هشدار ایران مبنی بر هجوم ماینرهای چینی به داخل کشور

هشدار ایران به ماینرهای چینی مبنی بر احتمال هجوم آنها به داخل کشور

شرکت تولید، توزیع و انتقال نیروی ایران، توانیر، با توجه به محدودیت های ماینینگ در چین، در خصوص ورود ماینر ها از این کشور به ایران، هشدار داد. 

این شرکت دولتی، دغدغه های خود را با کارگزار مرکزی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز های خارجی، مطرح کرد. 

طبق نامه منتشر شده توسط اقتصادنیوز، مدیرعامل شرکت توانیر، محمدحسین متولی زاده به گزارشات رسانه ای در خصوص ممنوعیت استخراج ارزهای دیجیتال (Cryptocurrencies) در چین اشاره کرد. 

این مقام اجرایی نیز هشدار داد که این اقدام سختگیرانه چین علیه ماینرها، می تواند آنها را به کشور های دیگر براند. 

متولی زاده در خصوص اجرای نظارت دقیق و جلوگیری از هجوم گسترده شرکت های ماینینگ چینی به ایران گفت:

هزینه ارزان برق در ایران، این کشور را برای ماینرهای چینی جذاب جلوه می دهد. به نظر می آید آنها در شرف قاچاق تجهیزات استخراج رمز ارز به داخل کشور هستند. 

جامعه ارزهای دیجیتال در ایران رشد محبوبیتی رو به افزایش داشته است، طوری که ایرانیان زیادی در طی افزایش قیمت ها، بر روی این صنعت طی یک سال گذشته سرمایه گذاری کرده اند. برق یارانه ای و ارزان هم ماینینگ رمز ارزها را جالب تر جلوه داده است و کشور جمهوری اسلامی ایران، در تابستان 2019، این فعالیت را به طور رسمی، قانونی دانست. 

با توجه به مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کمبریج، اهمیت ایران به عنوان مقصد ماینر ها افزایش پیدا کرده است و این کشور بیش از 4.6 درصد از نرخ هش جهانی را تشکیل می دهد. 

طبق گزارشات منتشر شده، 50 مجوز برای نهاد های ماینینگ در ایران صادر شده است اما در اواخر خرداد ماه، وزارت صنایع، معدن و تجارت، تنها 30 نهاد را مجاز به شمار آورد. 

این موضوع بعد از این است که اعلام شد ماینر ها به ازای هر کیلووات بر ساعت، 1,657 تومان (0.39 دلار) هزینه می پردازند. این میزان 4 برابر نرخ اولیه است و باعث فعالیت برخی افراد به صورت غیرقانونی، یا خروج کلی آنها از این عرصه شد. 

بزرگترین تجهیزات ماینینگ ایران که در رفسنجان قرار دارد، متعلق به چینی ها است و توسط آنها اداره می شود. 

در بین دلایل اصلی قطعی برق در ایران، مصرف بالای استخراج رمز ارزها به عنوان یکی از عوامل اعلام شده است و گرمای شدید هوا، تقاضا برای برق را افزایش داده است. 

دولت در اردیبهشت ماه اعلام کرد که در مواقع خاموشی، برق شرکت های ماینینگ هم قطع خواهد کرد. همزمان، شرکت توانیر در جست و جوی ماینینگ غیر مجاز، بیش از 200,000 واحد سخت افزار در چند ماه اخیر را کشف و ضبط کرد. 

به گفته شرکت توانیر، این تجهیزات، مصرفی حدود 750 مگاوات برق داشتند که برابر با مصرف 5 استان تخمین زده شده است. 

منبع: بیت کوین نیوز

امتیاز شما به این نوشته چقدر است؟

برای آگاهی از آخرین نوشته ها، خبر ها و تحلیل های کوتاه به کانال تلگرام پی98 بپیوندید.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments