اتریوم 2.0

اولین هارد فورک اتریوم 2.0 بزودی انجام می شود

اولین هارد فورک اتریوم 2.0 با هدف آزمایش عمومی قبل از آنکه تغییرات اساسی تر معرفی شوند، اعمال می شود. بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) طرحی را برای اتریوم 2.0 Beacon Chain در روز دوشنبه منتشر کرده است که به طور موقت آنرا HF1 نامگذاری کرده است.

هارد فورک به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا چندین نسخه کلیدی برای بیکن چین (Beacon chain) که اخیرا راه اندازی شده است، معرفی کنند. همچنین به عنوان یک آزمون مفید و کاربردی برای تغییرات عمیق تر در آینده عمل می کند.

بزرگترین تغییر کاربردی، پشتیبانی از light کلاینت هاست یعنی کاربرانی (نودهایی) که به حداقل منابع مورد نیاز، را دارند و بر روی دستگاه های تلفن همراه فعالیت می کنند. این موضوع این امکان را برای کیف پول هایی با حداقل سطح اعتماد یا همان “trust-minimized wallets” فراهم می کند تا به جای اعتماد به ارائه دهندگان خدمات خارجی، به تنهایی خود قابلیت تایید بلاک چین را داشته باشند.

پشتیبانی از light client از طریق متصدیان همگام سازی با هدف خاص معرفی می شود، گروهی از validator ها که به صورت رندوم برای ایجاد امضاهای خاص مشخص می شوند تا تعیین نسخه صحیح chain را آسان تر کنند.

سایر پیشرفت ها شامل اصلاح قوانین مربوط به فورک است که دولوپر ها چندین مورد از پروتکل ها را که به طور بالقوه در برابر حملات سازماندهی شده آسیب پذیر هستند، شناسایی کرده اند. این مسائل ظریف هستند و نیاز به زمان بندی دقیق دارند، اما می توانند به کاربران مخرب این اجازه را دهند تا ضمن کنترل بخش کوچکی از validator ها ، از شبکه سو استفاده کنند. این نقاط ضعف قبل از آنکه شبکه اتریوم 2.0 راه اندازی شود نیز مشخص بود اما برای آنکه به موقع برطرف شود، بسیار دیر پیدا شد.

هارد فورک اتریوم 2.0

یکی دیگر تغییراتی که در این هارد فورک انجام خواهد شد، جریمه های اعمال شده بر شبکه می باشد که به آنها Slashing گفته می شود. در حال حاضر، سهاماران در Eth2 (کسانی که استیکینگ انجام داده اند) ممکن است بخشی از سرمایه خود را به دلیل غیر فعال بودن یا به دلیل پشتیبانی از یک فورک کوچک از زنجیره، از دست بدهند که این موضوع با slashing خنثی می شود.

سهامگذارانی که از اینترنت ضعیف برای فعالیت خود استفاده می کنند ممکن است به مشکل برخورد کنند و یا اینکه سرمایه خود را از دست دهند. به همین دلیل می توان گفت که این آپدیت کار را ساده تر می کند. خوب است بدانید که مکانیزم کسر سرمایه به‌عنوان جریمه، از یک سیستم توان‌ دار استفاده می ‌کند؛ این یعنی بین جریمه فردی که ارتباطش با شبکه به ‌صورت مداوم قطع می شود و فردی که فاصله قطع ارتباط های او زیاد است، تمایز وجود دارد.

مکانیزم کسر سرمایه به صورت مدت دار خواهد بود و مبلغی که به عنوان slashing در نظر گرفته می شود، در یک زمان از سرمایه کسر نمی شود. این روش جریمه باعث میشود تا زمانی که امنیت شبکه تامین تشود، ملغی به عنوان جریمه کسر گردد.

زمان مشخصی برای راه اندازه HF1 اعلام نشده است و حتی دولوپر ها به دنبال یک نام مناسب به جای HF1 برای این هارد فورک هستند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments