سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین با ارز دیجیتال

چندی ست که طرحی به نام ” بنزین برای همه ایرانیان” در صحن مجلس به بحث گذاشته می شود. این طرح که در میان مردم نیز واکنش های تند و مختلفی داشته است، از مجموعه اقدامات دولت برای توزیع عادلانه تر و کاهش مصرف و قاچاق سوخت است. اگر فرض را بر سودمند بودن این راه حل بگذاریم، سهمیه بنزین با ارز دیجیتال یکی از زیر مجموعه های این اقدام تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی خبری در همین موضوع، چاپ شده در روزنامه اقتصاد، می پردازیم.

توزیع سهیمه بنزین برای همه، خبر جدیدی نیست. 12 سال پیش، پیشنهاد توزیع سهیه بنزین برای همه آحاد جامعه و قانونی بودن خرید و فروش آن از طریق کوپن های قابل مبادله بنزین مطرح شده بود. حالا پس از گذشت سال ها، باز هم مساله همان مساله قبل است اما اکنون این سهیمه بندی و ارائه کوپن با فناوری های روز دنیا ترکیب شده است. یکی از فناوری های روز دنیا که در جایگاهی مشابه پول نقد قرار دارد، ارز دیجیتال است. حال سوال پیش می آید ترکیب ارز دیجیتال و بنزین به چه صورت است؟

خرید و فروش بنزین به طور عمومی تر به دو صورت ممکن است:

  • حضور دولت یا نهاد های واسط مرتبط
  • خرید وفروش مستقیم سهمیه از طریق ارگانی مانند بورس

اما یک ایده سوم نیز در این بین مطرح شده است و آن دقیقا مرتبط با ارز های رمز پایه است. در این طرح به دولت پیشنهاد شده است که یک ارز دیجیتال با پشتوانه بنزین ارائه کند و دولت موظف باشد در ازای ارائه هر یک واحد از این ارز یک لیتر بنزین تحویل دهد. ارائه ارز دیجیتال ملی، پیشنهاد بعیدی به نظر نمی رسد، آن هم درست زمانی که ارز دیجیتال ایرانی پیمان معرفی شده است.

در ادامه این پیشنهاد، آمده است که دولت هر ماه کیف پول دیجیتال شهروندان را به طور ماهانه شارژ کند و مردم هم به راحتی بتوانند مبادلات بنزینی خود را انجام دهند و حتی بتوانند خرید های غیر بنزینی داشته باشند. نکته ای که در این میان به چشم می آید بحث جنبه های امنیتی این طرح است که هنوز اقدامات و پیشنهاداتی در این خصوص اعلام نشده است.

این ارز جدید بنزینی، نامی را برای خود برگزیده است!! “گزکوین” نام این ارز است. این ارز دارای پشتوانه بنزین است و یک ارز متمرکز محسوب می شود چرا که متولی مشخصی دارد.

هرچند این طرح شاید جسورانه و تخیلی به نظر بیاد اما حتی اگر نامی برای آن انتخاب نشود و به این شکل رسمی به آن پرداخته نشود، در باطن نیز خاصیت دیجیتالی دارد چرا که قاعدتا مجلس مجبور است بنزین را در یک بستر دیجیتال عرضه کند و سازمان هایی را برای ارائه کوپن به مردم راه اندازی کند.

نکته مثبت گزکوین، این است که می تواند به عنوان یک واحد پولی در نظر گرفته شود و در معرض مالیات تورمی قرار نگیرد. هرچند این گونه طرح ها همیشه ابعاد پنهان و جزییات ریزی دارند که نیازمند بررسی های زیادی دارند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments