سند ریال دیجیتال

بررسی پیش نویس سند ریال دیجیتال: برنامه ها و اهداف بانک مرکزی چیست؟

بانک مرکزی ایران با انتشار پیش‌نویس سند ریال دیجیتال به صورت رسمی از کارشناسان و فعالان این حوزه درخواست کرد تا نظرات خود را درباره این شکل از پول جدید بیان کنند.

هدف از انتشار پیش نویس سند ریال دیجیتال شرح دقیقی از اهداف، تهدیدها و فرصت‌های توسعه این رمزپول اعلام شده است. 

ریال دیجیتال که به عنوان نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی در نظر گرفته می شود جدیدترین پروژه کلید خورده از سوی بانک مرکزی ایران است که پیشتر در شهریور ماه نسخه اول پیش نویس سند آن منتشر شده بود. لازم به ذکر است که نسخه جدید تفاوت چندانی با نسخه پیشین نکرده است.

به صورت خلاصه بخش های مختلف این پیش نویس شامل موارد زیر می باشد:

  • توضیح تعاریف اولیه شامل فناوری بلاک چین و موضوعات مرتبط با آن
  • چگونگی تولید و انتشار ریال دیجیتال از منظر فنی
  • فرایند انجام تراکنش‌ها و تبیین نوع تراکنش‌ها
  • مزایا و فرصت‌های ارز دیجیتال ملی ایران
  • تهدیدها و هزینه‌های احتمالی ارز دیجیتال ملی ایران

آدرس پست الکترونیکی irdr@cbi.ir برای دریافت پیشنهادات و انتقادات کارشناسان درباره این طرح و پیش نویس ارائه شده آن منتشر شده است.

حدود یک سال پیش بانک مرکزی ایران به طور رسمی تایید کرد به دنبال راه اندازی ریال دیجیتال است اما ابهامات پیرامون این طرح و چیستی این نوع از دارایی همچنان وجود دارد. بر اساس تعاریف و اطلاعات منتشر شده در سند ریال دیجیتال، پول دیجیتال بانک مرکزی اسکناسی است که به صورت دیجیتال با استفاده از فن‌آوری دفتر کل توزیع شده، توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود. امتیاز انتشار ریال دیجیتال در انحصار بانک مرکزی است و این نهاد با تکیه بر پشتوانه‌های قانونی و بر اساس تعهد مستقیم مسئولیت انتشار این پول را بر عهده دارد.

این سند همچنین جزئیاتی را درباره چگونگی تراکنش های ریال دیجیتال منتشر کرده است. برای انجام یک تراکنش، کاربر نیاز به احراز هویت و فعال‌سازی کیف دیجیتالی خواهد داشت. شما میتوانید با کیف ریال دیجیتال خود یک تراکنش انتقال را ایجاد کنید و مبلغی را به آدرس مقصد مورد نظر خود ارسال نمایید. پردازش تراکنش سه مرحله اصلی خواهد داشت:

  1. تراکنش‌ توسط اعضای متولی تایید می‌شوند.
  2.  مرتب‌ سازی تراکنش‌ ها توسط تنظیم‌گر صورت میگیرد.
  3. اعتبارسنجی مجدد و تایید نهایی تراکنش‌ انجام می‌شود.

دغدغه مخالفان ریال دیجیتال چیست؟

طرح ریال دیجیتال مانند هر طرح دیگری مخالفان و موافقان خود را دارد. دغدغه اصلی مخالفان این طرح حریم خصوصی است. با ریال دیجیتال قابلیت رهگیری تراکنش‌های شهروندان به صورت کامل در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار میگیرد. این معایبی از جمله کنترل برداشت و روش خرج کردن و برداشت آنی مالیات را ایجاد میکند. 

موارد دیگری نیز وجود دارد که شامل دشواری کار کردن با این دارایی برای سالمندان و افراد بی تجربه و یا پروژه های کلاهبرداری که از این دارایی سواستفاده می کنند، می باشد.

❓به نظر شما ریال دیجیتال چه مزایا و معایبی دارد؟

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments