ساتوشی و بیت کوین

استخراج 10 میلیار دلار بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو

تحلیلگران تخمین می زنند که ساتوشی ناکاموتو 10.9 میلیارد دلار بیت کوین را برای حفظ امنیت شبکه، استخراج کرده است. اما آیا این بییت کوین ها به فروش خواهند رسید؟

گزارش اخیر Whale Alert که به ردیابی تراکنش های بلاک چین و تجزیه و تحلیل می پردازد نشان می دهد که ماینری معروف به پاتوشی (Patoshi) بیش از 10.9 میلیاد دلار یا به عبارتی 1125150 بیت کوین در زمانی که بیت کوین تازه به وجود آمده بود، به منظور حفاظت از شبکه در برابر حمله 51 درصد، استخراج کرده است.

تایید شده است که پاتوشی همان خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو است و بلوک های اولیه به دست آمده توسط پاتوشی نیز، بیت کوین هایی هستند که در اولین معامله بیت کوین به Hall Finney، توسعه دهنده مشهور و از اولین همکاران در پروژه BTC، ارسال شده اند.

whale Alert با بررسی تحقیقات قبلی که توسط پژوهشگر مستقل ارز های دیجیتال Sergio Lerner انجام شده است، به این نتیجه رسیده است. Lerner اصطلاح ماینر پاتوشی را اولین بار در الگوی ارز دیجیتال که نشان دهنده بیت کوین های اولیه ماین شده توسط دستگاه های استخراج، هستند، به کار برد.(الگوی پاتوشی)

الگوی پاتوشی
الگوی پاتوشی (منبع : Whale Alert)

در نمودار بالا، الگوی پاتوشی نشان می دهد که خطوط مستقیم از نرم افزار استاندارد استخراج بیت کوین استفاده می کنند و خطوط اره مانند به پاتوشی نسبت داده شده اند.

همین الگو به Whale alert کمک کرد تا متوجه شود که پاتوشی سرعت خود را بین بلوک ها تنظیم کرده است تا بتواند میانگین 0.6 بلوک در ده دقیقه را حفظ کند. بر اساس الگوی به جا مانده از ماینر بر روی برخی کد های موجود در بلاک بیت کوین، Whale Alert به این نتیجه رسیده است که در استخراج اولیه بیت کوین، حداقل از 48 رایانه استفاده شده است و یکی از آنها مسئولیت هماهنگی را برعهده داشته است.

چرا الگوی پاتوشی یکتاست؟

طبق گفته Whale alert دو دلیل برای تنظیم سرعت وجود دارد یکی آنکه زمان استخراج بلوک را نزدیک 10 دقیقه نگه دارد و دیگری برای محافظت شبکه در برابر حمله 51 درصد. حمله 51 درصد که یک تهدید بزرگ برای بیت کوین در آن زمان بود، چرا که هیچ ارز دیجیتالی تا قبل از آن وجود نداشت.

ساتوشی با بزرگ شدن شبکه، هش ریت را در 60 درصد ثابت نگه داشت و به نظر می رسد ساتوشی در تلاش بوده است تا از شبکه بیت کوین محافظت کند تا هرچه کمتر در معرض حملات مخرب قرار بگیرد. او میزان زمان ایجاد هر بلوک پاتوشی را به یک بلوک در هر دقیقه 10 کاهش داد.

بلاک ماین شده در هر ده دقیقه
بلاک های ماین شده در ده دقیقه در زنجیره پاتوشی ( منبع :Whale Alert)

بسیاری از تحلیلگران معتقدند هنگامی که ساتوشی فرایند استخراج را در بلاک 54316 ازمتوقف کرد، به اندازه کافی شبکه را غیر متمرکز نمی دانست. با این حال برخی بی نظمی ها در بلاک های بعدی تا ماه می 2010 ادامه دارد اما در حال حاضر نمی توان این موارد را به پاتوشی یا ساتوشی به طور قطع نسبت داد.

ایا ساتوشی بیت کوین هایش را می فروشد؟

به نظر می رسد با افزایش هش ریت جهانی بیت کوین و برداشت از معادن، اقدامات پاتوشی با دقت بررسی و در جهت محافظت از شبکه در نظر گرفته شده است. بعید به نطر می رسد این شخص بخواهد مقداری از بیت کوین های خود را بفروشد چرا که این امر تاثیر به مراتب بدتری بر روی شبکه می گذارد. Whale alert با بیان این جمله نتیجه گیری می کند که :

زمان بندی کنار گذاشتن ماینینگ و بررسی رفتار ماینر نشان دهنده یک کاهش سیستماتیک در سرعت استخراج و عدم فروش کوین ها توسط پاتوشی را نشان می دهد. به این معنا که ساتوشی فقط به رصد و حفظ امنیت شبکه بیت کوین در ابتدای کار علاقه داشته است و بیت کوین های استخراج شده یک اقدام اصلی در آن زمان نبوده است. بعید به نظر می رسد که بیت کوین های استخراج شده توسط او هرگز فروخته شوند اما این سوال همچنان باقیست که چرا ماینر این بیت کوین ها را نسوزانده است؟

یکی از توسعه دهندگان اولیه بیت کوین بیان می کند که میزان ترس ساتوشی ناکاموتو از حمله 51 درصد به قدری زیاد بود که او یک کارت گرافیک برای متوازن کردن ماینینگ آماده همیشه داشته است. هرچند که از آن استفاده نکرده است. تحلیلگر مطرح Lerner هم چنین معتقد است که اقدامات ماینر پاتوشی انگیزه های مالی نداشته است و ساتوشی هرگز از کوین های خود استفاده نخواهد کرد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments