چرا سولانا ممکن است در سال 2024 از اتریوم پیشی بگیرد؟

چرا سولانا ممکن است در سال 2024 از اتریوم پیشی بگیرد؟

از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار صعودی بالقوه را پیش بینی می کند، سرمایه گذاران ممکن است برای اضافه کردن الت کوین های معتبر به پرتفوی خود اقدام کنند. 

روند صعودی طوری ظاهر شده است که در آن آلت کوین ها قدرت قابل توجهی به دست می آورند، همانطور که اخیراً شکست میانگین متحرک ساده 50 هفته ای (SMA) مشهود است که نشان دهنده دیدگاه مثبت سرمایه گذاران است.

نمودار عبور آلت کوین ها از میانگین متحرک 50 هفته ای
نمودار عبور آلت کوین ها از میانگین متحرک 50 هفته ای

به گفته InvestAnswers، یک تحلیلگر برجسته ارزهای دیجیتال، انتظار می‌رود در مرحله بعدی گسترش بازار، سولانا (SOL) به 10 درصد ارزش اتریوم (ETH) برسد.

با فرض اینکه اتریوم در بازار صعودی بعدی به بالای 8000 دلار برسد، تحلیلگر حدس می‌زند که اگر سولانا به 10 درصد از سقف بازار اتریوم برسد، اوج قیمتی که در گذشته به آن رسیده است، به معنای هدف قیمتی 231 دلاری برای SOL است که منجر به بازگشت سرمایه (ROI) تقریباً 278٪ از قیمت فعلی 61.02 دلار می‌شود.

چند روز پیش، اکوسیستم DeFi سولانا به نقطه عطف قابل توجهی دست یافت و با ارزش قفل شده (TVL) به اوج جدید سالانه بیش از 655 میلیون دلار رسید. این نشان دهنده افزایش قابل توجه 211 درصدی از زمان نگارش 210.47 میلیون دلاری TVL در اول ژانویه است.

علاوه بر این، سولانا از سرعت تراکنش قابل توجه ده ها هزار تراکنش در ثانیه (TPS) برخوردار است که از 15 TPS اتریوم بسیار فراتر می رود. این امر سولانا را به گزینه ای مطلوب برای برنامه هایی که خواهان توان عملیاتی بالا هستند، مانند صرافی های غیرمتمرکز (DEX) و بازار توکن های NFT تبدیل می کند.

ارزش بازار جدید سولانا (SOL)

در یک سناریوی خوشبینانه تر، InvestAnswers پیشنهاد می کند که رسیدن سولانا به 20 درصد از ارزش بازار اتریوم غیرممکن نیست.

به گفته این کارشناس، اگر سولانا به این نقطه عطف دست یابد، ارزش بازار آن در حدود 192 میلیارد دلار خواهد بود.

با در نظر گرفتن سقف بالقوه بازار 192 میلیارد دلاری و مقادیر توکن، این به قیمت 453 دلار به ازای هر 1 عدد سولانا تبدیل می شود که منجر به بازگشت سرمایه در حدود 2038٪ از قیمت فعلی 61.02 دلار می شود. InvestAnswers تاکید می کند که سولانا در گذشته از آستانه 10 درصد فراتر رفته است.

تحلیلگر نموداری را ارائه کرد که پتانسیل صعودی SOL را نشان می‌دهد، که در آن خط زرد نشان‌ دهنده 10 درصد ارزش بازار ETH است و خط آبی نشان‌دهنده عبور قیمت سولانا از این آستانه در اکتبر 2021 است.

ارزش بازار سولانا و اتریوم
ارزش بازار سولانا و اتریوم

کتی وود سرعت و کارایی سولانا را می ستاید!

سولانا یک روز پس از اینکه کتی وود، مدیرعامل ARK Invest شبکه را به دلیل کارایی و مقرون به صرفه بودن تمجید کرد، به بالاترین سطح سالانه جدید (YTD) رسید.

چارت روزانه سولانا

وود طی مصاحبه ای با CNBC در 15 نوامبر، شبکه سولانا را به عنوان یک بازیگر زیرساخت مهم در اکوسیستم بلاک چین گسترده تر توصیف کرد.

او از عملکرد خود در شرایط اخیر بازار ابراز رضایت کرد و اظهار داشت که سولانا “کار واقعاً خوبی” انجام داده است. او با ترسیم مقایسه تاریخی بین بیت کوین و اتریوم، گفت:

اتریوم در آن روز سریع‌ تر و ارزان‌ تر از بیت‌ کوین بود – به این ترتیب ما اتریوم را تحسین کردیم. حال سولانا حتی سریعتر و مقرون به صرفه تر از اتریوم است.

وود از سولانا به دلیل سرعت و کارایی آن در مقایسه با شبکه اتریوم تمجید کرد، اما پیش‌ بینی پتانسیل پروژه همچنان چالش برانگیز است. سولانا یک پروژه نوپا است و عوامل مختلفی در تعیین قیمت آینده آن نقش دارند.

سولانا بعدی؟ معرفی 5 ارز دیجیتال که در سال 2024 رشد چشمگیری خواهند داشت!

مقایسه سولانا و اتریوم از نظر فاندامنتال

مکانیسم اجماع اثبات تاریخ (PoH) ابداعی سولانا از یک رکورد قابل تأیید از رویدادهای گذشته برای دستیابی به اجماع در سطح شبکه استفاده می کند. این رویکرد آن را قادر می‌سازد تا ده‌ها هزار تراکنش در ثانیه را با کارمزد بسیار کم انجام دهد و اکوسیستم را برای برنامه‌هایی که خواهان توان عملیاتی بالا هستند، ایده‌آل می‌کند.

از سوی دیگر، انتقال اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS)، معروف به “ادغام اتریوم”، گام مهمی در نقشه راه اتریوم بود.

ادغام مصرف انرژی اتریوم را تا 99.95 درصد کاهش داده است و یکی از طولانی‌ترین مشکلات سیستم‌های بلاک چین مبتنی بر PoW را برطرف می‌کند، اما به مشکلات تنها 15 TPS و هزینه‌های بالا در شبکه رسیدگی نمی‌کند.

آناتولی یاکوونکو، یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه Solana، معتقد است که ادغام کمترین تاثیر را بر بهبود مقیاس پذیری اتریوم بر اساس تعداد تراکنش ها و کاربران دارد، او در مصاحبه ای با بلومبرگ فناوری در 21 سپتامبر گفت.

ادغام اتریوم واقعاً مقیاس‌ پذیری شبکه را بهبود نمی‌بخشد. وقتی به تعداد تراکنش‌هایی که سولانا (SOL) از برنامه‌ها و کاربران به صورت روزانه انجام می‌دهد، نگاه می‌کنید، این بیشتر از نه فقط اتریوم بلکه همه بلاک چین‌های مبتنی بر اتریوم است. بنابراین فکر می‌کنم اتریوم برای مقیاس‌ پذیری راه طولانی در پیش دارد.

برای پرداختن به مشکلات مقیاس پذیری، اتریوم قصد دارد از اشتراک گذاری و جمع آوری zk استفاده کند. به گفته بنیاد اتریوم، این رویکرد به طور قابل توجهی بار روی زنجیره اصلی را کاهش می‌دهد، پردازش تراکنش‌ های سریع‌ تر و هزینه‌های کمتری را امکان‌ پذیر می‌ کند، اما به گفته بنیاد اتریوم، سال‌ها باقی مانده است.

برخی در مورد اکوسیستم سولانا شک و تردید دارند و پایداری و انعطاف پذیری طولانی مدت آن را زیر سوال میبرند، و در حالی که جامعه توسعه دهندگان در حال رشد است، هنوز از اکوسیستم تثبیت شده توسعه دهندگان و پروژه های اتریوم فاصله زیادی دارد.

سولانا از نظر سرعت تراکنش و مقیاس پذیری نسبت به اتریوم برتری دارد و آن را به گزینه ای جذاب برای پروژه هایی با تقاضای توان عملیاتی بالا تبدیل می کند. در حالی که اتریوم روی رفع این محدودیت‌ها کار می‌کند، ممکن است چندین سال طول بکشد تا به همان سطح عملکرد سولانا برسد. این عبارت ممکن است دلیل اصلی برتری SOL از ETH در بازار صعودی بعدی باشد، اما موفقیت بلندمدت پروژه به توانایی آن در رشد و رسیدگی به مسائل پایداری شبکه بستگی دارد.

منبع: فینبولد

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments