افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین

چرا بیت کوین ناگهان گران شد؟

در روز شنبه 4 آبان ماه بیت کوین در ظرف چند ساعت رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرد. در حالی که از افت قمت بیت کوین و مرز 7000 دلاری آن صحبت می کردند، بیت کوین به 8500 دلار رسید و همه را شگفت زده کرد. این تمام ماجرا نبود. بیت کوین در طول سه ساعت به قیمت 10 هزار دلار رسید! هرچند قیمت بیت کوین در زمان نگارش این مقاله حدود 9700 دلار است اما باز هم می توان گفت بیت کوین یکی از بزرگ ترین جهش های خود را در طی چند مه گذشته تجربه کرده است. در این مقاله قصد داریم تحلیلی به افزایش قیمت بیت کوین در 24 ساعت گذشته داشته باشیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا بیت کوین ناگهان گران شد؟

دلیل اول: پروژه Bakkt

پروژه بکت (Bakkt) در آگوست 2018 بر سر زبان ها آمد. پروژه ای که به منظور ایجاد یک بازار جهانی و امن برای معامله گران ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. بکت متعلق به مالک بورس و اوراق بهادار نیویورک است و بسیاری از افراد مطرح دنیای پرداخت های الکترونیکی و ارز دیجیتال در این پروژوه او را همراهی می کند. مدیر سابق شرکت پی پال، افراد از مایکروسافت و گوگل و حتی استارباکس در این پروژه همکاری دارند.

چرا بکت می تواند باعث افزایش قیمت بیت کوین شود؟

بکت (Bakkt) بورس معاملات آتی بیت کوین است که مورد حمایت صاحبان بورس اوراق بهادار نیویورک قرار گرفته است. در حال حاضر 1131 قرارداد آتی معامله شده اند که اخرین ترید انجام شده دارای قیمت 8662 دلار برای هر قرار داد بوده است. این قرارداد ها با هم حدود 9.7 میلیون دلار سرمایه تجاری را نشان می دهد. رکود ATH قبلی (all-time high) در چهارشنبه تعیین شده بود که مربوط به 640 قرار داد بود.

بر اساس این ارقام حجم غیر رسمی Bakkt حدود 2095 قرارداد ماهانه تخمین زده شده است که هر یک شامل یک BTC است که ممکن است تا پایان روز تغییر کند. البته این هفته شاهد تغییرات شدید در حجم معاملات Bakkt بودیم. به عنوان مثال در روز چهارشنبه حجم معاملات نشانگر افزایش 653 درصدی بود که البته با افزایش قیمت قرارداد همزمان شده اند.

با شروع معاملات در ماه سپتامبر، هر قرارداد آتی ماهنه 9965 دلار ارزش داسته است. اما استقبال سرد سرمایه گذاران به معنای افت مداوم در قیمت ها بود. نرخ رشد معاملات امروز صبح نیز منجر به افزایش متناظر قیمت قراردادها در حدود 18 درصد شد.

هرچند نمی توان توضیح روشنی در خصوص ارتباط بکت با قیمت بیت کوین ارائه داد اما ساختار بکت و شروع به کار آن خود سبب افزایش قیمت می شود. پروژه بکت قصد دارد با سازمان دهی کردن معامله گر ها تاثیر خرده سرمایه گذاران را به سمت رشد قیمت سوق دهد و این گونه از سرمایه گذاران قدرتمند را به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ترغیب نماید.

پروژه بکت و افزایش قیمت بیت کوین

دلیل دوم : سخنرانی رییس جمهور چین

قیمت بیت کوین پس از اعلام رییس جمهور چین Xi Jinping در خصوص قرار گیری چین در انقلاب بلاک چین رشد کرد. رییس جمهور چین دیروز در دیدار با کمیته Politburo ضمن اشاره به برنامه هایی که برای پیشبرد توسعه فناوری های بلاک چین دارد، از پتانسیل بلاک چین برای تقویت اقتصاد چین سخن گفت.

ما باید بلاک چین را به عنوان یک پیشرفت مهم مستقل از فناوری های هسته ای انتخاب کنیم، جهت اصلی را روشن کنیم و سرمایه گذاری را افزایش دهیم. ما باید روی تعدادی از فناوری های کلیدی تمرکز کنیم و توسعه بلاک چین و نوآوری های صنعتی را تسریع کنیم.

رییس جمهور چین

هرچند رییس جمهورچین به استفاده بیشتر از بلاک چین تاکید می کند اما مقامات این کشور برای اولین بار در سال 2017 استفاده از ICO ها را ممنوع اعلام کردند. حتی گزارش هایی مبنی بر تلاش برخی آژانس های دولتی برای ممنوع کردن استخراج ارز های دیجیتال نیز در حال پیگیری است.

با کمال تعجب یکی از ارز هایی که به نظر می رسد دولت چین مشکلی با آن داشته باشد، ارز دیجیتال پیشنهاد شده توسط بانک مرکزی این کشور است که به نام CBDC شناخته می شود. هر چند در تابستان گزارش هایی مبنی بر آغاز به کار این ارز اعلام شد اما در چند ماه گذشته رسما اعلام شد که فعلا هیچ برنامه ای برای راه اندازی آن ندارند.

البته مارک زاکربرگ در یک بیانیه رسمی بیان کرده است که :

چین به سرعت در حال پیشبرد ایده های مشابه پروژه لیبرا در ماه های آینده است. ما نمی توانیم اینجا بنشینیم و فرض کنیم آمریکا امروز قدرت اول جهان است. چون اگر نوآوری نداشته باشیم نمی توانیم همیشه قدرت برتر باقی بمانیم.

مارک زاکربرگ

با این حال پس از انتشار این خبر، بیت کوین به طور ناگهانی به طور صعودی رشد کرد. در مراحل ابتدایی بیت کوین 2 درصد افزایش قیمت داشت اما مشخص بود این روند ادامه دار خواهد بود. این خبر همچینین بقیه بازار را نیز با بهبود جزیی همراه کرد. به نظر می رسد تقریبا تمام ارز های مهم حداقل بین یک تا 5 درصد سود کسب کرده اند البته مهم است که بدانید، بیت کوین SV در حدود 15 درصد رشد داشته است.

این حرکت فقط دو روز قبل از سقوط چشمگیر بیت کوین از 8000 دلار به 7500 دلار در مدت زمان سه ساعت بود. علی رغم رشد اخیر بیت کوین در این اواخر عملکرد ضعیفی را از خود نشان داده است.

دلیل سوم : پدیده هاوینگ

هاوینگ یا نصف شدن پاداش بیت کوین حدود هر 4 سال یک بار رخ می دهد و در طی آن پاداش استخراج بیت کوین نصف می شود. اینکه چرا هاوینگ سبب افزایش قیمت بیت کوین می شود موضوع مفصلی است. اما آنچه برخی به آن معتقدند نزدیک شدن به سال 2020 و این پدیده است. شاید این افزایش قیمت بخشی از روند صعودی قیمت بیت کوین باشد. همانطور که پیش بینی قیمت بیت کوین 2020 نشان داده است بیت کوین به شدت گران خواهد شد.

هرچند اکثر تحلیلگران از افزایش قیمت بیت کوین می گویند اما عده ای نیز معتقدند که هاوینگ موجب رشد قیمت بیت کوین نمی شود. این گروه از تحلیلگران بر این عقیده اند شاید اخبار ناشی از رشد قیمت در آینده همه را به سمت خرید بیت کوین سوق دهد اما اگر هاوینگ با رشد قیمت همراه باشد، این رشد موقتی بوده و قیمت ها باز هم کاهش می یابد. آنها بر این باورند شاید در یک بازه طولانی بیت کوین رشد قیمت را داشته باشد اما در بازه های کوتاه، افت قیمت محتمل تر است.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments