اتریوم

افزایش کارمزد اتریوم : سطح بالای تراکنش ها

رشد استیبل کوین ها و رشد DeFi موجب افزایش کارمزد اتریوم برای دومین سال شده است. کارمزد معاملات اتریوم همیشه زیاد بود اما این موضوع برای شبکه و قیمت ETH به چه معناست؟

متوسط کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم به بالاترین میزان در طی دو سال گذشته رسیده است و برای دومین بار در طی سه ماه گذشته بالاتر از کارمزد بیت کوین بوده است.

مکس برونشتین ، محقق Coinbase به تازگی، نمودار زیر را توییت کرد و اعلام کرد که افزایش اخیر کارمزد ها تا حد زیادی به دلیل افزایش تعامل با استیبل کوین ها در شبکه اتریوم است.

همانطور که قبلاً  گزارش داده شده بود، بیشترین سهم از کارمزدهای پرداخت شده توسط کاربران استیبل کوین تتر (USDT) انجام شده است. بر طبق گزارش اتر گس استیشن (ETH) در ماه گذشته این کاربران حدود 2.56 میلیون دلار کارمزد پرداخت کرده اند. اگرچه فعالیت های مرتبط به استیبل کوین مطمئنا یکی از دلایل اصلی افزایش شدید متوسط کارمزد تراکنش های اتر است، اما این موضوع به تنهایی نمی تواند دلیل این موضوع باشد.

داده های گس استیشن نشان می دهد که USDT بزرگترین پرداخت کننده کارمزد در شبکه است و پس از آن نرم‌ افزارهای مدیریت مالی غیر متمرکز نظیر یونی سواپ (Uniswap) و کایبر نتورک (Network Kyber) قرار دارند. این مسئله نشان می دهد که این نرم افزارها نیز به عنوان عاملی بسیار مهم در هنگام تجزیه و تحلیل افزایش کارمزد معاملات باید مورد توجه قرار گیرند.

همانطور که پیشتر گزارش داده شد، میزان کارمزد معاملات در ماه مه به بالاترین مقدار خود رسید، اما در تعداد معاملات به بالاترین حد خود نرسیده است. این نشان می دهد که فعالیت فعلی تنها به معاملات ساده مانند نقل و انتقالات USDT مرتبط نمی شود بلکه ناشی از قراردادهای هوشمند پیچیده است.

در حالی که تعداد معاملات روزانه از بیشترین مقدار آن در ماه ژانویه 2018 با 1،349،890 معامله کمتر است، سایر معیارها به افزایش علاقه یا حداقل تمایل به ارز اتر (ETH) اشاره می کند.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است ، عرضه فعال اتر نسبت به واحدهای اتر که در دوره 3 تا 5 سال گذشته جابجا شده اند، در بالاترین مقدار خود قرار دارد.

نشانه دیگر از افزایش کارمزد altcoin را می توان در بازار مشتقات مشاهده کرد که قرارداد های اختیار باز اتر با نرخ بالایی رشد کرده است. قرارداد های باز Deribit در دو ماه گذشته 315٪ افزایش یافته و به 158 میلیون دلار رسیده است و موقتا از قرارداد های باز بیت کوین (BTC) بیشتر شده است.

افزایش کارمزد برای Ethereum به چه معناست؟

علاقه و فعالیت روزافزون در شبکه اتریوم ممکن است مزایا و معایبی را برای متعصبان بلاک چین به همراه داشته باشد. در حالی که این رشد نشانگر افزایش تعامل با اتر و نرم افزار های غیر متمرکزی در شبکه اتریوم اجرا می شوند است، با این حال از نظر فنی مشکلات شبکه این را نمایان می کند.

 قرار است در تابستان امسال اتریوم 2.0 به بازار عرضه شود و عنوان شده که با استفاده از فناوری قطعه قطعه کردن، مسائل مقیاس پذیری فعلی را حل کند. با این حال ، بیشتر از یک سال برای تکمیل تکرار جدید بلاک چین و مهاجرت از سیستم فعلی به سیستم جدید با خاصیت شاردینگ و استکینگ زمان لازم است.

همانطور که جوزف تودارو (Joseph Todaro) ، مدیر شریک در Blocktown Capital در توئیتی اخیر اظهار داشت ، این مسائل قابلیت مقیاس پذیری می تواند کاربران و شرکت های بالقوه را از شبکه اتریوم به سایر سیستم عامل های قرارداد هوشمند با راه حل های مقیاس پذیری بهتر و تراکم کمتر سوق دهد.

اگر جریان سرمایه گذاری همچنان به سوی نرم افزار های غیر متمرکز اتریوم ریخته شود ، فشار برای یک راه حل موثر و اجرایی ادامه خواهد داد. راه حل هایی مانند افزایش حد مجاز کارمزد مجموع در هر بلوک ممکن است به جلوگیری ازدحام شبکه کمک کند اما چنین راه حل های تنها زمان حل مشکل را کمی طولانی تر می کند اما در عین حال برخی دیگر از چالش های شبکه مانند بزرگ شدن اندازه بلاک چین را تشدید می کند.

احتمال کمی وجود دارد که محبوبیت روزافزون اتریوم بتواند پاشنه آشیل آن باشد و تعداد زیادی از حامیان اتریوم به اتریوم 2.0 به عنوان راه حلی برای حل تمامی مشکلات شبکه هستند.

همچنین این احتمال وجود دارد که راه حل های شخص ثالث  لایه 2 مانند Matic ، Skale Labs یا سایر راه حل های مقیاس پذیر مانند پلاسما بتوانند این مورد را برطرف کنند، اما در این مرحله فقط زمان و موفقیت یا عدم موفقیت اتریوم 2.0 می تواند تعیین کننده باشد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments