نکات مهم در سفر خارجی

نکاتی درباره رفتن به سفر خارجی که باید در جریان آن باشید!

قصد رفتن به سفر خارجی دارید و چک لیستی از کارهایی که باید انجام بدید را آماده کردید؟ یا شاید هم می خواستید بدون داشتن برنامه ای مشخص به سفر بروید؟! در هر صورت قصد داریم به نکاتی مهم درباره رفتن به سفر خارجی بپردازیم که فکر می کنیم باید در جریان آن ها باشید!

نکات مهم پیش از رفتن به یک سفر خارجی

حتما خودتان یک سری نکات مهم را پیش از رفتن به سفر خارجی در نظر گرفتید. مثلا هزینه های احتمالی، وسایل ضروری و مهمی که در طی سفر به آن ها نیاز دارید و… اما ممکن است نسبت به مقصدی که قصد سفر به آن را دارید بعضی نکات مهم از قلم افتاده باشید و اگر چه خیلی مهم است ولی برنامه برای آن نداشته باشید. به همین منظور سعی کرده ایم تا تمامی نکاتی که پیش از رفتن به یک سفر خارجی باید آن ها را رعایت کنید، اشاره کنیم.

آماده سازی اسناد و مدارک

بی شک اولین چیزی که برای خروج از کشور به آن نیاز دارید، پاسپورت شماست. اگر در حال حاضر پاسپورت خود را گرفته اید، مطمئن شوید که منقضی نشده باشد. خیلی از کشور ها اگر از به انقضای پاسپورت شما کمتر از 6 ماه مانده باشید، اجازه ورود نمی دهند. اگر نیاز به تمدید پاسپورت خود دارید، زود اقدام کنید!

مدارک لازم را آماده داشته باشید
مدارک لازم را آماده داشته باشید

هر کشوری در زمان رسیدن ویزا نمی دهد. وابسته به این که ملیت شما چیست، هر کشور قوانین خاص خود را برای ارائه ویزا به شما دارد. منتظر ماندن برای دریافت ویزا می تواند حتی یک ماه طول بکشد. بنابراین در صورتی که کشور مورد نظر ویزا می خواهد پیش از این که بخواهید وارد آن شوید ویزا درخواست کنید و مطمئن شوید به اندازه ای که می خواهید در آن کشور حضور داشته باشید، اعتبار داشته باشد.

به این خیال نباشید که همیشه اینترنت وای فای در دسترس شماست تا به هر مدرکی که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. همیشه با خود یک کپی از مدارک اصلی به همراه داشته باشید. خیلی وقت ها پیش می آید که هتل ها در رزرو اتاق شما اشتباهاتی می کنند و همین باعث می شود تا هزینه های اضافی به شما تحمیل شود. اگر از مدارک خود کپی به همراه داشته باشید درگیر این مشکلات نمی شوید.

همچنین بهتر است در کنار مدارک خود راه تماسی قرار دهید تا اگر مدارک یا وسایل شما گم شد، یابنده بتواند با شما تماس بگیرد.

به دکتر خود مراجعه کنید

اگر تحت درمان هستید و از داروی خاصی استفاده می کنید، مطمئن شوید که در دوران سفر خارجی خود به اندازه کافی از آن دارو به همراه داشته باشید. از نسخه دارو خود کپی به همراه داشته باشید تا محز احتیاط در صورتی که به داروی خود در آن کشور دسترسی نداشتید، بتوانید تهیه کنید.

بعضی از کشورها بدون این که ثابت شود در برابر برخی مرض ها مثلا تب زرد یا مالاریا ایمن هستید، اجازه ورود به شما نمی دهند.

از نظر مالی آماده باشید

همیشه یکی از مسائل مهم در رفتن به سفر به ویژه سفر خارجی بحث تامین مالی و داشتن نقدینگی به اندازه کافی است. برخی مسافران از طریق صرافی های داخلی به میزان دلخواه ارز رایج یا دلار خریداری می کنند و در کشور مورد نظر آن را خرج می کنند.

در این صورت مهم ترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید، پیش بینی هزینه های احتمالی و غیر معمول است که ممکن است با آن مواجه شوید.

در جریان هزینه ها باشید
در جریان هزینه ها باشید

البته گزینه بهتری هم برای به همراه داشتن پول در طی یک سفر خارجی وجود دارد و آن استفاده از یک کارت اعتباری مانند ویزا یا مستر کارت است.

مثلا با خرید ویزا کارت فیزیکی با موجودی دلخواه می توانید حتی بدون نیاز به مراجعه به صرافی در سفر خارجی خود از آن استفاده کنید و خرید های خود را با همان کارت انجام دهید.

اگر تنها هستید و می خواهید سفر کنید مطمئن شوید که پیش از رفتن به سفر، بدهکاری های خود و قبض ها را پرداخت کنید چرا که ممکن است بنا به دلایلی در خارج از کشور امکان پرداخت آنلاین برای شما در دسترس نباشد.

و در رابطه با هزینه های کناره، درباره هزینه های خروج و ورود به کشور جستجو کنید تا در جریان هزینه ای که به این منظور باید پرداخت کنید، باشید. بیشترین عوارض خروج در بین کشور ها را فیجی، با دریافت 125 دلار دارد و ترکیه که مقصد سفر خارجی بسیاری از ایرانیان است حدود 7 دلار دریافت می کند.

درباره مقصد سفر خارجی تحقیق کنید

بهتر است شناخت خود را درباره مقصدی که قصد سفر به آن را دارید، بالا ببرید.

سفر خارجی با خانواده
سفر خارجی با خانواده

شرکت در رخداد ها

معمولا بلیط رخداد های مختلف مانند کنسرت ها پیش از این که به آن کشور سفر کنید و از داخل کشور ارزان تر قابل تهیه هستند. بسیاری از سرویس دهنده ها برای جذب مشتری و سود های حاصل از ارائه دیگر خدمات، بلیط ها را با قیمت ارزان تری ارائه می کنند. برای مثل رزرو هتل در ترکیه به صورت آنلاین ممکن است ارزان تر از رزرو هتل به صورت حضوری برای شما محاسبه شود.

ابزار لازم

نقشه و برنامه های کاربردی که در سفر خارجی شما کار ساز است را بر روی تلفن هوشمند خود دانلود و نصب کنید. برای مثال برنامه گوگل مپ بهترین برنامه کاربردی پرای پیدا کردن مسیر و مقصد ها در یک کشور خارجی است. یا اگر در برقراری ارتباط به زبان محلی کشور مورد نظر مشکل دارید می توانید از برنامه های مترجمی مثل توریست اپ یا گوگل ترنسلیت استفاده کنید.

قوانین خاص

در برخی از کشور های همین چیز های ساده ای که به همراه خود دارید ممکن است ممنوع باشد. بنابراین پیش از سفر به یک کشور خارجی درباره قوانین آن کشور و اشیایی که ممنوع است، تحقیق کنید.

آب و هوا

شاید اصلا حواستان به آب و هوای کشوری که در حال سفر به آن هستید، نباشد! بنابراین پیش از این که سفر خارجی خود را آغاز کنید، یک سری به برنامه های هواشناسی و پیش بینی وضعیت آب و هوا بزنید و برای چند روزی که در آن کشور هستید، وضعیت آب و هوا را بررسی کنید. شاید لازم باشد که برخی از لباس هایی که برداشتید را با لباس های دیگری جایگزین کنید!

روز های خاص

اگر برای تفریح و گردش به سفر خارجی می روید، پیشنهاد می کنیم قبل از آن به در بازه زمانی که قصد ماندن در آن کشور را دارید، روز های تعطیل و خاص آن کشور را بررسی کنید. اگر در زمانی به آن کشور سفر کنید که جزو تعطیلات آن کشور و روز های خاص باشد ممکن است به خواسته های خود نرسید.

زبان کشور مورد نظر

سعی کنید اگر خیلی به زبان کشور مقصد مسلط نیستید، حتی یک سری کلمات و عبارات رایج و ضروری را یاد بگیرید. حتی اگر نتوانید به خوبی آن ها را تلفظ کنید باز هم مردم قدردان تلاشی که می کنید، هستند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ممکن است در کشور مورد نظر زبان رسمی انگلیسی نباشد و بنابراین همه نتوانند با شما به انگلیسی صحبت کنند؛ مخصوصا اگر از مناطق توریستی دور شوید.

سیستم حمل و نقل

اکثر شهر های بزرگ به سیستم حمل و نقل عمومی مجهز هستند و شاید بهتر باشد به جای هزینه کردن برای حمل و نقل با تاکسی از این سیستم استفاده کنید تا هزینه های شما به شکل چشمگیری کمتر شود. به ویژه در کشوری مانند ترکیه که هزینه حمل و نقل با تاکسی در آن بسیار گران است. بنابراین پیش از ورود به چنین کشور هایی، برنامه ای برای حمل و نقل طرح ریزی کنید.

مکان های تفریحی

اگر قصد شما تفریح و گردش است، یکی از مهمترین کار هایی که باید انجام دهید، شناسایی و برنامه ریزی برای مکان های دیدنی و تفریحی است. وابسته به وضعیت مالی و زمانی که برای ماندن در مقصد مورد نظر دارید، بهتر از لیستی از مکان هایی که قصد دارید به آن ها بروید آماده کنید.

افراد سودجو

ممکن است در طی سفر خارجی خود با افراد سودجویی که تعداد آن هم کم نیست روبرو شوید و این اتفاق درکشور های توریستی بسیار میافتد و تا این افراد متوجه شوند که خیلی در جریان نیستید به فکر سودجویی های خود می افتند! سعی کنید با کمی جستجو در اینترنت از دیدگاه برخی که قبلا این سفر را تجربه کردند، بهره مند شوید. به این شیوه می توانید مکان هایی که شاید نارضایتی هایی را ایجاد کرده را شناسایی کنید.

علاوه بر این کمی اطلاعات خود را درباره قیمت ها و مکان های مختلف بالا ببرید تا بتوانید با اعتماد به نفس بالا سفر کنید!

دیگران را در جریان بگذارید

درباره برنامه سفر خود با دیگران صحبت کنید و تا جایی که ممکن است آن ها را در جریان روند سفر خود قرار دهید. در این صورت اگر اتفاقی برای شما بیافتد دیگران در جریان خواهند بود و می توانند به کمک شما بیایند. به این منظور حتی می توانید از برنامه های کاربردی استفاده کنید که موقعیت مکانی شما را در بازه های منظم در اختیار دوستان و آشنایان شما قرار می دهند.

اولین روز را برنامه ریزی کنید

اولین روز که به مقصد می رسید معمولا صرف آشنایی با محیط و ساکن شدن می شود. سپس باید ببینید که دقیقا کجا هستید و با مکان هایی که قصد رفتن به آن ها را دارید، چقدر فاصله هست. بنابراین بهتر است قبل از سفر برای روز اول خود برنامه ریزی کنید و از زمان خود بهترین استفاده را کنید. مکان هایی که در روز اول باید به آن ها بروید را مشخص و بهترین شیوه را برای این کار تعیین کنید.

آخرین روز را برنامه ریزی کنید

علاوه بر این که برای اولین روز خود برنامه ریزی می کنید به این فکر باشید که برگشتی هم در کار است و باید برای آن هم آماده شوید؛ همه فکر خود را فقط برای رسیدن یا گذراندن وقت در سفر خارجی خود نگذارید و کمی هم به برگشت خود فکر کنید 🙂

برای مثال ایده خوبی است اگر تمامی وسائل مورد نیاز برای برگشت را در کیفی جداگانه نگهداری کنید تا در طی مسیر به مشکل نخورید. ابزاری مانند کلید های خانه، ماشین، مدارک مواردی هستند که در زمان برگشت به شدت به آن ها نیاز خواهید داشت و بهتر است که ساعت ها به دنبال آن نگردید!

اما بهترین پیشنهاد ها و نکات، آن هایی هستند که خود شما به تجربه بدست آورده اید! بنابراین چه خوب است اگر شما هم در این باره تجربه ای دارید، آن را از طریق فرم ارسال دیدگاه در انتهای همین نوشته با دیگران به اشتراک بگذارید.

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Ewell Jakubowski
Ewell Jakubowski
1 سال قبل

sada

amirali
amirali
6 سال قبل

مرسی از اطلاعات خوبی که در اختیارمون قرار دادید.