا و پایین یک میانگین متحرک ساده منعکس می‌کند، شروع به فشرده شدن می‌کنند.

نزدیک شدن در باندها معمولاً قبل از حرکت جهت دار اتفاق می افتد و معاملات قیمت در مقاومت بلند مدت نیز معمولاً نشان دهنده یک حرکت جهت دار قوی است.

فروش بیت کوین از 28 مارس تا 13 ژوئن، شاخص قدرت نسبی آن (RSI) را به پایین ترین رکورد چند ساله خود رساند و نگاهی گذرا به این اندیکاتور در مقایسه با عملکرد بلندمدت قیمت بیت کوین نشان می دهد که خرید در زمانی که شاخص RSI در منطقه اشباع فروش است، می تواند استراتژی سودآوری باشد. 

شاخص RSI بیت کوین در بازه زمانی هفتگی
شاخص RSI بیت کوین در بازه زمانی هفتگی

در حالی که وضعیت کوتاه‌ مدت وخیم‌ کننده است، یک دیدگاه ناشناس قیمتی از بیت‌ کوین و ساختار بازار آن نشان می‌دهد که اکنون زمان مناسبی برای انباشته شدن است.

⁉️اکنون، بیایید عملکرد قیمت چند ساله بیت کوین را نسبت به RSI مقایسه کنیم تا ببینیم آیا پویایی جالبی ظاهر می شود یا خیر.

چارت هفتگی بیت کوین
نمودار هفتگی BTC/USD

همانطور که در تصویر می بینید نمودار همه چیز را بازگو می کند. البته، سقوط بیشتر ممکن است رخ دهد، و شاخص های مختلف در تحلیل تکنیکال و تجزیه و تحلیل داده های درون زنجیره ای هنوز پایین بودن بازار را تایید نکرده اند.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که تا محدوده 15000 تا 10000 دلار کاهش یابد و این امکان وجود دارد که دیوار خرید 18000 دلاری از بین برود و به تله گاو تبدیل شود. جدای از این رویداد، افزایش اندازه موقعیت در هنگام وقوع RSI هفتگی بیش از حد فروش، نتایج مثبتی را برای کسانی که به اندازه کافی شجاع هستند که نوسان داشته باشند، به همراه داشته است.

یکی دیگر از معیارهای جالب برای مشاهده در بازه زمانی طولانی تر، نوسانگر واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) است. مانند RSI، MACD با سقوط قیمت بیت کوین به 17600 دلار به شدت اشباع شد و در حالی که MACD (آبی) از خط سیگنال (نارنجی) عبور کرده است، می‌توانیم ببینیم که هنوز در قلمروی که قبلاً آزمایش نشده بود باقی می‌ماند.

شاخص MACD در چارت قیمت بیت کوین

هیستوگرام مثبت شده است، که برخی از معامله گران آن را به عنوان نشانه معکوس روند اولیه تفسیر می کنند، اما با توجه به تمام چالش های کلان پیش روی کریپتو، در این مورد نباید به شدت به آن اعتماد کرد.

چیزی که که جالب است این است که قیمت بیت کوین در نمودار هفتگی اوج و پایین تر را نشان می دهد، اما شاخص RSI و MACD در جهت مخالف حرکت می کنند. این به عنوان یک واگرایی صعودی شناخته می شود.

واگرایی صعودی در نمودار هفتگی بیت کوین
واگرایی صعودی در نمودار هفتگی بیت کوین

از نظر تحلیل تکنیکال، تلاقی چند شاخص نشان می دهد که بیت کوین کمتر ارزش گذاری شده است. اکنون، با توجه به اینکه مجموعه ای از مسائل غیر اختصاصی رمزنگاری همچنان ضعف را به قیمت بیت کوین و بازار گسترده تر تزریق می کند، به نظر نمی رسد که اینجا کف قیمت باشد. سقوط به 10000 دلار یعنی کاهش 48 درصدی دیگر از ارزش فعلی BTC نزدیک به 20000 دلار است.

بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که داده‌های درون زنجیره‌ای در حال حاضر نشان می‌دهند.

شاخص MVRV Z-Score

شاخص MVRV Z-Score یک معیار درون زنجیره ای است که نسبتی از ارزش بازار بیت کوین را در مقابل سرمایه تحقق یافته آن (مبلغی که مردم برای بیت کوین پرداخت می کنند در مقایسه با ارزش امروزی آن) منعکس می کند.

به گفته یکی از خالقان دیوید پول:

این معیار به وضوح اوج و رکود چرخه قیمت را نشان می دهد و بر نوسان بین ترس و طمع تاکید می کند. درخشش ارزش درک شده در این است که “احساسات جمعیت” را تا حد قابل توجهی تحت کنترل در می آورد.

🛑اساساً، اگر ارزش بازار بیت کوین به طور قابل اندازه گیری بالاتر از ارزش تحقق یافته آن باشد، این شاخص وارد ناحیه قرمز می شود، که نشان دهنده احتمال بالای بازار است.

🟢هنگامی که معیار وارد منطقه سبز می شود، نشان می دهد که ارزش فعلی بیت کوین کمتر از قیمت واقعی آن است و ممکن است بازار به پایین ترین سطح خود نزدیک شود.

شاخص MVRV Z-Score

با نگاهی به نمودار، در مقایسه با قیمت بیت کوین، این شاخص در حال حاضر عدد 0.127 را نشان می دهد که دقیقا همان محدوده پایین ترین چرخه چند ساله قبلی است. مقایسه داده‌های درون زنجیره‌ای با شاخص‌های تحلیل تکنیکال که قبلاً ذکر شد، نشان می‌دهد که بیت کوین کمتر ارزش‌ گذاری شده و در منطقه بهینه برای ایجاد موقعیت طولانی قرار دارد.

شاخص Reserve Risk

یکی دیگر از معیارهای درون زنجیره ای که داده های جالبی را نشان می دهد، معیار Reserve Risk است. این نمودار که توسط Hans Hauge ایجاد شده است، تصویری را ارائه می دهد که چگونه سرمایه گذاران با اعتماد کامل، نقدینگی خود را به بیت کوین تبدیل می کنند.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، زمانی که اعتماد سرمایه گذار بالاست، اما قیمت بیت کوین پایین است، Reserve Risk یا جذابیت بیت کوین در مقابل ریسک خرید و نگهداری بیت کوین وارد منطقه سبز می شود.

در مواقعی که اعتماد سرمایه گذار پایین است، اما قیمت آن بالا است، این شاخص به ناحیه قرمز حرکت می کند. بر اساس داده های تاریخی، ایجاد موقعیت بیت کوین زمانی که ریسک ذخیره وارد منطقه سبز می شود، زمان خوبی برای ایجاد موقعیت بوده است.

شاخص Reserve Risk

از 30 سپتامبر، داده‌های LookIntoBitcoin و Glassnode هر دو نشان می‌دهند که تجارت ریسک رزرو در پایین‌ترین اندازه‌گیری خود تاکنون و خارج از مرزهای منطقه سبز است.

منبع: کوین تلگراف

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments