تفاوت کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری و بررسی مزایا و معایب آنها

تفاوت کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری و بررسی مزایا و معایب آنها

اگر ارز دیجیتال بخرید یا بفروشید و تقریباً هر کار دیگری انجام دهید، داشتن کیف پول ضروری است. کیف پول‌های کریپتو کلیدهای خصوصی دارایی‌های دیجیتالی شما را ذخیره می‌کنند که برای مجوز دادن به تراکنش‌ها استفاده می‌شود. اما کیف پول های کریپتو همه یکسان نیستند. دو نوع اصلی کیف پول رمزنگاری وجود دارد که به عنوان کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری شناخته می شوند. در ادامه این مقاله تصمیم داریم به تفاوت کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری بپردازیم. با ما همراه باشید. 

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین ذخیره می کند. این دستگاه داده های کیف پول شما را به صورت آفلاین ذخیره می کند. به همین دلیل است که این کیف پول ها اغلب به عنوان دستگاه های “ذخیره سرد” شناخته می شوند. نتیجه یک کیف پول بسیار امن است که هک کردن آن دشوار است.

حتی اگر شخصی به صورت فیزیکی کیف پول سخت افزاری شما را در دست بگیرد، برندهای محبوبی مانند لجر از فناوری قوی برای افزایش امنیت و محافظت در برابر حملات فیزیکی مانند قطع برق، حملات کانال جانبی و حملات نرم افزاری استفاده می کنند.

در واقع، کیف پول‌های سخت‌ افزاری معتبر از عنصر امنی استفاده می‌کنند که در کارت‌ های بانکی و پاسپورت‌ های ما نیز وجود دارد تا محافظت نهایی در برابر هکرها را فراهم کند.

همچنین، اکثر کیف پول‌ های سخت‌ افزاری با شبکه‌های بلاک چین متعددی سازگار هستند. این بدان معناست که می توانید از یک کیف پول سخت افزاری برای ذخیره چندین دارایی مبتنی بر بلاک چین مانند کریپتو و NFT استفاده کنید، صرف نظر از اینکه متعلق به کدام بلاک چین هستند.

اگرچه کیف پول‌ های سخت‌ افزاری به‌عنوان ایمن‌ ترین نوع کیف پول رمزنگاری موجود شناخته می‌شوند، اما کاربران ممکن است همچنان برای خرید و تهیه آنها درنگ کنند زیرا گران هستند و روش سختی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد.

علاوه بر این، فقط برند های خاصی از کیف پول های سخت افزاری، نگهداری ایمن کالاهای دیجیتال شما را تضمین می کنند.

مزایا

  • امن ترین نوع کیف پول رمزنگاری موجود
  • از کاربران و دارایی های آنها در برابر حملات نرم افزاری و فیزیکی محافظت می کند
  • از فناوری قوی برای افزایش امنیت استفاده می کند
  • سازگار با بلاک چین های متعدد
  • به شما امکان می دهد چندین نوع دارایی دیجیتال را ذخیره کنید

معایب

  • کیف پول های سخت افزاری ممکن است گران باشند.
  • یک پروسه یادگیری دشوار برای تنظیم و استفاده صحیح از آن وجود دارد.
  • همه کیف پول های سخت افزاری به طور یکسان ایجاد نمی شوند.
نمونه هایی از کیف پول های سخت افزاری

نمونه هایی از کیف پول های سخت افزاری

وقتی صحبت از کیف پول های سخت افزاری می شود، انتخاب یک برند معتبر برای امنیت بسیار مهم است. اگر برندی بی‌ نام تجاری را انتخاب می‌کنید، با خرید یک دستگاه بالقوه مخرب، دارایی‌های خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. در زیر برخی از قابل اعتماد ترین کیف پول های سخت افزاری موجود در بازار آورده شده است.

کیف پول سخت افزاری لجر

مسلما Ledger محبوب ترین کیف پول سخت افزاری است که می توانید بخرید. لجر با بیش از 5 میلیون مشتری، یک برند معتبر را به عنوان امن ترین کیف پول برای ذخیره دارایی های دیجیتال ساخته است.

هر کیف پول لجر در فرانسه تولید می شود و مستقیماً درب منزل شما ارسال می شود. به این ترتیب می‌دانید که دستگاهی دریافت می‌کنید که می‌توانید به آن اعتماد کنید. Ledger دو کیف پول ارائه می دهد: لجر نانو X و لجر نانو اس پلاس جدید و بهبود یافته.

هر دو دستگاه قادر به ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال هستند و از بیش از 5500 نوع توکن پشتیبانی می کنند که همه آنها را می توان از طریق برنامه راحت Ledger Live مدیریت کرد.

کیف پول سخت افزاری ترزور

Trezor یک راه حل کیف پول ذخیره سازی سرد است که به همان اندازه مورد توجه قرار گرفته است که از سال 2013 وجود داشته است. قابل ذکر است که Trezor اولین کیف پول سخت افزاری رمزنگاری بود که ایجاد شد و همچنان یک گزینه محبوب در بین علاقه مندان به ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاران جدی است.

ترزور در حال حاضر دو کیف پول ارائه می دهد: Trezor Model One و نسخه پیشرفته تر Trezor Model T. هر دو کیف پول قادر به ذخیره ارزهای رمزنگاری شده و NFT هستند و یک رابط کاربری دوستانه دارند و راه اندازی و مدیریت دارایی های شما را به یک تجربه لذت بخش تبدیل می کند.

هر کیف پول ترزور با دو مهر و موم امنیتی در قسمت بیرونی بسته ارسال می شود تا اطمینان حاصل شود که دستگاه دریافتی شما دستکاری نشده است. این سطح مراقبت همراه با شهرت 10 ساله است که چرا Trezor یکی از بهترین کیف پول های بازار باقی مانده است.

توجه به این نکته مهم است که فقط باید کیف پول های سخت افزاری را مستقیماً از سازنده خریداری کنید. اگر این کار را نکنید، در خطر خرید کیف پولی هستید که دستکاری شده است و ممکن است پس از دریافت آن به خطر بیفتد.

کیف پول نرم افزاری چیست؟

کیف پول نرم افزاری چیست؟

کیف پول نرم افزاری یک کیف پول کاملا دیجیتالی است که به عنوان افزونه دسکتاپ یا اپلیکیشن موبایل در دسترس است. از آنجایی که کیف پول های نرم افزاری همیشه به دستگاهی متصل هستند که به اینترنت متصل است، بیشتر در معرض هک و کلاهبرداری های مختلف هستند.

اگرچه کیف پول های نرم افزاری به اندازه کیف پول های سخت افزاری ایمن نیستند، اما علاقه مندان به ارزهای دیجیتال به دلیل سهولت استفاده و رایگان بودن آن ها را ترجیح می دهند.

گفته می‌شود، اکثر توسعه‌ دهندگان کیف پول نرم‌ افزاری هر کاری که می‌توانند انجام می‌ دهند تا کیف پولی کاربر پسند ایجاد کنند که همچنان تا حد امکان امن باشد. ویژگی‌های بیومتریک مانند تشخیص چهره و اسکنرهای انگشت، همراه با احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) به حفظ امنیت دارایی‌های شما در هنگام استفاده از اکثر کیف پول‌های نرم‌ افزاری کمک می‌کنند.

البته، این کیف پول ها هنوز یک عبارت اولیه تولید می کنند که به عنوان سپر امنیتی شما در برابر هکرها عمل می کند. علاوه بر این، بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری با کیف‌ پول‌های سخت‌ افزاری سازگار هستند و امکان ذخیره‌ سازی امن‌ تر را فراهم می‌کنند.

با این حال، برخی از کیف پول های نرم افزاری به بلاک چین های خاصی محدود می شوند. برای مثال، کیف پول متامسک فقط با شبکه‌ها و دارایی‌هایی که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند، کار می‌ کند. بنابراین اگرچه آنها هنوز هم با ارزهای دیجیتال و توکن های NFT سازگار هستند، اما با همه شبکه‌هایی که این دارایی‌ها در آنها زندگی می‌ کنند کار نمی‌ کنند.

بنابراین اگر با چندین شبکه بلاک چین تعامل دارید، ممکن است مجبور شوید از کیف پول‌ های نرم‌ افزاری مختلفی استفاده کنید که مدیریت آن می‌تواند دردسر ساز باشد.

مزایا

  • راه اندازی و استفاده آسان.
  • به راحتی به عنوان افزونه دسکتاپ یا برنامه تلفن همراه در دسترس است.
  • دانلود و استفاده رایگان.
  • اضافه شدن ویژگی های امنیتی مانند نرم افزار بیومتریک و 2FA.
  • سازگار با ارزهای دیجیتال و توکن های NFT.

معایب

  • به اندازه یک کیف پول سخت افزاری امن نیست.
  • به دلیل وضعیت آنلاین آنها بیشتر در معرض هک هستند.
  • برخی از کیف پول ها از نظر سازگاری با بلاک چین محدود هستند.

نمونه هایی از کیف پول های نرم افزاری

برخی از کیف پول های نرم افزاری عبارت است از:

متامسک

کیف پول متامسک یکی از محبوب ترین ولت های نرم افزاری است که بیش از 30 میلیون نفر از آن استفاده می کنند. با توجه به اینکه راه اندازی آن آسان است و استفاده از آن بسیار ساده تر است، منطقی است. متامسک به شما این امکان را میدهد تا رمزنگاری و NFT های مبتنی بر اتریوم خود را با استفاده از برنامه افزودنی مرورگر یا برنامه تلفن همراه که در هر دو دستگاه iOS و Android موجود است، مدیریت کنید.

این کیف پول همچنین یک مرورگر درون برنامه ای را در اختیار کاربران قرار می دهد که می تواند برای کاوش در وب غیرمتمرکز و تعامل با برنامه های غیرمتمرکز (dapps) استفاده شود.

تنها نقطه ضعف MetaMask این است که فقط از بلاک چین های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مانند اتریوم، آوالانچ، پالیگان و بایننس اسمارت چین پشتیبانی می کند.

تراست ولت 

کیف پول تراست ولت که در سال 2017 راه اندازی شد، سال هاست که یک والت نرم افزاری معتبر بوده است. Trust Wallet با وفادار ماندن به نام خود، بیش از 25 میلیون کاربر فعال را پرورش داده است و همچنان در حال رشد است. با توجه به سازگاری آن با هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم، با کیف پول های قبلی ذکر شده متفاوت است.

در واقع، Trust Wallet از بیش از 65 بلاک چین و بیش از 4.5 میلیون دارایی پشتیبانی می کند. قابل ذکر است، این کیف پول چند سکه ای از بلاک چین های محبوب در اکوسیستم اتریوم پشتیبانی می کند و با هر توکن ERC20، BEP2 و ERC721 کار می کند و در عین حال امکان ذخیره بیت کوین را برای کاربران فراهم می کند.

تفاوت های کلیدی کیف پول سخت افزاری در مقابل کیف پول نرم افزاری

تفاوت های کلیدی کیف پول سخت افزاری در مقابل کیف پول نرم افزاری

با در نظر گرفتن تمام مواردی که در این مقاله به آن پرداختیم، فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که به تفاوت‌های کلیدی بین کیف پول‌های نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری اشاره کنیم تا به شما کمک کند بهتر تشخیص دهید کدام یک برای شما مناسب است.

تفاوت های کلیدی کیف پول سخت افزاری

در زیر عناصر کلیدی کیف پول سخت افزاری آورده شده است.

  • یک دستگاه فیزیکی که داده های خصوصی کیف پول شما را به صورت آفلاین ذخیره می کند.
  • به ندرت به اینترنت وصل شده است.
  • از پیشرفته ترین فناوری امنیتی برای جلوگیری از حملات فیزیکی و نرم افزاری استفاده می کند.
  • هزینه دارد و باید به عنوان سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.
  • از شبکه های بلاک چین متعدد و دارایی های دیجیتال پشتیبانی می کند.
  • سازگار با بسیاری از کیف پول های نرم افزاری
  • بهترین برای کاربران حرفه ای که در مورد امنیت کیف پول جدی هستند و دارایی های با ارزش بالا را در اختیار دارند.

تفاوت های کلیدی کیف پول نرم افزاری

در زیر عناصر کلیدی کیف پول نرم افزاری آورده شده است.

  • یک راه حل نرم افزاری تمام دیجیتال که برای ذخیره کلید خصوصی کیف پول شما استفاده می شود.
  • همیشه به اینترنت متصل است.
  • از اقدامات امنیتی رایج مانند بیومتریک و احراز هویت دو مرحله ای استفاده می کند.
  • دانلود و استفاده رایگان.
  • از شبکه های بلاک چین خاص و دارایی های دیجیتال پشتیبانی می کند.
  • سازگار با کیف پول های سخت افزاری محبوب
  • بهترین گزینه برای مبتدیانی که هنوز در حال یادگیری نحوه استفاده از کیف پول رمزنگاری هستند و چیز زیادی برای از دست دادن ندارند.

در پایان، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام کیف پول برای شما مناسب است به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید و هنوز پول زیادی را برای کالاهای دیجیتال سرمایه گذاری نکرده اید، یک کیف پول نرم افزاری می تواند مناسب شما باشد. از سوی دیگر، اگر در مورد محافظت از دارایی های دیجیتال خود جدی هستید و قصد دارید دارایی های با ارزش بالا را ذخیره کنید یا دارایی های زیادی در کیف خود دارید، کیف پول سخت افزاری یک الزام مطلق است.

امنیت کیف پول ها

صرف نظر از اینکه از کدام کیف پول استفاده می کنید، امنیت کیف پول همیشه باید اولویت شما باشد. خوشبختانه، چه از یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری برای افزایش امنیت کیف پول خود استفاده کنید، می توانید اقدامات احتیاطی مشابهی را انجام دهید.

اگر از نکات امنیتی کیف پول زیر استفاده کنید، می توان از کلاهبرداری های رایج در فضای رمزنگاری جلوگیری کرد.

  • هرگز عبارت بازیابی مخفی کیف پول خود را به اشتراک نگذارید.
  • از کیف پول سخت افزاری ایمن استفاده کنید.
  • از رمزهای عبور خود محافظت کنید و آنها را در مکانی امن (نه آنلاین) ذخیره کنید.
  • رمز دو مرحله ای (2FA) را برای همه حساب های خود فعال کنید.
  • هرگز صفحه نمایش دستگاه خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
درنا حاتمی
درنا حاتمی
3 ماه قبل

ارز دیجیتال چگونه به کیف پول سخت افزاری ارسال میشود وقتی به اینترنت وصل نیست؟