پروکسی یعنی چه

پروکسی (Proxy) چیست؟

بیشتر افراد زمانی که به اینترنت متصل می شوند دو چیز می خواهند: امنیت و ناشناس ماندن! اگر کمی در مورد این موضوعات جست و جو کنید متوجه می شوید که استفاده از پروکسی به عنوان یک راه حل سریع، آسان و حتی گاهی رایگان مطرح است. یک Prpxy این اطمینان را می دهد که IP شما را گاهی هنگام گشت و گذار در اینترنت مخفی کند. در این مقاله یکی دیگر از روش های تغییر آی پی را بررسی می کنیم و به این موضوع می پردازیم که چگونه می توان با امنیت در اینترنت جست و جو کرد.

پروکسی یعنی چه؟

پروکسی چیست؟

سرور پروکسی (Proxy Server) مانند دروازه ای بین شما و اینترنت عمل می کند. این قابلیت مانند یک مداخله کننده بین کاربر و وبسایتی است که آنها مرور می کنند عمل می کند. پراکسی سرور بر اساس نیاز و استفاده شما، سطوح مختلفی از کاربرد، امنیت و حریم خصوصی را فراهم می کند. اگر یک کامپیوتر از طریق پروکسی به سرور متصل باشد و قصد دسترسی به یک فایل را داشته باشد، درخواست شما در مرحله اول به یک سرور پروکسی فرستاده می شود. پروکسی به کامپیوتر مقصد وصل می شود و فایل درخواستی را دریافت می کند. در مرحله بعد فایل درخواستی به رایانه درخواست کننده ارسال می شود.

Proxy یک سرور واسطه بین دو دستگاه در یک شبکه است. ده ها نوع پروکسی در اینترنت وجود دارد: برخی آدرس شما را تغییر داده و از هویت شما محافظت می کنند. در حالی که برخی دیگر هویت کاربران را در شبکه های Wi-Fi تایید می کنند.

اما چه لزومی برای استفاده از پروکسی است؟ چرا ما باید برای دسترسی به یک وبسایت از این قابلیت استفاده کنیم؟

Proxy Serverهای مدرن بسیار بیشتر از ارسال درخواست های وب انجام می دهند. سرورهای پروکسی به عنوان فایروال و فیلتر وب عمل می کنند. برخی از پروکسی ها با انجام کش، سرعت استفاده از اینترنت را بالا می برند. کشینگ (Caching) به معنی ذخیره یک نسخه از سایت بر روی هارد دیسک پروکسی است. زمانی که کاربر دیگری همین بخش از سایت مورد نظر را نیاز داشته باشد؛ به جای مراجعه مجدد به آن صفحه، از هارد دیسک پروکسی بارگذاری انجام می شود و بدین ترتیب کارآیی و سرعت بهبود پیدا می کند.

برخی مواقع نیاز است برای حفظ امنیت از پروکسی استفاده کنیم. مثلا در یک شرکت کامپیوتری به جای اتصال تک تک کارمندان به اینترنت، همگی به یک Proxy متصل می شوند و از آن طریق به اینترنت دسترسی پیدا می کنند. بدین صورت مدیر شرکت می تواند با نصب فایروال بر روی پروکسی، امنیت شبکه را تامین کند.

برخی کاربران برای محفوظ ماندن هویتشان در فضای اینترنت از Proxy استفاده می کنند. در هنگام استفاده از آن، به جای اینکه کاربر درخواست دریافت اطلاعات از یک وب سایت را انجام دهد، پروکسی اطلاعات را دریافت می کند و این گونه هویت کاربر فاش نمی شود. البته که این قابلیت به دو دسته تقسیم می شود:

  • ناشناس (Anonymous)
  • غیرناشناس (Non Anonymous)

پروکسی چگونه کار می کند؟

Proxy Server رایانه ای در وب است که فعالیت های شما در اینترنت را تغییر مسیر می دهد. بیایید با مسائلی موضوع را روشن تر کنیم.

به طور معمول وقتی نام وب سایتی مانند Amazon.com را وارد می کنید، ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) درخواستی را برای شما ایجاد می کند و شما را به مقصد متصل می کند و آی پی شما را بدون تغییر نشان می دهد.

اما هنگامی که از پروکسی استفاده می کنید درخواست شما rerout می شود. درخواست شما به ISP منتقل می شود اما سپس به سرور پروکسی و بعد به وبسایت مقصد ارسال می شود. در این پروسه، آی پی شما مخفی شده و یک آدرس IP غیر واقعی نشان داده می شود.

ارتباط از طریق پروکسی
نحوه ارتباط به اینترنت از طریق پروکسی

انواع Proxy ها

  • HTTP
  • HTTPS
  • Socks
  • CGI-Proxy

HTTP برای دیدن صفحات وب استفاده می شود و HTTPS برای صفحات وب رمزنگاری شده استفاده می شود. ساکس (Socks) ، طوری طراحی شده است تا از کل پروتکل های اینترنت پشتیبانی کند. ساکس غالبا روی پورت ۱۰۸۰ قرار دارد. CGI-Proxy ها همان پروکسی های وب هستند که در زبان عامیانه مردم بیشتر به فیلترشکن معروف هستند.

چه زمانی از Proxy ها استفاده کنیم؟

اگر می خواهید از یک ابزار ناشناس ماندن در اینترنت که ارزان و گاها رایگان است، استفاده کنید، پروکسی ها گزینه مطلوبی به حساب می آیند اما فراموش نکنید این قابلیت ارتباط شما در اینترنت را کد گذاری نمی کنند لذا برای فعالیت های حساس که امنیت در آن بسیار مهم است، خیلی مناسب نیست.

پروکسی ها در سطح نرم افزار فعالیت می کنند به این معنا که مثلا فقط مرورگر شما از این طریق به اینترنت متصل است و سایر بخش ها به صورت مستقیم به اینترنت وصل هستند. این یکی از تفاوت های Proxy و VPN محسوب می شود.

شما از چه ابزار هایی برای اتصال امن به اینترنت استفاده می کنید؟ در بخش دیدگاه ها تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments