رپد توکن چیست و چه مزایایی دارد؟

رپد توکن یا Wrapped کردن توکن چیست؟ Wrapped Token چه مزایایی را ارائه می دهد؟

رپد توکن چیست؟ آیا هر Wrapped Token یک توکن مستقل و منحصر به فرد به شمار می آید؟ از این دسته دارایی های دیجیتال چه استفاده ای می توان داشت؟

فراهم آوردن یک پل ارتباطی بین بلاک چین های مختلف، همیشه یکی از موانع موجود در برخی انواع تراکنش های دیجیتال بوده است. اما به کمک فرآیند رپد توکن، کاربران قادر خواهند بود تا بین کوین های خود که در شبکه های بلاک چین مختلف کار می کنند،  یک وابستگی ایجاد کرده و به کمک آن، تنوع بیشتری در استفاده از دارایی دیجیتال خود داشته باشند. در ادامه این مطلب به سایر جزئیات و مزایای Wrapped Token خواهیم پرداخت.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

رپد توکن چیست

قبل از هرچیز بهتر است به معنی لغوی این کلمه پرداخت. معادل فارسی کلمه “Wrapped” نیز می تواند به معنی پوشاندن، بسته بندی کردن، پیچیدن یا پنهان کردن باشد. پروژه رپد توکن هم چندان بی شباهت به معنای آن نیست. 

شاید تاکنون این سوال برای خیلی ها به وجود آمده باشد که چطور می توان از بیت کوین (BTC) خود در شبکه های بلاک چین دیگر، مثلاً بلاک چین اتریوم (ETH) استفاده کرد؟ از آنجایی که هر کدام از این شبکه ها مستقل بوده و با یکدیگر در ارتباط نیستند، امکان استفاده از کوین یک شبکه، بر روی یک بلاک چین دیگر هم ممکن نبود. 

اما به کمک رپد توکن (Wrapped Token) حال این موضوع کاملاً حل شده است. در واقع وجود ارزهای دیجیتال با نام WBTC یا WETH، به همین مورد وابستگی دارد. 

رپد توکن در واقع نسخه ای رمزنگاری شده از یک رمز ارز می باشد. به بیانی دیگر، یک Wrapped Token می تواند نماینده یک کوین، در یک شبکه بلاک چین خارجی باشد. به همین دلیل، ارزش هر رپد توکن به ارزش توکن اصلی آن بستگی دارد. بنابراین برای دور زدن محدودیت استفاده از توکن ها در بلاک چین های غیر بومی، می توان به رپد کردن رجوع کردن.

در یک مثال واضح تر، می توان رپد توکن را به استیبل کوین ها شباهت داد. همانطور که میدانید، ارزش StableCoins به ارز های فیات وابستگی دارد و قیمت آنها معادل آن ارز فیات سنجیده می شود. Wrapped Token هم دقیقاً چنین وضعیتی دارد با این تفاوت که وابستگی آن به توکنی می باشد که از آن نشأت می گیرد و براساس آن، قیمت گذاری می شود.

رپد توکن (Wrapped Token) در انواع بلاک چین ها

رپد بیت کوین

برای این که با این مفهوم بهتر آشنا شوید، ابتدا می پردازیم به یک از معروف ترین رپد توکن ها یعنی WBTC. این توکن همانطور که از نامش پیداست، در واقع نماینده بیت کوین بر روی شبکه اتریوم یعنی ERC-20 می باشد. یعنی شما می توانید به کمک WBTC رمز ارز BTC خود را بر روی شبکه Ethereum مبادله کنید.

ارائه دهنده توکن های رپد می تواند یک سازمان مستقل، یک فد، کیف پول چند امضایی و یا یک قرارداد هوشمند باشد. پس ارائه دهنده هر WBTC به ازای هر یک از این توکن، باید یک BTC نیز ذخیره داشته باشد و برای اثبات این امر، این ذخیره سازی بر روی یک شبکه بلاک چین انجام میگیرد.

روند ساخت رپد توکن این گونه است که به عنوان مثال، یک کاربر، BTC خود را به یک صادر کننده (که معمولا سازمان های مستقل غیر متمرکز یا DAO می باشند) ارسال می کند تا آن را به WBTC تبدیل کند. اما این بدین معنی نیست که راه برگشت وجود ندارد. کاربر هر زمان که بخواهد می تواند Wrapped Token خود را به ارائه دهنده بفرستد تا در ازای آن BTC دریافت کند. این پروسه برعکس رپد توکن را، آنرپد یا Unwrapped می گویند.

توجه داشته باشید که رمز ارز تتر (USDT) را با یک رپد توکن اشتباه نگیرید. ارز Tether ارزشی معادل با یک دلار آمریکا دارد اما کمپانی تتر به میزان ارز USDT در گردش خود، ذخیره دلار آمریکا ندارد، بلکه به عنوان پشتیبان توکن های صادر شده خود، از پول نقد و دیگر معادل های نقدی استفاده می کند.

Wrapped Tokens در شبکه اتریوم

همان طور که می توان حدس زد، Wrapped و Unwrapped توکن در شبکه Ethereum، شامل هزینه گس (Gas) این شبکه می شود و فرآیند ایجاد آنها می تواند متفاوت باشد.

رپد توکن های شبکه Ethereum ساخته می شوند تا بتوانند با استاندارد ERC-20 سازگاری لازم را داشته باشند. این بدین معنی است که شما نی توانید در شبکه اتریوم، از دارایی هایی استفاده کنید که به بلاک چین های دیگری تعلق دارند.

یک مثال ساده و جالب از Wrapped Token، توکن رپد اتر (WETH) می باشد. برای پرداخت هزینه تراکنش ها در شبکه Ethereum، نیاز به اتر وجود دارد. به عنوان مثال، توکن های بیسیک اتنشن (BAT) و امیسگو (OMG) بر روی شبکه ERC-20 قرار دارند.

اما از آنجایی که رمز ارز اتر قبل از ایجاد استاندارد ERC-20 ایجاد شده بود، خود این کوین بر مبنای این شبکه نیست. همین موضوع باعث می شود این مشکل به وجود بیاید که بسیاری از برنامه های غیر متمرکز (DApps) از کاربر می خواهند توکن اتریوم خود را تحت شبکه ERC-20 تبدیل کند. راه حل هم توکن WETH می باشد که نسخه رپد شده اتر است. 

Wrapped Tokens در شبکه اسمارت چین بایننس

درست مانند رپد توکن اتریوم، شما می توانید برای استفاده از BTC یا هر کوین دیگر خود بر روی شبکه اسمارت چین بایننس، از Wrapped Token آن استفاده کنید.

شما می توانید به کمک بایننس بریج (Binance Bridge) کون مورد نظر خود (BTC, XRP, ETH, BCH, DOT و بسیاری دیگر) را به یک توکن منطبق با شبکه BEP-20 تبدیل کنید. زمانی که شما دارایی خود را به این شبکه وارد کنید، می توانید به معامله آنها بپردازید و یا از آن ها در برنامه های کشت سود (Yield Farmin) مختلف استفاده کنید.

پروسه Wrapped و Unwrapped در این شبکه هم شامل هزینه گس (Gas) می شود. هرچند، از آنجایی که این بار بر روی شبکه BSC صورت می گیرد، این هزینه کمتر از دیگر بلاک چین ها می باشد.

مزایای رپد توکن ها

مزایای رپد توکن

با این که خیلی از بلاک چین ها، استاندارد های منحصر به فرد خودشان را دارند، اما این استاندارد ها را نمی توان در شبکه های مختلف مورد استفاده قرار دارد. به کمک رپد توکن ها، می توان در بلاک چین های مختلف، از توکن های غیر بومی آنها هم استفاده کرد.

علاوه بر آن، Wrapped Tokens می توانند افزایش بهره وری سرمایه در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز، و همچنین افزایش نقدینگی را به ارمغان آوردند. قابلیت رپد کردن دارایی هایی که از آنها استفاده نمی شود، و به کار بردن آنها در بلاک چینی دیگر، می تواند ارتباط بیشتری بین نقدینگی جدا شده را به همراه داشته باشد.

در نهایت، یکی از اصلی ترین مزایا، زمان و هزینه تراکنش ها است. مادامی که بیت کوین از خاصیت های فوق العاده ای برخوردار است، بازهم برخی اوقات سرعت چندان بالایی ندارد و ممکن است هزینه گرانی را هم شامل شود. مشکلاتی از این قبیل را می توان با استفاده از یک نسخه رپد توکن در یک بلاک چین با سرعت تراکنش بالاتر و هزینه کمتر، برطرف ساخت.

محدودیت رپد توکن ها

در حال حاضر بیشتر توکن های Wrapped را باید با اعتماد به ارائه دهندگان بدست آورد و سرمایه خود را در اختیار آنها قرار داد. حداقل فعلاً امکان انجام تراکنش حقیقی و مستقیم بین بلاک چین های مختلف وجود ندارد و باید برای تهیه Wrapped Tokens به ارائه دهندگان آن مراجعه کرد. 

البته بعضی از پلتفرم هایی که این کار را به صورت غیر متمرکز انجام می دهند، با سرعت در حال توسعه هستند که صرافی مربوط به ارز دیجیتال فگ (FEG)، یکی از همین پلتفرم ها می باشد.

جمع بندی

رپد توکن ها به ساخت پل های بیشتر بین بلاک چین های مختلف کمک می کنند. Wrapped Token ها، نوع توکنیزه شده از یک دارایی هستند که طبیعت آن دارایی، بر روی بلاک چین دیگری کار می کند. این گونه توکن ها می توانند قابلیت همکاری بین رمز ارزها و اکوسیستم دیفای را افزایش دهند. رپد توکن ها پنجره ای رو به دنیایی است که سرمایه در آن کارآمدتر است و برنامه های کاربردی می توانند به راحتی نقدینگی را با یکدیگر تقسیم کنند.

منبع: آکادمی بایننس

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments