رمز دوم یکبار مصرف

رمز یکبار مصرف برای کارت های بانکی فعال می شود

کارت های بانکی صادر شده در ایران دارای دو رمز (رمز اول و رمز دوم) است. با گسترش خدمات الکترونیکی، میزان سرقت با استفاده از رمز دوم افزایش یافته است. از آنجایی که امنیت حساب کاربران در معرض خطر قرار نگیرد، سیستم بانکی کشور اقدام به اعمال رمز دوم یکبار مصرف کرده است.

رمز اول همان رمز چهار رقمی کارت های بانکی است که به هنگام استفاده از دستگاه های خود پرداز به کار می رود. رمز دوم، رمزی حداقل 5 رقمی است که شما آن را از طریق دستگاه خود پرداز فعال می کنید. این رمز در زمان انتقال وجه به صورت آنلاین، خرید اینترنتی و کلیه خدمات مبتنی بر اینترنت استفاده می شودر یکی از معایب رمز دوم، امنیت پایین آن است. در صورت در اختیار گرفتن مشخصات کارت و رمز دوم، سارقان می توانند موجودی حساب شما را برداشت کنند.

از این رو بانک ها تصمیم به ارائه نوع جدیدی از رمز به نام ” رمز دوم یکبار مصرف” کرده اند. این رمز ها امنیت بالایی دارند و امکان دزدی را به صفر می رسانند.

رمز یکبار مصرف چیست؟

عملکرد رمز یکبار مصرف مانند Google Authenticator است. به این معنی که رمزی در اختیار شما قرار می گیرد که مدت کوتاهی اعتبار دارد و پس از یک بار استفاده، قابل استفاده مجدد نخواهد بود. شما برای انجام تراکنش های اینترنتی خود به این رمز نیاز خواهید داشت.

تاریخ انقضا این رمز یک بار مصرف، 60 ثانیه است. این رمز توسط بانک صادر کننده کارت در اختیار شما قرار می گیرد اما این بدان معنی نیست که برای هر بار استفاده بایستی به بانک مراجعه کنید.

برخی بانک ها مانند بانک ملی ایران اپلیکیشنی برای این منظور طراحی کرده اند که به شما رمز یکبار مصرف می دهد. بانک ملی از ابتدای خرداد تمامی تراکنش های اینترنتی خود را با رمز دوم یکبار مصرف انجام خواهد داد.

برخی بانک ها نیز فعال کردن این رمز را برای بار اول از طریق شعب خود انجام می دهند. تمام فرایند اخذ رمز یکبار مصرف رایگان است. به گوش باشید که به بهانه فعال کردن رمز یکبار مصرف، درگیر کلاهبرداری ها نشوید.

با استفاده از رمز یک بار مصرف، سیستم بانکی کشور یک قدم تا امن تر شدن بر می دارد. این در حالی است که هنوز عده ای به دنیای ارز دیجیتال اعتماد بیشتری دارند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments