مهرداد جمالی ارونقی

مجوز واردات ماینر هنوز صادر نشده و واردات آن همچنان ممنوع است

مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی، در گفت و گویی اعلام کرده که هنور مجوز واردات دستگاه های ماینر ارز دیجیتال صادر نشده و فقط ردیف تعرفه واردات این دستگاه ها تعیین شده است. به گفته آقای جمالی ، گمرک ایران بر اساس درخواست برخی از سازمان ها ردیف تعرفه واردات این نوع دستگاه ها را تعیین کرده است.

معاون امور گمرکی در این باره افزود که گمرک در این زمینه تصمیم گیر نیست و در صورتی که دولت با واردات دستگاه های تولید ارز دیجیتال موافقت کند، بخشنامه های قانونی توسط گمرک اجرا می شود.

این به این معناست که هنوز واردات این دستگاه ها به کشور قاچاق محسوب می شود و قانونی نشده است؛

حتی کالا های ممنوع الورود نیز دارای ردیف تعرفه هستند؛ برای مثال برخی از مواد پیش ساز مواد مخدر یا روانگردان نیز در گمرک دارای ردیف تعرفه است تا مشخص شود که قانون چه نظری درباره آن دارد.

مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرک ایران

او همچنین درباره ملزومات قانونی شدن واردات این دستگاه ها گفته است که واردات دستگاه های ماینر نیازمند ثبت سفارش قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و هچنین موافقت و اعلام نظر بانک مرکزی ایران است و بنابراین تا زمانی که این مجوز ها صادر نشده است، امکان واردات رسمی وجود ندارد.

بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط گمرک ایران، دستگاه های استخراج ارز های دیجیتال در ردیف تعرفه 84719090 قرار گرفته که این ردیف مربوط به پردازشگر های مرکزی و کامپیوتر هاست.

در ایران بسیاری از استخراج کنندگان ارز دیجیتال از قیمت مناسب برق بهره می بردند، به گونه ای که به جواد آذری جهرمی، ایران برای ماینر ها مانند “بهشت” است. اما اخیرا انشعاب برق ماینر ها به دلیل آن چه “افزایش شدید میزان مصرف برق” و همچنین فشار به شبکه برق رسانی اعلام کردند، قطع شد.

حالا اما زمزمه هایی از محاسبه شدن تعرفه برق برای استخراج بر اساس نرخ صادرات، شنیده می شود و گمرک ایران هم ردیف تعرفه آن را تعیین کرده است.

بنابراین به نظر می رسد به زودی شاهد قانونی شدن استخراج ارز دیجیتال در ایران خواهیم بود.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments