پلاس توکن و اتریوم

انتقال 186 میلیون دلار اتر سرقت شده توسط پلاس توکن

در اوایل این هفته، پلاس توکن (Plus Token) یکی از بزرگ ترین کلاهبردار های پانزی موجود در دنیای ارز دیجیتال، سعی در انتقال 789500 اتر داشت اما جا به جایی این وجوه سرقت شده به طور موقت توسط مشکلات تراکم شبکه اتریوم در حالت hold up قرار گرفت. این انتقال می تواند موجب تغییر قیمت ارز های دیجیتال را شود.

این انتقال 186 میلیون دلاری از یک آدرس شناخته شده اتریوم شروع شده است و بعدا به 50 تراکنش مختلف تقسیم شده است. اغلب تراکنش های اسکم برای پنهان کردن فعالیت خود از این روش استفاده می کنند. سایت whale alart که تراکنش های بزرگ را پیگیری می کند، اولین نقطه شروع تراکنش را ردیابی کرده است اما اطلاعات کمی در خصوص مقصد وجه گزارش شده است.

دقیقا دو روز قبل از این تراکنش، پلاس توکن ایاس های دزدیده شده به ارزش 67 میلیون دلار را جا به جا کرده است. هر فروش و جابه جایی پلاس توکن موجب اصلاح قیمت اتریوم و بیت کوین می شود.

اگر چه عملکرد منفی پلاس توکن سال گذشته تقریبا باعث سقوطش شده بود اما این شرکت اسکم همچنان با نقدینگی دارایی ها و نگهداری حجم زیادی از بیت کوین و سایر رمز ارز ها مانند اتر و ایاس، موجب آسیب به دنیای ارز های دیجیتال می شود.

پلاس توکن عنوز هم به مقدار قابل توجهی دارایی های به سرقت رفته را در اختیار دارد و این حجم از دارایی همچنان تهدیدی برای spot market محسوب می شوند چرا که فروش های بزرگ می تواند بر قیمت بیت کوین و اتر در صرافی های مختلف تاثیر بگذارد.

بازار اسپات (spot market) چیست؟

اسپات مارکت یک بازار مالی است که دارایی هایی مانند کالاها، ارز ها و یا اوراق بهادار برای تحویل فوری معامله می شوند. در این نوع بازار، تحویل دارایی با تحویل دارایی همراه است. در مقابل این نوع بازار ها، قرارداد آتی وجود دارد که بر اساس تحویل دارایی در زمان آینده است.

در حالی که برخی بر این باورند که سقوط 12 مارس ناشی از ناشی از واریز حجم زیاد بیت کوین در اسپلت مارکت بود اما این تئوری به سرعت توسط شرکت های تجزیه و تحلیل داده نظیری Blockchain و chainalysis از بین رفت.

طبق گفته chainalysis، گردش بیت کوین از پلاس توکن به صرافی ها به صورت آهسته قبل از سقوط پنج شنبه سیاه بوده است و این دو واقعه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اگر چه این سقوط قیمت ارتباطی با پلاس توکن نداشته است اما عده زیادی معتقدند مسئول افت شدید قیمت بیت کوین در دسامبر 2019 پلاس توکن بوده است.

با افزایش محبوبیت معاملات آتی و آپشن، خطر سقوط ناشی از یک فروش بزرگ بیشتر می شود. رئیس بخش تحقیقات chainalysus معتقد است که فروش حجم زیاد ارز از سوی پلاس توکن یک خطر واقعی است. او قبلا در مصاحبه ای با کوین تلگراف گفته بود :

ما در گذشته متوجه شدیم که حجم زیاد ورودی به صرافی مانند آنچه قبلا توسط پلاس توکن رخ داده است، موجب افزایش نوسانات قیمت در صرافی ها می شود. این مشکل می تواند با ربات های ترید که در مجموعه ای تراکنش های زنجیره ای قرار دارند و تری انجام می دهند، تشدید شود.

Kim Grauer
اسکم اتریوم

بالا بردن امنیت صرافی ها برای جلوگیری از ورود اسکمر ها

در این مثال، شبکه اتریوم بعنوان نقطه توقف موقت برای کلاهبرداران عمل می کند زیرا معاملات به دلیل ازدحام شبکه متوقف شده است، که به طور جالبی یک روزنه امید بسیار کوچک در مشکل مقیاس پذیری فعلی است که دومین شبکه بزرگ بلاک چین با آن روبرو شده است.

در حال حاضر بزرگترین عامل بازدارنده برای نقدینگی سرمایه پلاس توکن، استانداردهای KYC صرافی (شناسایی هویت مشتری) می باشد. KYC از کاربران می خواهد که هویت خود را به طور دقیق مشخص کنند که اگر به درستی انجام شود می تواند منجر به شناسایی کسانی که شوند که اقدام به فروش دارایی ها در حجم بالا می کنند. همانطور که قبلا گزارش شده است، بخش بزرگی از فروش بیت کوین که توسط پلاس توکن انجام شده است در صرافی Houbi و OKex صورت گرفته است که به اندازه کافی در سیاست های KYC موفق عمل نکرده اند.

اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع نگاه کنیم، صرافی Houbi از آخرین باری که پلاس توکن در این صرافی بیت کوین فروخته است، تلاش زیادی برای افزایش استاندارد های امنیتی خود کرده است. این صرافی اخیرا یک ابزار جدید به نام star Atlas برای شناسایی جرایمی مانند پولشویی، کلاهبرداری و سایر فعالیت های مشکوک راه اندازی کرده است.

اگرچه خیلی سخت است قدم بعدی کلاهبرداران پلاس توکن را پیش بینی کنیم اما تریدرها بایستی انقضای اپشن های اتر باشند و قیمت اسپات را در صرافی ها چک نمایند تا ببینند آیا کلاهبرداران بعد از انقضا سعی در واریز ارز و ایجاد تغییر در قیمت ها دارند.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments