کورونا و اقتصاد

کرونا چه تاثیری بر اقتصاد ایران می گذارد؟

با همه گیر شدن ویروس کرونا، این موضوع به ذهن می رسد که این بیماری به شدت مسری آیا می تواند بازار های اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مطلب قصد داریم به اثر این ویروس بر تجارت ایران نگاهی بیندازیم.

ویروس کرونا با آمدنش، اول از همه ترس و دلهره را به بازار های اقتصادی وارد کرده است. سرعت انتشار بالای این ویروس اضطراب زیادی را به مردم وارد کرده است و این موضوع قیمت ارز را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

البته این تنها ویروس کرونا نیست که سبب شده قیمت رمز ارز ها و ارز های فیات بالا رود بلکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نیز بر این موضوع دامن زده است. FATF سازمانی است که به مبارزه علیه پولشویی می پردازد و اخیرا با شدت گرفتن تحریم ها علیه ایران، برای بسیاری از حساب های خارجی محدودیت های زیادی را اعلام کرده است. این موضوع در کنار کرونا به شرایط بد اقتصادی دامن زده است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی به بحث تاثیر کرونا بر قیمت ارز های دیجیتال بپردازیم، باید اعلام کنیم که از آنجایی که کرونا از چین آغاز شده است و حجم وسیعی از ماینر ها نیز در این کشور فعالیت می کنند. لذا چشم پوشی از اثر آن بر رمز ارز ها غیر قابل انکار است.

نگرانی از انتشار سریع این ویروس موجب افزایش قیمت حتی موقتی شده است. در این مواقع اغلب تریدر ها عجله می کنند و احساسات آنها روندی صعودی را پدید می آورد. ضمنا شیوع بیماری در چین سرعت ارائه خدمات تعمیرات تجهیزات ماینر های فعال را با تاخیر همراه کرده است. البته که بسیاری از فارم های استخراج نیز تعطیل شده اند.

چین تنها با احساسات و فارم های خود بر قیمت ارز تاثیر نمی گذارد بلکه کاهش تولید در این کشور، اقتصاد ایران را مستقیما هدف قرار می دهد. چین خریدار عمده نفت ایران محسوب می شود و کاهش تولید این کشور، یعنی ارز کمتری برای خرید نفت وجود خواهد داشت. از آنجایی که نفت نقش کلیدی در اقتصاد ایران دارد، نتیجه این تاثیر بر قیمت ارز کاملا مشهود است.

تحلیلگران معتقدند کرونا موجب افزایش قیمت ارز می شود. نظر شما در این باره چیست؟ با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی غلامی
مهدی غلامی
4 سال قبل

بله درسته هم دلار افزایش پیدا خواهد کرد هم بیتکوین و طلا