سقوط ارزش سهام سازنده کارت گرافیک

به دنبال سقوط ارزش ارزهای رمزپایه، ارزش سهام سازنده های کارت گرافیک نیز کاهش یافت

به دنبال کاهش شدید ارزش ارزهای رمزپایه و در طی آن کاهش چشمگیر سود حاصل از استخراج این ارزها، کمپانی های سازنده کارت های گرافیک نیز همچون انویدیا، متحمل شکست هایی شده اند. این شکست ها باعث شده است تا برخی از این شرکت ها، نامشان در لیست بدترین های S&P 500 قرار گیرد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت و دلایل این سقوط را بررسی خواهیم نمود.

سقوط ارزش سهام شرکت انویدیا

شرکت Nvidia یکی از بزرگ ترین شرکت های سازنده کارت گرافیک و پردازنده های گرافیکی است که از سال 2016 تا سپتامبر 2018 با تکیه بر رشد استخراج ارزهای دیجیتال، توانست ارزش شرکت خود را از 14 میلیارد دلار به 175 میلیارد دلار برساند. البته در این میان نقش افزایش تقاضا برای فناوری های هوش مصنوعی را نیز نباید فراموش کنیم. اما مهمترین دلیل این رشد چشمگیر افزایش تقاضا برای استخراج ارزهای دیجیتال بوده است که با استفاده از قدرت پردازش کارت های گرافیکی، میسر می شود.

علاوه بر انویدیا شرکت های دیگر سازنده کارت های گرافیک همچون AMD نیز در این زمینه متحمل شکست هایی شده است که آن هم از کاهش تقاضا برای ماینینگ ارزهای دیجیتال سرچشمه گرفته است اما شکست شرکت انویدیا قابل توجه تر بوده است چرا که در لیست 500 سهام برتر بازار بورس نیویورک و نزدک موسوم به S&P 500، بدترین عملکرد ممکن را داشته است.

به گزارش CNBC در سه ماهه چهارم سال 2018 انویدیا بیش از 54 درصد از ارزش سهام خود را از دست داده است که باعث شده این شرکت در لیست S&P 500 در میان بدترین ها قرار گیرد.

کاهش فروش انویدیا
شرکت انویدیا در سه ماهه آخر سال 2018 با کاهش شدید فروش مواجه بوده است.

هنگامی که در اواسط سال 2017 قیمت ارزهای دیجیتال قابل استخراج همچون بیت کوین به شدت در حال افزایش بود، قیمت کارت های گرافیک و پردازنده های گرافیکی نیز به سرعت بالا رفت تا به این ترتیب سود بسیار خوبی نسیب شرکت های سازنده پردازنده های گرافیکی شود. اما در اواخر سال 2018 و درست در زمانی که همه پیش بینی می کردند صعود قیمت بزرگی در انتظار ارزهای رمزپایه است، همه چیز برعکس شد و قیمت ها با کاهش بی سابقه ای روبرو شدند.

اما این کاهش قیمت نتوانست به سرعتی که افزایش قیمت روی کارت های گرافیک اثر گذاشت، تاثیر گذار باشد و قیمت این تجهیزات آنطور که باید کاهش نیافت. در نتیجه افرادی که منتظر ارائه کارت گرافیک های ارزان تر بودند نا امید شده و روی به خرید کارت های گرافیک استوک آوردند.

از طرفی دیگر، کاهش سود استخراج باعث شد تا بسیاری از ماینرها به فکر فروش تجهیزات خود افتاده و سیلی از کارت های گرافیک استوک را به بازار روانه سازند. افزایش عرضه کارت های گرافیک استوک باعث شد تا افرادی که به دنبال خرید کارت های ارزان تر بودند، به جای خرید کارت گرافیک نو و بدون استفاده، روی به خرید کارت های گرافیک کار کرده آورده و با توجه به قیمت بسیار خوب آن ها، از این تجهیزات استفاده کنند.

در نتیجه این هرج و مرج، محصولات جدید شرکت انویدیا و ای ام دی و سایر سازندگان پردازنده های گرافیکی، با کاهش تقاضا روبرو شد و آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت. این موضوع سبب شد تا در پایان سال 2018 این شرکت ها با شکست های سنگینی روبرو شده و ارزش سهام آن ها در بازارهای جهانی رو به کاهش گذارد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments