ایردراپ های کلاهبرداری

چگونه کلاهبرداری در ایردراپ ها را تشخیص دهیم؟ روش های تشخیص ایردراپ اسکم

در زمان جنگ، بلایای طبیعی و بحران های دیگر، غذا و اقلام ضروری باید به نحوی به دست ساکنین این مناطق دور افتاده، برسد. یکی از روش های ارسال این موارد ایردراپ است که طی آن اقلام ضروری از هواپیما برای مردم ساکن این مناطق رها می‌شود. اما در بازار ارزهای دیجیتال مفهوم ایردراپ متفاوت است. ایردراپ در دنیای رمز ارزها به ارائه کوین یا توکن رایگان به کاربران خاص می گویند. این کار توسط استارتاپ‌ها و پروژه‌های جدید کریپتویی و با اهداف متفاوت صورت می‌گیرد. ایردراپ طرفداران بسیاری دارد و کاربران به منظور کسب درآمد از توکن‌های رایگان در ایردراپ‌ها شرکت می‌کنند. این شرایط به شدت ایده آل کلاهبرداران است و آنها با ایجاد ایردراپ های جعلی کاربران را فریب داده و دارایی آنها را سرقت می کنند. در ادامه این مطلب با انواع و نحوه کلاهبرداری در ایردراپ ها و موارد مرتبط با آن آشنا می شویم. با ما همراه باشید. 

کلاهبرداری در ایردراپ ها یعنی چه؟

در سال 2018 یکی از رایج ترین موارد در بازار ارزهای دیجیتال، ایردراپ ها بودند. طی این سال، پروژه‌های جدیدی هر روزه راه اندازی می‌شدند و توکن جدیدی را به بازار و کاربران معرفی می کردند و برای افزایش محبوبیت و شناساندن خود به بازار اقدام به توزیع رایگان ارز رمزپایه از طریق فرایند ایردراپ می کردند. هم اکنون برخی از آنها هنوز در بازار ارز دیجیتال حضور داشته و دارای ارزش بسیار زیادی هستند و تعداد زیادی نیز جعلی و کلاهبرداری بودند و لذا دیگر وجود ندارند. 

افراد سودجو به روش های مختلف از ایردراپ‌های جعلی کسب سود می کنند. آنها با دزدیدن اطلاعات شما و استفاده از آنها برای اهداف شخصی خود (مانند ثبت نام در ایردراپ‌های دیگر) کلاهبرداری کرده و یا از توکن های اسکمی که برای شما ارسال می کنند، شما را ترغیب به ثبت نام در سایت خود کرده  و اطلاعات شخصی شما را درخواست می کنند. برخی نیز با راه اندازی وب سایتی جعلی و مشابه سایت اصلی یک پروژه معتبر، در زمان ورود از شما درخواست اطلاعات کلید خصوصی تان را دارند.

در تمام این روش ها، کلاهبرداران در پی دزدیدن اطلاعات شخصی شما، اکانت‌های صفحات اجتماعی و یا دارایی‌های شما هستند.

چگونه از ایردراپ های اسکم دوری کنیم؟

در ادامه به چند روش ایردراپ و نکاتی که باید در هنگام شرکت در انها در نظر داشته باشید، اشاره میکنیم.

🟥 ثبت نام در وب سایت: یکی از شیوه های مرسوم ایردراپ ثبت نام در سایت پروژه و دریافت توکن رایگان در ازای این ثبت نام است. این توکن‌ها به کیف پول کاربران ارسال نشده و فقط در سایت پروژه وجود خواهند داشت. کاربران می‌توانند از این رمز ارزها در سایت استفاده کنند و یا آنها را به والت خود بفرستند. 

نکته قابل توجه در این نوع ایردراپ این است که هنگام ثبت نام در سایت بهتر است از ایمیلی غیر از ایمیل اصلی خود استفاده کنید تا در صورت جعلی بودن پروژه ایمیل و رمز شما مورد سواستفاده قرار نگیرد. البته قبل از ورود به پروژه تحقیقات کافی انجام دهید، بعضی از اسکمرها، ایردراپ‌ها را در سایت خود قفل کرده و تا زمانی که شما فعالیتی مانند خرید توکن پروژه را انجام ندهید، اجازه برداشت ندارید. 

🟥 کاربران کانال صفحات اجتماعی: اصولا پروژه‌های رمز ارز به کاربران فعال در صفحات اجتماعی خود  ایردراپ ارائه می‌کنند بویژه در تلگرام و توییتر. دقت کنید درباره ی ایردراپ هایی که در صفحات اجتماعی تبلیغ می‌شوند، تحقیق کرده و سپس اقدام به ورود کنید. درست است که شما در این ایردراپ به صورت رایگان توکن یا کوین دریافت می‌کنید، اما اگر پروژه اسکم باشد، دارایی‌ ارزشمند خود یعنی زمان را از دست خواهید داد.

🟥 هاردفورک: هنگام وقوع هارد فورک در یک شبکه، اغلب کوینی جدید نیز تولید می‌شود که اصولا بین هولدرهای کوین اولیه ایردراپ می‌شود، مانند توزیع رایگان کوین بیت کوین کش (BCH) بین دارندگان بیت کوین در سال ۲۰۱۷ و زمان فورک شدن آن از بیت کوین.

روش های دیگری نیز وجود دارند از جمله اینکه برخی پروژه‌ها از شما می‌خواهند که اپلیکیشن‌ آنها را دانلود و نصب کنید تا در ازای آن به شما توکن رایگان بدهند. برخی دیگر نیز در ازای معرفی سایت آنها به افراد جدید و ورود آنها به سایت، رمز ارز پروژه را به شما ارائه می کنند. 

بنابراین باید احتیاط کرده و در هر وب سایتی وارد نشده و اطلاعات خود را وارد نکنید. همچنین اینکه بعضی از اپلیکیشن‌ها حاوی ویروس و بدافزار هستند و بعد از دانلود و نصب روی کامپیوتر و یا موبایل، اطلاعات شما را برداشت کرده و برای مهاجم ارسال می‌کنند. مورد دیگر اینکه یکی از روش های مرسوم دریافت توکن رایگان گرفتن زیر مجموعه است که اغلب این موارد جعلی است.  

کلاهبرداری در ایردراپ

انواع ایردراپ جعلی

در بسیاری از موارد تشخیص ایردراپ کلاهبرداری به دلیل تنوع آن کار آسانی نیست. برخی از انواع این کلاهبرداری در ادامه معرفی می شوند.

ایردراپ دامپ

یکی از انواع ایردراپ کلاهبرداری دامپ است. در این مورد کلاهبرداران با سروصدا و تبلیغات مختلف درصدد این هستند تا قیمت یک توکن را افزایش داده و سپس اقدام به دزدیدن دارایی کاربران کنند.  بارزترین نمونه آن، ایردراپ EDOGE در سال ۲۰۱۷ بود. توسعه دهندگان مدعی شدند که با ایجاد یک نسخه در بلاک چین اتریوم، زندگی تازه‌ای به دوج کوین خواهند داد. طی این پروژه ۵ میلیون ای دوج به کسانی که در این ایردراپ ثبت نام کرده بودند، اهدا شد و توسعه دهندگان موفق به ایجاد هیاهو پیرامون این مساله شدند. به محض رسیدن توکن‌ها به صرافی‌ها، ثبت نام کنندگان ایردراپ دریافتند که توکن‌هایشان قفل شده و قادر به ارسال آنها نیستند و در همین ازا میلیون ها ای دوج در صرافی‌ها در حال فروش بود. پس از آن قیمت ای دوج به سرعت کاهش یافت و کلا بی ارزش شد، پروژه رها شد و حساب‌های مربوط به آن در شبکه‌های اجتماعی از بین رفت.

ایردراپ کلید خصوصی

این روش رایج ترین روش کلاهبرداری در این زمینه است و در واقع نوعی فیشینگ به شمار می آید. در این روش پروژه ای کاملا شبیه یک پروژه واقعی برای جلب اعتماد کاربران ساخته می شود. بعد از اطمینان کاربران و ورود آنها به پروژه، کلاهبرداران از افراد بجای درخواست آدرس کیف پول عمومی آنها، کلیدهای خصوصی شان را میخواهند و از آنجایی که اطمینان برای کاربر حاصل شده است، به سادگی این کار را انجام داده و گرفتار ایردراپ جعلی می شود.

تخلیه اطلاعات

نوع دیگری از کلاهبرداری ایردراپ این است که توسعه دهندگان پروژه جعلی در تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی افراد و استفاده از آنها در موارد مختلف می باشند. هدف آنها دستیابی به آدرس ایمیل کاربران، آدرس کیف پول، اطلاعات رسانه‌های اجتماعی و غیره است. 

طعمه شدن

در ایردراپ طعمه، کلاهبرداران از شما می‌خواهند در پروژه‌ها  ثبت نام کنید، در صرافی‌ها حساب باز کنید یا در گروهی تلگرامی عضو شوید که در واقع جعلی است. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که هیچ توکنی به شما واگذار نخواهد شد و شما فقط در حال بازکردن حساب و عضو شدن در گروههای مختلف هستید. این روش به ظاهر ضرر مادی برای شما ندارد اما در واقع شما به صورت های مختلف مورد سواستفاده قرار خواهید گرفت. 

روش های شناسایی ایردراپ های کلاهبرداری

در جدول زیر موارد تمایز ایردراپ های کلاهبرداری از انواع واقعی آن فهرست شده است.

ایردراپ واقعیایردراپ جعلی
عدم انجام تبلیغات زیاد و سروصدای زیادهیاهو و تبلیغات فراوان پیرامون توکن ایردراپ
تبلیغات در کانال های رسمی رسانه های اجتماعیتبلیغات در اکانت های نامعتبر
وجود اطلاعات کامل و دقیق درباره ی اکانت های مبلغدر دسترس نبودن تاریخچه‌ ی فعالیت‌ها وبیوگرافی اکانت تبلیغ کننده 
ارائه فرم در وبسایت پروژه یا در گوگل برای شرکت در ایردراپعدم ارائه فرم در گوگل یا وب سایت مربوطه
کامل بودن سایت پروژه بدون داشتن غلط املای و…اشتباهات املایی و نواقص نگارشی در وبسایت پروژه
ایردراپ معتبر رایگان استدرخواست پول برای شرکت در ایردراپ
داشتن وایت پیپر و نقشه راه عدم ارائه وایت پیپر مشخص و نقشه راه برای پروژه
دریافت توکن ایردراپ بدون هیچ فعالیت اضافهخرید توکن پروژه در ازای دریافت توکن ایردراپ
صحبتی از وجوه زیاد و افزایش قطعی قیمت توکن نیستوعده مبالغ هنگفت و افزایش فراوان قیمت توکن ایردراپ
وجود پروسه احراز هویت عدم وجود احراز هویت و یا سواستفاده از آن
اطلاعات کامل درباره ی تیم توسعه دهندهتیم توسعه دهنده ناشناس و با اطلاعات ناقص 

جمع بندی

با وجود هشدارهای همیشگی در رابطه با ایردراپ‌ها، باز هم موارد زیادی از گرفتار شدن در دام این قبیل کلاهبرداری رایج است. برای افراد سودجو هر چند وقت یکبار یک ایردراپ می‌تواند بسیار سودآور باشد. همیشه به ایده و پروژه‌ی پشت یک ایردراپ دقت کنید و ببینید که آیا شانس موفقیت دارد یا نه؟ اگر پروژه واقعاً ناامید کننده بود بدون توجه به میزان توکن اهدایی، آن را نادیده بگیرید. در آخر و مهم ترین نکته‌ این است که به صرف کسب توکن رایگان و سود حاصل از آن، بدون بررسی به پروژه‌های ایردراپ اعتماد نکنید.

تجربه و دیدگاه های خود را درباره ایردراپ های کلاهبرداری و چگونگی در امان ماندن از آنها را در بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد عالی
محمد عالی
2 سال قبل

سلام . من چند وقتیه رفتم سمت ایردراپها . به نظر من که خیلی خوبه اگه هر روز توی یک ایردراپ معتبر شرکت کنی . بیشتر از ده دقیقه وقتت رو نمیگیری ولی در بلند مدت سود خوبی بهت میده . بدیش اینه که از بین تعداد زیادی ایردرآپهای خوب و بد آدم نمیدونه کدومش واقعیه . من چند وقته تو یک کانال تلگرامی عضو شدم که اکثر ایردراپهای که معرفی میکنه معتبره و تا حالا سود خوبی کسب کردم ایدیش اینه————— . اگه دوست داشتید یه سری بزنید .

مهدی
مهدی
2 سال قبل

چه مطلب خوبی واقعا !!!