الجزیره : چیزی به عرضه ارز دیجیتال ایرانی نمانده است

روزنامه انگلیسی زبان الجزیره دیروز گزارشی منتشر کرده که در آن ادعا می کند که چیزی به عرضه ارز دیجیتال ایرانی نمانده و دولت ایران قصد دارد تا در کنفرانس بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت در تهران که این هفته برگزار می شود، از آن رونمایی کند.

ایران که همین چند ماه پیش با تحریم های تازه از سوی آمریکا روبرو شد، قصد دارد تا با استفادت از ابزار های مالی که فناوری بلاک چین در اختیارش قرار می دهد با این تحریم ها مقابله کند.

در این صورت ارز دیجیتال ایرانی که پشتوانه آن ریال ایران است، می بایست نقش جایگزینی برای سیستم مالی سوئیفت را بازی کند که در طی تحریم های اخیر آمریکا بسیار از بانک های ایرانی از ارتباط با آن منع شده اند.

هنوز منابعی در دست نیست که اطلاعاتی در رابطه با ابعاد استفاده از این ارز دیجیتال بدهد اما ظاهرا قرار است امکان استفاده از این ارز دیجیتال به صورت محلی برای مردم فراهم شود.

مشخصا این ارز دیجیتال ملی قرار نیست مانند بیت کوین عمل کند، چرا که بیت کوین طبیعت نامتمرکز دارد و اما ارز دیجیتال ایرانی قرار است متمرکز و وابسته به دولت باشد.

یاشار راشدی، توسعه دهنده بلاک چین در کمپانی رادفا در این باره چنین می گوید :

حتی اگر ارز دیجیتال ایرانی نتواند به طور گسترده جای خود را میان مردم و در استفاده روزمره آن ها باز کند، می تواند مزایایی برای استارتاپ ها و توسعه دهندگان داشته باشد که مجبور هستند از API های بانک های متمرکز استفاده کنند.

avatar

یاشار راشدی

توسعه دهنده در کمپانی رادفا

ایران یکی از چند دولتی است که قصد دارند تا ارز دیجیتال متمرکز عرضه کند که از میان این ها بعضی ها زیر فشار تحریم های آمریکا هستند.

پروژه روسیه، ارز رمزپایه روبل، طبق گفته یک مقام رسمی دولت این کشور هنوز چند سالی کار دارد تا به مرحله عرضه برسد.

ارز دیجیتال ونزوئلا، پترو، در حال حاضر در چرخه است ولی متهم به غیر قانونی بودن است و همچنین مورد تحریم قرار گرفته است.

طبق تفاهمی که اخیرا تحت عنوان Chainpoint بین کشور های ایران، روسیه و ارمنستان به امضا رسیده است، ایران در حال توسعه یم روش بر پایه بلاک چین برای جایگزین کردن سوئیفت است.

چند ماه پیش هم، قانون گذاران آمریکا هشدار دادند که هر شکلی از ارز رمزپایه ریالی را تحریم خواهند کرد.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments