هر آنچه که در مورد چرخه های بازار کریپتو باید بدانید! 

هر آنچه که در مورد چرخه های بازار کریپتو باید بدانید! انتخاب بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری

بازارهای مالی از الگوها و روندهای خاصی پیروی می کنند. صرف نظر از طبقه دارایی – سهام، اوراق قرضه یا ارزهای دیجیتال – قیمت به احساسات بازار، تعداد سرمایه گذارانی که مایل به خرید یا فروش دارایی هستند و نحوه تصمیم گیری سرمایه گذاران بر اساس احساسات خود نسبت به بازار بستگی دارد.

به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن بازارها، پیش بینی نحوه عمل آنها دشوار است. با این حال، سرمایه گذاران ممکن است بتوانند با مطالعه و درک الگوها و چرخه های گذشته، نوسانات بازار را در طول زمان درک کنند، فرصت ها را شناسایی کنند و تصمیمات سرمایه گذاری عاقلانه تر و آگاهانه تری بگیرند.

در این مقاله، چرخه بازار کریپتو را مرور خواهیم کرد تا ببینیم چگونه یک سرمایه‌گذار می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌ گذاری را در مراحل مختلف چرخه شناسایی کند.

چرخه های بازار به روندها و الگوهای خاصی اشاره دارد که تحت تأثیر روانشناسی سرمایه گذاران و همچنین وضعیت کلی اقتصاد است.

♦️در چرخه بازار کریپتو چهار مرحله وجود دارد : انباشت، صعود، توزیع و نزول.

چرخه بازار کریپتو چیست؟

چرخه بازار کریپتو چیست؟

چرخه های بازار، روندها و الگوهای خاصی هستند که تحت تأثیر روانشناسی سرمایه گذاران و همچنین وضعیت کلی اقتصاد قرار می گیرند. همانطور که از نام مشخص است، چرخه ها تکرار می شوند. هر بازاری به طور طبیعی این اتفاق را تجربه می کند و بازار ارزهای دیجیتال از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، در مقایسه با بازار سهام، چرخه های کریپتو به دلیل حرکت سریع قیمت می تواند به طور قابل توجهی کوتاه تر باشد.

چهار مرحله مجزا در چرخه بازار کریپتو وجود دارد: انباشت، صعود، توزیع و نزول. هر مرحله را می توان با احساسات شرکت کنندگان در بازار و خود فعالیت بازار متمایز کرد. در هر چرخه، قیمت یک دارایی از پایین ترین قیمت به بالاترین سطح تاریخ و بالعکس حرکت می کند.

به طور کلی، چرخه های بازار کریپتو با علاقه کم سرمایه گذاران برای خرید دارایی شروع می شود. با افزایش علاقه و تقاضا، قیمت کریپتو شروع به افزایش می کند و روند صعودی را در پیش می گیرد. در برخی مواقع، قیمت‌ها به اوج می‌رسند و قبل از شروع کاهش، رکوردشکنی می‌کنند. این کاهش زمانی اتفاق می افتد که بهره وری بازار کاهش می یابد و عرضه بر تقاضا بیشتر می شود. در پایان هر چرخه هم یک چرخه جدید شروع می شود.

به خاطر داشته باشید که مدل های پیش بینی برای بازار ارزهای دیجیتال ایده آل یا قطعی نیستند. علاوه بر این، تعیین نقطه شروع و پایان یک چرخه بازار بسیار چالش برانگیز است. با این حال، چرخه های بازار ارزهای دیجیتال می توانند توسط سرمایه گذاران به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل یا به عنوان اطلاعات تکمیلی برای درک بهتر پویایی بازار مورد استفاده قرار گیرند. اگر از ویژگی‌های هر مرحله و نحوه برخورد یک کاربر معمولی با هر یک از آنها آگاه باشید، می‌توانید هوشمندانه‌ تر در بازار معامله کنید.

مرحله انباشت

هر چرخه بازار با مرحله انباشت آغاز می شود. گاهی اوقات به عنوان پایان چرخه قبلی در نظر گرفته می شود، زیرا بلافاصله پس از اینکه بازار دچار سقوط قابل توجهی می شود، زمانی که قیمت ها در پایین ترین حد خود هستند، شروع می شود. کاهش بهره کلی بازار و کاهش حجم معاملات وجود دارد که معمولاً منجر به ثبات بازار می شود.

در طی این مرحله، بسیاری از هولدرهای های بلند مدت موقعیت های سرمایه گذاری به دنبال خروج از موقعیت های خود هستند و احتمالاً با فروش دارایی خود قیمت ارز مورد نظر را پایین می آورند تا نشان دهنده عدم اعتماد آنها به بازار باشد. در این مرحله، پیشگامان بازار – افراد داخلی شرکت ها، سرمایه گذاران ارزشی، پیشگامان بازار، معامله گران با تجربه و نهنگ ها – دوباره شروع به خرید می کنند. احساس عمومی این است که بدترین شرایط برای آن بازار به پایان رسیده است، و آنها شانس خوبی برای موفقیت در هر معامله ای دارند. این گروه از سرمایه گذاران بر این باورند که بازار به زودی رونق خواهد گرفت و از این فرصت برای سرمایه گذاری استفاده می کنند. این همچنین به عنوان “خرید در کف” شناخته می شود.

در این مرحله بعید است که سرمایه گذاران خرد وارد بازار شوند، زیرا این احساسات هنوز خنثی است و روند مشخصی وجود ندارد. با این حال، اخبار مثبت در مورد وضعیت عمومی بازار اکنون می تواند توجه شرکت کنندگان را جلب کند و احتمالاً بازار را به مرحله بعدی یعنی صعود قیمت، منتقل کند، زیرا احساسات بازار شروع به عبور از منفی بودن به بی طرفی امیدوارکننده می کند.

ویژگی های مرحله انباشت به شرح زیر است:

🔸دارایی‌ها توسط گروهی از سرمایه‌ گذاران (معمولا دارندگان بلندمدت) یا نهنگ‌هایی خریداری می‌شوند که فکر می‌کنند بازار قبلاً به کف رسیده است.

🔸با توجه به دشواری پیش‌ بینی اینکه آیا دارایی‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند، برخی از فعالان بازار ممکن است همچنان آن را به عنوان یک لحظه ریسکی برای سرمایه‌ گذاری تلقی کنند.

🔸به دلیل ادامه سطوح پایین علاقه سرمایه گذاران، حداقل نوسانات قیمت و حجم معاملات پایین، الگوی مشخصی نیست.

🔸احساسات بازار عموماً مشکوک و نامطمئن است.

مرحله صعود قیمت 

در این مرحله، نوسانات قیمت به یک روند صعودی ثابت تبدیل می‌شود. روند بازار در این نقطه مشخص شده است و اغلب به عنوان فاز بازار صعودی شناخته می شود.

توجه رسانه‌ ها، به‌ ویژه سرفصل‌های مثبت پیرامون کریپتو، شروع به جلب توجه بازار می‌کند و اکثر کاربران و سرمایه گذاران تازه وارد را تحت تاثیر قرار می دهند. سرمایه‌ گذاران ماهر شروع به ورود می‌کنند و از مهارت‌های تحلیل تکنیکال خود برای شناسایی تعداد فزاینده‌های پایین‌تر و بالاترین استفاده می‌کنند. با رشد تقاضای بازار برای کریپتو، قیمت کریپتو شروع به افزایش ارزش می کند.

از آنجایی که حرکت رو به بالا قیمت در مرحله روند صعودی بسیار ساده تر است، ممکن است زمان خوبی برای ورود شرکت کنندگان جدید به بازار باشد. علاوه بر این، بسیاری از سرمایه‌ گذاران اصلاح قیمت در مرحله صعودی را به‌عنوان فرصت‌های خرید می‌بینند، نه به‌عنوان هشدار برای سقوط قیمت.

نظریه ای که در چنین شرایطی مطرح می شود این است که با افزایش سرسام آور قیمت ارزهای دیجیتال حرص و طمع غالب است و عقل سلیم و عقلانیت در جایگاه دوم قرار می گیرد. FOMO به سرمایه گذاران تازه کار و تازه واردان انگیزه می دهد. ورود این سرمایه گذاران به بازار، افزایش قابل توجهی در حجم بازار ایجاد می کند و ارزش گذاری های بازار بیش از حد می شود. در همان زمان، معامله گران با تجربه شروع به گرفتن سود خود می کنند.

قیمت ها به زودی شروع به کاهش می کنند. موج آخر سرمایه‌ گذاران که معمولاً افراد بلاتکلیف هستند، این را فرصتی طلایی برای خرید می‌دانند و به صورت انبوه هجوم می برند. این به طور معمول باعث می شود که قیمت کریپتو در مدت زمان بسیار کوتاهی افزایش یابد. قیمت ها در حال اوج گرفتن هستند و احساسات بازار از حالت خنثی و خسته کننده به سرخوشی تبدیل شده است.

ویژگی های مرحله صعود قیمت به شرح زیر است:

🟢با تغییر احساسات بازار به سمت خوش بینی و هیجان، اعتماد سرمایه گذاران افزایش می یابد.

🟢شاخص ترس و طمع کریپتو نزدیک به 100 خواهد بود.

🟢رشد بزرگ در حجم معاملات زمانی رخ می دهد که گروه های سرمایه گذار جدید وارد بازار شوند.

🟢نمودار قیمت همچنان در حال افزایش است و اغلب به بالاترین حد خود می رسد (ATH).

🟢با پایان یافتن این مرحله، سرمایه گذاران FOMO شروع به جمع آوری و خرید در نزدیکی سقف قیمت می کنند. 

مرحله توزیع

مرحله توزیع پایان مرحله گاوی و روند صعودی را نشان می دهد.

قیمت دارایی ها به دلیل تعادل خریداران و فروشندگان در بازار بالا می رود. از یک سو، بازیگران بازار همچنان به دنبال خرید هستند زیرا معتقدند بازار صعودی همچنان قوی است. در طرف مقابل، فروشندگانی هستند که می خواهند سود خود را تضمین کنند، زیرا فکر می کنند “بهترین ها به پایان رسیده است.” اینها معمولاً سرمایه‌ گذارانی هستند که رمزارز را در شروع روند صعودی یا حتی قبل از آن خریداری کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که مرحله کاهش قیمت یعنی بازار نزولی به زودی فرا برسد.

اگرچه هنوز معاملات زیادی در این مرحله از بازار وجود دارد، اما قیمت دارایی ها معمولاً در محدوده خاصی در نوسان است زیرا گاوها و خرس ها در تنش هستند. از آنجایی که مشخص نیست آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت یا بازار نزولی در راه است، این مرحله ممکن است باعث شود که احساسات کلی بازار از خوش‌ بینی به عدم اطمینان تغییر کند. تحلیلگران اغلب از شاخص ترس و طمع کریپتو برای اندازه گیری تغییرات احساسات سرمایه گذاران استفاده می کنند.

احساسات منفی بیشتر، اخبار نامطلوب و عدم اطمینان در میان معامله گران در نهایت ممکن است برای تاثیرگذاری بر قیمت ها و شروع فروش کافی باشد. حداقل، با شروع عدم قطعیت مبنی بر پایان یافتن بازار صعودی، ترس از بازار در طول زمان افزایش می‌یابد.

این مرحله می تواند چند هفته تا چند ماه (یا در برخی موارد، سال ها) طول بکشد زیرا عوامل اساسی به وجود می آیند. به طور معمول، هر چه اوج قیمت بالاتر باشد، قیمت ها سریعتر کاهش می یابد. سرمایه‌ گذارانی که فروش قبلی با سود را از دست داده‌اند، اکنون به توافق رسیده‌اند – یا ضرر جزئی دارند.

ویژگی های مرحله توزیع به شرح زیر است:

🟡سرمایه گذارانی که زود وارد بازارها شده اند شروع به کسب سود کرده و از موقعیت خود خارج می شوند. کسانی که فکر می‌کنند قیمت‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند، به خرید ادامه می‌دهند یا حداقل موقعیت خود را حفظ می‌کنند.

🟡عدم اطمینان و سایر احساسات منفی شروع به ظهور کرده اند، اما اعتماد به نفس بیش از حد و طمع همچنان رواج دارند.

🟡قیمت در یک محدوده نسبتاً فشرده در حال نوسان است.

🟡حجم معاملات با نوسانات کم قیمت افزایش می یابد.

مرحله سقوط قیمت

در نهایت حباب در مرحله کاهش قیمت فرو می ریزد و روند نزولی قیمت را آغاز می کند.

برای اکثر فعالان بازار، این مرحله وحشتناک ترین دوره است. به محض اینکه عرضه کریپتو در مرحله توزیع از تقاضا پیشی بگیرد آغاز می شود و زمانی است که بازار با تاریک شدن چشم انداز با اضطراب هدایت می شود.

با افزایش ترس شرکت کنندگان در مورد وضعیت آینده بازار، فشار فروش افزایش می یابد. در برخی موارد، این اثر آبشاری این پتانسیل را دارد که قیمت دارایی‌ها را به ارتفاعاتی برساند که از دوره بازار صعودی مشاهده نشده است. در این مرحله هیچ سرمایه جدیدی وارد بازار نخواهد شد و یا هیچ سود خریدی وجود نخواهد داشت. حتی اخبار مثبت نیز ممکن است نتوانند روند نزولی قیمت را در این مدت معکوس کنند، زیرا سرمایه گذاران اقدامات احتیاطی را برای محدود کردن ضرر در محیط چالش برانگیز بازار انجام می دهند.

مرحله کاهش ارزش از نظر روانی چالش برانگیزترین مرحله برای سرمایه گذارانی است که یا از ماندگاری چرخه های بازار بی اطلاع هستند یا تصمیم می گیرند که آنها را نادیده بگیرند. آنها یا برای فروش خیلی دیر اقدام می کنند یا اصلا دارایی خود را نمی فروشند. کسانی که اصلاً نمی فروشند، دارایی های رمزنگاری خود را نگه می دارند، که ممکن است بازده سرمایه گذاری بلندمدت (ROI) آنها را کاهش دهد.

با این حال، این مرحله بهشت فروشندگان کوتاه مدت است و مرحله کاهش قیمت زمانی است که آنها از کاهش بازار سود می برند.

وقتی بازار به این نتیجه رسید که «بدترین اتفاق گذشته است» و قیمت‌ها نمی‌توانند کمتر از آنچه هستند کاهش پیدا کنند، مرحله کاهش قیمت ادامه خواهد یافت. سپس قیمت دارایی ها تثبیت می شود و در یک محدوده رنج و بدون روند حرکت می کند.

برخی از سرمایه گذاران پس از تثبیت شرایط به بازار بازگشته و دارایی ها را با قیمت های “تخفیف خورده” خریداری می کنند. این نشان می دهد که مرحله کاهش قیمت به پایان رسیده است. بازگشت سرمایه گذاران نیز نشانه ای از شروع مجدد مرحله انباشت است.

آشنایی با روند چرخه بازار

اساساً، چرخه بازار از طمع به ترس و سپس دوباره از ترس به طمع پیش می رود. هر بازار ارز دیجیتال در نقطه ای از ارزش شروع نسبی شروع می شود که چرخه های بالا و پایین را طی می کند. طمع و سرخوشی که به دنبال راه اندازی یک دارایی جدید رمزنگاری می شود، قیمت ها را به سمت بالا می برد تا زمانی که عدم اطمینان در مورد ارزش، رشد یا کاربردهای عملی ملموس بلاک چین ایجاد شود. در این مرحله، بازار مشکوک می‌شود و باعث می‌شود که معامله‌گران بیشتر و بیشتر دارایی‌های خود را بفروشند و روند نزولی را تحریک کنند. هنگامی که قیمت به نقطه‌ای می‌رسد که سود بالقوه ممکن می‌شود، طمع بار دیگر قدرت را به دست می‌گیرد و یک چرخه کاملاً جدید را دوباره شروع می‌کند.

آشنایی با روند چرخه بازار

با نگاهی به چرخه های اصلی بازار، در اینجا توضیح دقیق تری برای درک و شناسایی روند چرخه بازار در کریپتو، با استفاده از بیت کوین به عنوان مثال آورده شده است.

🔺در شروع مرحله انباشت، پول هوشمند، سرمایه گذاران نهادی و پذیرندگان اولیه دارایی ها را با قیمت پایین خریداری می کنند. در این دوره، قیمت ها برای مدتی پایین می ماند، زیرا کسانی که برای خرید ارز در قیمت بالا اقدام کرده اند، مقداری خشم و افسردگی را تجربه می‌کنند.

🔺قیمت بیت کوین شروع به افزایش می کند. عناصر امید و ناباوری وجود دارد. با این حال، سرمایه گذاران هوشمند HODL، خرید شیب در پشتیبانی. این در ابتدای مرحله نشانه گذاری اتفاق می افتد.

🔺همانطور که در مرحله صعود قیمت، سرمایه گذاران از هیجان سر و صدا می کنند، که بازار را سریعتر بالا می برد. وقتی خریداران FOMO وارد می شوند، کمی حرص دارند و از کسانی که قبلاً وارد شده اند (که اکنون با قیمت گذاری به فروش می رسند) خرید می کنند. احساسات بازار هیجان، باور و سرخوشی است. فروش یا HODL در این مرحله عاقلانه خواهد بود.

🔺بیت کوین اکنون وارد مرحله توزیع چرخه می شود، جایی که توزیع بالایی دارد. این بهترین زمان برای فروش است.

قیمت بیت کوین در مرحله روند نزولی کاهش می یابد. ترکیبی از اضطراب و انکار وجود دارد. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، این آخرین فرصت شما برای فروش است. شما همچنین می توانید با کاهش قیمت بیت کوین وارد معاملات فیوچرز فروش (Short) شوید و درآمد کسب کنید. 

🔺با انتقال احساسات از اضطراب به وحشت، بیت کوین بیشتر و سریعتر سقوط می کند. از آنجایی که مردم دچار هراس فروش می شوند، ممکن است به کوتاهی بازار ادامه دهید. 

🔺در مرحله روند نزولی، بیت کوین به پایین ترین سطح خود می رسد. خشم و افسردگی زیاد است. همچنین سیگنال یک چرخه صعودی دیگر است. پول هوشمند و سرمایه گذاران اولیه دوباره شروع به جمع آوری می کنند.

عواملی که بر چرخه بازار کریپتو تاثیر می گذارد؟

اقتصاد کلان

اینکه دارایی‌های کریپتو در مرحله صعودی یا نزولی قرار می‌گیرند، می‌تواند به شدت تحت تأثیر وضعیت کلی اقتصاد و همچنین سیاست‌های مختلف دولت باشد. اگر اقتصاد دچار مشکل باشد، ممکن است قیمت کریپتو کاهش یابد و بالعکس.

هاوینگ بیت کوین 

نصف کردن بیت کوین تقریباً هر چهار سال یکبار (پس از هر 210000 بلاک) انجام می شود و پاداشی را که استخراج کنندگان دریافت می کنند کاهش می یابد. در عین حال، مقدار بیت کوین جدیدی که ایجاد می شود محدود است و باعث کاهش عرضه بیت کوین هایی می شود که در گردش هستند.

اگر تقاضا برای بیت کوین بالا بماند، این کاهش عرضه ممکن است قیمت را افزایش دهد. یک مرحله نشانه گذاری از لحاظ تاریخی به دنبال نصف شدن بیت کوین بوده و آن را به یک رویداد مهم برای تماشا تبدیل کرده است. این یکی دیگر از تأثیرات همبستگی بیت کوین است. بیت کوین 48.6 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال (در زمان نگارش) را تشکیل می دهد. در نتیجه، اگر هیچ کاتالیزور قابل توجهی وجود نداشته باشد، چرخه بازار دارایی های کریپتو کوچکتر احتمالاً از بیت کوین پیروی می کند.

بهترین استراتژی برای سرمایه گذاری با چرخه بازار

درک هر مرحله از چرخه بازار کریپتو به سرمایه گذاران کمک می کند تا سرمایه گذاری های خود را برای بهترین بازده ممکن برنامه ریزی کنند. بهترین اقدام این است که در مرحله انباشت دارایی های کریپتو سرمایه گذاری کنید و سپس در مرحله توزیع آنها را بفروشید. سرمایه گذاران می توانند این کار را انجام دهند تا بهترین معاملات را در مورد دارایی های کریپتو بدست آورند و سپس آنها را با قیمت بالاتر بفروشند. در اینجا چند ابزار وجود دارد که سرمایه گذار می تواند از آنها برای به دست آوردن درک بهتری از چرخه های بازار استفاده کند.

داده های انچین بازار

ابزارهای تحلیلی داده های درون زنجیره ای مانند IntoTheBlock، Glassnode، Nansen، کوین مارکت کپ و Dune می توانند با ارائه اطلاعات در مورد عرضه، تقاضا، روانشناسی بازار و فعالیت نهنگ ها به شناسایی این مراحل بازار کمک کنند.

شاخص ترس و طمع

برای سرمایه گذاران بسیار مهم است که با دنبال کردن اخبار تجاری و استفاده از شاخص ترس و طمع کریپتو، احساسات موجود در بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کنند. اعداد پایین تر نشان دهنده ترس بیشتر است و اعداد بالاتر نشان دهنده طمع بیشتر در این مقیاس 0 تا 100 است. این بر اساس متغیرهایی از جمله حرکت بازار، نوسانات و فعالیت رسانه های اجتماعی است.

رسانه ها منبع قابل اعتمادی برای تعیین احساسات بازار هستند. اگر همه در این بخش با لحن سرخوشانه فریاد خرید می‌زنند (مرحله روند صعودی)، ممکن است ایده هوشمندانه‌ای باشد که بفروشید، زیرا این نشان می‌دهد که بازار آماده است یک بار دیگر سقوط کند.

از سوی دیگر، زمانی که بازار وارد فاز کاپیتولاسیون می شود و حتی معامله گران باتجربه نیز به فکر فروش هستند، ممکن است انتخاب خوبی برای خرید باشد. قاعده کلی این است که وقتی دیگران در حال فروش هستند خرید کنید و زمانی که دیگران احساس سرخوشی می کنند بفروشید. نقل قول منتسب به وارن بافت به این صورت است: “وقتی همه حریص هستند بترسید و زمانی که همه می ترسند حریص باشید.

جمع بندی

یادگیری شناسایی مراحل چرخه بازار کریپتو برای تجارت سودآور حیاتی است. بهترین زمان برای خرید، مرحله انباشت است، زیرا کاهش قیمت متوقف شده است و سرمایه گذاران همچنان می ترسند. زمانی که بازار در مرحله رالی صعودی قیمت بالا می‌آید، سرمایه‌ گذار هوشمند HODL می‌کند و منتظر سرمایه‌گذاران هیجان‌زده می‌شود تا قیمت را بالاتر ببرند. در مرحله توزیع، که رالی نزولی را نشان می دهد (زمانی که احساسات بیشتر صعودی هستند)، پول هوشمند شروع به فروش موقعیت خود برای ذخیره سود خود می کند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

4 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments