عاقبت ارز دیجیتال

عاقبت ارز دیجیتال چه می شود؟ آیا بازار کریپتو رو به نابودی است؟ 

سقوط صرافی FTX و حجم معاملات بالا باعث شده است که سرمایه گذاران این سوال را ایجاد کنند که آیا بازار کریپتو واقعاً نابود می شود؟ مقاله را بخوانید تا واقعیت را بدانید!

بحران کریپتو در پس زمینه مشکلات بازار گسترده‌تر رخ داده است، زیرا ترس از درگیری اوکراین، تورم فزاینده و هزینه‌های استقراض بالاتر سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار داده است. برخی از ناظران بازار، احتمال سقوط کریپتو که باعث ایجاد مشکلات جدی در سایر نقاط بازارهای مالی یا اقتصاد جهانی می شود را نادیده می گیرند. ارزش کل همه ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر حدود 1 تریلیون دلار است (که بیت کوین حدود 40 درصد از کل آن را تشکیل می دهد)، که در مقایسه با حدود 100 تریلیون دلار برای بازارهای سهام جهان است.

از ماه نوامبر ارزش تمام ارزهای رمزنگاری شده از 3 تریلیون دلار کاهش یافته، به این معنی که 2 تریلیون دلار ثروت از بین رفته است، بدون اینکه تأثیرات ضربه‌ای جدی بر بازار سهام گسترده‌تر – تاکنون – نداشته باشد.

Teunis Brosens، اقتصاددان ارشد امور مالی دیجیتال در بانک هلندی ING، می‌گوید که سیستم مالی سنتی نسبتاً خوب محافظت می‌شود، زیرا بانک‌ها در معرض ارزهای دیجیتال نیستند، زیرا آنها توکن دیجیتالی ندارند.

او می‌گوید:

آنچه در بازار کریپتو اتفاق افتاده، ضررهای زیادی را برای برخی از سرمایه‌ گذاران به همراه داشته است و همه این‌ها بسیار دردناک است و چیزی نیست که من بخواهم آن را کم اهمیت جلوه دهم.

اما اگر فکر کنید که ممکن است عواقب سیستمی برای سیستم مالی گسترده‌تر یا حتی رکود جهانی که مستقیماً توسط دارایی‌های کریپتو ایجاد می‌شود، وجود داشته باشد، نقشی را که کریپتو در حال حاضر در سیستم اقتصادی و مالی ایفا می‌کند، بیش از حد تصور است.

تا به امروز، این آشفتگی به بخش کریپتو محدود شده است. دارایی های دیجیتال توسط برخی از همان مسائل اقتصادی که اقتصاد جهانی و بازارهای سهام گسترده تر را تحت تاثیر قرار داده، آسیب دیده اند. بیت‌کوین و قیمت ارزهای دیجیتال تحت تأثیر نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم و افزایش متعاقب آن در نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی قرار گرفته‌اند که جذابیت دارایی‌های پرریسک را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده است. این بدان معناست که با کاهش بازارهای سهام، دارایی‌های کریپتو نیز کاهش یافته است.

اما سقوط ترا در ماه می به اعتماد سرمایه داران به ارزهای دیجیتال ضربه زد. در ماه ژوئن، یک وام دهنده ارز دیجیتال، سلسیوس، مجبور شد برداشت ارز توسط کاربران خود را متوقف کند و این صندوق تامین مالی که در بازارهای ارزهای دیجیتال شرط‌بندی می‌کرد، به سمت ورشکستگی حرکت کرد.

سرمایه‌گذاران و شرکت‌های کریپتو که با استفاده از دارایی‌های دیجیتال به عنوان وثیقه در بازار ارز دیجیتال شرط‌بندی کرده بودند، مجبور شدند دست به فروش بزنند. 

کیم گرائر، رئیس تحقیقات شرکت داده‌های ارزهای دیجیتال Chainalysis، می‌گوید: این ترکیبی از بازار سهام به‌علاوه نوعی واکنش بیش از حد معمول در بازارهای رمزنگاری به دلیل این نقدینگی‌های بیش از حد بود. در این مورد، رویداد کلیدی سقوط ترا بود.

او افزود: «کریپتو از بین نمی‌رود. چرا که اتفاقات بدتر از این را تجربه کرده است.»

عاقبت ارز دیجیتال با تعیین چارچوب نظارتی

رگولاتورها و سازمان های دولتی مختلف در حال بررسی دقیق هستند. هری ادیس، رئیس جهانی فین‌تک در Linklaters، یک شرکت حقوقی مستقر در لندن، می‌گوید رویدادهای اخیر در بازار دارایی‌های کریپتو عزم قانون‌گذاران را برای مهار این صنعت تقویت می‌کند.

فروپاشی ترا نگرانی های نظارتی در مورد استیبل کوین ها را تشدید کرده است، زیرا آنها توسط دارایی های سنتی پشتیبانی می شوند و بنابراین می توانند برای سیستم مالی گسترده تر خطر ایجاد کنند. در بریتانیا، خزانه داری می خواهد رژیمی برای مقابله با سقوط استیبل کوین برقرار شود، و در ماه مه گفت که یک شکست مانند ترا می تواند “تداوم خدمات حیاتی برای عملکرد اقتصاد و دسترسی افراد به وجوه یا دارایی هایشان را به خطر بیندازد.

حتی فقط سه استیبل کوین برتر دارای ذخایر بالغ بر 140 میلیارد دلار در دارایی های سنتی هستند که بیشتر آن در اوراق تجاری و خزانه های ایالات متحده است. کارول الکساندر، استاد امور مالی در دانشکده بازرگانی ساسکس، می‌گوید: باز خرید بزرگ‌ترین استیبل کوین (تتر) می‌تواند کل سیستم دارایی‌های کریپتو را بی‌ثبات کند و در بازار های دیگر تاثیر بگذارد. 

در جاهای دیگر، اتحادیه اروپا در حال تدوین یک چارچوب نظارتی برای دارایی های رمزنگاری با هدف معرفی آن تا سال 2024 است، در حالی که در ایالات متحده جو بایدن یک فرمان اجرایی را امضا کرده است که به دولت فدرال دستور می دهد تا یک برنامه نظارتی برای ارزهای رمزنگاری شده از جمله اطمینان از “نظارت کافی” را به منظور محافظت در برابر هرگونه خطرات مالی سیستماتیک ناشی از دارایی های دیجیتال، هماهنگ کند. کمیسیون تجارت فدرال، سازمان نظارت بر مصرف کنندگان ایالات متحده، می گوید از آغاز سال 2021، 46000 نفر بیش از یک میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری های رمزنگاری ضرر کرده اند.

به طور کلی، رگولاتورها به شدت در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می کنند. رئیس FCA خواستار اعمال «ضمانت‌های قوی» برای بازار کریپتو شده است، در حالی که رییس تنظیم‌ کننده مالی ایالات متحده به مصرف‌ کنندگان در مورد ارزهای دیجیتال هشدار داده است که بازدهی آن‌ها خیلی خوب است، در حالی که سنگاپور گفته است که رفتار نادرست در بازار کریپتو “بی رحمانه و بی وقفه سخت” خواهد بود.

⁉️این که کریپتو از اینجا به کجا می رود یک سوال بی پاسخ است. برای طرفدارانی مانند چانگ پنگ ژائو، مالک مولتی میلیاردر صرافی ارز دیجیتال Binance، مطمئناً این بخش بهبود خواهد یافت – هرچند ممکن است مدتی طول بکشد. او هفته گذشته به گاردین گفت:

من فکر می‌کنم با توجه به این کاهش قیمت… احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا بازگردد. احتمالاً چند ماه یا چند سال طول خواهد کشید.

با این حال، برای افراد بدبین، سقوط شدید می تواند زخمی پایدار باشد. دیوید جرارد، نویسنده کتاب حمله بلاک چین 50 فوتی می گوید: «بیت کوین برای دهه ها وجود خواهد داشت. تنها چیزی که نیاز دارید نرم افزار، بلاک چین و دو یا چند علاقه مند به این حوزه است. اگر مقررات سختگیرانه جدیدی وجود نداشته باشد، مطمئن هستم که کریپتو دوباره سقوط خواهد کرد.

اما یک چیزی که هر دو طرف بر سر آن توافق دارند این است که خط تقسیم بین «رکود قابل بقا» و «آخرالزمان رمزنگاری» احتمالاً نه بیت کوین و نه اتریوم را شامل نمی شود، بلکه سومین ارز دیجیتال بزرگ که استیبل کوینی به نام تتر است را شامل می شود. 

استیبل کوین ها بخش اساسی اکوسیستم رمزنگاری هستند. ارزش آنها به ارزش یک ارز معمولی ثابت است، و به کاربران اجازه می دهد تا از موقعیت های مخاطره آمیز بدون عبور از حواله بانکی پول نقد کنند، و بانک های رمزنگاری بومی و مؤسسات DeFi را قادر می سازد بدون ریسک ارزی کار کنند.

در اصل، استیبل کوین‌ها مانند بانک‌های اقتصاد کریپتو عمل می‌ کنند و به مردم این امکان را می‌دهند که پول خود را با خیال راحت سرمایه گذاری کنند و بدانند که در معرض خطر گسترده‌ تری قرار ندارند. این بدان معناست که وقتی یک استیبل کوین از بین می‌رود، تأثیری بسیار مشابه با ورشکستگی بانک دارد: پول در سراسر اکوسیستم ناپدید می‌شود، نقدینگی از بین می رود و سایر موسسات در اثر دومینو شروع به ورشکستگی می کنند. 

بحران های فضای کریپتو در سال 2022

آغاز بحران کریپتو در سال 2022 دقیقاً با این جرقه زده شد: شکست استیبل کوین الگوریتمی UST ترا.

بررسی‌ها و تعادل‌های الگوریتمی که برای پایدار نگه داشتن آن در نظر گرفته شده بود، از بین رفت و باعث ایجاد یک مارپیچ مرگ شد و به این ترتیب در 9 می، یک استیبل کوین به نام UST پایداری خود را با دلار آمریکا از دست داد و از 1 دلار به 0.75 دلار در یک روز کاهش یافت و سپس بیشتر و بیشتر و بیشتر سقوط کرد. در عرض چهار روز، بلاک چین لونا به طور کامل سقوط و سرنوشت پروژه لونا مرده اعلام شد. 

برخلاف terra، تتر یک استیبل کوین متمرکز است که ارزش خود را از طریق ذخایر حفظ می‌کند که به گفته شرکت، همیشه یک به یک برای یک توکن تتر قابل بازخرید است. این مدل به این معنی است که نمی تواند وارد یک “مارپیچ مرگ” مانند terra شود، اما همچنین به این معنی است که پایداری توکن کاملاً تابعی از میزان اعتماد فرد به اتصال برای حفظ ذخایر آن است.

این اعتماد چیز مطمئنی نیست. تتر یک بار ادعا کرد که تمام ذخایر خود را به “دلار آمریکا” نگه می دارد، ادعایی که دفتر دادستان کل نیویورک در سال 2021 به این نتیجه رسید “یک دروغ بود“.

تتر و صرافی بیتفنیکس- یک صرافی بیت کوین که یک تیم اجرایی با تتر شریک است، اما از نظر قانونی با Tether متمایز است – “به طور غیرقانونی و بی پروا زیان های مالی هنگفت را برای ادامه طرح خود و محافظت از نتایج خود پوشش داده اند“، Letitia James دادستان کل نیویورک، در آن زمان گفت.

او گفت که این دو شرکت برای سرپوش گذاشتن بر ورشکستگی پول را به این طرف و آن طرف انتقال داده بودند، و نتوانستند اطمینان حاصل کنند که تتر “همیشه پشتیبانی کامل دارد”.

جرارد می گوید: تتر از سال 2017 بمب ساعتی در بازار بوده است. او با اشاره به یکی از دارایی‌های کلیدی که تتر در مورد استفاده از آن بهره می برد، می‌گوید: «این شرکت در ماه گذشته ارزش بازار خود را 15 میلیارد دلار کاهش داده است و ادعا کرده است که این بازخریدها یا کاهش دارایی‌های «اوراق تجاری» آنها است. ترازنامه آن: اوراق تجاری، بدهی های کوتاه مدت صادر شده توسط بانک ها و شرکت ها برای پوشش نیازهای مالی فوری می باشد. 

در اواخر ژوئن، تتر یک توسعه دیگر را اعلام کرد: معرفی اولین استیبل کوین GBP. پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری Tether و Bitfinex می‌گوید: ما معتقدیم که بریتانیا مرز بعدی برای نوآوری بلاک چین و اجرای گسترده‌تر ارزهای دیجیتال برای بازارهای مالی است.

تاثیر ورشکستگی صرافی FTX به سرعت در تمام صرافی‌های رمزنگاری گسترش یافته است و سرمایه‌ گذاران راه‌ حلی را برای حفظ امنیت خود انتخاب کرده‌اند. پس از سقوط FTX، خروج گسترده بیت کوین و استیبل کوین از صرافی ها وجود داشته است.

طبق داده‌های Glassnode، سرعت حرکت بیت‌کوین‌ها از صرافی‌ها به قدری بالا است که تمام بیت‌کوین‌هایی که از سال ۲۰۱۸ وارد صرافی‌ها شده‌اند، اکنون برداشته شده‌اند. تقاضا برای بازارهای بیت کوین به سرعت در حال افزایش است. اگرچه بیت کوین در گذشته از چندین بازار نزولی عبور کرده است، اما این نوع رفتار بی سابقه بوده است.

علاوه بر بیت‌کوین، در هفته گذشته جریان زیادی از استیبل کوین‌های محبوب مانند BUSD و USDC از صرافی‌ها وجود داشته است. همه این استیبل کوین ها در تعداد زیادی به سمت حفاظت از خود حرکت کرده اند. Santiment، ارائه‌دهنده داده‌های زنجیره‌ای در گزارش اخیر خود نوشت:

شروع سال نسبتاً مثبت بود زیرا شاهد ورود ثابت‌های اصلی (USDC، BUSD، USDT) به بازار رمزنگاری بودیم، که نشان می‌دهد احتمالاً پول جدیدی برای خرید کاهش می‌یابد (با کاهش قیمت‌ها). تقریباً همزمان با صعود BTC و ETH در سال جاری ارزش بازار استیبل‌ کوین های اصلی در نهایت به 134.07 میلیارد دلار رسید. از آن زمان، شیب نزولی داشته است که با اولین اعلامیه افزایش 75 واحدی فدرال رزرو در ژوئن شتاب گرفت.

همچنین، از زمانی که بایننس اعلام کرد که استیبل کوین های USDC را به BUSD تبدیل می کند، تغییرات گسترده ای در دارایی های استیبل کوین رخ داده است. اگر یک درس مهم وجود داشته باشد که رویدادهای اخیر به ما آموخته است و آن مراقبت از دارایی خود است.

آیا کریپتو واقعاً از بین می رود؟

تاثیر صرافی FTX بسیار سریع گسترش یافته و چندین غول رمز نگاری در فضای کریپتو به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند. صندوق سرمایه گذاری Crypto Multcoin Capital با نگه داشتن دارایی های خود در FTX با ضرری بالغ بر یک میلیارد دلار مواجه شد.

📍روشی که بازار کریپتو سقوط کرده است، بسیاری را به این سوال سوق داده است که آیا کریپتو واقعاً مرده است یا خیر. با این حال، مواردی مانند FTX در گذشته اتفاق افتاده است که صرافی هایی مانند Mt.Gox یک شبه سقوط کرده است.

در نظر گرفتن اینکه مردم به جای فروش سکه های خود، نگهداری و هودل کردن را انتخاب می کنند، این واقعیت را نشان می دهد که مردم همچنان به پروژه های ارزهای دیجیتال خوب، بلاک چین و مفهوم تمرکز زدایی اعتقاد دارند. با این حال، مطمئناً برخی از نظرات مخالف کوتاه‌ مدت مانند فروش بیت کوین از جانب شرکت‌های نهادی پس از فروپاشی FTX وجود داشته است، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ارز دیجیتال در این مرحله واقعاً نابودشدنی است یا خیر. با 800 میلیارد دلار ارزش بازار، هنوز فضای قابل توجهی است.

منبع: د گواردین

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments