بحران اقتصادی سال 2008

بحران اقتصادی 2008 چه بود و چرا اتفاق افتاد؟

در سال 2008 بحران مالی اقتصاد جهان را تکان داد. حالا پس از 10 سال، مردم می پرسند که دقیقا چه اتفاقی افتاد و از همه مهم تر این که چگونه می توان از رخداد چنین بحران های اقتصادی در آینده جلوگیری کرد.

چیزی که در ابتدا به صورت یک بحران در بازار وام های رهنی به وجود آمد سپس گسترده تر شد و در نهایت تبدیل به بحران و رکود اقتصادی جهانی شد. از وام های بی پشتوانه گرفته تا بحران های اقتصادی پس از آن بسیاری را حالا به شفافیت و پایداری سیستم های بانکی جهانی که قبلا به آن ها اعتماد داشتند، مشکوک کرده است.

در طی بحران اقتصادی 2008 چه اتفاقی افتاد؟

وقتی از بحران اقتصادی سال 2008 حرف می زنیم، منظورمان بدترین فاجعه اقتصادی از زمان افسردگی بزرگ اوایل دهه 30 میلادی است؛ این واقعه اقتصاد جهان را ویران کرد. این واقعه باعث بزرگترین رکود شد و در طی آن قیمت محل سکونت کاهش و نرخ بیکاری شدیدا افزایش پیدا کرد. پیامد های ناشی از این رخداد بسیار زیاد بود و حتی امروزه هم تاثیر آن در سیستم اقتصادی دیده می شود.

در ایالات متحده، بیش از 8 میلیون شهروند شغل خود را از دست دادند، حدودا 2.5 میلیون کسب و کار تعطیل شد و در کمتر از دو سال 4 میلیون خانه تخلیه شد. از امنیت غذایی گرفته تا نابرابری درآمدی باعث شد تا بسیاری ایمان خود را به سیستم موجود در آن زمان از دست بدهند.

این بحران اقتصادی رسما در سال 2009 پایان یافت ولی بسیاری حتی پس از آن هم همچنان از آن رنج می بردند؛ به ویژه در ایالات متحده.

نرخ بیکاری در سال 2009 به 10 درصد رسید و تا سال 2016 به سطح قبل از بحران نرسید.

چه چیزی باعث رکود بزرگ شد؟

فاکتور های زیادی برای مقصر دانستن وجود دارد. موسسات مالی وام هایی با ریسک بالا پرداخت می کردند.

ورشکستگی کمپانیس Lehman Brothers

دلیل واقعی بحران اقتصادی سال 2008 بسیار پیچیده است ولی بازار مسکن آمریکا بود که باعث بروز واکنش های زنجیره ای شد. در نتیجه آن کمپانی Lehman Brothers برشکسته شد که تاثیر بسیار زیادی بر روی اقتصاد آمریکایی ها و اروپایی ها داشت. پس از آن ها عموم مردم متوجه کمبود احتمالی نقدینگی در بانک ها شدند. این واقعه باعث تاثیر روی سایر نقاط جهان نیز شد که البته میزان تاثیر وابسته به پیوند های بین المللی بود.

اما چرا بحران اقتصادی 2008 امروز مهم است؟

اگر چه یک دهه از زمانی که آن بحران اقتصادی رخ داده، می گذرد، هنوز نگرانی هایی در این باره وجود دارد. تاثیرات رکود هنوز زنده است و در مقایسه با استاندارد های تاریخی، بازیابی اقتصاد جهانی عملکرد ضعیفی داشته است. وام هایی با ریسک بالا دوباره واگذار می شود و اگر چه نرخ های پیش فرض امروزه کم هستند ولی ممکن است خیلی سریع تغییر کنند.

اگر چه قانون گذاران اصرار دارند که سیستم مالی جهانی از سال 2008 تغییر کرده است و تدابیر ایمنی از آن زمان به طور چشمگیری بهبود یافته اند. به همین دلیل بسیاری بر این باور هستند که سیستم مالی جهانی امروز قوی تر از یک دهه پیش است.

بحران های اقتصادی

در سویی دیگر، برخی هنوز این سوال را در ذهن دارند که آیا چنین بحران هایی ممکن است دوباره رخ دهد؟ پاسخ کوتاه “بله” است؛ هر چیزی ممکن است. جدای از تغییرات بسیاری که رخ داده و قوانین جدیدی که اجرا شده، هنوز مشکلات اساسی وجود دارند.

لازم است بدانیم، بحران اقتصادی 2008 به ما یادآوری می کند که خط مشی ها مهم هستند. رویدادی که در سال 2008 اتفاق افتاد به دلیل تصیمات قانون گذاران و سیاستمداران بود. عملکرد ضعیف نهاد های نظارتی گرفته و تاثیر اهداف سازمانی چیزهایی نیستند که فقط در گذشته اهمیت داشته اند بلکه همین حالا نیز ممکن است مسبب چنین رویدادی شوند.

پیدایش بیت کوین و سایر رمزارز ها

در حالی که بحران اقتصادی 2008 یک سری خطرها را در رابطه با سیستم بانکداری سنتی گوشزد کرد، سال 2008 سال تولد بیت کوین، اولین رمزارز جهان نیز بود.

برخلاف ارز های فیات، مانند دلار آمریکا و پوند بریتانیا، بیت کوین و سایر رمزارز ها نامتمرکز هستند که به این معناست که توسط بانک مرکزی یا دولت ها کنترل نمی شوند. به جای آن ساخت کوین های جدید از طریق یک سری قوانین تعریف شده (پروتکل) صورت می گیرد.

پروتکل بیت کوین و الگوریتم اثبات کار آن مطمئن می شود که کوین های جدید بر اساس یک زمان بندی مشخص به وجود می آیند. بهتر از آن، ساخت کوین های جدید از طریق فرآیندی تحت عنوان “استخراج” انجام می شود. استخراج کنندگان نه تنها مسئول ساخت کوین های جددید هستند بلکه با تایید و اعتبارسنجی تراکنش ها، شبکه را نیز ایمن می کنند.

علاوه بر این، در این پروتکل یک حداکثری برای کل کوین های قابل عرضه وجود دارد و تضمین می شود که برای مثال در مورد بیت کوین، هیچ گاه بیشتر از 21 میلیون واحد وجود نداشته باشد. علاوه بر این، کد های بیت کوین متن باز هستند و این یعنی نه تنها هر کسی می تواند آن ها را بررسی کند بلکه حتی می تواند در روند گسترش دادن آن نیز شرکت داشته باشد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments