افزایش نرخ بهره آمریکا

اعلام نرخ بهره آمریکا و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال | پیش بینی اقتصادی فدرال رزرو برای سال آینده


فدرال رزرو آمریکا اخیراً از افزایش 50 واحدی نرخ بهره خبر داده است. این پس از آن صورت می گیرد که یک رشته افزایش نرخ بهره به میزان 75 واحد به طور رسمی در طول سال منتشر شد. با این حال، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که نرخ بهره پایین‌تر باشد زیرا جروم پاول، رییس فدرال رزرو، پیشتر اعلام کرده بود که افزایش نرخ‌ها در دسامبر سال جاری کاهش خواهد یافت. این اطلاعیه در زمان نگارش با استقبال منفی بازار کریپتو مواجه شده است.

کاهش قیمت ارزهای دیجیتال

در خبر اعلامیه فدرال رزرو، بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار، بیت کوین، از 18310 دلار به 17872 دلار کاهش یافت، در حالی که قیمت اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ است از 1350 دلار به 1305 دلار کاهش یافت.

آلت‌کوین‌های دیگر مانند سولانا، ریپل و چین لینک نیز در عرض چند دقیقه پس از اعلام نرخ بهره آمریکا افت قیمت را ثبت کردند.

♦️در همین حال، بازارهای عمده سهام به دنبال اعلام فدرال رزرو سقوط کردند، به طوری که شاخص بورس نزدک 1.5٪ و شاخص S&P 500 و دیوید جونز (DJIA) به ترتیب 0.6٪ و 0.5٪ کاهش یافتند. از طرفی طلا که اغلب به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته نمی شود، 0.6 درصد سقوط کرد.

روند افزایش نرخ بهره آمریکا از ابتدا تاکنون

فدرال رزرو در مارس 2022 نرخ بهره را 0.25 درصد افزایش داد که اولین افزایش از سال 2018 بود. در نشست سیاست گذاری خود در ماه مارس، شش افزایش دیگر را پیش بینی کرد که از آن زمان به بعد درست بوده است.

در اردیبهشت ماه، بانک مرکزی با اعلام اولین افزایش 0.5 درصدی از سال 2000، به سیاست سخت‌گیری اقتصادی خود ادامه داد.

سرمایه گذاران با این وجود نگران رویکرد بانک مرکزی برای کنترل تورم قیمت و همچنین احتمال رکود شدید هستند.

پیش بینی های اقتصادی جروم پاول برای سال آینده 

جروم پاول، رییس فدرال رزرو ایالات متحده، پیش بینی های اقتصادی در مورد نرخ بهره، بیکاری، تورم و رشد اقتصادی را در سخنرانی خود پس از انتشار تصمیم افزایش نرخ بهره فاش کرد. رئیس فدرال رزرو گفت که با پیش بینی متوسط افزایش نرخ بیکاری به 4.6 درصد تا پایان سال آینده، بازار کار بسیار محدود است. همچنین فعالیت در بخش مسکن به میزان قابل توجهی ضعیف شده است.

او گفت که اقتصاد آمریکا نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. او افزود که احتمالا برای مدتی به یک سیاست محدودکننده نیاز خواهد بود. به طور کلی، پاول گفت که هنوز یک موضع سیاست محدود کننده به اندازه کافی به دست نیامده است.

وجود شواهد بیشتر برای کاهش تورم پایدار

پاول گفت که دو گزارش اخیر نرخ CPI نشان دهنده کاهش استقبال در سرعت ماهانه افزایش قیمت ها است. برای اطمینان از اینکه تورم در مسیر نزولی پایدار قرار دارد، شواهد بسیار بیشتری لازم است. پاول با حفظ موضع قبلی مبنی بر عدم کاهش پیش از موعد سیاست، گفت که وضعیت موجود در مورد تورم ادامه خواهد داشت. رئیس فدرال رزرو در مورد چگونگی وضعیت اقتصاد در یک سال آینده گفت که هیچ کس با اطمینان نمی داند که اقتصاد کجا خواهد بود.

سابقه تاریخی به شدت نسبت به سیاست کاهش‌دهنده پیش از موعد هشدار می‌دهد. تا زمانی که کار تمام شود، در مسیر باقی می‌مانیم.

پیش از این، کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) از افزایش 0.50 درصدی نرخ بهره خبر داد. بازارهای سهام و قیمت کریپتو با وجود افزایش قیمت در خطوط مورد انتظار واکنش منفی نشان دادند. اعلامیه افزایش فدرال رزرو اساساً سودهای قبلی بیت کوین را باطل کرد. روز چهارشنبه، برترین ارز دیجیتال در محدوده 18300 دلار معامله می شد.

این کمیته در توضیح این تصمیم گفت که تکرار افزایش مداوم نرخ ها احتمالاً برای بازگرداندن تورم به 2 درصد در آینده مناسب است. FOMC گفت که به دنبال دستیابی به حداکثر اشتغال و تورم با نرخ 2 درصد در بلندمدت است.

منبع: کوین گیپ

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments