آموزش خرید اینترنتی

آموزش خرید اینترنتی ارزان قیمت از فروشگاه های ایرانی و خارجی

اگر پیش از این خیلی اهل خرید اینترنتی نبودید و ترجیح می دادید که حضوری خرید کنید، پیشنهاد می کنم تا این مقاله آموزشی را تا پایان بخوانید تا اولا با مزایای خرید اینترنتی آشنا شوید و سپس یاد بگیرید که چگونه می توان خرید اینترنتی ارزان قیمت از فروشگاه های ایرانی و خارجی را تجربه کرد. در این مقاله فرض بر این است که شما تا به حال اصلا خرید اینترنتی را تجربه نکرده اید و از اول می خواهید همه چیز را تجربه کنید.

روش های خرید اینترنتی ارزان قیمت

معمولا هر فروشگاه اینترنتی در باز زمانی خاصی، کالا های خود را با قیمت ارزان تر به فروش می رساند. در مورد فروشگاه های اینترنتی ایرانی مانند دیجی کالا این بازه زمانی به یک شکل و درباره فروشگاه های خارجی مانند Ebay، آمازون و… به شکلی دیگر است. در ادامه بازه های زمانی که هر کدام از این فروشگاه ها اجناس خود را با تخفیف ارائه می کنند را مشخص می کنیم.

خرید اینترنتی ارزان قیمت فقط مسئله خرید در موقع مناسب و از مکان مناسب است. اگر نشسته اید و منتظر زمان مناسبی برای خرید هستید، خواهیم گفت که چه زمانی وقت این کار است.

Cyber Monday (دوشنبه بعد از روز شکرگذاری)

این روز در آمریکا برای خرید اینترنتی بسیار پر طرفدار است و فروشندگانی مانند تارگت، والمارت و بست بای برایاین روز برنامه هایی دارند و کالاهای خود را با تخفیف بسیار خوبی ارائه می کنند.

برخی از نمونه کالا هایی که در این روز به فروش رفته است:

در سال 2014، آمازون قیمت Fire TV را 30 دلار کاهش داد و قیمت آن به 69 دلار رسید.

در سال 2014، بست بای قیمت Sharp Aquos Q+ Series 70″ Class LED 1080p 240Hz Smart HDTV را از 1,100 به 1,799.99 دلار رساند.

در سال 2013، نیو اگ از قیمت LG G Pad 8.3 حدود 100 دلار کم کرد و قیمت آن را به 249 دلار رساند.

Black Friday (2 آذر 97)

جمعه سیاه در اصل یک روز تعطیل برای خرید آمریکایی ها بوده است. اما در طی سال های گذشته بیشتر رایج شده است. این روز با شروع کریسمس آغاز می شود و زمان بسیار خویی برای خرید اینترنتی است.

Singles Day (20 آبان 97)

جمعه سیاه را فراموش کنید! Singles Day (ساخته شده توسط کمپانی چینی علی بابا) بزرگترین روز خرید اینترنتی در جهان است. در سال 2014 در این روز 9.3 میلیارد دلار درآمد از خرید ها بدست آمد. اولین بار در سال 2009 فقط 27 فروشنده در این روز شرکت داشتند و کالاهای خود را با تخفیف ارائه می کردند اما در عرض 5 سال این رقم به 27,000 رسید!

بنابراین 20 آبان را مخصوص برای خرید از فروشگاه اینترنتی علی بابا فراموش نکنید.

Green Monday (از 10 آذر 97)

این روز توسط eBay در سال 2017 ساخته شده است. این مناسبت دومین دوشنبه در هر ماه دسامبر برگذار می شود. البته بر خلاف نامش، این روز هیچ ارتباطی با مراقبت از طبیعت و کاشت درخت ندارد 😯 بیشتر مرتبط با مراقبت از پول هایتان است 😀

از سال 2010 این روز با عنوان سومین روز بزرگ خرید در سال نام گرفته است. فروشندگانی مختلفی از والمارت، آمازون و… این روز را با فروش های استثنایی خود آغاز می کنند.

و به طور کلی کریسمس بازه زمانی است که همگی به دلیل شروع سال نو محصولات خود را با پیشنهاد های شگفت انگیز به فروش می رسانند. حرف از پیشنهاد شگفت انگیز به میان آمد و یاد دیجی کالا، فروشگاه اینترنتی ایرانی افتادم که آن ها برای خود روز های خاصی دارد!

بهار و یلدای شگفت انگیز و جمعه به خرید

دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی ایرانی و مشابه فروشگاه هایی مانند آمازون است که اخیرا علاوه بر فروش محصولات دیجیتال و دیگر محصولات، در بخشی جداگانه با نام دیجی استایل فروش پوشاک را نیز آغاز کرده است. متاسفانه تخفیفات و فروش های ویژه ای که در فروشگاه های آنلاین خارجی می بینیم در نمونه های ایرانی یا حتی دیجی کالا یا رقیب اصلی آن بامیلو دیده نمی شود ولی مشابه آن بهار و یلدای شگفت انگیز و مناسبتی جدید به نام جمعه به خرید را تجربه کرده ایم.

آموزش خرید اینترنتی از سایت های خارجی

اولین مشکلی که در خرید اینترنتی از سایت های خارجی برای کاربران ایرانی وجود دارد، بحث روش پرداخت هزینه کالا و پرداخت آنلاین است. البته مشکل دیگری هم وجود دارد و آن هم ارسال مستقیم به ایران و هزینه های مربوط به آن است.

در صورتی که کالایی که قصد خرید آن را دارید، دیجیتالی باشد مشکل دوم برطرف می شود و حتی برخی از فروشگاه های اینترنتی خارجی مانند علی اکسپرس، علی بابا و… ارسال مستقیم به ایران دارند.

برای پرداخت هزینه محصول با کارت های بانکی بین المللی می توانید با موجودی دلخواه ویزا کارت خریداری کنید و روند خرید اینترنتی را خودتان انجام دهید.

در مطالب آموزشی دیگری که قبلا در این وبلاگ منتشر شده، روش خرید از فروشگاه های اینترنتی مطرحی مانند آمازون، علی بابا، علی اکسپرس، اتسی، ای بی و… را توضیح داده ایم.

قابلیت فروشگاه گوگل
قابلیت جستجو برای کالا در فروشگاه های اینترنتی

برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود در سایت های خارجی یکی از روش های ساده جستجو نام کالا در موتور جستجوگر گوگل و انتخاب گزینه Shopping است.

آموزش خرید اینترنتی از سایت های ایرانی

خرید از سایت های فروشگاهی ایرانی بسیار ساده می باشد و کافی است تا فقط یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب داشته باشید و بتوانید امکان خرید اینترنتی از طریق آن را با تعیین رمز دوم اینترنتی فعال کنید.

دریافت رمز دوم اینترنتی از خودپرداز
دریافت رمز دوم اینترنتی از خودپرداز

رمز دوم اینترنتی از طریق دستگاه های خودپرداز قابل دریافت است.

برای خرید از یک سایت فروشگاهی ایرانی نیاز به شماره کارت بانکی، رمز دوم اینترنتی، شماره CVV2 و تاریخ انقضای کارت دارید.

روند خرید از سایت های ایرانی معمولا به این شکل است که ابتدا محصول مورد نظر خود را انتخاب می کنید و به سبد خرید خود می افزایید.

سپس گزینه تکمیل خرید و پرداخت را انتخاب می کنید و در صورتی که حساب کاربری در آن وبسایت داشته باشید و مشخصات و نشانی محل سکونت را ارائه کرده باشید، برای پرداخت هزینه کالا به درگاه پرداخت منتقل خواهید شد که ممکن است به شکل زیر باشد.

درگاه پرداخت بانک ملت
درگاه پرداخت بانک ملت

حالا کافی است تا مشخصات کارت بانکی خود را در فیلد های خواسته شده وارد و گزینه پرداخت را انتخاب کنید تا به وبسایت فروشگاهی بازگردید و پیام موفقیت آمیز بودن خرید را به شما نمایش دهد.

مزایا و معایب خرید اینترنتی از فروشگاه ها

خرید اینترنتی هم مزایا و معایب خود را دارد ولی خواهید دید که مزایای آن بیشتر از معایب آن است و حتی اگر کمی در انجام این کار دقت و اطلاعات داشته باشید می توانید معایب آن را به حداقل برسانید.

مزایای خرید اینترنتی

راحتی در خرید – بزرگترین مزیت خرید اینترنتی راحتی آن است. به غیر از خرید آنلاین به چه روشی می توانید آخر شب در حالی که در تخت خواب خود هستید خرید کنید؟ 😀

به این روش نیازی نیست تا ساعت ها در فروشگاه ها وقت خود را بگذرانید. فروشگاه های اینترنتی این مزیت را دارند که در 24 ساعت شبانه روز بتوانید از آن ها خرید کنید، البته که تحویل کالای خریداری شده فوری نخواهد بود.

از طرفی خرید اینترنتی کالای مورد نظر باعث کاهش آلودگی می شود و اگر هم محصولی که قصد خرید آن را دارید الکترونیکی باشد، مثلا کارت شارژ، یک کتاب الکترونیکی یا… به محز این که پرداخت هزینه را انجام دهید، محصول را تحویل می گیرید.

قیمت ارزان تر – معاملات ارزان قیمت تر و قیمت های بهتر در خرید های آنلاین به شما ارائه می شود چرا که محصول مستقیما از سازنده یا فروشنده بدون وجود واسطه ای ارسال می شود. حتی در مواقعی هم که واسطه ای درکار باشد هزینه ای که بابت واسطه گری باید بپردازید کمتر از هزینه ای است که می بایست به صاحبان فروشگاه پرداخت کنید.

از طرفی رقابت بین فروشگاه داران اینترنتی بسیار بیشتر از فروشگاه های فیزیکی در سطح شهر است.

تنوع بیشتر – انتخاب هایی که در خرید آنلاین دارید خیلی بیشتر است. با خرید اینترنتی می توانید محصولاتی از چندین برند و مارک را در یک جا خرید کنید. اجباری نیست که فقط از فروشگاه های ایرانی خرید کنید بلکه امکان خرید از تمام فروشگاه های سراسر جهان را با داشتن یک روش پرداخت بین المللی خواهید داشت.

ارسال هدیه – اگر قرار باشد که برای کسی که در نزدیکی شما نیست هدیه خریداری و ارسال کنید، بهترین روش این کار خرید اینترنتی از فروشگاه های آنلاین است. معمولا تمامی فروشگاه های مطرح امکان ارسال کالای خریداری شده به عنوان هدیه را دارا هستند. اگر شخص مورد نظر شما در ایران نباشد تنها روشی که می توانید هدیه ای برای آن بخرید از طریق فروشگاه های اینترنتی است.

هزینه کمتر – بجز کاهش قیمت کالا که یکی از مزایا خرید اینترنتی است، هزینه های جانبی که در خرید به صورت فیزیکی تجربه می کنید نیز از بین می رود. برای مثال برای خرید یک کالا به صورت فیزیکی باید هزینه ماشین برای رفتن به مکان فروشگاه و هزینه خرید هایی که در بین راه می کنید را پرداخت کنید در صورتی که اکثر فروشگاه های مطرح امکان ارسال رایگان یا با هزینه بسیار پایین را دارند.

مقایسه – مقایسه کالا فروشگاه های مختلف اینترنتی با یکدیگر بسیار ساده تر از مقایسه چند فروشگاه فیزیکی است.

معایب خرید اینترنتی

امکان امتحان وجود ندارد –  اگر قصد دارید پوشاک خریداری کنید، خرید اینترنتی از فروشگاه ها ایده جالبی به نظر نمی رسد چون حتما شما هم در جریان هستید که پوشیدنی ها را حتما باید در تن خود امتحان کنید تا مطمئن شوید به شما می آید. مخصوصا عینک و لباس که تا امتحان نکنید مشخص نیست که چگونه هستند. در این حالت اگر در یک فروشگاه فیزیکی حضور داشتید می توانید به راحتی هر کالایی که می خواستید را امتحان کنید اما در سفارش از یک فروشگاه اینترنتی این طور نیست!

اگر چه فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا سعی کرده اند تا این مشکل را با ارائه تصاویر سه بعدی و ویدیو های نقد و بررسی از محصولات حل کنند. برای مثال می توان گفت در زمان خرید تلفن هوشمند می توان به نقد و بررسی ها و تصاویر سه بعدی آن اکتفا کرد و از روی همین ها تصمیم گرفت.

دریافت راهنمایی – اگر در زمان خرید خود از یک فروشگاه اینترنتی سوالی داشته باشید که در توضیحات کالا جواب آن داده نشده باشد مجبور هستید تا زمانی که پشتیبانی آن فروشگاه پاسخ باشد، صبر کنید. اگر چه شاید در مقایسه با فروشگاه فیزیکی که شاید در آن ساعت از شبانه روز حتی نتوان به محل فروشگاه هم مراجعه کرد، نتوان ایرادی گرفت.

امنیت و اعتماد -یکی از بزرگترین مشکلاتی که خریداران اینترنتی با فروشگاه های اینترنتی دارند بحث اعتماد و امنیت در خرید است. اگر خرید را از یک فروشگاه فیزیکی می کردید، مطمئن بودید که آن فروشگاه سر جایش هست و می توانید هر زمان که خواستید به آن مراجعه کنید ولی این را درباره یک فروشگاه اینترنتی خیلی نمی توان با اطمینان گفت!

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مریم
مریم
4 سال قبل

در افغانستان چګونه خرید کنیم

مهلا مظفری
پاسخ به  مریم
4 سال قبل

خرید اینترنتی وابسته به موقعیت مکانی نیست و شما با داشتن جساب در یکی از سیستم های پرداخت بین المللی می توانید به راحتی خرید کنید.