تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی

تصویب لایحه CFT (کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) در مجلس / روند کاهشی نرخ دلار و سکه

صبح امروز 15 مهر 1397 مجلس شورای اسلامی در جلسه ای علنی با حضور 271 تن از نمایندگان ملت، الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان یکی از لوایح چهارگانه پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تصویب نمود.

در ابتدای جلسه بررسی لایحه CFT دو نماینده مخالف و دو نماینده موافق هر کدام 15 دقیقه صحبت نمودند و سپس 15 دقیقه زمان جهت ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی در نظر گرفته شد. در پایان نیز قبل از رأی گیری علنی، محمد جواد ظریف – وزیر محترم امور خارجه – به مدت 15 دقیقه از این لایحه دفاع نمود. وی در صحبت های خود اظهار داشت:

نه بنده و نه آقای رئیس جمهور نمی توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات حل خواهد شد؛ ولی تضمین می دهیم با نپیوستن به آن، آمریکا مشکلات جدیدی برای ما ایجاد خواهد کرد.

پس از مخالفت نمایندگان مجلس در رابطه با رأی گیری علنی در خصوص لایحه CFT، علی لاریجانی – رئیس محترم مجلس شورای اسلامی – اعلام کرد که رأی گیری برای این طرح به صورت مخفی انجام خواهد شد. سپس در انتهای فرآیند رأی گیری از میان 271 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس 143 نماینده رای موافق، 120 نماینده رای مخالف و 5 نماینده نیز رای ممتنع به تصویب این لایحه دادند.

بسیاری از رسانه های خارجی بلافاصله پس از تصویب لایحه CFT در مجلس، این خبر را تحت عنوان خبر فوری در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خود منتشر نمودند. گفتنی است پس از تصویب لایحه CFT در مجلس، کاهش شدید قیمت دلار و سکه آغاز شده است و مردم جهت فروش دلارهای خانگی به صرافی ها هجوم آورده اند.

در انتها لازم به ذکر است طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، مصوبه مجلس در رابطه با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) باید پس از ارسال به شورای نگهبان مورد بررسی و تائید این نهاد نظارتی قرار گیرد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments